عصر آذربایجان

گزارش خبر

دعواي دو استان بر سر درياچه اروميه

دعواي دو استان بر سر درياچه اروميه

1397/06/04

گروه اجتماعي: براي تداوم احياي درياچه اروميه و رسيدن به وضعيت مطلوب در اين اکوسيستم مهم، لازم است کليه دستگاه‌هاي مربوطه ضمن بازنگري عملکرد خود نسبت به اين مطالبه ملي بسيج شوند داستان خشک شدن نگين فيروزه اي شمال غرب کشور به مدت 15 سال است که به عنوان يکي از مهم‌ترين چالش هاي زيست محيطي کشور مورد بحث و نظر کارشناسان و دولت هاي وقت قرار گرفته است.

 درياچه اي  که با خشک شدن آن جان بيش از 14 ميليون نفر به خطر مي افتد و در صورت بروز اين مسئله شاهد يکي از بزرگ‌ترين مهاجرت هاي تاريخ در ايران خواهيم بود. بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته مي‌توان چندين عامل را در خشک شدن درياچه اروميه موثر دانست که از جمله آن ها مي توان به برداشت بيش از حد مجاز از منابع آبي حوضه، خشک شدن شاهرگ هاي اصلي انتقال آب به حوضچه درياچه، توسعه بي‌رويه بخش محصولات کشاورزي با الگوي مصرفي آب زياد در حوضه آبريز درياچه و تغييرات اقليمي و وقوع خشکسالي‌هاي طولاني مدت در منطقه معرفي کرد. رودهايي که در حوضه آبريز درياچه اروميه اعم از آذربايجان غربي، شرقي و کردستان قرار دارند به عنوان روان آب ها مهم ترين نقش در احياي درياچه اروميه را ايفا مي کنند به گونه اي که بارها يکي از مهم ترين علل خشک شدن درياچه اروميه را سد سازي بر روي اين روان آب ها دانسته اند. رودهاي عمده حوضه در نيمه جنوبي آن قرار دارند و مهم‌ترين آن‌ها آجي چاي، زرينه‌رود، سيمينه‌رود، باراندوزچاي، زولاچاي و نازلي‌چاي بوده از سوي ديگر، رودهاي بخش شمالي عمدتاً داراي حوضه کوچک و کم‌آب هستند اما تنها رودخانه هايي که برروي آن ها سد سازي نشده و سال هاي متمادي به صورت مستقيم روان بوده اند باراندوز و نازلو چاي هستند که اين روزها هيچ کدام حال و روز خوشي ندارند.
*ساخت درياچه مصنوعي با حقابه درياچه اروميه
اين تيتر خبري بود که در روزهاي اخير براي اولين بار در روزنامه ايران منتشر شد  و به سرعت در فضاي رسانه اي شمال غرب و يا حتي سراسر کشور پيچيد.علي حاجي مرادي مسئول واحد فني ستاد احياي درياچه اروميه مي‌گويد:اين ستاد، خيلي اتفاقي متوجه بسته شدن دريچه‌بند شهيد کسايي به روي درياچه شد. به دنبال اين اتفاق، عيسي کلانتري رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور هم در نامه‌اي به وزير کشور و وزير نيرو خواستار جلوگيري از ايجاد اين طرح شده است. به گفته حاجي مرادي طرح شهرداري تبريز مجوز وزارت نيرو براي استفاده از آب بند شهيد کسايي را هم ندارد! روح‌الله حضرت‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي از تبديل 600 هکتار از درياچه اروميه خبرداده بود. او گفته بود که ستاد احياي درياچه اروميه به جاي احياي درياچه، اقدام به ساخت يک پارک حيات وحش در بخش‌هاي خشک شده درياچه اروميه کرده است براساس اطلاعات اين نماينده، ستاد احيا براي تأمين آب اين پارک، چهار چاه عميق هم حفر کرده است. حجت جباري معاون فني اداره کل محيط زيست استان آذربايجان غربي هم درباره اين ماجرا  مي‌گويد: بيش از 5 هزار هکتار از درياچه اروميه از سال 1350 به پارک ملي ارتقا يافت و پارک ملي حيات وحش درياچه اروميه، چيز جديدي نيست. جباري در ادامه مي‌گويد:اين کارها در وسط درياچه اروميه هم انجام شده است. او وضعيت حيات وحش جزيره کبودان و اشک را هم خوب ارزيابي مي‌کند! و فرار حيوانات به دليل خشک شدن درياچه را هم منکر مي‌شود.البته حاجي مرادي مسئول واحد فني ستاد احياي درياچه اروميه حرف جباري را تأييد مي‌کند. وي با اشاره به دستور عيسي کلانتري براي مديريت پارک ملي درياچه اروميه مي‌گويد: آقاي کلانتري به ادارات کل محيط زيست دو استان دستور دادند که قوانين پارک ملي را که 30تا 40سال است عمل نشده است اجرايي کنند. او حصار کشيدن براي مراقبت از حيات وحش درياچه و افزايش پوشش گياهي را از جمله اين قوانين مي‌داند که بايد اجرايي شوند. نمايندگان  دواستان آذربايجان هاي شرقي و غربي هم  بجاي کمک به همديگر براي احياي درياچه اروميه سعي دارند با انداختن توپ در زمين يکديگر طرف مقابل را مقصر جلوه دهند. قاضي پور :ايجاد درياچه مصنوعي در تبريز با حق آبه درياچه اروميه فاجعه زيست محيطي است. نادر قاضي پور با اشاره به قطع آب آجي چاي به روي درياچه اروميه جهت ايجاد درياچه مصنوعي در تبريز اظهار کرد: دکتر کلانتري که خود را ناجي درياچه اروميه مي داند بايد جلوي ايجاد درياچه مصنوعي در حوزه آبريز درياچه اروميه و بستن آب آجي چاي به روي آن را بگيرد. وي افزود: تصميم شهرداري تبريز و قطع آب آجي چاي فاجعه زيست محيطي است که مي تواند منجر به بحراني تر شدن وضعيت درياچه اروميه شود. نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: آقايان احداث سد باراندوز را به بهانه نجات درياچه اروميه متوقف کردند اما اجازه احداث سد بر روي آجي چاي را دادند که اين خيانتي بزرگ در حق درياچه اروميه بود. وي ابراز داشت: اگر بستن آجي چاي منجر به بحراني تر شدن وضعيت درياچه اروميه شود اين مردم تبريز و آذربايجان شرقي هستند که بيشتر از هر کس ديگري متضرر مي شوند، چرا که جهت وزش بادهاي نمک آنان را در وهله نخست آنان را در معرض آسيب قرار خواهد داد.
* ساخت درياچه مصنوعي اگر بدون حق برداشت انجام شود بلامانع است
شهاب الدين  بي مقدار، نماينده مردم تبريز،آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي ، با اشاره به استفاده  شهرداري تبريز از حقابه درياچه اروميه اظهار داشت: اگر اين  مسئله بدون اجازه و مجوز هاي لازم انجام شود به طور حتم غيرقانوني و نادرست است ولي اگر با مجوز ستاد درياچه اروميه باشد که بنده هم شنيده ام با مجوز بوده  مشکلي ندارد البته در اين ميان اين شرط بايد باشد که فقط از آب استفاده کنند  و اجازه برداشت از آب را ندارند. وي گفت:  از نظر بنده اين اقدام اگر بدون حق برداشت  از آب انجام شود بلامانع است و مي توان با استفاده از ظرفيت آبي، تفرجگاه و محلي  هم براي استفاده مردم ايجاد کرد. بي مقدار خاطر نشان کرد: درياچه مصنوعي که قرار است ساخته شود در ابعاد بزرگتري نخواهد بود  و نهايتا حدود 1 ميليون متر مکعب از آب استفاده مي شود. اين در حالي است که آب در آنجا به صورت راکد نخواهد بود و در جريان خواهد بود. به طور طبيعي اگر آب در جريان باشد و از برداشت آب جلوگيري شود، اين کار آسيبي به درياچه اروميه وارد نخواهد کرد.
*واکنش مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه تبليغاتي بود
سعيدي  ديگر نماينده مردم تبريز در مجلس هم گفت: شنيديم شهرداري تبريز را مکلف کرده اند که آب اين استخر را باز کنند، اين اقدامي غير کارشناسي و بيشتر تبليغاتي است، در حالي که کار شهرداري تبريز کاري ارزشمند براي مديريت آب هاي سطحي و استفاده بهينه از آن است. وي افزود: مديريت بهينه آب هاي سطحي يکي از ضرورت هاست. حجم آبي که در استخر پارک بزرگ تبريز جمع آوري شده هر چند بسيار ناچيز است، اما براي پارک بزرگ تبريز اهميت و ارزش بالايي دارد. اين نماينده مجلس با انتقاد از رفتار مسئولان ستاد احياي درياچه اروميه در بزرگ نمايي استخر پارک بزرگ تبريز، گفت: دوستان طوري فضاسازي کردند که انگار با رهاسازي آب اين استخر ديگر مشکل درياچه اروميه حل خواهد شد، در حالي که حجم آب موجود در پارک بزرگ تبريز بسيار ناچيز است. وي تاکيد کرد: متن مسئله احياي درياچه اروميه رهاسازي حقابه درياچه از آب پشت سدها ست که عمده ترين و بزرگ ترين سدهاي حاشيه درياچه اروميه در آذربايجان غربي قرار دارند که با تعلل مسئولان مربوطه، حقابه درياچه اروميه رهاسازي نشده است. اين نماينده مجلس افزود: قرار بود پساب شهرهاي بزرگ اطراف درياچه اروميه جمع آوري شده و پس از تصفيه به سوي درياچه اروميه رهاسازي شود، در حالي که از سال گذشته ريالي به اين طرح ها بودجه اختصاص نيافته است.
*حقيقت ماجرا چيست؟
اين در حالي است که ستاد احياي درياچه اروميه در هفدهمين نشست اجتماعي فرهنگي  خود در بند چهار صورتجلسه خود اين اجازه را براي شهرداري تبريز قائل شدند البته به شرطي که حق برداشت از حقابه درياچه را ندارد. بر اساس بند چهارم اين صورتجلسه چنين مصوب شده است: با بهره برداري از حوضچه توزيع آب در مقابل فرودگاه توسط شهرداري تبريز به شرط عدم برداشت آب و جلوگيري از ورود فاضلاب به مخزن استخر موافقت گرديد همانگونه که در ذيل اين صورتجلسه مشاهده مي شود، تمام مقامات ارشد استاني از جمله مجيد خدابخش استاندار آذربايجان شرقي، خليل ساعي دبير ستاد احياي درياچه اروميه، عليار راستگو فرماندار تبريز، ايرج شهين باهر شهردار کلانشهر تبريز، غلامرضا هاشمي، مديرعامل وقت آب منطقه اي آذربايجان شرقي و حتي علي حاجي مرادي، مسئول واحد فني ستاد احياي درياچه اروميه در جلسه حاضر بوده اند. پر واضح است که مصوبات هر کميته، ستاد يا تشکيلاتي پس از ثبت در اختيار تمام اعضاي مربوطه قرار مي‌گيرد تا حتي در صورت غيبت يا عدم حضور نيز از مفاد آن مطلع شوند؛ حال ادعاي عدم اطلاع افراد ياد شده از اين صورتجلسه جاي تعجب دارد!
*تعلل مسئولان بزرگترين مهاجرت تاريخ ايران را رقم خواهد زد
با اين وجود برهيچکس پوشيده نيست که اگر روند گذشته در حوزه محيط زيست طي شود نه تنها بحران خشکي درياچه اروميه متوقف نشده ، بلکه در آينده اي نه چندان دور  درياچه به بياباني تبديل خواهد شد که خطرات آن حداقل 14 ميليون ايراني را تهديد مي کند.  به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، براي تداوم احياي درياچه اروميه و رسيدن به وضعيت مطلوب در اين اکوسيستم مهم، لازم است کليه دستگاه‌هاي مربوطه ضمن بازنگري عملکرد خود نسبت به اين مطالبه ملي بسيج شوند؛ به‌خصوص که در ماه‌هاي اخير ستاد احياي درياچه اروميه نسبت به بروز برخي بيماري‌هاي تنفسي و سرطان ها در نتيجه خشک شدن درياچه هشدار داده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در اروميه:
خروج

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت: مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود.

پرکردن چاه‌هاي آب اطراف درياچه اروميه به معني نابودسازي کشاورزي است

رئيس اتاق بازرگاني و کشاورزي اروميه:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اروميه گفت: پر کردن 3000 چاه آب کشاورزان در اطراف درياچه اروميه پيش از اقدامات جايگزين به معني نابودسازي کشاورزي است.

شکوفايي اقتصادي با استفاده از نمک درياچه اروميه

معاون امور معادن سازمان صنعت ومعدن آذربايجان‌غربي اعلام کرد
خروج

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: چهارميليارد تن نمک در درياچه اروميه وجود دارد که بهره برداري ازين منبع عظيم مي تواند سبب شکوفايي استان شود.

رهاسازي آب سدها به درياچه از اواخر آبان آغاز مي‌شود

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌ غربي گفت: در قالب راهکارهاي 27‌گانه براي احيا رهاسازي آب سدها به درياچه اروميه از اواخر آبان آغاز مي‌شود.

173 پروژه احياي درياچه اروميه در دست اجراست

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

نماينده مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: در حال حاضر 173 پروژه احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي در حال اجراست، اجراي پروژه‌هاي اثربخش در اولويت است.

دولت به سرنوشت 15 ميليون حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است

نماينده مردم سلماس در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت به سرنوشت 15 ميليون نفر حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است و روند فعلي تخصيص بودجه درياچه را احيا نمي‌‌کند.

اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار

توسط اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي انجام مي‌شود
خروج

گروه خبر: مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي از اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار از اراضي اطراف درياچه اروميه خبر داد.

تسريع در روند اجراي پروژه‌هاي درياچه اروميه نيازمند تزريق اعتبار است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: تأخير در تخصيص به موقع اعتبارات احياي درياچه اروميه سبب تعطيلي و کندي سرعت پروژه‌هاي احيا شد و سرعت بخشي به روند اجراي آنها مستلزم تزريق اعتبار است.

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره
خروج

دومين جشنواره فرهنگي هنري احياي درياچه اروميه در تبريز در حالي آخر هفته گذشته پايان يافت که گفته مي شود اين قبيل رويدادها بستر خوبي براي آگاهي بخشي و جلب مشارکت اجتماعات محلي اين پهنه آبي در معرض خطر محسوب مي شود. تجربه کشورهاي توسعه يافته در حوزه رفع مشکلات زيست محيطي و اجتماعي نشان مي دهد که آنان براي غلبه بر اين گونه مسائل و فائق آمدن بر مصائب و تبعات بعدي آن بيشتر بر بهره گيري از ظرفيت هاي اجتماعات محلي از طريق انجام اقدامات مشارکتي به ويژه بر بسترهاي کارهاي فرهنگي تاکيد مي کنند.

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد
خروج

گروه گزارش: جاري شدن سيل که ناشي از تداوم بارش ها و آب شدن برف کوه ها بود سبب شد تا روند روبه رشد خشک شدن درياچه اروميه گرفته شود. به گزارش عصرآذربايجان، روزهاي گذشته شاهد بارش هاي متناوب و جاري شدن سيل در شهرهاي حاشيه درياچه اروميه بوديم که اين امر سبب شد تا درياچه اروميه که در وضعيت نامناسبي به سر مي برد و احتمال خشک شدن بخش قابل توجهي از آن را در تابستان سال جاري مي دادند، جان تازه اي به خود بگيرد. در اين ميان وارد شدن حجم بالاي آب به درياچه اروميه که ناشي از افزايش دماي هوا ذوب شدن برف ها و نزولات جوي بود، هر چند سبب بروز خسارت_هاي جاني و مالي به ساکنين حاشيه درياچه اروميه شده، ولي از روند رو به رشد خشکي درياچه اروميه جلوگيري کرد.

تبريز بيشترين آسيب را در صورت خشک شدن درياچه اروميه مي بيند

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور در تبريز:
خروج

گروه خبر: رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور با تاکيد بر اقدامات صورت گرفته در زمينه احياي درياچه اروميه اعلام کرد: اگر درياچه اروميه خشک شود، تبريز بيش ترين آسيب را مي بيند.

روند خشکي درياچه اروميه متوقف شده است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم اروميه در مجلس با تاکيد بر توقف روند خشکي درياچه اروميه، گفت: سطح آب درياچه نسبت به دو سال گذشته 20 سانتي‌متر افزايش يافته و تا 7 سال آينده به طور کامل احيا اکولوژيک خواهد شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها