عصر آذربایجان

گزارش خبر

برفروبی راه‌های عشایری در چله تابستان

برفروبی راه‌های عشایری در چله تابستان

1397/05/02

در حالی که چهار ماه از سال گذشته و در این مدت گرمای طاقت‌فرسا بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته، برفروبی جاده‌های عشایری در مشگین‌شهر استان اردبیل استارت خورد.

ييلاقات مشگين شهر و ارتفاعات کوه سبلان در اين شهرستان مقصد عمده کوچ عشاير شمال استان اردبيل و ايل بزرگ شاهسون است، کوچي که بيش از يک ماه قبل آغاز شده و همچنان براي دسترسي به مراتع بيشتر تداوم دارد.

ايل شاهسون متشکل از 15 هزار خانوار در قالب 80 هزار نفر جمعيت 1.5 ميليون واحد دامي دارند که همه ساله ييلاقات شهرستان مشگين شهر پذيراي بيش از 60 درصد از اين جمعيت مولد است، جمعيتي که بالغ بر يک ميليون واحد دام داشته و براي توليدات دامي و لبني نياز به چراگاه ها و مراتع بيشتر دارند.

در اين خصوص دستيابي به مراتع بکر و گسترده در دامنه سبلان بيشتر جمعيت عشايري را به ييلاقات اين مناطق مي کشاند، مناطقي که دسترسي به آن از محورهايي صورت مي گيرد که نزديک به نيمي از سال پوشيده از برف است.

گفته مي شود شهرستان مشگين شهر 450 کيلومتر راه کوچ‌رو عشايري دارد که بيشتر از ساير شهرستان‌ها و مناطق ميزبان عشاير اين استان است.

بخشي از اين جاده هاي عشايري که زير برف سنگين و مرتفع مدفون شده و امکان رسيدن عشاير به ييلاقات را غيرممکن ساخته، نيارمند بازگشايي است، کاري زمان‌بر، سخت و پر هزينه و نيازمند تجهيزات و نيروي انساني.

*برفروبي براي دسترسي عشاير به مراتع غني سبلان

عمليات برف روبي جاده هاي عشايري در مشگين شهر معمولا از تيرماه آغاز شده و تا 20 روز و شايد بيشتر تداوم پيدا مي کند تا 15 محور هميشه پوشيده از برف و ساير جاده ها بازگشايي و آماده تردد عشاير شود.

فرماندار مشگين شهر در اين خصوص ضرورت بازگشايي راه هاي عشايري را مورد تاکيد قرار داد و افزود: براي دسترسي عشاير که بخش عمده اي از توليدات دامي، لبني و صنايع دستي استان را برعهده دارند، تمام توان اين شهرستان و ظرفيت برخي دستگاه هاي متولي استان را به کار گرفته ايم.

اکبر صمدي با بيان اينکه برف روبي محورهاي مسدود شده امکان حضور عشاير در مراتع سبلان را ممکن مي سازد، تصريح کرد: منابع بزرگي از مراتع و چراگاه ها که براي دام هاي عشاير حياتي است با بازگشايي اين مسيرها امکان پذير مي شود.

*تداوم برفروبي راه‌هاي عشايري تا اواسط مردادماه

وي با بيان اينکه اين شهرستان 450 کيلومتر جاده عشايري دارد، يادآور شد: بخشي زيادي از راه هاي عشايري اين شهرستان تا زمان آغاز کوچ عشاير آماده مي شود اما بخشي از محورها نيز به دليل حجم برف تا اواسط تابستان مسدود مي ماند که نيازمند بازگشايي است.

فرماندار مشگين شهر با تاکيد بر اينکه از مجموع مسيرهاي کوچ رو، حدود 15 محور معمولا در تمامي فصول سال پوشيده از برف است، متذکر شد: طرح بازگشايي اين محورها از چند روز پيش آغاز شده و همچنان تداوم دارد.

وي با بيان اينکه پيش بيني مي کنيم اين محورها تا 20 روز آينده برف روبي و بازگشايي شود، تاکيد کرد که عمليات برفروبي اين مسيرها بسيار سخت و علاوه بر بکارگيري توان سخت افزاري، نيازمند 500 ميليون تومان اعتبار است.

*جاذبه گردشگري در ييلاقات و عبور از مسيرهاي برفي

صمدي در عين حال محورها کوچ رو برفي را در کنار ساير مناطق ييلاقي عشاير داراي جاذبه هاي غني گردشگري عنوان کرد و بيان داشت: در اين ايام که گرماي طاقت فرسا در بيشتر مناطق استان حاکم است، ييلاقات مشگين شهر و عبور از مسيرهاي برفي در چله تابستان مي تواند براي گردشگران پرجاذبه و فراموش نشدني باشد.

وي با دعوت از گردشگران براي سفر به مشگين شهر و سفر به ييلاقات دامنه سبلان براي بهره مندي از ظرفيت هاي گردشگري عشاير اضافه کرد: جاده هاي عشايري اين شهرستان براي حضور گردشگران بازسازي و آماده سازي شده است.

گفتني است عشاير استان اردبيل نيمي از سال را در قشلاق هاي شمال اين استان و نيمي ديگر را در ييلاق هاي و ارتفاعات سبلان و کوههاي بزغوش و باغرو سپري مي کنند.

*سهم برجسته عشاير در توليدات دامي لبني و صنايع دستي

عشاير اين استان سالانه 43 هزار تن شير، پنج هزار و 400 تن پنير، 12هزار تن گوشت، 1.5 تن پشم و 14 هزار متر مربع فرش، گليم و جاجيم توليد و به بازارهاي داخلي و حتي به بازارهاي خارجي صادر مي کنند.

در حال حاضر عشاير شاهسون استان اردبيل در بين 120 ايل شناسنامه دار کشور به عنوان سومين ايل بزرگ شناخته مي شوند.

منبع : مهر

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برفروبی راه‌های عشایری در چله تابستان

برفروبی راه‌های عشایری در چله تابستان
خروج

در حالی که چهار ماه از سال گذشته و در این مدت گرمای طاقت‌فرسا بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته، برفروبی جاده‌های عشایری در مشگین‌شهر استان اردبیل استارت خورد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها