عصر آذربایجان

گزارش خبر

افول معنادار خواستگاه سينماي ايران

افول معنادار خواستگاه سينماي ايران

1396/06/26

گروه فرهنگي: تبريز خواستگاه سينماي ايران است اما اين مبداء امروز حال خوبي ندارد و اگر يکي دو مجموعه‌ي موجود نيز نمي‌بود، سينماي تبريز رو به اهتزار بود. روز ملي سينما ما را بر آن مي‌دارد تا در خصوص پيشينه‌ي اين صنعت که امروزه در دنياي مدرن حرف اول را مي‌زند، تامل بيشتري داشته باشيم، به ويژه در تبريز که به عنوان خواستگاه سينماي ايران شناخته مي‌شود، در سه دهه‌ي گذشته فاصله‌ي معناداري نسبت به اين پيشينه پر افتخار ايجاد شده است.

*آرزويي به نام پرديس‌هاي سينمايي
علي‌رغم گسترش روز افزون لوازم صوتي و تصويري همچنان بسياري از مردم جهت گذران اوقات خود به سينماها رجوع مي‌کنند و در اين ميان خلأ وجود پرديس‌هاي سينمايي و سالن‌ها با کيفيت در کلانشهر تبريز به شدت احساس مي‌شود. طي سال‌هاي گذشته تجهيز و نوسازي سينما قدس در جهت مرتفع نمودن اين کمبود صورت گرفت. البته اين پرديس سينمايي نيز همچنان علي‌رغم وعده‌هاي داده شده آغاز راه_اندازي نگرديده و بهره‌برداري از آن به نيمه دوم سال جاري موکول گشته است، اما قطعا وجود تنها يک پرديس سينمايي در مرکز شهر که مشکلات لاينحلي چون ترافيک و پارکينگ را به همراه خواهد داشت، نخواهد توانست جهش قابل توجهي در رفع قصورات اين حوزه باشد. شواهد موجود نمايانگر اين است که متاسفانه نه تنها در حوزه‌ي نرم‌افزاري و ساخت آثار سينمايي در سطح ملي آنچنان موفق نبوده‌ايم بلکه در حوزه‌ي سخت افزاري و پرديس‌هاي سينمايي نيز به شدت نسبت به ساير کلانشهرها بازمانده‌ايم.
*فعاليت 14 سينما در استان آذربايجان‌شرقي
علي محرمي در خصوص وضع کنوني سينماهاي تبريز و استان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 14 سينما در آذربايجان‌شرقي با شش هزار و 158 صندلي موجود است که از اين تعداد شش سينما با هشت سالن در تبريز مي‌باشد. وي افزود: دو سينما در مراغه، دو سينما در ميانه و يک سينما در هر يک از شهرستان هاي بناب، مرند، شبستر و اهر فعاليت مي‌کنند که زيرساخت‌ها و تجهيزات 10 سالن نيز در شهرستان‌هاي مراغه، ميانه، مرند، شبستر و بناب به صورت مجتمع‌هاي دو منظوره آماده شده است. معاون هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي تصريح کرد: سال گذشته 10 ميليارد و 200 ميليون ريال در استان فروش بليط داشتيم و فيلم محمد رسول الله پرفروش‌ترين فيلم استان بوده است. وي اظهار کرد: شوراي بررسي فيلم و فيلمنامه استان تا بهمن 94 مجوز فيلم‌هاي 60 دقيقه اي را صادر مي‌کرد که از آن تاريخ به بعد مجوز فيلم‌هاي 90 دقيقه‌اي نيز صادر مي شود همچنين تاکنون 35 فيلمنامه بررسي و مجوزهاي لازم صادر شده است.
*6 هزار صندلي براي 4 ميليون نفر !
آنچنان که محرز است جمعيت بالغ بر چهار ميليوني استان آذربايجان‌شرقي تنها از 14 مجموعه‌ي سينمايي با شش هزار صندلي برخوردار هستند. در اين خصوص جا دارد مسئولين تاملي اساسي  براي استاني که مهد سينما و تئاتر ايران نام گرفته است داشته باشند. تا زماني که زيرساخت‌ها و بسترهاي مناسب براي ظهور و بروز فرهنگ خود نداشته باشيم و براي جوانان فرصت‌هاي تفريحي سالم فراهم نياوريم نبايد انتظار داشته باشيم که فرهنگ غرب در آنان اثر نگذارد. نبايد انتظار داشته باشيم که سينماي هاليوود براي جوان مسلمان الگو نسازد و حتي مُد پوشاک، خوراک و رفتارش را تعيين نکند!
*لزوم تغيير در رويکرد مديران استاني نسبت به سينماها
جواد خازني اظهار کرد: عمده‌ترين خلائي که در خصوص عدم پيشرفت فيزيکي سينماها در تبريز حس مي‌شود، نوع رويکرد مديران دولتي و بخش خصوصي به ويژه متوليان سينماهاي استان نسبت به موضوع سينماست که نيازمند يک تغيير اساسي مي‌باشد. وي ادامه داد: به طور مثال احداث پرديس چهارباغ اصفهان با عنايت ويژه‌ي شوراي شهر اصفهان و صرف هزينه ايجاد شد و در ديگر کلانشهرها نيز توجه استانداري‌ و شوراهاي شهر در اين خصوص منجر به پيشرفت گرديده است. مسئول سينمايي حوزه هنري آذربايجان شرقي تاکيد کرد: واقعيت اين است که در استان و شهر ما نگرش‌ها نسبت به موضوع سينما آن طور که بايد و شايد درست نيست و چالش بزرگي را براي ما به وجود آورده است.
*سينما، يکي از مهم‌ترين آيتم‌هاي ويترين شهري در تبريز 2018
خازني عنوان کرد: با توجه به رخداد تبريز 2018 که در پيش روست و انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي اسلامي  مي‌بايست رويکرد خاصي نسبت به بحث سينما و سينماداري اتخاذ کنيم، چرا که ما قرار است ميزبان مهمان‌هاي بين المللي باشيم و يکي از آيتم‌هاي مورد توجه در ويترين شهري سينما است، شوراي شهر و شهردار جديد بايد رويکردي صحيح و قوي در خصوص سينماهاي استان به ويژه تبريز داشته باشند. وي در خصوص تعداد و کيفيت سينماهاي حوزه هنري تبريز بيان کرد: در تبريز حوزه هنري داراي دو سينما و سه سالن فعال مي‌باشد و پرديس سينما قدس نيز به زودي افتتاح و بهره‌برداري خواهد شد که داراي دو سالن با به‌روزترين امکانات از جمله سيستم‌هاي صوتي و تصويري است. خازني ادامه داد: به لحاظ امکانات خدماتي کافي شاپي در آن داير است و داراي بخش فرهنگي نيز خواهد بود که خدماتي در اين خصوص ارائه خواهد کرد همچنين امکانات زير ساختي آن مانند صندلي، طرح سالن، پرده نمايش و غيره کاملا استاندارد و به روز طراحي شده است. وي در پايان بيان کرد: کل سينماهاي کشور نسبت به سال قبل افت محسوسي داشته اند که سينماهاي تبريز نيز از اين قاعده مستثني نيستند، علت آن نيز پايين آمدن کيفيت فيلم ها نسبت به سال گذشته مي باشد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا مديران شهري و متوليان حوزه فرهنگ و هنر همچنان تئاتر و سينما را در انزوا نگه خواهد داشت يا مجالي براي بروز و ظهور استعدادهاي هنري فراهم ساخته و صنعت پر رونق سينما را در شهر اولين‌ها احيا خواهند کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افول معنادار خواستگاه سينماي ايران

افول معنادار خواستگاه سينماي ايران
خروج

گروه فرهنگي: تبريز خواستگاه سينماي ايران است اما اين مبداء امروز حال خوبي ندارد و اگر يکي دو مجموعه‌ي موجود نيز نمي‌بود، سينماي تبريز رو به اهتزار بود. روز ملي سينما ما را بر آن مي‌دارد تا در خصوص پيشينه‌ي اين صنعت که امروزه در دنياي مدرن حرف اول را مي‌زند، تامل بيشتري داشته باشيم، به ويژه در تبريز که به عنوان خواستگاه سينماي ايران شناخته مي‌شود، در سه دهه‌ي گذشته فاصله‌ي معناداري نسبت به اين پيشينه پر افتخار ايجاد شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها