عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا نبايد عکس فرزندمان را در شبکه هاي اجتماعي منتشر کنيم

چرا نبايد عکس فرزندمان را در شبکه هاي اجتماعي منتشر کنيم

1397/05/07

گروه روانشناسي: روانشناس کودک و نوجوان، نيره حاجي عليان:امروزه در شبکه هاي مجازي نظير اينستاگرام، فيس بوک و ... عکس هايي از لحظات جزئي کودکان قابل مشاهده است. بسياري از کودکان نخستين حضور خود در شبکه هاي مجازي را به‌صورت لکه‌هاي خاکستريِ پراکنده بر روي عکس‌هاي فراصوت تجربه مي‌کنند که حتي پيش از تولد آن‌ها در صفحات مجازي قرار داده شده است. در همه دنيا پليس به والدين اخطار مي‌‏دهد که عکس فرزندان‌‏شان را در شبکه‌‏هاي اجتماعي منتشر نکنند. در اين مقاله به دلايل اين هشدار مي پردازيم.

ـ هرزه نگاري:
تمايل جنسي به کودکان مسأله‌اي است که نمي‌توان آن را کتمان کرد و اين بيماران در جوامع به چشم مي‌خورند. اين افراد اغلب طرفدار پيج کودکان‌اند و به واسطه اين پيج‌ها با اين کودکان خيال‌پردازي‌هايي دارند و تمايل دارند اين کودکان را از نزديک ببينند. بسياري از کاربران عکس هاي ساحلي يا برهنه و نيمه برهنه فرزندانشان را در سايتها قرار داده اند که مي تواند مورد بازديد کساني باشند که والدين نمي خواهند ديده شود.
نکت? مهمي که در انتشار عکس ها نبايد از نظر دور داشت، احتمال سوء استفاده از اين تصاوير براي ساختن فيلم ها و تبليغات پورنوگرافي کودکان است. پورنوگرافي کودکان عبارت است از استفاده از تصاوير و بدن کودکان براي توليد محتواهاي جنسي مستهجن در قالب عکس، فيلم، انيميشن و ... عکس هاي منتشر شده کودکان در وبلاگ ها، شبکه ها يا سايتهاي مجازي ممکن است توسط بعضي افراد، دانلود شده ، محتواي نامناسبي به آن اضافه گردد و به لينک هاي پورنوگرافي کودکان ارسال شود. در يک پژوهش از سايت پورنوگرافي کودکان، عکس ها ابتدا در شبکه هاي مجازي به اشتراک گذاشته شده و پس از دانلود با نظرات و محتواهاي نامناسب در سايت هاي پورنو قرار داده شده است . در اين پژوهش برآورد شده است که نيمي از 45 ميليون عکس پورن کودکان در سايتها ، از شبکه هاي مجازي گرفته شده است.
ـ عدم توجه به حريم شخصي کودکان:
گذاشتن عکس کودکان نمونه اي از عدم رعايت اطلاعات شخصي است. در شبکه هاي مجازي شاهد عکس هاي خصوصي و جزئي کودکان، نظير حمام رفتن، غذا خوردن، بازي کردن و بد اخلاقي هاي آنها هستيم. اين امر به دوستان آينده کودک، همکاران و دوستان والدين ... اجازه مي دهد تا عکس هاي خصوصي آنها را مشاهده نمايند و اين امر حريم خصوصي کودک را نقض مي نمايد. حفظ حريم خصوصي کودکان از نيازهاي اوليه و حقوق کودکان است و والدين بايستي به اين حق توجه نمايند.
آيا والدين مي دانند که کودکان آنها در آينده چه حسي نسبت به انتشار عکس هاي کودکي اشان دارند؟ممکن است نوجوان شما دوست نداشته باشد که همکلاسي هايش عکس شش ماهگي اش را با شورت گلدار قرمز ببينند. هر چقدر هم که اين عکس ها از نظر شما يا ديگران دوست داشتني يا با مزه باشند، انتشار عکس هاي کودکان در فضاي مجازي به نوعي يعني تصميم گرفتن به جاي آنها است.
ـ سرقت هويت کودکان:
اشتراک گذاري عکس‌‏هاي کودکان، سرقت هويت و نام و نشان آنها را ساده‌‏تر مي‌‏کند. به‌‏خصوص براي غريبه‌‏هايي که از طريق اين عکس‌‏ها پروفايل کاربران را دستکاري مي‌‏کنند تا به کودکان ديگر يا ساير نوجوانان دسترسي پيدا کنند. برخي از افراد با استفاده از عکس هاي کودکان، تظاهر مي نمايند که عکس فرزند خودشان بوده و برخي داستانهايي را مي سازند و براي داستان خود از عکس هاي اين کودکان استفاده مي نمايند. حتي برخي از حساب هاي اينستاگرام عکسي از يک کودک با اطلاعات ساخته شده ارسال مي نمايند، و بيان مي دارند که امکان انتقال کودک به خانواده هاي خواستار کودک وجود دارد. و البته ممکن ايت عزاران نفر اين عکس ها را در فضاي مجازي مشاهده نمايند. استيسي استينبرگ، استاد حقوق دان دانشکده حقوق لوين، معتقد است "والدين بايد نگران باشند که اين اطلاعات ممکن است در دست افراد يا سازمان هايي قرار گيرد که در صدد آسيب رساندن به کودک هستند.
ـ امنيت کودکان:
پژوهش ها نشان مي دهد، پدر و مادرهايي که اطلاعات فرزندان خود را در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک مي گذارند ناخواسته آنها و خانواده خود را به واسطه در معرض خطر قرار دادن حريم خصوصي و امنيت با چالش و خطر مواجه مي سازند. تحقيقات نشان دهنده آن است که 45.2 درصد عکس کودکان در فيس بوک به همراه نام کودک است و 6.2 درصد عکس ها، تاريخ تولد فرزند ذکر شده است، به طوري که بازديد کنندگان عکس ها توان تعيين سن دقيق کودک را دارند. اين آمار در اينستاگرام به مراتب بالاتر است. تيمي از پژوهشگران آمريکايي با استفاده از نرم افزارهاي تعيين سن موجود در بازار و بررسي 2,400 حساب کاربري عمومي در فيسبوک موفق به يافتن 2,200 عکس از کودکان هفت ساله يا کمتر شده اند. سپس آنها با جستجو در اين داده ها کشف کرده اند که يافتن نام کامل و تاريخ تولد يک کودک با استفاده از نرم افزار مورد استفاده فوق العاده ساده بوده است. اگر پليس يا محقق مي تواند نام فرزند، تاريخ تولد و مدرسه را از پست هاي رسانه هاي اجتماعي اتان پيدا کند، منطقي است که يک شکارچي نيز بتواند آن را پيدا کند. اگر جزئيات زندگي يک کودک در رسانه هاي اجتماعي از زمان تولد به اشتراک گذاشته شده است، فرد مي_تواند به طور بالقوه تاريخ و زمان تولد کودک، رنگ چشم، رنگ مو، مکان و آدرس مدرسه و خانه را پيدا کند. و اين امر امنيت کودکان و حتي خانواده کودک را از بين مي برد.
ـ قضاوت هاي متعدد:
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سلامت نيوز، عکس کودکان در شبکه هاي مجازي، مکررا مورد قضاوت بازديد کنندگان قرار گيرد. معمولاً تصاوير کودکي فرزندان شما بعدها با نوجواني و بزرگسالي شان مورد مقايسه قرارمي_گيرد و بينندگان عکس در مقام اظهار نظر و مقايسه بر مي آيند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها