عصر آذربایجان

گزارش خبر

تبليغات محيطي؛ ابزاري براي انتقال پيام يا معضلي در انضباط شهري

تبليغات محيطي؛ ابزاري براي انتقال پيام يا معضلي در انضباط شهري

1403/05/14

گروه اجتماعي: تبليغات محيطي که در شهرها به ويژه کلانشهرها به طور گسترده رواج يافته است و روز به روز بر تعداد ابزارهاي تبليغاتي در سطح شهرها افزوده مي‌شود به پديده‌اي تبديل شده که برخي آن را معضلي بصري و رواني براي شهروندان و انضباط شهري مي‌دانند و برخي نيز وجود اين ابزارها را ضرورتي براي انتقال پيام به شهروندان و مخاطبان قلمداد مي‌کنند.


 با توسعه شهرها و رونق اقتصادي در جوامع بشري، رقابت توليدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات، شرکت ها و سازمان ها و دستگاه هاي دولتي براي جلب توجه جامعه هدف و انتقال پيام خود به مشتريان نيز بيشتر شده است و در چنين بازار رقابتي، استفاده از ابزارهاي تبليغات محيطي و درون شهري در اولويت اين مراکز قرار مي گيرد.
تبليغات محيطي که ابزاري براي انتقال ساده و تاثيرگذار پيام به شهروندان و مخاطبان در حال گذر در سطح شهرها محسوب مي شود، علاوه بر بستري براي معرفي کالا و خدمات مي تواند در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، ارتقاي سطح آگاهي شهروندان و آگاه سازي آنان از رويدادهاي مهم شهري يا در تغيير رفتار و الگوهاي افراد و گسترش ناهنجاري ها و الگوهاي غربي در جامعه تاثيرگذار باشد.
در زمان کنوني در شهرها و کلانشهرهاي کشور از جمله تبريز، تابلوهاي تبليغاتي، بنرها، عرشه ‌پل‌ها، ايستگاه هاي ناوگان حمل و نقل شهري مانند اتوبوس و قطارشهري، فرودگاه ها، سردر مغازه‌ها و اماکن تجاري به محلي براي تبليغات محيطي و درون شهري تبديل شده است و عرضه کنندگان کالا و خدمات براي ديده‌ شدن کسب‌ و کار خود از اين محيط ها استفاده مي کنند.
 تبليغات محيطي در شهرها، چشم هر بيننده اي را به خود جلب مي کند و موجب مي شود تا قبل از اين‌ که مخاطب و مشتري به سراغ مرکز ارايه و توزيع کالا و خدمات برود، نام برند (ويژند) ، محصول يا خدمات در ذهن او حک مي‌ شود و خواه و ناخواه در انتخاب فرد در اولويت قرار گيرد.
برخي عقيده دارند که تبليغات نادرست و خارج از شئونات اخلاقي مي تواند تا مدت ها بر ذهن مخاطب تاثير منفي بگذارد، همچنين عدم مديريت و ساماندهي تبليغات محيطي در شهرها و نصب تابلوهاي تبليغاتي در خيابان ها و در معرض ديد رانندگان موجب حواس پرتي آنان مي شود و احتمال بروز تصادفات رانندگي را در سطح شهرها افزايش مي دهد.
ضرورت ترويج اهداف و سياست هاي نظام در لابه لاي تبليغات محيطي و شهري
معاون فرهنگي و رسانه‌اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه اين اداره کل بر محتواي طرح هاي تبليغاتي نظارت و مجوز صادر مي کند، مي گويد: بر اساس مقررات، کانون هاي تبليغاتي براي تبليغ طرح هاي سفارشي خود، قبل از نصب طرح ها در بيلبوردهاي شهري و تابلوهاي تبليغاتي بايد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز دريافت کنند.
»حسن گلي«، مي افزايد: تبليغات محيطي و درون شهري در 2 بخش شامل بازرگاني، تجاري و صنعتي که متولي آن بخش خصوصي و کانون هاي تبليغاتي و تبليغات شهري و مناسبتي که متولي آن شهرداري است، انجام مي شود.
وي اظهار مي کند: در تبليغات محيطي مطلوب است که ارزش ها و اولويت هاي فرهنگي لحاظ شود و در لابه لاي تبليغات، سياست هاي نظام و دولت در مسايل مختلف از جمله حمايت از خانواده و جواني جمعيت به شکل هنري و فرهنگي تبليغ و ترويج شود.
معاون فرهنگي و رسانه‌اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه از تبليغات بازرگاني و تجاري در سطح شهرها مي توان براي پيشبرد اهداف نظام بهره گرفت، مي گويد: سازمان ها و کانون هاي تبليغاتي در راستاي کارکردهاي تبليغي و فرهنگي و رسالت اجتماعي خود بايد مبلغ و ترويج دهنده فرهنگ اصيل جامعه باشند.
گلي، با توجه به اينکه مديريت سازه هاي تبليغات شهري در اختيار شهرداري است، پيشنهاد مي کند کارگروه و کميته اي تشکيل شود تا از نکته نظرات فعالان فرهنگي بر تبليغات فرهنگي و مذهبي، محتواي پيام هاي تبليغاتي و زيباشناختي تبليغات استفاده شود.
وي با بيان اينکه برخي تبليغات محيطي، سطحي بوده و نياز به توجه بيشتر دارند، يادآوري مي کند: خروجي کار تبليغي در سطح شهر بايد متناسب با هزينه اي باشد که براي آن صرف مي شود و در اين زمينه مي توان از کارهاي خلاقانه و تجربيات ساير کلانشهرها استفاده کرد.
گلي، با تاکيد بر مديريت و ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي و جلوگيري از گسترش نازيبايي هاي بصري در سطح شهر، مي افزايد: تابلوهاي تبليغاتي جزيي از مبلمان شهري محسوب مي شود ولي تاکنون به اين حوزه توجه زيادي نشده است.
طرح راهبردي تبليغات شهري در تبريز مطالعه و تدوين مي شود
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز نيز با بيان اينکه شهرداري، متولي تبليغات محيط شهري است، مي گويد: تابلوهاي تبليغات شهري، بر اساس مقررات و از طريق مزايده در اختيار کانون هاي تبليغاتي داراي مجوز قرار مي گيرد.
«سيامک آسيايي» مي افزايد: محيط ها و تابلوهاي تبليغاتي سطح شهر نيازمند مطالعه و انجام کار کارشناسي از نظر معماري، شهرسازي و زيباشناختي از سوي نهادهاي متولي است و اين سازمان در اين راستا از اواخر سال 1402 بررسي هاي اوليه را در قالب طرح راهبردي تبليغات شهري شروع کرده است.
وي اظهار مي کند: بر اساس اين طرح، سندي از سوي کميته تبليغات محيطي تدوين مي شود تا نسبت به حذف يا اضافه کردن تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر اقدام شود.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز مي گويد: بر اين اساس، تبليغات درون شهري به صورت اصولي بر روي محيط هاي تبليغاتي مانند پل هاي روگذر، بيلبوردها، استرابوردها، پنل هاي شهري، لايت باکس ها و مبلمان شهري انجام مي شود.
آسيايي، با تاکيد بر اينکه طرح راهبردي تبليغات شهري براي ضابطه مندي تبليغات لازمه کلانشهر تبريز است، ادامه مي دهد: تلاش مي شود مطالعه و تدوين اين طرح تا يکسال آينده از سوي پيمانکار انجام شود و پس از تصويب در شوراي شهر به عنوان يک سند در تبليغات درون شهري مورد استفاده قرار گيرد.
وي يادآوري مي کند: بر اساس اين سند، نوع تابلوها و سازه ها، محل نصب آن ها در خيابان ها، پياده راه ها و معابر شهري و ميزان تراکنش تبليغات محيطي، نقاط ضعف و قوت تبليغات شهري احصا و بحث هاي مربوط به ترافيک شهري، شهرسازي و پدافندغيرعامل در آن ها لحاظ مي شود.
آسيايي، با بيان اينکه هم اکنون حدود 400 نماد يا المان تبليغاتي در سطح شهر تبريز وجود دارد، مي افزايد: تاکنون اعتراضي از سوي شهروندان در خصوص مکان، اندازه، نوع، محتوا و رنگ تبليغات محيطي در شهر به اين سازمان ارايه نشده است ولي با توجه به اينکه تبليغات محيطي در معرض ديد عموم قرار دارد، بهتر است کانون هاي تبليغاتي به زيباشناختي طرح هاي تبليغاتي از جمله رنگ و گرافيک توجه بيشتري داشته باشند.
محتواي تبليغات نبايد شعاري و گمراه کننده باشد
يک شهروند تبريزي نيز مي گويد: اغلب کسب‌ و کارها براي معرفي محصولات يا خدمات خود از تبليغات محيطي استفاده مي کنند و نوع تبليغات آن ها مي تواند آثار مثبت و منفي بر روي ذهن و افکار شهروندان و مخاطبان بگذارد.
»علي موحدي« با تاکيد بر اينکه در تبليغات بايد شئون اخلاقي رعايت شود، مي افزايد: نبايد در تبليغات، از فرهنگ، اخلاق، رفتار، شيوه‌ها، الگوها و مظاهر بيگانه و غربي استفاده شود.
وي اظهار مي کند: محتواي تبليغات بايد بر اساس واقعيت و نوع و کيفيت کالا و خدمات باشد و شعاري و گمراه کننده نباشد تا بستر سلب اعتماد مخاطبان و مشتريان را فراهم نکند.
ضرورت استفاده از طرح هاي زيبا و رنگ هاي شاد و پرهيز از تجمل گرايي و طرح هاي ناهنجار در تبليغات محيطي يک شهروند ديگر تبريزي نيز با بيان اينکه نصب تابلوهاي تبليغاتي و بيلبوردها در حاشيه خيابان ها و روي پل هاي عابر پياده موجب حواس پرتي رانندگان مي شود، مي گويد: وجود اين نوع تابلوها احتمال بروز تصادفات درون شهري را افزايش مي دهد و بهتر است تابلوهاي تبليغاتي در محيط ها و مراکز تجمع مردم مانند پارک ها و مراکز خريد نصب شود.
« رامين شهبازي» مي افزايد: در تبليغات محيطي بهتر است از طرح هاي زيبا، جلوه هاي خاص، چشم اندازهاي طبيعي و رنگ هاي شاد استفاده شود تا شهروندان و بينندگان از ديدن آن ها لذت ببرند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، وي با بيان اينکه تبليغات بر ذهن و افکار مردم تاثير مثبت و منفي مي گذارد، اظهار مي کند: در تبليغات بايد از ترويج تجمل گرايي و اسراف و استفاده از طرح هاي ناهنجار و نازيبا که موجب آشفتگي بصري و رواني شهروندان به ويژه کودکان مي شود، پرهيز شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها