عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي سگ‌هاي ولگرد کابوس شهروندان تبريزي مي‌شود

وقتي سگ‌هاي ولگرد کابوس شهروندان تبريزي مي‌شود

1403/04/26

گروه اجتماعي: افزايش حملات سگ‌هاي ولگرد به معضلي جدي در تبريز و آذربايجان شرقي تبديل شده است، اين حملات نه تنها باعث آسيب‌هاي جسماني شده‌ بلکه موجي از نگراني را در ميان خانواده‌ها ايجاد کرده‌ است.


همين چند روز پيش بود که حمله سگ‌هاي ولگرد به پسربچه هشت ساله تبريزي و مجروح شدن او از ناحيه سر تيتر يک رسانه‌ها شد و بنابه گفته خانواده‌اش اين کودک همچنان در بيمارستان بستري است و شب‌ها از ترس خواب ندارد.
چند هفته پيش نيز دختر بچه پنج ساله تبريزي نيز از سوي سگ‌ها مورد حمله قرار گرفت و از ناحيه صورت به شدت مجروح شد.اين دختر بچه مدتي در بيمارستان بستري بود و به گفته خانواده‌اش شب‌ها حتي از ترس خوابش هم نمي‌برد، اما مهم‌ترين نگراني خانواده اين قرباني‌ها بي‌خبري از ابتلاء يا عدم ابتلاء سگ حمله‌کننده به بيماري هاري است و آنها نگرانند که مبادا بيماري را به کودک‌شان منتقل شده باشد و بنابه گفته پزشکان صرفاً از روي آزمايش بر روي سگ مي‌توان موضوع را فهميد.
مدتي پيش هم اميرعلي هفت ساله در باسمنج براثر حمله سگ‌ها جان خود را از دست داد.حال موضوع اين است، تا کي بايد اين تراژدي تلخ تکرار شود؟ چند اميرعلي و لياناها بايد جان خود را از دست دهند يا مجروح شوند تا مسئولين فکري به حال اين ماجرا بکنند و صد البته حاميان سگ‌هاي ولگرد دست از روشنفکري‌هاي بدون منطق‌شان بردارند؟
اهالي تبريز از حاميان سگ‌ها گله و شکايت بسياري دارند حتي با انتشار خبر جراحت اين کودکان و شکايت مردم از مسئولين براي جمع‌آوري سگ‌ها، آنها واکنش خوبي نشان نداده و تز روشنفکري برداشتند بدون آنکه جان يک انسان براي‌شان مهم باشد.
آنها کيسه مملو و پرشده از فيله مرغ، ساق پاي مرغ يا انواع ديگر از گوشت‌هاي گرم را در سطح شهر و کلوني حيواناتي مثل سگ پخش مي‌کنند و براي شيک و امروزي شدنش، اين کار را با عنوان غذارساني و مهرباني با حيوانات بي‌پناه برايمان فاکتور مي‌کنند.موضوع تنها به اينجا ختم نمي‌شود؛ اين روزها کافيست در معابر و پارک‌هاي سطح شهر قدم بزنيد، دختران و پسراني را مي‌بينيد که با خود سگ يا گربه به همراه دارند و کلي قربان صدقه‌شان هم مي‌روند، اما آيا حمايت بي‌قيد و شرط از حيوانات مي‌تواند زندگي کودکان بي‌گناهي مانند اميرعلي را جبران کند؟
مقامات مسئول بايد پاسخگو باشند
دکتر رحيمي، مسئول بهداشت عمومي آذر بايجان شرقي در اين خصوص اظهار کرد: ما شاهد افزايش قابل توجهي در تعداد موارد گزش سگ‌هاي ولگرد هستيم. اين مسئله نيازمند اقدام فوري براي کنترل جمعيت اين حيوانات است.
وي افزود: براي مقابله با اين مشکل، برنامه‌هاي عقيم‌سازي و کنترل جمعيت بايد به صورت گسترده‌تري اجرا شود و آگاهي عمومي نيز افزايش يابد.
راه‌حل‌هاي پيشنهادي براي مقابله با اين مشکل
کارشناسان و مقامات محلي براي مقابله با اين مشکل راه‌حل‌هاي مختلفي را پيشنهاد داده‌اند:
برنامه‌هاي عقيم‌سازي و کنترل جمعيت: يکي از مهم‌ترين راه‌حل‌ها، اجراي برنامه‌هاي گسترده عقيم‌سازي براي کاهش تعداد سگ‌هاي ولگرد است.افزايش آگاهي عمومي: آموزش مردم در خصوص نحوه برخورد با سگ‌هاي ولگرد و اقدامات پيشگيرانه مي‌تواند نقش مهمي در کاهش حملات داشته باشد.تقويت زيرساخت‌هاي پناهگاه‌ها: ايجاد و تقويت پناهگاه‌هاي مخصوص سگ‌هاي ولگرد مي‌تواند تا حدي از تعداد اين حيوانات در مناطق شهري بکاهد.
غذا رساني، عامل اصلي تجمع و افزايش تعداد سگ‌هاي بلاصاحب
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تبريز، غذا رساني به سگ‌هاي بلاصاحب را عامل اصلي تجمع و افزايش تعداد سگ‌هاي بلاصاحب در داخل شهر دانست.
حبيبه هراتي با اشاره به حادثه رخ داده براي کودک تبريزي ناشي از حمله سگ بلاصاحب، ضمن عذرخواهي از خانواده اين شهروند تصريح کرد: مديريت شهري خود را موظف و ملزم به پيگيري اين موضوع دانسته و تا پايان روند درماني و بهبود اين کودک، در کنار خانواده او خواهد بود.
وي افزود: بعد از جمع آوري سگ‌هاي بلاصاحب و تحويل آن به سازمان مديريت پسماند، انتقال به مرکز نگهداري سگ‌هاي بلاصاحب پروسه کنترل جمعيت و عقيم سازي آغاز مي‌شود.مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تبريز گفت: در سه ماهه اول سال جاري تعداد 1534قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر توسط اکيپ‌هاي مناطق دهگانه جمع آوري شده است.هراتي گفت: متأسفانه يکي از معضلات اساسي در خصوص جمع آوري سگ‌هاي بلاصاحب غذادهي برخي شهروندان به اين سگ هاست. غذا رساني به سگ‌ها در پارک‌ها و خيابان‌هاي شهر باعث تجمع و پرسه زني اين حيوانات شده و ايجاد مشکلات بهداشتي و ايمني براي شهروندان مي‌شود.مقامات محلي و سازمان‌هاي بهداشتي بايد با همکاري خانواده‌ها و جامعه، اقدامات جدي‌تري براي مقابله با اين مشکل اتخاذ کنند تا از وقوع حوادث مشابه در آينده جلوگيري شود. در اين ميان، همراهي و مشارکت فعال شهروندان نيز نقش بسزايي در کاهش تعداد سگ‌هاي ولگرد و افزايش امنيت عمومي خواهد داشت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،حاميان حيوانات که با غذا دادن به سگ‌هاي ولگرد و جلوگيري از جمع‌آوري آن‌ها به اين بحران دامن مي‌زنند، بايد به مسئوليت خود در قبال امنيت و سلامت شهروندان نيز توجه کنند. آيا حمايت از حيوانات به قيمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد؟ آيا وقت آن نرسيده که اقدامات مؤثري براي حفظ امنيت عمومي انجام شود؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع