عصر آذربایجان

گزارش خبر

دروازه ترانزيتي ايران درانتظار توجه

دروازه ترانزيتي ايران درانتظار توجه

1397/02/23

گروه گزارش: پايانه مرزي بازرگان به‌عنوان دومين پايانه مهم و بزرگ زميني کشور، نقش بسيار مهمي در مبادلات تجاري دارد، سهمي که هر روز پررنگ‌تر شده و براي بهتر شدن نيازمند رفع مشکلات موجود است. آذربايجان غربي با 891 کيلومتر مرز مشترک و برخورداري از پنج پايانه مرزي از 23 پايانه موجود در کشور و 9 گمرک مرزي، پتانسيل بالايي براي دسترسي به بازارهاي جهاني به‌خصوص اروپا دارد که در اين ميان پايانه مرزي بازرگان دومين پايانه مهم و بزرگ زميني کشور به شمار مي‌رود. وجود صف‌هاي طويل در پايانه مرزي بازرگان به دليل وجود پاره‌اي مشکلات، همه‌ساله موجب بروز مشکلات اساسي براي رانندگان و تجارت مرزي در اين منطقه مي‌شد اما در سال‌هاي اخير با رايزني‌هاي صورت گرفته و اقدامات عمراني در دو سوي مرز اين مشکل رفع شده است. امسال نيز خبر وجود صف‌هاي طويل در مرز بازرگان رسانه‌اي شد، صف‌هاي طويلي که اين بار نه‌تنها نشان از وجود مشکل نداشت بلکه نويدبخش افزايش ميزان صادرات و رونق تجارت مرزي است، خبر مسرت بخشي که با مديريت و تدابير مسئولان مي‌تواند ثمرات زيادي براي اقتصاد منطقه و حتي کشور در پي داشته باشد.

*بازرگان دومين مرز رسمي و زميني کشور 
گمرک بازرگان دومين مرز رسمي و زميني کشور به دليل هم‌مرزي با کشور ترکيه، دروازه ترانزيتي ايران به کشورهاي اروپايي بوده و از جايگاه بالايي در مبادلات اقتصادي و تردد مسافران برخوردار است. »بازرگان- گوربولاغ« بزرگ‌ترين دروازه گمرکي ايران به ترکيه و اروپا که همواره با حجم کاري بسيار بالايي روبرو است، گرفتار مشکل تشکيل صف‌هاي طولاني در هر دو سوي مرز بود که اين مشکل امروز تا حدودي رفع شده است. ايران و ترکيه نيز همکاري‌هاي خوبي در خصوص فعاليت اين مرز داشته و توافقاتي نيز براي ايجاد پنجره واحد براي به حداقل رساندن زمان امور گمرکي تريلرها و کاميون‌ها در مرز دارند که بخشي از اين توافقات هنوز اجرايي نشده و با توجه به حجم مبادلات في‌مابين بايد اين تفاهم‌نامه‌ها از سوي دو کشور اجرايي شوند. اين منطقه نقطه انتهايي مسير »جاده ابريشم« در ايران بوده که از »پل خاتون« در مرز ترکمنستان شروع‌شده و پس از استان‌هاي خراسان، سمنان، تهران، قزوين و زنجان از آذربايجان غربي عبور مي‌کند و به‌عنوان مهم‌ترين و کوتاه‌ترين راه موجود براي مبادله کالا و مسافر از طريق ايران به اروپا محسوب مي‌شود. گمرک بازرگان در سال 1305 زماني که روستاي بازرگان حدود 40 خانوار جمعيت داشت، در اين منطقه فعال شده است و از مرزهاي مهم و استراتژيک در زمينه توسعه سطح تجارت خارجي به شمار مي‌رود.
*افزايش صادرات عامل ايجاد صف کاميون‌ها
رئيس اداره ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌الملل اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت مرز بازرگان و وجود صف‌هاي طويل در اين پايانه مرزي طي هفته‌هاي اخير گفت: بعد از اتمام تعطيلات نوروز شاهد ازسرگيري تجارت مرزي و افزايش صادرات در مرزهاي استان به‌خصوص مرز بازرگان هستيم. امير عشقي با بيان اينکه امسال به دليل نزديک بودن ماه مبارک رمضان تقاضاي ميوه و صيفي‌جات از سوي کشورهاي همسايه به‌خصوص ترکيه افزايش‌يافته است، افزود: به دليل شرايط آب و هوايي همه‌ساله شاهد رشد زودتر ميوه و صيفي‌جات در کشورمان نسبت به کشورهاي همسايه هستيم که اين امر موجب تقاضاي بالاي اين کشورها براي ميوه و صيفي‌جات شده و همين تقاضا در ماه‌هاي ابتدايي سال دليل صف‌هاي طولاني خودروهاي ترانزيتي است.
وي با بيان اينکه مرز بازرگان دومين مرز بزرگ زميني کشور به شمار مي‌رود عنوان کرد: طي هفته‌هاي اخير به دليل بالا بودن توليدات خرما و هندوانه در کشور و استان ميزان تقاضاي کشور ترکيه براي اين دو محصول افزايش يافته است. عشقي خاطرنشان کرد: اين افزايش تقاضاي ميوه و صيفي‌جات به دليل هم‌زماني با ماه مبارک رمضان از يک‌سو و محدود بودن ظرفيت و امکانات مرزي در کشور ترکيه از سوي ديگر، تردد خودروهاي ترانزيتي را کُند کرده و صف‌هاي طولاني در اين مرز ايجاد مي‌شود. وي با بيان اينکه هم‌اکنون تردد خودروهاي ترانزيتي در مرز بازرگان به حالت عادي درآمده است گفت: در پي افزايش ميزان صادرات و جوابگو نبودن تعداد خودروهاي ترانزيتي و يخچالدار در کشورمان با توجه به رايزني‌هاي صورت گرفته مجبور به استفاده از خودروهاي ترانزيتي ترکيه براي صدور هندوانه و خرما به اين کشور شديم.
*روزانه 400 کاميون ترانزيتي در مرز بازرگان تردد مي‌کنند
رئيس اداره ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌الملل اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان غربي از افزايش 10 درصدي تردد کاميون‌هاي ترانزيتي در مرز بازرگان طي هفته‌هاي اخير خبر داد و اضافه کرد: قير، مشتقات قير، هندوانه، خرما و صيفي‌جات مهم‌ترين محصولات صادراتي از مرز بازرگان طي سال جاري بوده‌اند. عشقي در ادامه محدود بودن فضا و پارکينگ در مرز گوربولاغي کشور ترکيه را يکي ديگر از دلايل ايجاد صف‌هاي کاميون‌هاي ترانزيتي در مرز بازرگان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر روزانه نزديک 350 تا 400 دستگاه کاميون از مرز بازرگان تردد مي‌کند و ظرفيت فضاي پارکينگي ترکيه 300 خودرو است که بر اساس رايزني‌هاي صورت گرفته تلاش مي‌شود اين ميزان افزايش يابد. وي با اشاره به 24 ساعته بودن فعاليت مرز بازرگان اظهار داشت: در برخي مواقع مشکلات مقطعي ازجمله روند بازرسي، ساعات کاري و ... در دو طرف مرز ايجاد مي‌شود که طي سال با برگزاري ملاقات‌هاي مرزي اين مسائل مطرح و راهکارهاي لازم براي حل اين مشکلات اتخاذ مي‌شود. رئيس اداره ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌الملل اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان غربي از افزايش هفت‌درصدي تعداد خودروهاي ورودي از مرز بازرگان طي سال 96 در مقايسه با سال 95 خبر داد و افزود: در سال 96 شاهد ورود 158 هزار و 95 ماشين از مرز بازرگان بوديم که اين تعداد در سال 95 به تعداد 147 هزار و 789 دستگاه خودرو رسيد. عشقي تعداد خودروهاي خروجي در سال 96 را 105 هزار و 281 دستگاه برشمرد و افزود: اين تعداد در مقايسه با سال 95 که 103 هزار و 808 دستگاه بود يک درصد رشد نشان مي‌دهد. رئيس اداره ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌الملل اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان غربي حجم واردات کالا از مرز بازرگان طي سال 96 را يک‌ميليون و 330 هزار تن بيان کرد و افزود: اين ميزان در سال 96 بالغ‌بر يک‌ميليون و 262 هزار تن بود که پنج درصد افزايش داشت. عشقي ميزان صادرات کالاهاي غيرنفتي در مرز بازرگان را يک‌ميليون و 685 هزار تن در سال گذشته عنوان و اضافه کرد: اين ميزان در سال 95 بالغ‌بر يک‌ميليون و 300 هزار تن بود که نشان‌دهنده 29 درصد افزايش است.
*زيرساخت‌هاي صادراتي در مرز بازرگان توسعه يابد
نماينده انجمن سراسري شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران نيز در خصوص رشد تردد و صادرات از مرز بازرگان گفت: همه‌ساله در اواخر فروردين و اواسط ارديبهشت‌ماه شاهد افزايش ميزان صادرات در مرزها به‌خصوص مرز بازرگان به‌عنوان دومين مرز بزرگ زميني کشور هستيم. علي‌اکبر کاظم زادگان با بيان اينکه روز جمعه 14 ارديبهشت، در جريان بازديد از مرز بازرگان شاهد عادي بودن فعاليت کاميون‌ها بوده است، درعين‌حال، فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم در مرز بازرگان، مشکلات فني در دو سوي مرز ايران و ترکيه به همراه قطعي سيستم‌هاي فني، مشکلات فني ايکس ري، نبود جايگاه ويژه رانندگان، تردد خارج از نوبت برخي کاميون‌ها را از مشکلات موجود در مرز بازرگان اعلام کرد. کاظم زادگان با تأکيد بر اينکه در سال‌هاي اخير طي مکاتبات متعدد اين مسائل و مشکلات به مسئولان اعلام شده است گفت: متأسفانه تاکنون اين مکاتبات نتايج مثبتي در پي نداشته و اميد مي‌رود امسال با حل مشکلات زيرساختي شاهد رفع مشکلات موجود در مرز بازرگان باشيم. وي انجام برخي اقدامات و کنترل امنيتي در مرز و نيز اولويت‌دار بودن کاميون‌هاي ترانزيتي حامل ميوه و صيفي‌جات به دليل فاسدشدن اين محصولات را از ديگر دلايل ايجاد صف کاميون در مرز بازرگان برشمرد و افزود: اقدامات کنترلي و امنيتي اجتناب‌ناپذير بوده و ايجاد صف‌هاي طولاني مقطعي و فصلي است.
*مرز بازرگان فرصتي مناسب براي گسترش تجارت و مبادلات مرزي است
نماينده مردم ماکو و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص آخرين وضعيت مرز بازرگان با بيان اينکه مرزها داراي فرصت، تهديد، برکات و مشکلات خاص خود هستند اظهار داشت: مرز بازرگان دومين مرز زميني و بزرگ کشور به شمار مي‌رود که به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و همسايگي با کشور ترکيه دروازه ورود ايران به بازارهاي اروپايي است. عين‌الله شريف پور با بيان اينکه خوشبختانه هم‌اکنون رفت‌وآمد مرزي به‌ويژه در مرز بازرگان به‌راحتي در حال انجام است، افزود: وجود صف‌هاي طولاني طي هفته‌هاي گذشته در مرز بازرگان نشان‌دهنده افزايش ميزان صادرات و موضوع فصلي است. وي با اشاره به اينکه همه سال‌ها در فصل بهار شاهد افزايش ميزان صادرات در مرز بازرگان و تشکيل صف کاميون‌هاي ترانزيتي در اين مرز هستيم عنوان کرد: در ايران به دليل چهارفصل بودن، صيفي‌جات و به‌ويژه هندوانه زودتر از کشورهاي همسايه به بار مي‌نشيند و امسال نيز مثل سال‌هاي قبل، در آستانه ماه مبارک رمضان، تقاضا براي واردات هندوانه و خرما از کشورمان بالا است. شريف پور خواستار افزايش گيت‌هاي ورود و خروج در مرز بازرگان شد و گفت: هم‌اکنون دو گيت ورود و خروج در مرز بازرگان فعال است که طي ماه‌هاي آتي اين تعداد به چهار مورد افزايش‌يافته و ظرفيت مرز نيز ارتقا مي‌يابد. نماينده مردم ماکو و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روابط خوب و حسنه في‌مابين مديران گمرک مرز بازرگان در ايران و مرز گوربولاغ در ترکيه گفت: هم‌اکنون هيچ مشکلي در مرز بازرگان وجود نداشته و سطح امکانات و روابط دو طرف بسيار مناسب ارزيابي مي‌شود.
*مردادماه امسال طرح توسعه مرز بازرگان به بهره‌برداري مي‌رسد
مدير پايانه مرز بازرگان هم گفت: ازسرگيري تجارت مرزي بعد از تعطيلات نوروزي در سال‌هاي اخير و افزايش ميزان صادرات ميوه و صيفي‌جات به کشورهاي همسايه موجب صف‌هاي طولاني در اين مرز مي‌شود که با تدابير مسئولان دو طرف خيلي سريع برطرف مي‌شود.
جابر اکبرپور با اشاره به عادي بودن روند فعاليت اين مرز اضافه کرد: روز جمعه 14 ارديبهشت شاهد تردد نزديک به 150 کاميون ترانزيتي در اين مرز بوديم. وي با اشاره به توسعه مرز بازرگان و توجه به زيرساخت‌ها در پايانه مرزي بازرگان گفت: هم‌اکنون از مساحت 95 هکتاري مرز بازرگان مديريت 33 هکتار توسط راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي صورت مي‌گيرد که طرح توسعه در اين وسعت در حال انجام است. اکبرپور با بيان اينکه نرده‌کشي، ديوارکشي، احداث پارکينگ و بتن‌ريزي جاده در اين مرز در حال اجرا بوده و 70 درصد پيشرفت فيزيکي دارد افزود: اين طرح تا مردادماه امسال به اتمام رسيده و آماده بهره‌برداري مي‌شود. وي از تردد هشت هزار خودرو هم‌زمان با تعطيلات نوروز از مرز بازرگان خبر داد و گفت: مرز بازرگان دومين مرز بزرگ زميني کشور به شمار مي‌رود که سهم بالايي در تردد خودرو و مسافر در پايانه مرزي کشور را عهده‌دار است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، آذربايجان غربي در موقعيت جغرافيايي ممتاز و منحصربه‌فردي واقع‌شده که اين موقعيت دسترسي آسان کشورمان به بازارهاي جهاني را فراهم آورده است. راه‌هاي زميني ارتباط با اروپا از طريق جاده و ريل و همچنين مبادي اصلي ورود و خروج زميني کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي واقع بوده و زيرساخت‌هايي که متناسب با اين امور در استان ايجادشده در کنار مزيت‌هاي کم‌نظير جغرافيايي و اقتصادي، آذربايجان غربي را به يکي از کانون‌هاي مهم تجارت و صادرات کشور تبديل کرده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دروازه ترانزيتي ايران درانتظار توجه

دروازه ترانزيتي ايران درانتظار توجه
خروج

گروه گزارش: پايانه مرزي بازرگان به‌عنوان دومين پايانه مهم و بزرگ زميني کشور، نقش بسيار مهمي در مبادلات تجاري دارد، سهمي که هر روز پررنگ‌تر شده و براي بهتر شدن نيازمند رفع مشکلات موجود است. آذربايجان غربي با 891 کيلومتر مرز مشترک و برخورداري از پنج پايانه مرزي از 23 پايانه موجود در کشور و 9 گمرک مرزي، پتانسيل بالايي براي دسترسي به بازارهاي جهاني به‌خصوص اروپا دارد که در اين ميان پايانه مرزي بازرگان دومين پايانه مهم و بزرگ زميني کشور به شمار مي‌رود. وجود صف‌هاي طويل در پايانه مرزي بازرگان به دليل وجود پاره‌اي مشکلات، همه‌ساله موجب بروز مشکلات اساسي براي رانندگان و تجارت مرزي در اين منطقه مي‌شد اما در سال‌هاي اخير با رايزني‌هاي صورت گرفته و اقدامات عمراني در دو سوي مرز اين مشکل رفع شده است. امسال نيز خبر وجود صف‌هاي طويل در مرز بازرگان رسانه‌اي شد، صف‌هاي طويلي که اين بار نه‌تنها نشان از وجود مشکل نداشت بلکه نويدبخش افزايش ميزان صادرات و رونق تجارت مرزي است، خبر مسرت بخشي که با مديريت و تدابير مسئولان مي‌تواند ثمرات زيادي براي اقتصاد منطقه و حتي کشور در پي داشته باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها