عصر آذربایجان

گزارش خبر

سفر نوروزي به خوي را از دست ندهيد

1397/12/21

گروه سيري در استان ها: خوي به عنوان يکي از بزرگترين و مهمترين شهرهاي آذربايجاني ايران، به دليل واقع شدن در مسير جاده ابريشم مورد توجه بسياري از جهانگردان قرار گرفته است.

شهرستان خوي يکي از کهن ترين مراکز تمدن در شمال غرب ايران و کانون بسياري از حوادث تاريخي بوده است. اين شهر که يکي از بزرگترين و مهمترين شهرهاي آذربايجاني ايران به شمار مي رود به دليل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و جاده تجارتي شرق و غرب، مورد بازديد بسياري از جهانگردان و ايران‌شناسان قرار گرفته است. 
اين دروازه در جنوب بازار خوي به سمت شهر سلماس قرار دارد که از دوره ايلخانيان يا قاجاريه به جا مانده است. دروازه سنگي خوي از نمونه هاي باقي مانده 12 حصار تدافعي در جنوب شرقي خوي مي باشد که جهت حفاظت شهر از تهاجم دشمن و کنترل عبور و مرور ساخته شده است.محمد بن علي بن ملک‌ داد تبريزي، ملقب به شمس‌الدين يا شمس تبريزي از صوفيان ايراني مسلمان مشهور سده هفتم هجري است که پس از اقامت در خوي و فوت، جنازه اش در اين شهر مدفون شده و به »منار شمس تبريزي« شهرت يافته است.اين منطقه در جنوب سواحل رودخانه ارس و در شهرستان خوي واقع است. منطقه حفاظت شده مراکان به عنوان مهمترين و زيباترين منطقه اکوتوريسم با 103 هزار و 983 هکتار مساحت از قديمي ترين مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست به شمار مي رود. 
خرس قهوه اي، سنجاب ايراني، لک‌لک سفيد و گونه هاي مختلفي از اردک ها و مارمولک ها، نمونه هايي از شاخص ترين گونه هاي جانوري اين منطقه محسوب مي شوند. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان خوي به جهت قرار گرفتن بر سر جاده هاي معروف بازرگاني چون جاده ابريشم و همچنين به سبب مرکزيت اقتصادي، از قديم داراي کاروانسراهاي متعدد، جهت تخليه کالا و استراحت بازرگانان و بازاري وسيع و گسترده جهت داد و ستد کالاهاي مختلف بوده است. از قسمت هاي قابل توجه اين بازار آن که هر کدام از راسته ها مربوط به شغل معيني بوده و به نام همان شغل، مانند مسگر بازار و زرگر بازار معروف است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سفر نوروزي به خوي را از دست ندهيد

خروج

گروه سيري در استان ها: خوي به عنوان يکي از بزرگترين و مهمترين شهرهاي آذربايجاني ايران، به دليل واقع شدن در مسير جاده ابريشم مورد توجه بسياري از جهانگردان قرار گرفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها