عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرآيند پدرخواندگي در ايران

1398/06/10

سرويس سياسي: اگر قائل به مفهومي‌ به نام »پدرخواندگي سياسي« باشيم و بخواهيم آن را در نسبت با قدرت مستقر تعريف کنيم، بايد اذعان داشت که اين مفهوم با پيروزي انقلاب اسلامي، به طور کلي دگرگون شد.

مردم سالاري، فارغ از اينکه آرماني براي يک جامعه متصور باشد يا صرفا شيوه‌اي براي رسيدن به يک حکومت کارآمد تلقي گردد، لوازم و مقتضيات خاص خودش را دارد؛ لوازمي ‌که نمي‌توان انکار کرد يا ناديده گرفت.
در ايران، عدم وجود احزاب توانمند (و مهم‌تر از آن) روحيه کار جمعي و تشکيلاتي، فضاي غبارآلودي را در عرصه سياسي به وجود آورده است. در اين گزارش تلاش داريم نگاهي گذرا به وضعيت پدرخوانده‌هاي سياسي در تبريز داشته باشيم.
پيش از آنکه ايرانيان راه سياست ورزي مدرن را آغاز کنند، قدرت سياسي معمولا از بالاترين مقام حکومت به طرف پايين جريان داشت. پس از انقلاب مشروطه، تلاش براي تصاحب مناصب انتخابي از جمله نمايندگي مجلس به يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي چانه‌زني بر سر قدرت سياسي تبديل شد؛ به‌طوري‌که با مطالعه يک دوره 15 ساله، تا شروع استبداد رضاخاني، شاهد شکل‌گيري حجم زيادي از لابي‌ها، احزاب و ائتلاف‌ها در فضاي سياسي ايران هستيم.
در آن زمان، موفقيت در انتخابات مجلس به عنوان يکي از پررنگ‌ترين مظاهر قدرت سياسي بيش از آنکه ناظر به رأي و اقبال عمومي‌ مردم باشد، نياز به  لابي‌گري با گروه‌هاي مختلف داشت. اساسا نتيجه انتخابات‌ها، در بهترين حالت، برآيند متعادلي از اين لابي‌گري‌ها بود.
پس از آن، ديکتاتوري رضاخاني هر چند مسير فعاليت‌هاي سياسي را کاملا مسدود کرد، اما در هر منطقه نياز دولت به واسطه‌هايي جهت پيشبرد سريع مسير توسعه، زمينه مساعدي براي فعاليت پدرخوانده‌هاي سياسي ايجاد مي‌کرد.
با اشغال ايران توسط قواي نظامي‌ خارجي، اين بار تا سال‌ها تصاحب قدرت سياسي نياز به ارتباط مستمر با عناصر خارجي داشت؛ به طوري که در فاصله سال‌هاي 1320-1330 تلاش براي برقراري اين ارتباط‌ها، صورتي علني يافته بود؛ به اين ترتيب، نقش پدرخوانده‌هاي سياسي روزبه‌روز افزايش مي‌يافت؛ کساني که جهت حفظ و افزايش قدرتشان، از هيچ تلاشي دريغ نمي‌کردند.
بايد دقت داشت که هم‌زمان با افزايش درآمدهاي دولت، توزيع امکانات از مرکز به شهرها از اهميت زيادي برخوردار شده بود؛ به طوري که بخش مهمي‌ از مناقشات نمايندگان مجلس به اين موضوع اختصاص مي‌يافت؛ به اين ترتيب، پدرخوانده‌هاي سياسي به صورت جدي‌تري وارد روابط اقتصادي مي‌شدند.
*پدرخوانده‌هاي عصر انقلاب
اگر قائل به مفهومي‌ به نام »پدرخواندگي سياسي« باشيم و بخواهيم آن را در نسبت با قدرت مستقر تعريف کنيم، بايد اذعان داشت که اين مفهوم با پيروزي انقلاب اسلامي، به طور کلي دگرگون شد.
امام خميني(ره) به عنوان رهبر بلامنازع انقلاب اسلامي، از ديدگاه مردم مصدر مشروعيت سياسي بود و اين مشروعيت در مناطق مختلف کشور با نمايندگان غالبا روحاني ايشان، توزيع مي‌شد؛ به همين دليل از همان سال‌هاي ابتداي انقلاب، نيروهاي سياسي حول محور روحانيون شکل مي‌گرفتند و در ارتباط با بيت امام موضوعيت مي‌يافتند.
با اين همه، ماجراي دمکراسي در ايران به صورت عمومي‌تر و جدي‌تر در قالب انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان و رياست جمهوري پيگيري مي‌شد و فرصتي جهت فعاليت پدرخوانده‌هاي سياسي فراهم مي‌کرد. در سال‌هاي دهه شصت، مبارزين شاخص انقلاب در دو جناح شاخص تبريز، هم‌زمان پدرخوانده‌هاي سياسي نيز محسوب مي‌شدند و اين موضوع تا اوايل دهه هفتاد ادامه داشت.
در اين مدت نيروهاي سياسي ذيل اين اشخاص مجتمع مي‌شدند و ليست‌هاي انتخاباتي با تاييد و شيخوخيت آنها، بسته مي‌شد؛ همچنين تامين و نظارت بر منابع مالي استفاده شده در تبليغات انتخاباتي، غالبا توسط آنها صورت مي‌پذيرفت.
بايد توجه داشت در اين سال‌ها گسترش سازمان‌هاي حکومتي بر اهميت پدرخوانده‌هاي سياسي مي‌افزود. تعيين مناصبي مانند استاندار، شهردار، فرماندار و روساي ادارات و سازمان‌ها در هر شهر، بدون مشورت و لابي‌گري با پدرخوانده‌هاي سياسي در آن شهر نبود.
*شورش جوانان
هم‌زمان با کم‌رنگ‌شدن دوگانه اقتصادي چپ و راست، تغييراتي در صورت‌بندي جناح‌هاي سياسي کشور به وجود آمد. در اين سال‌ها، در جناح راست تبريز تقابل جدي جوانان و بزرگان باعث کم‌رنگ‌شدن نقش پدرخوانده‌هاي سياسي شد.
در جناح چپ نيز، تعاملات سياسي بيش از همه در نسبت با پايتخت، تعريف مي‌شد. به اين ترتيب، جوانان با کلماتي مانند »جوان‌گرايي« و »عدالت‌طلبي« از پدرخوانده‌هاي جناح خود عبور کردند. عدم توفيق ليست منتسب به اصولگرايان در راهيابي به مجلس دهم، عدم اجماع بر نفر واحد در ميان اصلاح طلبان شوراي شهر براي شهرداري از نشانه‌هاي اين عبور در هر دو جناح سياسي تبريز است.
بايد دقت داشت با گسترش رسانه‌هاي مجازي در سال‌هاي اخير، تامين هزينه‌هاي تبليغات انتخاباتي نيز موضوعيت خود را تا حدود زيادي از دست داده است. در چنين شرايطي و با تجربه از شکست‌هاي سياسي، جناح‌هاي مختلف به دنبال پدرخوانده‌هايي براي خود هستند. 
اين پدرخوانده‌ها اگر قرار باشد در طرح ملي نقش »راهبري سياسي« را بر عهده داشته باشند، مي‌توانند با کمک جريان‌هاي رسانه‌اي، مطرح يا تثبيت شوند (همچنان که در جريان اصلاح‌طلب در سطح ملي شاهد چنين فرايندي هستيم. در جريان اصولگرا نيز، تلاش‌هايي ناموفق جهت مطرح‌شدن چهره‌هايي نظير مرحوم آيت الله مهدوي کني"ره" در سطح ملي انجام شد).
در سطح شهر و استان اما، شکل‌گيري مجدد پدرخوانده‌ها بايد در فرآيندي طبيعي اتفاق بيفتد. در سال‌هاي اخير در نمونه‌هاي متعددي، افرادي تلاش کردند خود را به عنوان پدرخوانده يک جريان فکري و سياسي، منصوب کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل ازذربايجان به نقل از آناج، در آستانه انتخابات، ناتواني آن‌ها در تعامل موثر با جريان‌هاي جناح متبوع خود نشان داد پدر خواندگي سياسي، انتصابي نيست و شايد اساسا دوره مديريت پدرخوانده‌هاي سياسي بر انتخابات تمام شده باشد؛ با اين همه و با وجود مزايايي همچون افزايش عقلانيت سياسي، فراهم کردن زمينه‌هاي تعامل ميان جناح‌هاي مختلف و جذب امکانات ملي، جناح‌هاي سياسي نبايد از فعال کردن اين ظرفيت، غافل باشند.
 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها