عصر آذربایجان

گزارش خبر

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش

1394/07/29

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، در شرايط فعلي کشور که سرمايه‌گذاران خارجي علاقه زيادي براي حضور در اقتصاد کشور نشان داده‌اند استان زنجان نيز بايد در مسير اهداف اقتصادي کشور گام‌هاي موردنياز را بردارد.اقتصاد زنجان امروز نيازمند سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف و مراودات تجاري به کشورهاي منطقه و ديگر مناطق دنيا است. شناخت ظرفيت‌ها و مراوده با کشورهايي که نزديکي مسافت دارند و نيازمند ظرفيت زنجان بلعکس هستند بايد موردتوجه باشد.
در اين بين کشورهاي قفقاز شامل ارمنستان، آذربايجان و گرجستان مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي توسعه روابط براي زنجان باشند. اين در حالي است که اين کشورها هيچ شناختي از ظرفيت زنجان ندارند و فعالان اقتصادي زنجان نيز حضور فعالي در آن‌ها ندارند.در طي هفته‌هاي گذشته معاون سفر ايران در گرجستان چند روز را در استان زنجان سپري کرد و از ظرفيت‌هاي گردشگري استان بازديد کرد که مشخص شد زنجان استاني گمنام براي اين کشورها و حتي ساير نقاط جهان است.در روزي که رايزن اقتصادي سفارت ايران در گرجستان همراه با خبرنگاران از سلطانيه بازديد کرد مسائل و موضوعاتي درزمينه? افزايش تعاملات اقتصادي زنجان با گرجستان طرح و در جلسه مشترکي که معاون سفير ايران در گرجستان با فرماندار سلطانيه و مسئولان شوراي اسلامي استان و خبرنگاران برگزار شد مسائلي عنوان شد که نشان از خلاء ارتباطي زنجان با ديگر نقاط جهان به‌ويژه کشورهاي قفقاز است.در جلسه برگزارشده معاون سفير ايران در گرجستان درزمينه? برخي قابليت‌هاي کشور گرجستان سخن راند و از عدم فعال بودن بازرگانان زنجاني در اين کشور گفت.وي که نخستين بار بود به زنجان و سلطانيه سفرکرده بود از عدم آشنايي خود و بسياري از ايراني‌ها از زنجان و سلطانيه اظهار تأسف کرد!وي از آذربايجان‌هاي شرقي و غربي به‌عنوان دو استان فعال در حوزه اقتصادي کشورهاي همسايه به‌ويژه گرجستان نام برد و از عدم فعاليت زنجان با اين کشور ابراز تعجب کرد. اما مسئولان شوراي استان و فرماندار سلطانيه نيز سخناني را عنوان کردند.فرماندار سلطانيه بيشتر به معرفي اين شهرستان و اقدامات انجام‌شده در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي اين شهرستان پرداخت. اينکه اعضاي شوراي استان از اين فرصت براي حضور معاون سفير در استان استفاده کردند جاي تقدير داشت.اما بايد سؤال کرد استفاده از اين فرصت‌ها چگونه ممکن است؟بايد ديد مسئولان استان که با اين ميهمان ديدار کرده‌اند چه نظري درزمينه? تقويت روابط دارند. اما نکته مهم در اين مورد اين است که وقتي سفير و يا معاوني از سفارت به استان مي‌آيد و ميهمان مي‌شود نياز داريم تا اطلاعات دقيق درزمينه? منطقه و کشور حوزه فعاليت وي داشته باشيم.داشتن آمار و اعداد، ظرفيت‌ها و نقاط مشترک و نقاط ضعف مي‌تواند موجب تحليل و بررسي مناسب و انتظارات درست از دو طرف باشد و در عين حال خروجي ديدارها و اقدامات را نيز پربار کند.اما بايد سؤال کرد خروجي سفر معاون سفير ايران در گرجستان چه بود؟ در همين جلسه سلطانيه چه خروجي از حضور وي صورت گرفت؟ متأسفانه همه تلاش‌هاي صورت گرفته به دليل عدم هماهنگي قبلي و همچنين عدم اشرافيت کامل طرفين از همديگر در حد يک آشنايي )اوليه و خوش و <f< font="">بش</f)<> دوستان سپري شد.دليل عدم خروجي اين جلسات و همچنين بسياري از طرح‌هاي خام توسعه‌اي زنجان عدم مطالعه و تعريف راهبردهاي کلان براي توسعه است. هرچند اين مسئول خود سفير نبود اما به‌عنوان يک رايزن اقتصادي مي‌توانست پلي براي اتصال زنجان به قفقاز باشد. البته ذکر اين نکته نيز قابل‌تأمل است که سه کشور حوزه قفقاز شامل آذربايجان، ارمنستان و گرجستان مي‌توانند اولويت‌هاي مهم براي زنجان در راستاي تعاملات اقتصادي باشند. چراکه نزديکي بيشتر و قرابت‌هاي فرهنگي بيشتري با زنجان دارند.
 به‌عنوان مثال آذربايجان گزينه مناسب‌تري است. اما حال که فرصتي براي ارتباط با کشوري همچون گرجستان پيش مي‌آيد نبايد منفعلانه عمل کرد.  اين مسئول در سفرش به زنجان از عدم فعاليت فعالان اقتصادي زنجان در گرجستان و ساير کشورها گفت.وي سخنان قابل تأملي عنوان کرد و در بخشي از سخنانش اظهار داشت که باوجود ظرفيت‌هاي مناسبي که زنجان دارد اما در طي سال‌ها فعاليت در حوزه‌هاي مختلف سفارت در حوزه اروپا، شرق آسيا و قفقاز نامي از زنجان نشنيده است.!اقدامات هدف‌دار نيازمند توسعه روابط اقتصادي است که متأسفانه در بسياري از اقدامات مسئولان استاني شاهد آن نيستيم. اينکه سلطانيه به‌عنوان هفتمين اثر ثبت‌شده کشور در يونسکو و داراي ويژگي‌هاي معماري منحصر به فرد هنوز در سطح کشور و منطقه خوب شناخته‌نشده قابل‌تأمل است.
 اينکه محصول سير چيني در گرجستان مصرف مي‌شود اما کشاورزان طارمي نصف سير خود را به دليل عدم فروش دور مي‌ريزند نيز قابل‌توجه است.اينکه زنجان فقط با معدن براي برخي شناخته‌شده و ظرفيت‌هاي گردشگري و کشاورزي‌اش ناشناخته بوده و حتي حاضران در اين جلسه اشاره‌اي به اين نکته نمي‌کنند که استان زنجان دو برابر نياز خود توليد محصول کشاورزي دارد نيز قابل‌توجه است.نکته قابل‌توجه بسيار است و بايد ديد توسعه زنجان با کشورهاي ديگر به‌ويژه با کشورهاي منطقه چه مسيري دنبال خواهد کرد. بهتر است مديران زنجاني با الگو گيري مناسب از استان‌هاي موفق اقدامات هدف‌داري براي توسعه روابط اقتصادي زنجان برنامه‌ريزي کنند.به هر حال استان زنجان ظرفيت‌هاي فراواني در بخش کشاورزي، صنعت، معدن و گردشگري دارد که بايد مسئولان استان بيش از پيش براي استفاده از اين ظرفيت‌ها در راستاي شکوفايي استان زنجان استفاده شود.شايد اگر بخواهيم به درستي به داشته‌هاي استان زنجان توجه کنيم خواهيم ديد که بسياري از کشورهاي جهان اين همه ظرفيت را يک‌جا ندارند، اما آيا استفاده درستي از اين ظرفيت‌ها صورت گرفته است يا نه که بايد در پاسخ گفت که نه هرگز چنين اتفاقي نيفتاده است و بايد براي شکوفايي اين داشته‌ها بايد بيش از پيش سرمايه‌گذاري و توجه شود.به نظر مي‌رسد بايد مسئولان بومي استان همتي مضاعف‌تر براي شکوفايي زنجان به خرج دهند چرا که انتظارات از آنها بيش از ديگران است و در اين زمينه هر گونه کوتاهي مي‌توانند موجب خسران براي آينده استان باشد.

منبع : خبرگزاري فارس از زنجان

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها