فوايد عجيب گِل بازي براي کودکان
فوايد عجيب گِل بازي براي کودکان
1397/06/19
گروه روانشناسي: خاک و گِلبازي، نوعي تجربه بازي طبيعي براي کودکان است. گِل نرم است. کودک آن را فشار ميدهد، ميکوبد، مياندازد و به آن هر شکلي که دلش ميخواهد ميدهد.
در سالهاي اخير، در برخي از مدارس ابتدايي تعدادي از کشورها، بودجهاي را براي انجام کارهاي دستي و هنري مثل گلِ بازي، اختصاص دادهاند، چراکه محققان معتقدند اين نوع از سرگرميها و تفريحات تاثير مستقيم روي رشد کودکان دارند.
خاک و گِلبازي، نوعي تجربه بازي طبيعي براي کودکان است.
گِل نرم است. کودک آن را فشار ميدهد، ميکوبد، مياندازد و به آن هر شکلي که دلش ميخواهد ميدهد.
گِلبازي چه تاثيري روي کودکان ميگذارد؟
رشد حواس و تقويت مهارتهاي حرکتي کودکان
کودکان از گِلبازي لذت زيادي ميبرند. آنها از طريق حواس خود بافت گِل را حس ميکنند و از نرمي آن لذت ميبرند. برخي از آنها ميگويند گِل نرم است، خيس است، سرد است و يا سنگين است.
آنها گِل را ميکوبند، تاب ميدهند، ميپيچند و در دست خود به هر شکلي در ميآورند و از اين طريق مهارتهاي حرکتي اصلي خود را تقويت ميکنند.
کودکان به طور بصري به سطح، رنگ و بوي گِل توجه ميکنند، حتي وقتي که خيسي گِل بيشتر است، به صداهاي ريز و خفيف آن توجه ميکنند و از اين طريق حواسشان را تقويت ميکنند.
مسلما گِلبازي براي بزرگترها و والدين به دليل نظافتهاي بعد از آن خوشايند نيست، ولي بدون شک، ارزش آن را دارد کمي بيشتر دچار کار و زحمت شويد.
افزايش عزتنفس در کودکان
گِل ماهيتي خاص دارد، منحصر به فرد است و به محض آنکه به دست کودکي داده ميشود، شروع به شکل دادن به آن ميکند.
آنها با انگشتان کوچک خود وارد عمل ميشوند و احساس مسئوليت ميکنند که چيزي درست کنند. از اين طريق حس اعتماد به نفس آنها تقويت ميشود.
تلاش ميکنند پروژهاي را به پايان برسانند و در اين ميان تخيل و تصورات ذهنيشان نيز رشد ميکند.
آنها ميآموزند که اشتباهات خود را تصحيح کنند و از اين طريق ياد ميگيرند که از اشتباهات خود نترسند.
اشتباه کردن نيز باعث رشد و پيشرفت آدمي ميشود، اما دريافت اين موضوع براي کودکان کمي دشوار است.
گِلبازي باعث ميشود کودک روي پروژهاي که در حال کار کردن است، کنترل بيشتري داشته باشد و از اين طريق به خود ابرازي و عزت نفس ميرسد و ياد ميگيرد که اشتباهات نميتوانند مانع از موفقيت و رسيدن به هدف شوند، مثلا در يک زمان مشخص کودک سعي ميکند چيزي درست کند، مثل يک مجسمه يا يک گُل.
بعد يک بخشي از آن خراب ميشود، اما کودک دست نميکشد و سعي ميکند آن بخش را درست کند. با گِل ميتوان بخشهايي که خراب شده را ترميم کرد و همين کار به کودک احساس لذت بيشتري ميدهد.
توانايي بيشتر براي حل مشکلات
گِلبازي و سفالگري از تمام هنرهاي ديگر متفاوت است و به نوعي به فهم درست و منطقي از 3 بعد در جهان،نياز دارد.
آنها مثلا يک ماشين با گِل درست ميکنند و بعد آن را روي ميز و يا لبه پنجره ميگذارند و از زواياي مختلف به آن نگاه ميکنند بنابراين نخستين درس هندسه را ياد ميگيرند (هندسه فضايي).
کودک ياد ميگيرد که نگاه حقيقي و واقعبينانه به دنيا داشته باشد. ياد ميگيرد که مهارت و دانش لازم براي برنامهريزي حل مشکلات را به دست بياورد.
مثلا چقدر بايد درخت را بلند درست کنيم تا نيفتد؟ در کجاي مربع (خانه) بايد قرار بگيرد؟ آيا دُم سگ صاف باشد يا حالت موجدار داشته باشد؟
آيا اگر سر خرگوش نسبت به بدنش خيلي بزرگ باشد، ميافتد؟ و بسياري موارد ديگر که کودک عملا به آنها توجه ميکند.
نظم
به هنگام گِلبازي، بايد قواعد و مقرراتي را رعايت کرد. کودکان معمولا موقع انجام اين کار به اين قواعد اهميت ميدهند. در حين بازي آنها يک چيز مهم ديگر را نيز ياد ميگيرند، نظم.
تاثير آرامبخشي
بيشتر والدين شکايت ميکنند که فرزندشان نميتواند براي مدت زماني روي يک کار و هدف بماند و زود خسته ميشود، اما در گِلبازي يک معجزه رخ ميدهد، احتمالا از طريق واکنشهاي حسي نسبت به گِل، توانايي کودک براي ماندن در يک حالت و ساختن چيزي که در فکرش است، بيشتر ميشود.
بچههاي خشنتر ممکن است گِل را سوراخ سوراخ کنند يا آن را بکوبند و به اين وسيله انتقام ميگيرند، سرکوبهايشان را روي گِل خالي ميکنند و از لحاظ رواني، آرامش بيشتري پيدا ميکنند.
رشد خلاقيت
هنگامي که به کودکان آزادي عمل داده ميشود، شکوفاتر ميشوند و بعد با کمک قوه تخيلشان شروع به ساختن چيزهايي ميکنند.
آنها دست به آفرينش ميزنند و از انعطافپذيري گِل نهايت استفاده را ميبرند.
چيزي را که درست ميکنند ميتوانند خراب کنند و دوباره از نو درست کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سلامت نيوز، گِلبازي از آن دسته کارها و سرگرميهايي است که علاوه بر لذتبخش بودن، اثرات مثبت زيادي روي کودکان دارد.
منبع :