عصر آذربایجان

گزارش خبر

چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد

چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد

1397/08/09

گروه روانشناسي: كودكان با خود شادي مي‌آورند و با وجود تمام مشغله‌ها و مسئوليت‌هايي كه روي دوش والدين خود مي‌گذارند، مي‌توانند شادترين لحظات را نيز براي آنها به وجود آورند و به زندگي آنها رنگ و طراوت بيشتر ببخشند.

وقتي روانشناسان از مادرها مي‌پرسند كه آيا به اندازه كافي با كودك خود وقت مي‌گذرانند و يا اينكه دوست دارند وقت بيشتري را با آنها بگذرانند، بيشتر مادرها مي‌گويند بله، زيرا در لحظه‌اي كه به اين پرسش پاسخ مي‌دهند به لحظات خوب و خوشي كه با فرزندشان بازي مي‌كنند يا برايش كتاب مي‌خوانند فكر مي‌كنند، اما زماني كه از آنها مي‌خواهند در مورد فعاليت‌ها و كارهاي روزمره و اوقاتي كه با فرزندشان سپري مي‌كنند، بيشتر توضيح دهند، تازه به خاطر مي‌آورند كه اغلب سر لباس پوشيدن، غذا خوردن و زودتر به خواب رفتن بچه‌ها با آنها مشكل دارند.
در واقع، لحظات واقعي كه والدين به خوبي در كنار فرزندان خود سپري مي‌كنند و به همراه آنها شادي مي‌كنند، بسيار مختصر است، ولي همين لحظات كم و اندك آن‌قدر قوي و نيرومند هستند كه مي‌توانند با خود حس خوشبختي و شادي را به همراه بياورند.
وقتي كه در حال خدمت‌رساني به فرزندتان هستيد، زندگي خود را پر معناتر از گذشته توصيف مي‌كنيد و با وجود تمام خستگي‌ها، حاضريد باز هم به اينكار ادامه دهيد.
نخستين گام براي آنكه يك مادر خوشبخت و خوشحال باشيد، اين است كه براي كاري كه انجام مي‌دهيد، ارزش قائل شويد، احساس كنيد كاري كه انجام مي‌دهيد مهم است.بعد از آنكه توانستيد به اين حس و حال دست پيدا كنيد، بي‌شك راحت‌تر مي‌توانيد راه‌هاي بيشتر شادي كردن را بيابيد.
*ناراحتي‌ها و استرس‌ها را بپذيريد
مادر بودن به اين معنا نيست كه هميشه حس خوبي داشته باشيد، چرا كه به هر حال گاهي در زندگي عصباني شدن، آزردگي، نااميدي و استرس به وجود مي‌آيد و اينها بخش لاينفك زندگي هستند.
شما مادر بدي نيستيد اگر گاهي عصباني مي‌شويد، شما مادر بدي نيستيد اگر گاهي كنترل خود را از دست مي‌دهيد، چرا كه تمام اين موارد طبيعي و نرمال هستند.
*به اندازه كافي بخوابيد
بيشتر ما بر اين باوريم كه پول تضمين‌كننده خوشبختي نيست؛ اما، بيشتر ما نمي‌دانيم كه خواب خوب و كافي شبانه چقدر در روحيه خوب و شاد داشتن تأثير مي‌گذارد.اگر بتوانيد شب‌ها به اندازه كافي بخوابيد و استراحت كنيد، بي‌شك تفاوت بزرگي كه در شما ايجاد مي‌شود را تجربه خواهيد كرد، در طول روز فعال‌تر مي‌شويد، اگر خسته نباشيد مي‌توانيد براي كودكتان كتاب بخوانيد و اگر فرصت داشته باشيد او را به پارك مي‌بريد و... اما چنانچه نتوانيد شب‌ها استراحت لازم را داشته باشيد، در طول روز خسته و بي‌حوصله هستيد و حتي براي انجام اصلي‌ترين و ضروري‌ترين كارها نيز انرژي لازم را نداريد.
*به اولويت‌هاي خود دوباره فكر كنيد
شايد اصلاً به نظر نرسد، ولي يكي از كليدهاي اصلي داشتن حس و حال خوب و مثبت، سازمان‌دهي كردن و برنامه‌ريزي بيشتر درباره كارهايي كه بايد انجام دهيد، است.
اينكه چگونه وقت خود را بگذرانيد، اهميت زيادي دارد. اگر از نظر مالي مشكل چنداني نداريد، بهتر است كه اوقات بيشتري را به بودن در كنار خانواده اختصاص دهيد، يعني اولويت با كارهايي كه به خانواده مربوط هستند، باشد.
بهتر است به كارهايي كه بايد در طول روز انجام دهيد، فكر كنيد و بعد در ذهن خود آنها را با توجه به اهميت‌شان تقسيم زماني كنيد.به اين صورت در اغلب لحظات خود مي‌دانيد كه چه كاري انجام مي‌دهيد و آشفته و پريشان نمي‌شويد.
*وسعت ديد داشته باشيد
وسعت ديد داشتن نگرش شما را بهبود مي‌بخشد. به شما صبوري و متانت بيشتر مي‌دهد و افزون بر اين موارد باعث مي‌شود در تمام لحظاتي كه به غفلت سپري مي‌كنيد، قدري آگاه‌تر و هشيارتر باشيد.
به زودي لحظه‌اي فرا مي‌رسد كه دختر كوچولوي شما پشت ميز كامپيوتر مي‌نشيند و برخي پروژه‌هاي درسي‌اش را انجام مي‌دهد يا پسرتان مشغول تماشاي بازي فوتبال تيم محبوبش مي‌شود و شما با خود لحظه‌اي مي‌انديشيد كه او كي اينقدر بزرگ شد؟
*ارتباط خود با همسرتان را بهبود ببخشيد
يك گروه از دوستان كه در سختي‌ها حمايت‌تان مي‌كنند، خانواده، مادر، پدر و در مركز آنها همسرتان است. به خاطر وجود اين افراد بايد ارتباط‌تان با ديگران هميشه برقرار باشد و خود را در پيله تنهايي فرو نبريد، به خصوص در دوراني كه فرزندتان خردسال است.
هيچ‌گاه فكر نكنيد كه رابطه ناخوشايند با همسرتان را در آينده خوب مي‌كنيد، شايد در آينده فرصتي براي جبران پيش نيايد، پس بايد از اكنون شروع كنيد.
با هم به خريد برويد. با هم حرف بزنيد، درباره چيزهايي كه به شما استرس مي‌دهند، درباره چيزهايي كه اذيت‌تان مي‌كنند.بزرگ كردن و تربيت يك كودك، امر دشواري است و شما نياز به همكاري و همدلي داريد.
*تشكر كنيد
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سلامت نيوز، تشكر كردن و قدرداني، تغيير بسيار خوب و مثبتي در روحيه و حس و حال شما ايجاد مي‌كند. يك روش ديگر براي تشكر و قدرداني، نوشتن است.
اگر اين كار را هر روز به مدت 2 هفته انجام دهيد، احساس خوشبختي بيشتري خواهيد كرد.ممكن است روزهاي بدي هم داشته باشيد؛ اما، حتي اين روزهاي بد نيز باعث نمي‌شوند كه شما حس بدي داشته باشيد، چرا كه شما مي‌دانيد خوشبختي در دستان خودتان است.
بچه‌ها بايد باور کنند که کسي براي آن‌ها اهميت و احترام قايل است، بايد باور کنند که کسي نسبت به آنان متعهد است و به اندازه کافي دلسوز آن‌هاست و به شادي آن‌ها فکر مي‌کند. آنان بايد احساس کنند که دوست‌داشتني هستند. 
آن‌ها نياز دارند که بدانند چه کاري را بايد انجام دهند، نه اينکه چه کاري را نبايد انجام دهند، آنان نياز دارند که احساس کنند انسان‌هاي مفيدي هستند، دوست دارند بشنوند که موجب خوشحالي والدين‌شان شده‌اند و مايلند سعي و تلاش زياد آن‌ها مورد توجه والدين‌شان قرار بگيرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد

چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد
خروج

گروه روانشناسي: كودكان با خود شادي مي‌آورند و با وجود تمام مشغله‌ها و مسئوليت‌هايي كه روي دوش والدين خود مي‌گذارند، مي‌توانند شادترين لحظات را نيز براي آنها به وجود آورند و به زندگي آنها رنگ و طراوت بيشتر ببخشند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها