عصر آذربایجان

گزارش خبر

تبریز در سیرِ تحولات تاریخی

1399/01/26

تبریز در کمتر از یک قرن، دو نقش عمده در سیر تحولات ایران ارائه کرده است، قیام در برابر استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و دیگری قیام مردم تبریز در 29 بهمن.

تبريز از ديربار کانون تحولات ملي و فرا ملي بوده است، اين شهر، فراز و نشيب‌هاي بسياري را طي کرده و برگ‌هاي بسياري از صفحات تاريخ را به نام خود تزئين داده است، اين شهر کانون بزرگترين مسائل تاثيرگذار در تاريخ اين کشور بوده است.

*2 نقش عمده‌ در کمتر از يک قرن

تبريز در زمان فرمانروايان مختلف يا پايتخت بوده و يا يکي از مهمترين شهرهاي ايران محسوب  مي‌شده است، اين شهر در کمتر از يک قرن، دو نقش عمده در سير تحولات ايران ارائه کرده است، قيام در برابر استبداد صغير و شکست محمدعلي شاه و ديگري قيام مردم تبريز در 29 بهمن 56.

نپذيرفتن يوخ استبداد از ويژگي مردم تبريز است که بارها و بارها در به صورت مکتوب و شفاهي ثبت شده است، از مشروطه تا انقلاب اسلامي، دوره‌اي بود که تبريز و مردم اين شهر هم تلخي ايام را چشيده و هم شادي دوران ديده‌اند.

*تاثير فتواي ميرزاي شيرازي در آذربايجان

 در قضاياي تحريم تنباکو، فتواي مرحوم ميرزاي شيرازي به 3 شهر بزرگ ايران ارسال مي‌شود که در در تبريز هم به دست آميرزا جواد مجتهد مي‌رسد. بنابراين  تبريز در تمامي تاريخ خود به ويژه در دوران قاجار به مهمترين ايالت ايران تبديل شده بود 3 شهر بزرگ در ايران باعش شدند که امتياز تنباکو لغو شود تبريز، تهران و اصفهان. محاصره تبريز به مدت 11 ماه توسط نيروهاي محمد علي شاه و مقاومت جانانه مردم سنگيني کفه ترازوي تاريخ را به سمت مردمان استوار اين شهر سنگيني مي‌کند.

*تبريز سرحلقه «چهلم‌ها»

قيام 29 بهمن مردم تبريز نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي است چرا که بعد از  آن، چرخ سقوط رژيم طاغوت در سراشيبي افتاد. مردم تبريز سرحلقه قيام‌هاي معروف به چهلم‌ها بودند و حرارت انقلاب را در دل‌ها جاودانه کردند. در واقع مي‌توان گفت: قيام مردم تبريز در 29 بهمن 56 اولين زنجيره قيام‌هاي پي در پي در ايران بود که در نهايت کار رژيم پهلوي را در 22 بهمن 57 يکسره کرد.

انقلاب مشروطه منجر به صدور فرمان مشروطيت شد و نخستين مجلس شوراي ملي نيز تشکيل شد بعد از شکست مشروطيت و اعدام برخي از سران آن‌ها، دوره تاريکي براي مردم ايران آغاز شد، حوادث مربوط به آذربايجان در دهه 20 شمسي هم نتوانست گَردي بر پيشاني سربلند آذربايجان نشاند.

*آذربايجان، پايبند اصول و آبرو

خسرو معتضد تاريخدان و پژوهشگر برجسته در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، مردانگي را ويژگي بارز مردم آذربايجان دانست و اظهار داشت: تبريز و آذربايجان همواره از جايگاه ارزشمندي در تاريخ اين کشور برخوردار بودند، نادر ميرزا در کتاب «تاريخ تبريز» مي‌نويسد:"آذربايجان پايبند اصول و آبرو است، مردماني پرهيزکار که در نوشتن هم خط زيبايي دارند".

*عنايت آمريکا به ترکيه " از تانسو چيلر تا اردوغان"

وي گفت: ترکي ايراني با ترکي قفقاز متفاوت است، در ايران ترکي زبان رسمي بود، مردم ترکيه زبانشان دست‌خوش تغيراتي شده در حال حاضر نيز اردوغان رئيس جمهور ترکيه  زير لواي مذهب در صدد تطهير عثماني‌هاست، فيلم‌هايي که هم اکنون در ترکيه توليد و پخش مي‌شوند بيانگر خوي رئيس جمهور ترکيه است، اردوغان سياستي را در پيش گرفته که ادعاي بزرگي در جهان اسلام داشته باشد، تمامي کشورهاي عربي زير سلطه عثماني‌ها بودند و تنها مردمي که در برابر آن‌ها ايستاد ايرانيان بودند. از زمان نخست وزيري تانسو چيلر ترکيه همواره مورد عنايت آمريکا بوده است.

*دولتِ در خواب و فرصت طلبي دشمن

آذربايجان هميشه يکي از استان‌هاي بزرگ و تاثير گذار در تحولات ايران بوده است، قيام مردم  تبريز در 29 بهمن ماه 56 نشان داد که حرکت مردم تبريز تا چه حدي در سقوط پهلوي موثر بوده است، حتي خود شاه نيز تعجب کرده بود که چا آذربايجان عليه او قيام کرده است، مردم ايران، 2 ويژگي مهم دارند ايرانيت و تشيع که بودن اين ها در کنار هم قدرت بزرگي را پديد مي‌آورد که هيچ کس را ياراي  مقابله نيست، بيش از چندين ميليون ترک زبان در کشور داريم، هنر، موسيقي و شعر جزو ويژگي‌هاي مردم ترک زبان است، متاسفانه مسئولان دولتي نسبت به حال و روز اقوام دغدغه‌اي ندارند، دوستان در خواب هستند و دشمن نيز از اين فرصت استفاده مي‌کند، رهبران جمهوري آذربايجان خصلت کمونيستي داشتند و هميشه هم چشمشان را به ايران دوخته بودند.

*اعتراف کنسول انگليس درباره‌ي تبريز

فقر و معيشت، مشکل اصلي مردم ايران است، دولت هم که در خواب به سر مي‌برد، در نتيجه وقتي جوان، رسانه‌هاي خارجي را مي‌بيند، در وي تاثير شديدي خواهد گذاشت، مسائل قوميتي را به پيش مي‌کشند تا برچسب تجريه‌طلبي به مردم آذربايجان بزنند در حالي که در تاريخ هيچگاه اين مردم تجزيه‌طلب نبودند، کنسول انگليس در سال 1918 در خاطرات خود مي‌نويسد" هيچگونه امکان تجزيه در اين آذربايجان وجود ندارد"، دولت‌ها و حکومت‌هاي بيگانه هميشه به دنبال جداکردن تبريز از ايران بودند، مخصوصا عثماني‌ها که در اين راه تلاش زيادي هم کردند. اينگونه تلقين مي‌کنند که اصالت شما از باکو است در حالي که اين شهر و شهرهاي ديگر از ايران جداشدند، خود شهر باکو در زمان حسين‌قلي خان از ايران جدا شد.

*آذربايجان و تهمت تجزيه‌طلبي

دولت بايد مجسمه بزرگان آذربايجان را در تبريز نصب کند، ترکي يکي از زبان‌هاي شيرين است، شاه عباس صفوي، ناصرالدين شاه و ديگر شاهان نيز  به زبان ترکي صحبت مي‌کردند. استفاده از زبان ترکي ربطي به ساير مسائل ندارد در خود کشور سوئيس به 4 زبان گويش مي‌شود، زبان يکي از عناصر متشکه زندگي است، برخي خوششان مي‌آيد ايران تجزيه شود، اگر اين مردم تجزيه‌طلب بودند چرا هميشه درمبارزه با دشمن و دفاع از کشور در خط مقدم حضور داشتند دلاوري‌هاي مردم آذربايجان در دفاع مقدس که زبانزد خاص و عام است، از هر سنبلي براي تجزيه‌طلبي استفاده مي‌کنند عده‌اي خود را مدافع بابک خرمدين مي‌دانند در حالي که بابک اصلا از اردبيل فراتر نرفته بود چه برسد که در باکو حضور داشته باشد.

*وقتي شهرت امام جمعه تبريز زبانزد مي‌شود

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، ناداناني مانند چهرگاني، توهمات خود را بيان مي‌کنند، يکي از دوستان تعريف مي‌کرد در زمان پيشه‌وري  نزد او بودم و ديدم که وي حتي نمي‌تواند به زبان ترکي بنويسد ابتدا فارسي مي‌نوشت و سپس توسط بقيه به ترکي ترجمه شد، تبريز از گذشته مهد علم و دانش بوده، مطبوعات نوشتاري در تبريز از رونق افتاده‌اند، چرا سرزميني به مانند آذربايجان و تبريز روزنامه سراسري ندارد، هم اکنون نيز حجت‌الاسلام والمسلمين آل‌هاشم هم در تبريز حضور دارند و اقدامات پسنديده وي در همه جا شهرت دارد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها