عصر آذربایجان

گزارش خبر

42 گسلي که استان زنجان را تهديد مي کند

زندگي زنجاني ها روي گسل//

1401/04/12

گروه اجتماعي: وجود 42 گسل در اطراف زنجان، اين استان را به منطقه اي زلزله خيز تبديل کرده که براي در امان ماندن و کاستن از اثرات اين زلزله‌ها، مقاوم‌سازي ساختمان‌ها امري ضروري است.

گروه اجتماعي:  وجود 42 گسل در اطراف زنجان، اين استان را به منطقه اي زلزله خيز تبديل کرده که براي در امان ماندن و کاستن از اثرات اين زلزله‌ها، مقاوم‌سازي ساختمان‌ها امري ضروري است.
 42 گسل در اطراف استان زنجان وجود دارد اما دو گسل مهم‌ترين تهديد شهر زنجان به شمار مي‌آيد، گسل شمال زنجان از شهرک صنعتي شماره يک شروع شده تا جاده ارمغانخانه امتداد يافته است و گسل سلطانيه از جنوب شهر زنجان تا شهر سلطانيه ادامه دارد که براي استان زنجان خطرآفرين است.
طي سال‌هاي گذشته مطالعات دقيق گسل شناسي استان زنجان انجام و در نتيجه آن مشخص شد که شهر زنجان بر روي تقاطع 2 گسل جنوبي و شمالي خاموش قرار گرفته است.
44 درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالاي زلزله قرار دارد
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان مي‌گويد: 44 درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالاي زلزله، 48 درصد در پهنه با خطر متوسط زلزله و فقط 8 درصد از مساحت استان در پهنه با خطر پايين زلزله قرار دارد. لرزه‌خيزي و نحوه استقرار مراکز عمده جمعيتي استان شامل نقاط شهري و دهستان‌ها، بررسي لرزه‌خيزي و پهنه‌بندي استان از لحاظ خطر زلزله بايد در دستور کار دستگاه نظارتي و اجرايي استان قرار گيرد.
مسعود بيات‌منش ، با بيان اينکه به دليل موقعيت جغرافيايي خاص استان زنجان که متأثر از حوادث طبيعي چون زلزله، لغزش و رانش زمين است، ادامه مي‌دهد: از ميان عوامل فوق، زلزله به دليل شرايط ويژه و نبود امکان پيش‌بيني و شناخت دقيق آن از اهميت زيادي برخوردار است.
وي مي‌افزايد: لرزه‌خيزي و نحوه استقرار مراکز عمده جمعيتي استان شامل نقاط شهري و دهستان‌ها، بررسي لرزه‌خيزي و پهنه‌بندي استان از لحاظ خطر زلزله بايد در دستور کار دستگاه نظارتي و اجرايي استان قرار گيرد.
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان، با اشاره به اينکه اين استان 1200 هکتار بافت فرسوده دارد، مي‌گويد: از اين ميزان 511 هکتار در شهر زنجان قرار دارد.
بيات‌منش با بيان اينکه سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر 8.3 درصد، ابهر 8.5 درصد، خرم‌دره 16.3 درصد و شهر قيدار نيز 8.8 درصد است، ادامه مي‌دهد: اگر بافت فرسوده‌اي دچار فرسودگي جمعيتي شود، بسيار خطرناک‌تر از فرسودگي کالبدي است و جبران حيات اين بافت‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان، مي‌افزايد: يکي از دغدغه‌هاي راه و شهرسازي استان، نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد بوده و مطالعات وسيعي براي بافت‌هاي فرسوده توسط اين اداره‌کل انجام شده است.
153 روستاي استان زنجان در حريم گسل زلزله قرار دارد
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان زنجان نيز با بيان اينکه 153 روستاي استان زنجان در حريم گسل زلزله قرار دارد، مي‌گويد: در اين تعداد روستا 18 هزار و 7364 واحد مسکوني وجود دارد که تاکنون تعداد 6857 واحد مسکوني روستايي مقاوم‌سازي شده است.
رضا خواجه‌اي ، مي‌افزايد: تاکنون 54 درصد از واحدهاي مسکوني روستايي در استان زنجان مقاوم‌سازي و 46 درصد باقي‌مانده نيازمند مقاوم‌سازي است.
وي ادامه مي‌دهد: حدود 70 درصد واحدهاي مسکوني در روستاهاي مستقر در حريم و مسير گسل‌هاي زلزله در استان زنجان مقاوم‌سازي نشده‌اند، براي مقاوم‌سازي 13 هزار واحد مسکوني باقي‌مانده، برنامه‌ريزي جامع انجام شده است.
مديرکل مديريت بحران استانداري زنجان نيز مي‌گويد: در سطح استان زنجان دو گسل زلزله شناسايي شده، هر چند مطالعات در اين حوزه در حال انجام است و امکان افزايش اين تعداد گسل زلزله وجود دارد.
صفي‌الله کرامتي اظهار مي‌کند: 40 گسل در پيرامون استان زنجان وجود دارد که استان از اين گسل‌ها تاثيرپذيري دارد و همانند گسل رودبار، گسل اوج و گسل تبريز همواره براي استان آسيب‌رسان بودند.
دو گسل در داخل استان زنجان به عنوان گسل‌هاي خطرناک شناخته شده است
وي ادامه مي‌دهد: دو گسل در داخل استان زنجان به عنوان گسل‌هاي خطرناک شناخته شده که يکي گسل شمال شهرستان زنجان است که از روستاي وننق شروع شده و بعد از عبور از کنار اتوبان زنجان - تبريز به سمت جنوب استان مي‌رود.
کرامتي مي‌افزايد: گسل خطرناک دوم تحت عنوان گسل سلطانيه است که از روستاي مرواريد شروع شده و تا سلطانيه، ابهر و خرم‌دره امتداد دارد.وي با بيان اينکه زلزله يکي از حوادثي است که اصلاً قابل پيش‌بيني نيست، يادآور مي‌شود: مي‌طلبد هميشه دستگاه‌هاي نظامي و امدادي آمادگي مقابله براي هر نوع حادثه‌اي را داشته باشند.
اين مسئول تصريح مي‌کند: اساتيد دانشگاه علوم پايه زنجان مطالعات خوبي در سطح استان انجام داده‌اند و الان در خارج استان در حال مطالعه بر روي گسل‌ها هستند.
کرامتي خاطرنشان مي‌کند: خوشبختانه در شهر زنجان با توجه به مطالعاتي که انجام گرفته، حريم گسل‌ها مشخص شده و جاهايي که ساختمان‌هاي حساس و حياتي ساخته شود، به راه و شهرسازي ابلاغ شده و در اين مناطق نبايد در حريم گسل‌ها ساخت و ساز که مغاير آئين‌نامه است، اجرايي شود و خوشبختانه راه و شهرسازي نيز با جديت در راستاي مفاد آئين‌نامه اقدام مي‌کند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،زلزله به عنوان حادثه‌اي که قابل پيش‌بيني نيست مي‌تواند در صورت بالا بردن کيفيت ساخت و سازها و نيز در نظر گرفتن حرايم گسل‌هاي زلزله و خودداري از ساخت و سازها در اين محدوده‌ها از اثرات مخرب آن کاست.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها