عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظرفيت اشتغال زايي و ارزآوري صنعت فرش بافي نبايد مغفول بماند

1398/03/20

سرويس اقتصادي: فرش دستباف افتخار ملي و نخستين کالاي استراتژيک ايران پس از نفت است و بيش از 2 ميليون نفر در کشور در حوزه فرش فعاليت دارند و صنعت فرش بافي بزرگترين صنف کشور محسوب مي شود که اين ظرفيت بالاي اشتغال زايي و ارزآوري نبايد مغفول بماند.

به گزارش عصرآذربايجان، رئيس مرکز ملي فرش ايران، فرشته دست پاک با تاکيد بر اينکه فرش دستباف ايراني فرهنگ و تمدن ملي ايراني را به جهان معرفي مي‌کند و در سايه توجه روزافزون موجب توسعه اشتغال و اقتصاد کشور مي‌شود،اظهار داشت: بيش از 2 ميليون نفر در کشور در حوزه فرش فعاليت دارند و صنعت فرش بافي بزرگترين صنف کشور است، نبود بيمه تأمين اجتماعي براي فعالان اين بخش يک ناامني شغلي را براي شاغلان ايجاد کرده است.
وي با بيان اينکه بيمه شدگان قاليبافي از 6 هزار نفر به 2 هزار نفر تقليل يافته و دليل آنهم غير صنفي بودن اکثريت بيمه شدگان بود، گفت: امسال 19 هزار ميليارد ريال اعتبار از محل تبصره 14 يارانه‌ها در راستاي بيمه تأمين اجتماعي قالي بافان سراسر کشور در نظر گرفته شده است تا مشکل بيمه‌اي اين قشر نيز حل و فصل شود.
دست پاک با بيان اينکه فرش دستباف ما به لحاظ کيفيت حرف نخست را در دنيا مي‌زند و بايد از نظر تکنولوژي و ساختار نيز به روز و شناسنامه دار شود،ادامه داد: هدف ما اجراي طرح ملي کارآفريني و توسعه صنعت فرش دستباف است و با اين امر مي‌توان زمينه اشتغال بيش از 40 هزار نفر را در کشور فراهم کرد.
رئيس مرکز ملي فرش ايران از نظام مند شدن حقوق و دستمزد قاليبافان خبر داد و افزود: با توجه به کثرت فعالان حوزه فرش دست بافت در کشور در آينده نزديک نحوه محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد قاليبان را جهت اجراء به استانها ابلاغ خواهيم کرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال رونق توليد نامگذاري شده است ما هم جهت تحقق شعار سال در حوزه فرش دست بافت در حال احصاء مشکلات و موانع سر راه توليد فرش هستيم تا بتوانيم اين مشکلات را مرتفع کنيم .
*ثبت جهاني فرش دستباف 19 منطقه مختلف کشور از جمله فرش دستباف تکاب
وي با اعلام اينکه فرش دستباف 19 منطقه مختلف کشور از جمله فرش دستباف تکاب به زودي ثبت جهاني مي شود، بيان کرد: پرونده ثبت اين تعداد فرش دستباف منحصر بفرد در مناطق مختلف کشور به WIPO/سازمان جهاني مالکيت فکري/ وابسته به سازمان ملل متحد ارسال شده است و مراحل نهايي خود را طي مي‌کند.
دست پاک با بيان اينکه با ثبت اين فرش ها، تعداد فرش دستباف ثبت جهاني شده کشورمان به 48 پرونده خواهد رسيد، افزود: هر يک از اين فرش‌ها طرح و نقشه متفاوتي دارد و بيانگر هنر اصيل و فرهنگ غني مردم استان‌هاي مختلف کشور است که با ثبت جهاني گامي بزرگ در راستاي هويت معنوي ايرانيان برداشته مي‌شود.
وي با بيان اينکه فرش دستباف بعداز پرچم جمهوري اسلامي ايران دومين پرچم و شناسنامه دوم و گذرنامه معنوي ملت ايران است ادامه داد: با وجود اينکه فرش دستباف هويت ملي کشور است اما تاکنون در امر برند سازي فرش موفق نبوده‌ايم و امسال تلاش مي‌کنيم با همکاري سازمان‌هاي بين المللي طرح شناسنامه دار کردن فرش دستباف مناطق مختلف کشور بر اساس منطقه بافت، نشان جغرافيايي، اصالت طرح و نقشه و توليد کننده آنها را در کشور اجرا کنيم.
دست پاک پيمان سپاري ارزي صادرکنندگان، بيمه قاليبافان، بازاريابي سنتي و از دست رفتن بخشي از بازارهاي جهاني فرش به دليل تحريم‌ها و نوسانات ارزي را از مشکلات عمده حوزه فرش دستباف کشور برشمرد و متذکر شد: مرکز ملي فرش به دنبال حمايت از بافندگان و توليد کنندگان است و در اين راستا برون سپاري فعاليت‌ها و کاهش تصدي گري دولت در حوزه فرش و فعال نمودن اتحاديه‌هاي قاليبافي است.
*اشتغال 72 هزار نفر در صنعت فرش بافي آذربايجان غربي
استاندار آذربايجان غربي، محمد مهدي شهرياري نيز در جلسه کارگروه فرش دستباف استان در خصوص رونق صنعت فرش دستباف در استان گفت: آذربايجان غربي يکي از مراکز مهم و اصلي هنر فرش، گليم و جاجيم بافي در کشور است و صنعت فرش بافي در استان توانسته است براي 72 هزار نفر فرصت اشتغال ايجاد کند که اين مسئله نشان دهنده اهميت جايگاه صنعت فرش بافي در استان است.
شهرياري با تاکيد بر اهميت برنامه ريزي براي رونق بيشتر صنعت فرش دستباف در استان ، خواستار برگزاري نمايشگاه سالانه فرش استان در قالب نمايشگاه ملي شد.
* پرداخت25 هزار و 400 ميليون ريال تسهيلات مشاغل خانگي در استان طي سال 97
سرپرست سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربايجان غربي، محمد دهقان ابراز داشت: فرش دستباف يکي از مهمترين ظرفيت‌هاي اقتصادي کشور است و توليد و عرضه آن بايد با همت مضاعف و مديريت مطلوب در بازارهاي داخلي و خارجي دوباره رونق گيرد و هويت و اصالت گذشته خود را بازيابد.
وي يادآور شد: فرش‌هاي ريز ماهي خوي و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال 1389 ثبت ملي شد و سه سال بعد يعني در سال 1392 فرش خوي نيز به ثبت جهاني رسيد.
دهقان با اشاره به اهميت فرش دستباف تکاب نيز ادامه داد: فرش دستباف افشار از بافته‌هاي نفيس و ماندگار کشور به شمار مي‌رود که با ذوق و هنر و فرهنگ مردمان اين شهر گره خورده و ثبت جهاني آن جز برنامه‌هاي ماست.
سرپرست سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربايجان غربي تصريح کرد: آذربايجان غربي با توليد سالانه 290 هزار مترمربع فرش دستباف و داشتن 224 واحد کارگاه توليدي از استان‌هاي مطرح در توليد اين محصول به شمار مي‌رود و 72 هزار نفر از مردم اين استان در اين بخش اشتغال دارند.
وي در خصوص ارائه تسهيلات بانکي به با فندگان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 468 فقره تسهيلات مشاغل خانگي به مبلغ 32 هزار و 750 ميليون ريال به بانکهاي عامل معرفي شد که از اين تعداد 404 فقره تسهيلات به مبلغ 25 هزار و 400 ميليون ريال پرداخت گرديد.
دهقان اعلام کرد: در استان آذربايجان غربي تعداد72 هزارو 321 با فنده فرش دست بافت در حال فعاليت مي باشند که تنها 15 هزار نفر از اين عزيزان بيمه شده هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ظرفيت اشتغال زايي و ارزآوري صنعت فرش بافي نبايد مغفول بماند

خروج

سرويس اقتصادي: فرش دستباف افتخار ملي و نخستين کالاي استراتژيک ايران پس از نفت است و بيش از 2 ميليون نفر در کشور در حوزه فرش فعاليت دارند و صنعت فرش بافي بزرگترين صنف کشور محسوب مي شود که اين ظرفيت بالاي اشتغال زايي و ارزآوري نبايد مغفول بماند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها