عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازديد 3 هزار گردشگر از تپه هشت‌هزار ساله حسنلو

بازديد 3 هزار گردشگر از تپه هشت‌هزار ساله حسنلو

1403/07/15

گروه سيري دراستان ها: مدير پايگاه ملي محوطه تاريخي حسنلو گفت: بیش از سه هزار گردشگر داخلي و خارجي از تپه هشت هزار حسنلو در جنوب آذربايجان غربي طي نيمه نخست امسال بازديد کردند.


به گزارش عصر آذربايجان،حسن شيري افزود: علاوه بر حضور گردشگراني از اکثر استان هاي کشور به ويژه استان هاي همجوار، در نيمه نخست امسال گردشگراني از ترکيه نيز اين محوطه را براي بازديد انتخاب کرده بودند.وي با بيان اينکه سال گذشته دراين بازه زماني 2 هزار و 300 نفر از اين اثر تاريخي بازديد کرده بودند، اضافه کرد: تعداد بازديدکنندگان از تپه تاريخي حسنلو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 89 درصد افزايش داشته است.مدير پايگاه ملي محوطه تاريخي حسنلو ادامه داد: آماده سازي زيرساخت هاي گردشگري، مرمت و ساماندهي بقاياي معماري محوطه تاريخي حسنلو در دستور کار قرار گرفته است.
شيري اظهار کرد: در آغاز کار 13 ميليارد ريال براي اين امر اختصاص يافته است که در صورت تامين اعتبار کامل مراحل آماده سازي زير ساخت هاي گردشگري شامل مجمتع رفاهي و سرويس هاي بهداشتي و همچنين مرمت محوطه اثر انجام خواهد گرفت.
وي در خصوص اينکه آيا برنامه اي براي قرار گرفتن اين اثر تاريخي در فهرست جهاني يونسکو داريد؟ گفت: با توجه به اينکه اين اثر تاريخي به دليل دارا بودن ارزش هاي باستان شناسي و تاريخي مستعد ثبت در فهرست ميراث جهاني است، تلاش هاي لازم صورت مي گيرد.
مدير پايگاه ملي محوطه تاريخي حسنلو افزود: اميد مي رود با پيگيري هاي بيشتر و حمايت هاي مسوولان استاني و ملي، شاهد ثبت تپه تاريخي حسنلو در فهرست جهاني يونسکو باشيم. پايگاه ملي محوطه تاريخي حسنلو، مهمترين سايت گردشگري در جنوب استان در روستاي هدف گردشگري حسنلو قرار دارد و اين روستا داراي جاذبه هاي طبيعي از قبيل سد حسنلو و تالاب حسنلو است.محوطه تاريخي حسنلو، با حدود هشت هزار سال قدمت يکي از مهمترين سايت‌هاي باستان شناسي کشور است که هزاران اشياي فرهنگي و ‌تاريخي نفيس از قبيل ظروف سفالي، اشياي مفرغي و برنزي، زيورآلات، ادوات جنگي و اشياي تزييني در اثر کاوش‌هاي انجام شده از آن به دست آمده است.موزه پايگاه ملي حسنلو نيز در سال 1392 درجوار تپه تاريخي حسنلو احداث شده است.معروفترين اثر باستاني به دست آمده از اين محوطه تاريخي "جام زرين حسنلو" ‌است که سه هزار سال قدمت دارد و ‌اين کشف در تاريخ باستان شناسي ايران و جهان يکي از مهمترين اکتشافات علمي واز نادرترين آثار تاريخي، ديني و ‌هنري دنياي باستاني به شمار مي‌رود.محوطه تاريخي حسنلو در 80 کيلومتري اروميه و 9 کيلومتري شهرستان نقده قرار دارد. اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شده و جهت انجام فعاليت‌هاي علمي، فني و پژوهشي به پايگاه ملي تبديل شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها