عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستاي اشتبين

روستاي اشتبين

1396/08/07

روستاي زيباي اشتبين از توابع شهرستان کليبر در استان آذربايجان شرقي است و از رود ارس 14 کيلومتر فاصله دارد.

اين روستاي کوهستاني آب و هواي مطلوب و معتدل دارد البته زمستان هاي اشتبين در مناطق کوهستاني بسيار سرد و برفگير مي ‌باشد و از نظر تقسيمات آب و هوايي جزء مناطق با اقليم سرد و داراي زمستان هاي طولاني مي‌ باشد.
اشتبين از نظر طبيعت و معماري روستايي، بعد از روستاي کندوان در بين تمام روستاهاي استان آذربايجان شرقي شاخص است. اين روستا سابقه تاريخي کهني دارد و مردم آن به زبان تاتي نيز سخن مي گويند. چند کتيبه به خط ثلث مربوط به صفوي و نيز کتيبه مرمرين مربوط به آرامگاه شخصي به نام خواجه ملک کدخدا به تاريخ 843 هجري قمري و کتيبه هاي تاريخدار ديگر از آثار تاريخي اين روستا است.
رودخانه ارس از شمال و رودخانه هراس از جنوب روستا عبور مي ‌کند. مهم‌ترين ارتفاعات مجاور روستا علاوه بر ارتفاعات پيرامون، منطقه کوهستاني کيامکي، کوه‌هاي دوسته شان و قازان داغي هستند. کوه‌هاي مشرف به روستا از جنگل‌هاي انبوهي پوشيده شده است که ادامه جنگل‌هاي کليبر و ارسباران مي‌باشد. قدمت روستاي اشتبين به بيش از 700 سال پيش بازمي‌گردد. اين روستا از مجموعه سه آبادي به نام‌هاي هراس، سياوشان و جعفرآباد تشکيل شده است. اشتبين از دو کلمه اوچ يا اوش (سه) و دبين يا تبين (ريشه يا طايفه) ساخته شده که اشاره به همان سه آبادي دارد. مردم روستاي اشتبين به زبان آذري سخن مي‌گويند. دين آنها اسلام و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. بارش‌هاي فراوان برف و باران موجب رونق باغداري در روستا شده است، از محصولات عمده سردرختي روستا مي_‌توان انار، گردو، انجير و ذغال اخته را نام برد. قسمتي از اراضي روستا نيز، به کشت درختان غيرمثمر از قبيل تبريزي اختصاص دارد.
روستاي کوهستاني اشتبين بافت مسکوني متمرکزي دارد. استقرار روستا در دامنه تپه‌هاي غربي دره، موجب پلکاني شدن روستا شده است  به گونه‌اي که پشت بام يک خانه به منزله حياط خانه‌اي ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بيشتر خانه‌ها، ايوان‌دار و بدون ديوار و بدون حصار بلند ساخته شده‌اند. جهت ساخت خانه‌ها به علت سرما و وزش بادهاي سرد، شرقي ـ غربي است. خانه‌هاي پلکاني بدون حصار، کوچه باغ‌هاي زيبا و ايوان‌هاي گشوده، در عين سادگي، زيبايي خاصي به روستا بخشيده‌اند. در طراحي خانه هاي اين روستاي تاريخي به دليل اين كه در شيب تند كوه واقع شده است هوشمندي زيادي به كاررفته است. خانه هاي قديمي اين روستا به شيوه معماري دوره صفويه و قاجاريه ساخته شده اند. مردم اشتبين مانند ساير روستاهاي آذربايجان در اعياد ملي به‌ويژه عيد نوروز مراسم ويژه‌اي را برگزار مي‌کنند و در اعياد مذهبي، قربان و فطر آيين مربوطه را انجام مي‌دهند و در ايام محرم و شب‌هاي احياي رمضان به سوگواري مي‌پردازند. توليد ابريشم نيز در اشتبين سابقه طولاني دارد و کارگاه هاي توليد ابريشم زيادي در اين منطقه وجود دارند. ميوه‌هاي باغي و محصولات جاليز اشتبين بسيار مرغوب است. انار، انجير، گردو  گلابي، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته  ازگيل، انگور و توت به فراواني از باغ‌ها به دست مي‌آيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

روستاي اشتبين

روستاي اشتبين
خروج

روستاي زيباي اشتبين از توابع شهرستان کليبر در استان آذربايجان شرقي است و از رود ارس 14 کيلومتر فاصله دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها