عصر آذربایجان

گزارش خبر

از فعالیت در حوزه‌ی درمان ناباروری و بیماری‌های ژنتیکی تا تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی

از فعالیت در حوزه‌ی درمان ناباروری و بیماری‌های ژنتیکی تا تولید کارخانه‌ای سلول‌های خورشیدی

1399/05/07

عصر آذربایجان- رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی فعالیت‌های این نهاد انقلابی را تشریح کرد.

عصر آذربايجان- رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان‌شرقي فعاليت‌هاي اين نهاد انقلابي را تشريح کرد.

دکتر جعفر محسني در آستانه 16 مرداد، سالروز تاسيس جهاددانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به 40 سال بالندگي و افتخار جهاددانشگاهي اظهار کرد: اين مولود فرخنده انقلاب در فراز و نشيب‌هاي کشور و انقلاب، يار و ياور مخلص رهبر و انقلاب بوده است.

وي با بيان اين‌که سامان‌دهي و مديريت دانشگاه‌ها بعد از تعطيلي و وجود جريان‌هاي سياسي متعدد، نيازمند کار اساسي بود، گفت: اين کار نيازمند تيمي بود که بتواند در راستاي اهداف انقلاب قدم بردارد و دانشگاه را به‌عنوان يکي از اسباب‌هاي اساسي توسعه در راستاي انقلاب قرار دهد.

دکتر محسني با اشاره به پيشينه‌ي تشکيل جهاددانشگاهي، گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تدبير معمار کبير انقلاب در 16 مردادماه 1359 تشکيل جهاددانشگاهي را اعلام کرد و جهاددانشگاهي پا به منصه‌ي ظهور گذاشت.

رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي، در ادامه با اشاره به پيشرو بودن آذربايجان شرقي و به‌ويژه تبريز در تمامي تحولات کشور، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آذربايجان سر ايران است؛ هيچ‌کس نمي‌تواند تاثيرگذاري آذربايجان را در سرنوشت کشور، ناديده بگيرد؛ هم‌چنين دانشگاه تبريز نيز يکي از دانشگاه‌هاي تاثيرگذار در جريانات سياسي کشور بوده است.

وي خاطرنشان کرد: زماني که دانشگاه علوم پزشکي و دانشگاه تبريز به‌عنوان يک مجموعه شناخته مي‌شدند، مسايل سياسي زيادي در دانشگاه تبريز وجود داشت که پس از شکل‌گيري جهاددانشگاهي مديريت شد.

دکتر محسني، خاطرنشان کرد: متاسفانه تحميل جنگ و اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشورمان که از آن زمان شروع شد، جهاددانشگاهي را به‌عنوان محوري براي مديريت و ساماندهي دانشجويان براي اعزام به جبهه‌ها به‌عنوان بازوي اجرايي مطرح کرد و جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي هم در آن سال‌ها همانند ديگر استان‌ها در اعزام دانشجويان به جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل فعاليت چشمگيري داشت.

رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي اظهار کرد: اين نهاد انقلابي با توجه به نياز مبرم کشور و با وجود تمامي مشکلات در راستاي دور زدن تحريم‌هاي ظالمانه و اقتصاد مقاومتي و اتصال علم و صنعت توانست کارگاه توليد نافي خمپاره را با همکاري دانشگاه تبريز و جهاد خودکفايي سپاه راه‌اندازي کند.

وي ادامه داد: منافقان کور دل با گزارش و اعلام زمان فعاليت اين کارگاه باعث شدند رژيم بعثي اين دانشگاه را مورد هدف قرار داده و بمباران کند؛ دانشگاه تبريز تنها دانشگاهي است که در طول قرون متمادي مورد هدف مستقيم نظامي قرار گرفته است؛ اين حادثه موجب شهادت 22 نفر از ياران و همکاران ما شد و دانشگاه تبريز را به مشهدالشهداي دانشگاه‌هاي کشور تبديل کرد.

 محسني، گفت: شايد ارتباط دادن صنعت و دانشگاه و برداشتن گام اساسي در راستاي اقتصاد مقاومتي يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي جهاددانشگاهي باشد که توانست توليد را در دل دانشگاه نهادينه کرده و نشان دهد که دانشگاه‌هاي کشور مي‌توانند در کنار علم، توليدکننده موثر هم باشند، اما متاسفانه بمباران باعث شد اين روند هم‌چنان مسکوت بماند؛ درصورتي که الگوي عملي و واقعي آن در دانشگاه تبريز وجود داشت، بعد از گذشت 40 سال هنوز هم مشکل ارتباط علم با صنعت هم‌چنان مطرح است.

رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي، در ادامه، راه‌اندازي مرکز درمان ناباروري در راستاي توزيع عدالت اجتماعي را از دستاوردهاي مهم اين نهاد انقلابي عنوان کرد و افزود: اين مرکز به‌عنوان يکي از مراکز معتبر در استان براي رفاه حال عمده بيماراني که جهت درمان از استان ما به ساير جاها مراجعه مي‌کردند، ايجاد شد و در راستاي تکميل اين مرکز به‌عنوان يکي از مراکز علمي ـ تخصصي، امکان تشخيص ژنتيک جنين قبل از انتقال را فراهم کرديم.

مرور دستاوردها و افتخارات

وي با اشاره به بهره‌گيري از دستگاه NGS در تشخيص اختلالات ژنتيکي جنين، اظهار کرد: اين دستگاه، تنها دستگاه موجود در شمال‌غرب بوده که در انحصار مرکز تشخيص درمان ناباروري جهاددانشگاهي است؛ اين دستگاه مي‌تواند به مادراني که سقط مکرر دارند يا انتقال‌هاي ناموفق زيادي داشته‌اند، کمک موثري کند.

محسني با يادآوري راه‌اندازي مرکز فناوري انرژي‌هاي نو اظهار کرد: راه‌اندازي مرکز فناوري انرژي‌هاي نو از جمله دستاوردهاي مهم سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان‌شرقي بوده و گام‌هاي موثري در طراحي و توليد نيروگاه‌هاي خورشيدي برداشته شده است؛ اين مرکز از مراکز مطرح در کل کشور است.

رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي ادامه داد: جهاددانشگاهي استان با وجود اين‌که در طول 40 سال گذشته هيچ کمک مادي از استان دريافت نکرده، اما جزو سازمان‌هاي موثر و مورد توجه در استان بوده است.

وي اضافه کرد: براساس نتايج نظرسنجي‌هاي ايسپا، خدمات تخصصي مرکز درمان ناباروري و مراکز آموزشي جهاددانشگاهي جزو مراکز مطرح و فعال در استان هستند.

وي با اشاره به اين‌که جهاددانشگاهي به‌عنوان يک مجمع علمي بايد در مسايل روز جهت‌گيري داشته و اعلام نظر کند، افزود: ورود جهاددانشگاهي در شعارهاي سال و در برگزاري نشست‌هاي تخصصي براي تفهيم و ارايه موضوع به جامعه چه در طرح گام دوم انقلاب و جهش توليد و چه در توليد محصولات استراتژيک نشان‌گر اين است که جهاددانشگاهي به مسايل روز حساس بوده و همچنان پويا و قدرتمند در حال پيشروي است.

محسني بر اين موضوع که جهاددانشگاهي هميشه در مرز علم حرکت کرده است و پژوهشگاه رويان، ايران را به پنجمين کشور مطرح در حوزه سلول‌هاي بنيادي تبديل کرده که اين از برکات جهاددانشگاهي است، گفت: وظيفه خود مي‌دانيم که با همه دستگاه‌هاي اجرايي و علمي، تعامل خوب و سازنده داشته باشيم و با ارايه طرح‌هاي پژوهشي مختلف تا جايي که ممکن باشد با همه صنايع در ارتباط هستيم و انتظار حمايت از مسوولان استاني را هم داريم.

وي ادامه داد: در حوزه مسايل مالي آن‌طور که بايد از ما حمايت نمي‌کنند؛ در 40 سال گذشته چند ريال صرف حمايت مستقيم مالي از جهاددانشگاهي شده است که انتظار داريد، خدمات ارزنده‌اي از اين نهاد ببينيد؟ هر چند که جهاددانشگاهي بدون وقفه به ارايه‌ي خدمات ارزنده مشغول است.

توليد کارخانه‌اي سلول‌هاي خورشيدي

دکتر محسني، افزود: با توجه به اين‌که جهاددانشگاهي استان در حوزه درمان ناباروري داراي امکانات تخصصي بسيار خوبي است و در اين حوزه حرفي براي گفتن دارد، قطعا اهداف آينده اين سازمان در راستاي توسعه پژوهشي و خدمات تخصصي در حوزه درمان ناباروري و بيماري‌هاي ژنتيکي خواهد بود؛ توليد کارخانه‌اي سلول‌هاي خورشيدي نيز از ديگر هدف‌هاي اين سازمان در آينده است تا بتوانيم سلول‌هاي مورد نياز در نيروگاه‌هاي خورشيدي را براي پايين‌تر آوردن قيمت تمام شده تامين کنيم.

رييس سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي، بيان کرد: همچنين پژوهشکده توسعه و برنامه‌ريزي مي‌تواند يکي از پژوهشکده‌هاي موثر در کل کشور باشد و فعاليت آن محدود به منطقه خاصي نبوده و کل کشور و منطقه مي‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وي اضافه کرد: آموزش، اساسي ترين پارامتر در راستاي توسعه جامعه است و خلأييکه در راستاي توانمند سازي فارغ التحصيلان وجود داشت، با انجام آموزش هاي مهارت محور پر شد تا اينکه فرد بتواند يا براي خودش شغلي را شروع کند و يا نياز هاي کافرما را تأمين کند.

وي با اشاره به اينکه جهاددانشگاهي علاوه بر رشته‌هاي زبان و رايانه، در حدود ??? رشته مختلف فني و صنعتي ورود پيدا کرده است، گفت: در حال حاضر در هشت مرکز آموزش در تبريز و شهرستان‌ها خدمات آموزشي ارائه مي دهيم، در بخش آموزش هاي ضمن خدمت چون که کارکنان به مرور نيازمند آموزش هستند تا بروز شوند، در سازمان هاي مختلف ورود کرده ايم. 

محسني ادامه داد: متاسفانه به دليل شرايط کرونايي، جهت حفظ سلامتي، آموزش‌ها به صورت مجازي انجام مي گيرد و به اين خاطر سامانه امجد را با قابليت حضور ??? کاربر راه اندازي کرديم که البته براي بالابردن کيفيت کلاس ها در حدود ?? نفر همزمان در کلاس مجازي حضور پيدا مي کنند.

وي در پايان در خصوص فعاليت‌هاي معاونت فرهنگي اين سازمان نيز گفت: عمده فعاليت هاي معاونت فرهنگي شامل خبرگزاري ايسنا و ايکنا و مرکز افکار سنجي دانشجويان(ايسپا) است که يکي از معتبرترين منابع افکارسنجي است و وظيفه اين مرکز ارزيابي مسائل و مشکلات جامعه مانند ميزان تاثير کرونا در مشاغل و کارخانه ها و يا ساير مسايلي که نياز مند بررسي و تحليل است.

محسني بيان کرد: قطعا اهداف آينده اين سازمان در راستاي توسعه پژوهشي و خدمات تخصصي در حوزه درمان ناباروري و بيماري‌هاي ژنتيکي خواهد بود؛ توليد کارخانه‌اي سلول‌هاي خورشيدي نيز از ديگر هدف‌هاي اين سازمان در آينده است تا بتوانيم سلول‌هاي مورد نياز در نيروگاه‌هاي خورشيدي را براي پايين‌تر آوردن قيمت تمام شده تامين کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها