عصر آذربایجان

گزارش خبر

بیش از 50درصد از حجم مخزن سد "شهرچای" ارومیه خالی است

بیش از 50درصد از حجم مخزن سد "شهرچای" ارومیه خالی است

1400/01/16

عصر آذربایجان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی گفت: هم اکنون بیش از 50درصد از حجم مخزن سد شهرچای ارومیه خالی است و این مخزن برخلاف برخی گفته‌ها سرریز نشده است.

عصر آذربايجان-  معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان ‌غربي گفت: هم اکنون بيش از 50درصد از حجم مخزن سد شهرچاي اروميه خالي است و اين مخزن برخلاف برخي گفته‌ها سرريز نشده است.

ياسر رهبردين، با اشاره به اينکه هم اکنون در سد شهرچاي اروميه 104 ميليون مترمکعب آب وجود دارد اظهار داشت: هم اکنون وضعيت مخزن اين سد با سال گذشته چندان تفاوتي ندارد با اين تفاوت که در سال گذشته ذخاير برفي مطلوبي وجود داشته اما امسال اين ذخاير 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش يافته است.

وي تصريح کرد: بنابراين ورودي به سد شهرچاي نسبت به سال گذشته وجود نداشته است و در کنار آن، حجم مخزن سد شهرچاي در تراز طبيعي 220 ميليون مترمکعب بوده و در واقع هم اکنون بيش از 50 درصد از حجم مخزن خالي است و اين مخزن برخلاف برخي گفته‌ها سرريز نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان‌ غربي در ادامه گفت: در اسفندماه سال گذشته که خط 500 به مدت دو روز با مشکل روبه‌رو شد  25 درصد شهر درگير شده و بنابراين اين سد نه تنها براي کشاورزي بلکه براي شرب قابل استفاده است.

وي بيان کرد: 70 درصد آب شرب اروميه از سد شهرچاي تامين مي‌شود و بنابراين رهاسازي با احتياط انجام شده تا آب شرب شهر اروميه با مشکل روبه‌رو نشود.

رهبردين ادامه داد: علاوه بر آن، مصرف کشاورزي در حدود 52 ميليون مترمکعب است و اگر رهاسازي زيست محيطي نيز در نظر گرفته شود، مصرف سالانه در حدود 130 ميليون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان ‌غربي گفت: پس اگر هم اکنون سد شهرچاي به سمت درياچه اروميه رهاسازي شود آب شرب و کشاورزي شهر اروميه با معضل جدي روبه‌رو مي‌شود.

وي افزود: اگر ميزان مخزن و ذخيره آب و نيز ذخاير برفي همانند سال گذشته بود اين رهاسازي انجام مي‌شد اما وضعيت سد شهرچاي مناسب نيست.

رهبردين گفت: با توجه به اينکه وضعيت برخي سدهاي استان مناسب بوده است، رهاسازي از سدهاي شهيد کاظمي بوکان، دريک سلماس و سد مهاباد انجام و با برنامه پيش رفت و اگر بارش‌ها مطلوب باشد اين رهاسازي‌ها ادامه خواهد داشت.

وي افزود: از سال آبي 99 تا 1400 ميزان رهاسازي از سد شهيد کاظمي بوکان 128 ميليون مترمکعب، مهاباد 26 ميليون، دريک سلماس چهار و نيم و شهرچاي اروميه 1.3 ميليون و در مجموع 160 ميليون مترمکعب رهاسازي از اين سدها به درياچه اروميه انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان ‌غربي گفت: همچنين در جاهايي که سد وجود ندارد سردهنه‌ها مديريت شده تا اگر مصارف کشاورزي لازم نباشد آب به درياچه برسد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها