عصر آذربایجان

گزارش خبر

بدعهدي ذاتي آمريکايي ها اين بار در پوشش ترامپ

بدعهدي ذاتي آمريکايي ها اين بار در پوشش ترامپ

1397/03/01

سرويس سياسي: خروج آمريکا از برجام باز هم نشان داد که آمريکا به يک سند بين المللي پايبند نيست و اين کشور تا چه حد گرفتار بدعهدي است، بدعهدي که در ذات سياستمداران روباه صفت آمريکايي نهادينه شده و تنها براي فريب دادن ملت ها آنها را سرگرم به معاهده هاي بين المللي مي کنند که خود هيچ اعتقادي به آن ندارند و پايبند نيستند.

دونالد ترامپ، رئيس جمهوري ايالات متحده آمريکا عصر سه‌شنبه در جريان سخنراني که 11 دقيقه طول کشيد، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌اي سال 2015 ميلادي خارج مي‌شود و تحريم‌هايي که در چهارچوب اين توافق لغو شده بودند را بار ديگر عليه تهران به اجرا مي‌گذارد.
او همچنين افزود: آمريکا قصد دارد علاوه بر اين تحريم‌ها، مجازاتهاي اقتصادي سنگيني را عليه ايران وضع کند و چنانچه شرکتهاي بين‌المللي اين تحريم‌ها را نقض کنند با تنبيهات سخت آمريکا مواجه خواهند شد.
دونالد ترامپ ايران را حامي تروريسم بين‌الملل و بي‌ثبات کنند? منطق? خاورميانه توصيف کرد و گفت که برجام نتوانسته است از آمريکا در قبال جنون سلاح هسته‌اي ايران حمايت کند.
يورو نيوز در گزارشي در اين باره نوشت: تنها حاميان اين تصميم دونالد ترامپ، اسرائيل و عربستان سعودي بودند اما در مقابل، سران اتحاديه اروپا همچنين ديگر امضا کنندگان توافق هسته‌اي، ضمن ابراز تاسف در قبال اين خبر، بر پايبندي خود بر برجام تاکيد کردند.
يورونيوز در بخش ديگري از گزارش خود در اين باره افزود: ايران در چهارچوب توافق هسته‌اي سال 2015 موافقت کرده بود که در ازاي لغو بخشي از تحريم‌هاي بين‌المللي، برنامه‌هاي هسته‌اي خود را محدود کند و اکنون اين احتمال وجود دارد که با خروج آمريکا، عمر اين توافق نيز به پايان برسد و بر بحران‌هاي منطقه‌اي افزوده شود.
خروج آمريکا از برجام باز هم نشان داد که آمريکا به يک سند بين المللي پايبند نيست و اين کشور تا چه حد گرفتار بدعهدي است، بدعهدي که در ذات سياستمداران روباه صفت آمريکايي نهادينه شده و تنها براي فريب دادن ملت ها آنها را سرگرم به معاهده هاي بين المللي مي کنند که خود هيچ اعتقادي به آن ندارند و پايبند نيستند.
زيبا سخن گفتن و جور ديگر عمل کردن در اين سال ها تجربه اي است که آمريکا با ايران داشته و هزاران جنايت را با قدرت رسانه هاي خود لاپوشاني کرده و جاي حق و باطل را با شانتاژهاي رسانه هاي عوض کرده است.
حتي امروز ديگر سران اروپايي هم علنا از بي اعتمادي آمريکا سخن مي گويند: صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتي جهان که در خرداد ماه سال 96 برگزار شده بود، از موضع‌گيري ترامپ ابراز نااميدي کرد و گفت: آمريکا ديگر شريک قابل‌اعتمادي براي اتحاديه اروپا نيست.
آنگلا مرکل در مونيخ سرخوردگي خود را از برخورد هيات آمريکايي در نشست جي‌7 چنين ابراز کرد: زماني که ما مي‌توانستيم خود را به طور کامل به ديگران بسپاريم به پايان رسيده است.مرکل با اشاره به موضع‌گيري ترامپ و هم‌چنين خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا تأکيد کرد: ما اروپايي‌ها بايد سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگيريم.
اما بحثي که در اين ميان مهم بوده اين است که آيا اين توافق بدون آمريکا مي تواند ادامه داشته باشد، يا به عبارت ديگر آمريکا مي گذارد که اين توافق حفظ شود يا خير، رئيس جمهور روحاني در سخنراني سه شنبه شب خود با تاکيد بر اينکه بايد بررسي ها در اين باره آغاز شود و بررسي شود که مي توان در برجام حضور داشت يا خير.
 *اروپا بدون آمريکا مترسکي بي اراده
بسياري از کارشناسان معتقدند که اروپا بدون آمريکا مثل يک مترسک بي توان و بي اراده بوده و هيچ کاري را نمي تواند مستقل انجام دهد، علي غفوري خبرنگار بين المل  روزنامه دنياي اقتصاد که اتفاقا يکي از مدافعان سرسخت برجام بود در ياددشتي نوشت: »از 1956ميلادي که با تهديد خروشچف و بي تفاوتي ايزنهاور (رهبران وقت شوروي و امريکا) فرانسه و انگليس مجبور به عقب نشيني از مصر شدند ديگر اروپايي ها هرگز نقشي تعيين کننده در سياست جهاني بدست نياوردند. فرانسه تنها ژست مستقل گرفت و انگليس همواره دنباله روي امريکا شد. اروپا نتوانست مانع هيچ اتفاق بزرگ سياسي شود. 
نه در عراق،نه در يوگسلاوي سابق و نه در اکراين. امروز هم آنها حتي اگر بخواهند نمي توانند به ايران کمک موثري کنند. به ويژه که ايران امروز در محور مسکو -چين حرکت مي کند و اروپا هرگز نمي تواند به دلايل ژئوپولتيکي ،بطور جدي مقابل آمريکا بايستد.«
اعتماد نکردن به اروپا نکته اي است که حتي روزنامه نگاران و سياستمداران اصلاح طلب نيز بر آن معترف هستند و مي‌دانند دم اروپايي ها به آمريکا وصل بوده، زيرا تمام جنايت هاي آمريکا در پروراندن داعش، القاعده، جبهه النصره و ساير گروه هاي تکفيري و ايجاد دوقطبي مصنوعي بين شيعه و سني با حمايت اروپايي ها انجام شده است، به ويژه دو کشور انگلستان و فرانسه که از هر جنايتي عليه مردم ايران در اين سال ها حمايت کرده و دشمني ويژه اي با مردم ايران دارند.
بايد بر اين نکته هم تاکيد شود که آمريکا هيچ گاه به برجام متعهد نبوده و در 15 ماه اخير عملا به برجام عمل نميکرد و ترامپ فقط رسما آن را اعلام کرد. آمريکا از ابتدا نيز بعد از برجام با تمديد تحريم هاي گذشته و وضع تحريم هاي جديد مانند قانون کاتسا عملا از برجام خارج شده بود.
امروز زماني است که بايد چپ و راست، اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالي و با هر مشي سياسي در برابر آمريکا متحد ايستاد و با تلاش و کوشش در برابر آمريکا و دولت هاي غربي زورگو ايستاد و کشور را به پيشرفت و تعالي رساند.
گرت پورتر روزنامه نگار معروف آمريکايي در کتاب بحران ساختگي درباره مساله هسته اي ايران مي گويد: آيت الله خامنه اي درست ترين کار را در پيشبرد برنامه هسته اي انجام داد زيرا اگر اين امکان وجود نداشت آمريکا و اروپا بر سر ميز مذاکره حاضر نمي شد، حال بايد بار ديگر توصيه اين سياستمدار بي طرف آمريکايي را جدي گرفت و با بردن توان داخلي اعم از توان هسته اي، موشکي، اقتصادي، تکنولوژي به ويژه در فناوري و کسب و کارهاي نو، خودروسازي، صنعت نفت گاز و پتروشيمي و تمام صنعت هاي پايه به مقابله آمريکا برويم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، امروز بهترين مرگ برآمريکا گفتن حمايت از کالاي داخلي و بالابردن توان و کيفيت اجناس ايراني است و بايد به پيشرفتي در آينده رسيد که اجناس با کيفيت با نام ايراني شناخته شوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بدعهدي ذاتي آمريکايي ها اين بار در پوشش ترامپ

بدعهدي ذاتي آمريکايي ها اين بار در پوشش ترامپ
خروج

سرويس سياسي: خروج آمريکا از برجام باز هم نشان داد که آمريکا به يک سند بين المللي پايبند نيست و اين کشور تا چه حد گرفتار بدعهدي است، بدعهدي که در ذات سياستمداران روباه صفت آمريکايي نهادينه شده و تنها براي فريب دادن ملت ها آنها را سرگرم به معاهده هاي بين المللي مي کنند که خود هيچ اعتقادي به آن ندارند و پايبند نيستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها