عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترک‌خوردگي چندبناي تاريخي خوي

سیری در استان ها//

1401/11/16

گروه سيري در استان ها:مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان آذربايجان غربي با تشريح وضعيت آثار تاريخي »خوي« در زلزله‌هاي اخير گفت: بخش‌هايي از بازار و ساختمان تاريخي شوراي شهر، موزه و چند بناي تاريخي ديگر در خوي بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخريب شده‌اند، درحالي‌که آرامگاه شمس آسيب جدي نديده است.

 گروه سيري در استان ها:مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان آذربايجان غربي با تشريح وضعيت آثار تاريخي »خوي« در زلزله‌هاي اخير گفت: بخش‌هايي از بازار و ساختمان تاريخي شوراي شهر، موزه و چند بناي تاريخي ديگر در خوي بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخريب شده‌اند، درحالي‌که آرامگاه شمس آسيب جدي نديده است.
به گزارش عصر آذربايجان،مرتضي صفري با اشاره به پايش و بررسي اوليه بناهاي تاريخي شهرستان خوي پس از دو زلزله اخير که آخرين زلزله 5.9 ريشتر قدرت داشت و متاسفانه با تلفات انساني همراه بود، اظهار کرد: در 10 روز گذشته دو زمين‌لرزه با قدرت بالا در »خوي«رخ داد. پس از زلزله اول، به خوي رفتيم و از بازار تاريخي خوي و برخي بناهاي ديگر آن که در معرض خطر تخريب بودند، بازديد کرديم. برخي بناهاي تاريخي بر اثر زلزله اول آسيب‌هايي ديده بودند. در زلزله دوم هم دوباره شاهد ايجاد ترک‌ها و ريختن گچ‌بري‌ها از سقف و نماي برخي بناهاي تاريخي بوديم و ترک‌خوردگي بيشتر در بازار تاريخي و ساختمان شوراي شهر خوي که يک بناي تاريخي است، مشاهده شد.او اضافه کرد: در موزه »خوي« نيز ويترين‌ها آسيب ديده‌اند و حتي يکي از اشياي موجود در موزه هم دچار آسيب شده است.  مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان آذربايجان غربي گفت: در شکل کلي تخريب جدي در بناهاي تاريخي خوي نداشتيم و برآورد کلي ما اين است که براي جبران خسارت‌هاي ناشي از زلزله‌هاي اخير به اعتباري حدود پنج ميليارد تومان نياز داريم.  صفري همچنين درباره وضعين آرامگاه تاريخي »شمس تبريزي« که در شهر خوي قرار دارد، اظهار کرد: درباره وضعيت اين آرامگاه نگران بوديم، اما خوشبختانه آرامگاه شمس آسيب جدي در اين زلزله نديده است و فقط ترک‌خوردگي‌هاي جزئي در اين بنا ديده شده است. همچنين در اطراف مقبره شمس کارگاه‌هاي ساختماني وجود داشت که خوشبختانه مجموعه در حال ساخت اين محوطه هم آسيب جدي نديده است.  او سپس به ساخت‌وساز در اطراف آرامگاه »شمس« اشاره کرد و گفت: محوطه اطراف اين مقبره، کوچک بوده و براي گردشگران فضاي مناسب و کافي نداشت، از اين رو با تملک زمين‌ها و خانه‌هاي اطراف اين مقبره در حال احداث مجموعه گردشگري هستيم. در سفر اخيري هم که به »خوي« داشتم با شوراي شهر و شهردار جلساتي داشتيم و قرار بر اين شد که مديريت شهري هم در اين پروژه به ما کمک کنند تا ظرف يک سال آينده اين مجموعه به بهره‌برداري برسد. متولي اين پروژه ميراث‌فرهنگي آذربايجان غربي است و از اعتبارات عمراني ملي، وزارت ميراث‌فرهنگي و سفر رياست جمهوري براي اين پروژه استفاده مي‌شود.  مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي در پايان، درباره وضعيت پل‌هاي تاريخي خوي، اظهار کرد: پل‌هاي تاريخي »خوي« در زلزله آسيب جدي نديده‌اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها