عصر آذربایجان

گزارش خبر

کالاهاي بي کيفيت چيني بازار آذربايجان غربي را به رکود کشاند

سود سرشار واردات چيني در جيب دلالان//

1396/04/18

گروه گزارش: اگرچه مردم ايران در سالهاي اخير با گسترده تر شدن رکود اقتصادي و بيکاري جوانان چاره را در حمايت از توليد و اشتغال جوانان از طريق خريد کالاي ايراني ديده اند اما سيل وسيع کالاهاي بي کيفيت چيني همچنان بازار ايران را در سيطره خود دارد.

رکود حاکم بر بازار بلاي جان توليد داخل شده است، روشن است که توليدکنندگان ايراني به حمايت بيشتري نيازمندند که اين حمايت مي‌تواند در قالب کارهاي مختلفي انجام شود که البته حمايت دولت از کالاي ايراني از جمله آنهاست ولي چون دستورالعمل ها دولتي تا کنون نتيجه چنداني در نداشته بنابراين مثل اغلب وقايع کشور نارچاريم دوباره دست به دامان مردم شويم و از انان رسما و علناً بخواهيم کالاي ايراني بخرند حتي اگر از کيفيت ان چندان رضايت هم نداشته باشند.
سالهاست که کشوري که در مناسبات ديپلماتيک مان از آن به عنوان کشور دوست و برادر ياد مي شود عملا تيشه به ريشه توليدات اين مملکت زده و کمر توليدکنندگان ايراني را شکسته است، در سالهاي اخير علاوه بر آنکه دسته بيل و سنگ پا نيز با دلار دولتي از چين وارد کشورمان کرده ايم چشممان به واردات بعضاً مهر و تسبيح چيني نيز روشن شده و بازارهاي مذهبي ترين شهرهاي کشورمان مزين به انواع توليدات چيني است و در همين بازارها آنچه بيش از همه غريب و ناشناس است محصولات کارخانجات ايراني است.
*بازار ايران در سيطره کالاهاي چيني بي‌کيفيت
اکنون کشور چين چند سالي است که بازار ايران را تسخير کرده است و کالاهاي بي‌کيفيتش را در هرجايي ايران مي‌توانيد پيدا کنيد. در حالي کالاهاي چيني کمر توليدکنندگان ايراني را شکسته که فقط عده معدودي از طريق واردات آن سود هنگفت به جيب مي‌زنند. به سبب ورود کالاهاي چيني بي‌کيفيت و ارزان‌قيمت به بازار ايران, مصرف‌کنندگان از خريد کالاي ايراني منصرف مي‌شود و دود اين کار نيز مستقيماً به چشم توليدکننده داخلي مي‌رود و در نهايت اقتصاد مملکت را از پاي درمي‌آورد. با خريد هر قلم کالاي ايراني مي‌توانيم از توليد ملي و اشتغال جوانان مملکت خودمان حمايت کنيم و شاهد پيشرفت کشور عزيزمان باشيم چراکه چرخه اقتصادي هر کشوري به عواملي مهم از جمله توليدات ملي آن کشور بستگي دارد و با رونق بازار و خروج از رکود، هر کشوري مي‌تواند از قدرت اقتصادي بهره‌مند باشد.
*قاچاق کالا به داخل کشور اشتغال را از جوانان ايراني مي‌گيرد
البته از منظر برخي دولتمردان خريد کالاي ايراني و حمايت از توليد و اشتغال در کشور خوب است ولي اين بدان معني نيست که مردم عزيز ايران به هر قيمتي که باشد کالاي ايراني مي‌خرند و طبيعي است که مردم بيشتر آن کالايي را خريداري مي‌کنند که از کيفيت و قيمت مناسبي برخوردار باشد. يکي ديگر از عواملي که به توليد کالاي ايراني و به‌خصوص فروش کالاي ايراني صدمه مي زند بحث قاچاق کالاست که متأسفانه علي‌رغم اينکه نيروهاي مرزباني در همه حال با وقوع قاچاق در کشور مبارزه مي‌کنند ولي با اين حال هنوز شاهد حجم عظيمي از ورود کالاي قاچاق به کشور هستيم که اين پديده نان توليدکنندگان کشور را آجر مي‌کند و مشکلات فراواني براي مملکت به بار مي‌آورد.
*تضمين اشتغال جوانان با خريد کالاي ايراني
محمد عزيزي با اشاره به مزاياي خريد کالاي ايراني گفت: اگر کالاي ايراني توسط مردم خريده شود جوان ايراني به سر کار مي‌رود و اشتغال آفريني مي‌شود و از ورود قاچاق کالا نيز جلوگيري مي‌شود. ميلاد ناصرزاده بيان کرد: مسئولين اگر از ورود کالاهاي قاچاق به  داخل کشور و واردات بي‌رويه جلوگيري کنند و از توليد داخلي حمايت کنند به شتر مشکلات حل مي‌شود و ديگر در بازار شاهد جنس‌هاي بي‌کيفيت چيني نمي‌شويم.
سينا سلماسي در رابطه بااينکه کالاهاي ايراني را ترجيح مي‌دهد يا کالاي خارجي را افزود: تا اين لحظه بيشتر کالاي چيني خريداري کرده‌ام ولي از اين به بعد سعي در خريد کالاي ايراني خواهم داشت چراکه با خريد هر کالاي ايراني يک جوان ايران مشغول به کار مي‌شود.
*ضرورت توليد کالاي ايراني با کيفيت
يوسف خادمي از شهروندان اروميه‌اي تصريح کرد: اگر جنس کالاي ايراني خوب باشد من هم طبيعي است که متمايل به خريد کالاي ايراني مي‌شوم و ملاک من براي خريد کيفيت و قيمت مناسب است و پيام من به هم‌ميهن عزيزم اين است که اگر ما مي‌خواهيم کشورمان پيشرفت کند بايد از توليد ملي و داخلي حمايت کنيم. محمد حبيب پور گفت: من از مردم عزيز ايران خواهش مي‌کنم که کالاي ايراني را بيشتر بخرند تا جوانان شغل پيدا کنند و صاحب درآمد شوند و من هم بيشتر کالاي ايراني خريد مي‌کنم.
*ورشکستگي توليدکنندگان ايراني به سبب واردات بي رويه
خليل ابراهيمي گفت: ظاهر کالاهاي چيني خوب است ولي از نظر جنس و باطن از کيفيت بسيار پاييني برخوردارند ولي کالاهاي ايراني حتي اگر ظاهر خوبي هم نداشته باشند اما از نظر جنس از کيفيت بالايي برخوردار هستند. وي افزود: متأسفانه بازار ايران پر از کالاهاي چيني شده است که سود واردات آن به جيب افرادي اندک مي‌رود و سبب مي‌شود که جوانان و توليدکنندگان ايراني دچار بيکاري و ورشکستگي شوند.
سامان ولي زاده از شهروندان اروميه‌اي که به گفته خود درآمد ناچيزي دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار کرد: من نيز مايل هستم که کالاي ايراني بخرم و از توليد و اشتغال کشورم حمايت کنم ولي در هنگام خريد زماني که ملاحظه مي‌کنم کالاي مشابه چيني قيمتي پايين‌تر از کالاي ايراني دارد و براي استفاده من نيز مناسب است و از نظر مالي مناسب است بالاجبار کالاي چيني را مي‌خرم.
*تقدير از مرزباني به دليل مبارزه با قاچاقچيان
وي افزود: اميدوارم دولت با کاهش قيمت‌ها و حمايت از توليدکنندگان و همچنين فعاليت بيشتر سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان، من و امثال من که درآمد پاييني دارند هم بتوانند کالاي ايراني با قيمت خوب و کيفيت مناسب خريداري کنيم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم  آراز افشاري از جنبه‌اي ديگر به اهميت خريد کالاي ايراني نگاه کرد و گفت: پديده قاچاق در کشور وجود دارد که در اين رابطه عملکرد نيروهاي مرزباني و امنيتي کشور واقعاً جاي تشکر دارد و متأسفانه در راه مبارزه با قاچاق تعداد زيادي از اين نيروها به‌خصوص در مرزهاي آذربايجان غربي به شهادت رسيده‌اند ولي مسئولين و دولتمردان پيگيري کنند که اين پديده قاچاق چگونه روي مي‌دهد چراکه اين موضوع سبب آسيب ديدن جدي توليدکنندگان و ناتواني آن‌ها در عرضه کالا مي‌شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کالاهاي بي کيفيت چيني بازار آذربايجان غربي را به رکود کشاند

سود سرشار واردات چيني در جيب دلالان//
خروج

گروه گزارش: اگرچه مردم ايران در سالهاي اخير با گسترده تر شدن رکود اقتصادي و بيکاري جوانان چاره را در حمايت از توليد و اشتغال جوانان از طريق خريد کالاي ايراني ديده اند اما سيل وسيع کالاهاي بي کيفيت چيني همچنان بازار ايران را در سيطره خود دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها