عصر آذربایجان

گزارش خبر

حيوان‌آزاري با ژست مدرنيته

حيوان‌آزاري با ژست مدرنيته

1397/05/07

گروه اجتماعي: برداشتن حنجره صوتي سگ‌ها براي آنکه نتوانند در آپارتمان‌ها پارس کنند، از اقدامات غير انساني و خودخواهانه برخي است که براي تفريح خود اقدام به ايجاد معلوليت در حيوانات مي کنند.

اگرچه نگهداري از حيوانات در نگاه اول بدون دردسر به نظر مي‌رسد، اما حقيقت اين است که حيوانات خانگي مي‌توانند عامل انتقال بسياري از بيماري‌ها شوند.
در جوامع شهري و به اصطلاح مدرن نگهداري حيوانات به يک مد و هنجار تبديل شده است که بسياري از خانواده ها درگير اين مدگرايي شده اند و در اين بين گاهي حتي مرز ميان حيواندوستي و حيوان‌آزاري بسيار باريک مي شود.
دکتر مجيد رستگار در اين خصوص اظهار کرد: برخي بر اين باورند که حيوانات خانگي داراي کمترين بيماري و آلودگي را دارند، اين در حالي است که چنانچه واکسن هاي اين حيوانات مخصوصا سگ در زمان مشخص زده نشود ميتواند بيماري هاي سخت و خسارات غير قابل جبراني را به وجود آورد.
وي بيماري هاري را يکي از اصلي ترين و خطرناکترين بيماري مشترک بين سگ و انسان نام برد و خاطر نشان کرد: هاري از طريق آب دهان حيوان بيمار به انسان منتقل مي شود که متاسفانه اين بيماري درمان مشخصي ندارد و تنها ميتوان از بروز وانتقال آن جلوگيري کرد.
اين دامپزشک در خصوص علائم بيماري هاري گفت: هاري باعث بروز اختلال هاي عصبي فراواني در حيوانات مي شود و اکثر آن ها پرخاش جو يا بسيار گوشه گير مي شوند که در مراحل پاياني اين بيماري، تنفس و صداي حيوان تغيير مي کند و آبريزش بزاق پيدا مي کند.
رستگار بيماري هاي انگلي، پوستي، حساسيت ها، بيماري پتوس توئين، بيماري هاي قارچي و شپش ها را از ديگر بيماري هاي متداول سگ ها دانست که مي توانند اين بيماري ها را نيز به انسان منتقل کنند.
*حيوانات را به خيابان ها نياوريد
وي ادامه داد: حضور حيوانات در مناطق آلوده مانند خيابان ها، چمنزار ها و برکه ها مي تواند باعث انتقال اين بيماري ها به حيوانات و پس از آن به انسان شود، لذا پيشنهاد مي شود حداکثر از حضور حيوانات در اين مناطق جلوگيري شود.
*واکسيناسيون بهترين راه پيشگري از انتقال بيماري ها
اين دامپزشک با تاکيد بر اينکه افراد مريض و ضعيف بيشترين شانس انتقال بيماري را دارند، گفت: واکسيناسيون بهترين راه مقابله با اين بيماري هاست لذا درخواست مي شود افراد درصورتي که مکان و شرايط نگهداري صحيح از حيوانات را ندارند از نگهداري آن ها خودداري کنند.
رستگار تصريح کرد: متاسفانه افراد با وجود آنکه شرايط نگهداري حيوانات را ندارند، اقدام به نگهداري سگ در آپارتمان و مکان هاي کوچک مي کنند که با اين اقدام در واقع حيوان آزاري مي کنند.
*عقيم کردن و برداشتن حنجره سگ‌ها ارمغان زندگي آپارتماني
وي عقيم کردن و برداشتن حنجره صوتي حيوانات را از اقدامات برخي براي نگهداشتن حيوانات در آپارتمان ها خواند و افزود: برداشتن حنجره صوتي سگ ها براي آنکه نتوانند در آپارتمان ها پارس کنند، از اقدامات غير انساني و خودخواهانه برخي است که براي تفريح خود اقدام به ايجاد معلوليت در حيوانات مي کنند.
سيدکاظم هاشمي مشاور حقوقي و قضايي و مسئول موسسه فرهنگ و مديريت جهادي و موسسه حقوق جهادي آرمان دادگران ايرانيان گفت: نگهداري سگ و ساير حيوانات خانگي تا زمانيکه خسارتي در جامعه ايجاد نکند به خودي خود جرم محسوب نمي‌شود و در قوانين جمهوري اسلامي نيز داشتن حيوانات خانگي تا زمانيکه خطري نداشته باشد جرمي براي آن تعريف نمي‌شود.
*جزاي کيفري در انتظار سگ بازان
هاشمي در پاسخ به اين سوال که نقش حقوق شهروندي چه مي‌شود؟ عنوان کرد: اين اتفاقي که رخ داده و منجر به زخمي شدن فرد شده است فراتر از حقوق شهروندي? حقوق کيفري دارد.
مسئول موسسه فرهنگ و مديريت جهادي با بيان اينکه اين جرم هم مجازات ديه و هم مجازات حبس دارد? بيان کرد: براي آزادسازي اين سگ که منجر به آزار زن چادري به منظور تمسخر شده است فرد شاکي مي‌تواند شکايت کند? پس از آن، شکواييه تنظيم و براي ارسال احکام به دادسرا ارسال شده و در قالب نامه براي حراست شهرداري نيز ارسال مي‌شود.
وي در پايان تاکيد کرد: فرد شاکي به منظور ارائه شکايت بايد اين ماجرا را از طريق شاهد و يا در صورت امکان از طريق دوربين هاي اطراف پارک و مغازه‌ها ثابت کند.
بر اساس تصويب طرحي در مجلس شوراي اسلامي، گرداندن حيوانات خطرناک يا حيواناتي که براي سلامت عمومي مضر بوده يا نجس العين مي‌باشند، از قبيل سگ در اماکن و معابر عمومي و وسائط نقليه ممنوع است.
چندي پيش نمايندگان مجلس طرحي تهيه کردند که آوردن حيواناتي مانند سگ در اماکن و معابر عمومي ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حيوان و جزاي نقدي محکوم مي‌شود.
بر اساس ماده واحده اين طرح، گرداندن حيوانات خطرناک يا حيواناتي که براي سلامت عمومي مضر بوده يا نجس العين مي‌باشند، از قبيل سگ در اماکن و معابر عمومي و وسائط نقليه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزاي نقدي از يک ميليون ريال تا پنج ميليون ريال به ضبط حيوان مذکور محکوم مي‌شود.
علي‌رغم تصويب اين طرح براي ممنوعيت آوردن و تردد سگ‌هاي خانگي به خيابان، اما همچنان شاهد افزايش رفت‌وآمد اين حيوانات در سطح شهر هستيم که مخاطرات آن روز به روز در حال افزايش است.
مخاطراتي که اگر امروز جلوي آن گرفته نشود، فردا افراد ديگري پيدا مي‌شوند که براي تفريح و سرگرمي و يا تمسخر حجاب و ساير معروف‌ها در جامعه اين قبيل رفتار را تکرار کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، لازم به ذکر است که طي چند ماه گذشته در مشهد 3 نمايشگاه به صورت علني اقدام به فروش سگ ها زينتي با قيمت هاي ميليوني کرده اند که ميتواند زنگ خطري براي خانواده ها و افراد بي اطلاع باشد.
 ‌حيوان‌آزاري مقوله‌اي است که صرفاً مربوط به حيوانات نمي‌شود و به محيط زيست آسيب نمي‌رساند و چه بسا حيوان‌آزاري زمينه انسان‌آزاري را فراهم مي‌کند.حيوان‌دوستي يکي از ابعاد مهم انسانيت است و هيچ انسان سالمي از اقدام ناهنجار حيوان‌آزاري لذت نخواهد برد.
حيوان‌آزاري در بسياري از کشورها جرم محسوب مي‌شود، اما در کشور ما قانوني براي برخورد قاطع با اين ناهنجاري اجتماعي وجود ندارد. شايد مهم‌ترين و کارآمدترين راه پيشگيري از حيوان‌آزاري، در مرحله اول فرهنگ‌سازي و سپس گذاشتن قانون مجازات است. بررسي‌هاي روانشناسي به وضوح نشان مي‌دهد که حيوان‌آزاري نمونه‌اي کاملاً آشکار از مشکلات رواني و شخصيتي است، به‌طوري که حتي بعضي از اين افراد بايد تحت درمان قرار بگيرند تا حوادث و اتفاقات ناگوارتري را ايجاد نکنند. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حيوان‌آزاري با ژست مدرنيته

حيوان‌آزاري با ژست مدرنيته
خروج

گروه اجتماعي: برداشتن حنجره صوتي سگ‌ها براي آنکه نتوانند در آپارتمان‌ها پارس کنند، از اقدامات غير انساني و خودخواهانه برخي است که براي تفريح خود اقدام به ايجاد معلوليت در حيوانات مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها