عصر آذربایجان

گزارش خبر

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی

1396/10/30

دریاچه ارومیه نسبت به سایر دریاچه های مشابه درجه شوری بالایی دارد که با خشک شدن آن نمک های انباشته شده پیرامون آن زیاد خواهد بود و این زنگ خطری بر سلامت جسمی و روانی جوامع محلی است.

به گفته کارشناسان خشک شدن درياچه اروميه نه تنها شهرهاي واقع در حوزه درياچه، بلکه استان هاي همجوار را نيز تحت تاثير قرار مي دهد اما قدر مسلم جوامع محلي بيشترين آسيب را از اين بحران زيست محيطي خواهند ديد.

تحقيقات انجام شده در چند روستاي منطقه نشانگر شيوع بيماري هاي پوستي و ريوي ناشي از ريزگردهاي نمکي درياچه اروميه است.
هر چند تحقيقات و اقدامات انجام شده بر اي احياي درياچه اروميه هنوز هم ادامه دارد، ولي کاهش بارندگي ها افزايش ريزگردها و به تبع آن افزايش مخاطرات زيست محيطي را در پي دارد.
به گفته کارشناسان اين مساله ثابت شده است که ريزگردها مي توانند يکي از دلايل افزايش بيماري هاي ريوي باشند و در اين مورد نيز ريزگردهاي کريستالي به دليل وجود نمک، تبعات زيادي بر جاي مي گذارند و از جمله آنها فشار خون بالا است که از طريق دستگاه ريوي و گوارش، نمک موجود در گرد و غبار جذب آب در بدن شده و همين امر منجر به بالا رفتن فشار خو مي شود.
مشکل درياچه اروميه فقط مختص آذربايجان غربي نبوده و همه بايد براي احيا و نگه داشتن درياچه تلاش کنيم چرا که اگر نتوانيم براي درياچه کاري انجام دهيم عواقب آن گريبان همه را خواهد گرفت.
همان طور که دانشمندان در تحقيقات خود اشاره کرده‌اند اثرات منفي و بيماري‌هاي خشک شدن درياچه مردم چندين منطقه را درگير خواهد کرد.
* شعاع 500 کيلومتري ريزگردهاي درياچه اروميه
مديرکل ستاد بحران آذربايجان شرقي عوارض خشک شدن درياچه اروميه را تحت تاثير قرار گرفتن زندگي افراد و اراضي کشاورزي تا شعاع 500 کيلومتري اعلام کرد و افزود:اگر اين درياچه را نتوان از خشکي نجات داد، پيش‌بيني مي‌شود اين محل به کانون اصلي ريزگردهاي نمکي منطقه تبديل شود.
خليل ساعي با بيان اينکه ممکن است ريزگردهاي آن تا شعاع 650 کيلومتر نيز اثرگذار باشند، گفت: تبديل زمين‌هاي کشاورزي به بيابان و تحت تاثير قرار گرفتن معيشت مردم و همچنين شيوع شديد برخي بيماري‌هاي ريوي و سرطاني در استان‌هاي همجوار و شهرهاي واقع در مسير ريزگردها از مهم‌ترين عواقب خشکي درياچه اروميه است.
ساعي يادآور شد: احياي درياچه اروميه، نيازمند مشارکت همگاني است و اگر اين اتفاق روي ندهد، اراضي کشاورزي شهرستان عجبشير به وسعت 88 هکتار در چند سال آينده به بيابان و شوره‌زار تبديل مي‌شود.
*خودمان را براي مخاطرات درياچه آماده کنيم
قايم مقام دانشگاه علوم پزشکي دانشگاه تبريز نيز با بيان اينکه درجه شوري درياچه اروميه نسبت به سابر درياچه هاي مشابه بالا است،گفت: با خشک شدن درياچه نمک هاي زيادي در پيرامون آن انباشته مي شود.
دکتر علي طاهر اقدم با بيان اينکه عقل سليم حکم مي کند که به مخاطرات پس از اتفاق بيانديشيم، خاطرنشان کرد: بايد خودمان را آماده کنيم که اگر درياچه خشک چه اقداماتي انجام دهيم.
وي با بيان اينکه حدود 14 ميليون نفر در شهرهاي پيرامون درياچه درگير مشکلات مي شوند، افزود: بايد با تحقيق و پژوهش خودمان را براي مشکلات احتمالي خشکي درياچه و کم آبي هاي تابستان آماده کنيم.
طاهراقدم با تاکيد بر ضرورت آگاه سازي مردم اضافه کرد: مخاطرات درياچه اروميه را نبايد سياسي کرد و بايد همه درگير حل موضوع شوند چون هر زمان مردم درگير مسايل بشوند، مشکلات بهتر حل مي شود.
*تغييرات آب و هوايي، بزرگ ترين مشکل جهاني
مديرگروه آموزشي مهندسي بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز يکي از بزرگ ترين مشکلات جهاني در حال حاضر را مربوط به تغييرات آب و هوايي دانست و گفت: تغييرات آب و هوايي منجر به تغيير در نوع بيماري ها، امنيت غذايي، تامين آب سالم، افزايش فشارها و استرس در افراد و جامعه مي شود که بايد فکر اساسي در اين زمينه بکنيم.
دکتر رضادهقان زاده خاطرنشان کرد: از سال 2016 سازمان بهداشت جهاني آلودگي آب و هوايي را در دسته عوامل ايجاد سرطان قرار داده که ميليون ها نفر در دنيا در معرض خطرات آب و هوايي هستند.
دهقان زاده، طوفان هاي گرد و غبار را يکي از عوارض اين تغييرات آب و هوايي ذکر کرد و گفت: گرد و غبار تا 20 هزار کيلومتر مي تواند طي مسير و گستره جغرافيايي وسيعي را درگير کند.
وي با بيان اينکه ستاد احياي درياچه اروميه از چند سال پيش تشکيل يافته و به فکر احياي درياچه درياچه است، افزود: اگر روند احيا طول بکشد مسايل زيست محيطي و سلامت انسان ها نگران کننده است.
دهقان زاده بيماري هاي آسم، ريوي، تنفسي و سرطان هاي پوستي را از جمله عوارض خشکي درياچه اروميه و ريزگردهاي ناشي از آن اعلام کرد.
وي راهکار برون رفت از بحران را سرمايه گذاري براي جلوگيري از تغييرات آب و هوايي دانست و گفت: ضمن اينکه در سيستم مصرف آب بايد تجديد نظر بکنيم، بايد سيستم هاي مراقبت بهداشتي را نيز تقويت کنيم.
درياچه اروميه نام درياچه‌اي در شمال غربي کشورمان است که ميان دو استان آذربايجان غربي و استان آذربايجان شرقي قرار گرفته ‌است
مساحت اين درياچه در تابستان 2015 ميلادي حدود شش هزار کيلومتر مربع بود که در رديف بيست و پنجمين درياچه بزرگ دنيا از نظر مساحت قرار مي‌گرفت. درياچه? اروميه، بزرگ‌ترين درياچه? داخلي ايران و دومين درياچه? بزرگ آب شور دنيا محسوب مي شد.
آب اين درياچه بسيار شور بوده و بيشتر از رودخانه‌هاي زرينه‌رود، سيمينه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي‌شود.
درياچه اروميه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمي وسعت آن به شدت کاهش يافت، اما نجات درياچه از بحران مورد تأکيد دولت يازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همين راستا کارگروه ملي نجات با مديريت معاون اول رئيس جمهوري تشکيل شد.

منبع : ایرنا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی
خروج

دریاچه ارومیه نسبت به سایر دریاچه های مشابه درجه شوری بالایی دارد که با خشک شدن آن نمک های انباشته شده پیرامون آن زیاد خواهد بود و این زنگ خطری بر سلامت جسمی و روانی جوامع محلی است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها