عصر آذربایجان

گزارش خبر

صداقت در گفتار وکلا و کارشناسان قوه قضاييه عامل ترویج اعتماد مردم

صداقت در گفتار وکلا و کارشناسان قوه قضاييه عامل ترویج اعتماد مردم

1397/04/12

همایش بازشناخت و تبیین عملکرد یک دهه اخیر فعالیت وکلا و کارشناسان قوه قضاییه آذربایجان غربی با حضور نماینده ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، رییس کل دادگستری آذربایجان غربی، رئیس هیات مدیره مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضائیه آذربایجان غربی، رئیس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد. در این همایش بیش از 40 نفر از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوقی قوه قضاییه با دریافت لوح و تقدیرنامه مورد تجلیل قرار گرفتند.

*فعاليت 1700 وکيل و کارشناس رسمي دادگستري در آذربايجان غربي/ آذربايجان غربي استان برتر از لحاظ کم اشتباه بودن و برگزاري دوره هاي آموزشي

نماينده رياست مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان قوه قضاييه، اسدالله باهو در همايش بازشناخت و تبيين عملکرد يک دهه اخير فعاليت وکلا و کارشناسان قوه قضاييه استان، آذربايجان غربي را مرکز فرهنگ، علم و مقاومت عنوان کرد و اظهار داشت: بايد با شناسايي نقاط ضعف گذشته نقشه راه آينده تدوين شود.

وي بر لزوم شناساندن جايگاه واقعي وکلا به جامعه تاکيد کرد و يادآور شد: کلمه وکيل 24 بار در قرآن اشاره شده و وکلا از شان و مقام و جايگاه ويژه اي برخوردار بوده و به عنوان نماينده خداوند در جهت خدمت به مردم محسوب مي شوند.

باهو خاطرنشان کرد: در ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران به علت نياز جامعه به منظور تامين مشاوران حقوقي و وکلا و کارشناسان رسمي دادگستري طي پروسه اي کارشناسان و وکلا براي ارائه خدمت به علت تکميل شدن پرونده در دادگاه ها و عدم ارائه خدمات به موقع جذب شد.

نماينده رياست مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان قوه قضاييه ادامه داد: فروردين سال 79 اين قانون تصويت و متعاقب آن در شهريور سال 81 آيين نامه مربوطه توسط رياست قوه قضاييه در 28 ماده تصويب و ابلاغ شد.

اين مسوول تعداد وکلا در سراسر کشور بعد از تشکيل مرکز را 20 هزار وکيل عنوان کرد و ادامه داد: 11 هزار کارشناس رسمي قوه قضاييه دادگستري در 82 رشته مختلف مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.

وي سهم آذربايجان غربي از اين مجموعه را يک هزار و 700 وکيل و کارشناس از مجموع وکلا و کارشناسان رسمي دادگستري عنوان و تصريح کرد: آذربايجان غربي بهترين استان از لحاظ کم اشتباه بودن و کم خلاف کار بودن و برگزاري دوره هاي آموزشي بوده و اميد است اين رقم ارتقا يابد و موجب تقويت روحيه علمي و اخلاقي همکاران و به عنوان شاخصي براي ساير استان ها باشد تا بتوانيم از اين تجربيات استفاده کنيم.

باهو تعداد پرونده هاي تشکيل شده را 2 هزار و 38 فقره عنوان کرد و افزود: تعداد پذيرفته شدگان آزمون وکالت سال 96، 2 هزار و 784 نفر با تعداد نزديک به 60 هزار نفر شرکت کننده بوده بوده و يک هزار و 900 نفر نيز پذيرفته شدگان آزمون کارشناسي رسمي دادگستري سال 96 با 90 هزار نفر شرکت کننده مي باشد که اين نسبت حاکي از آن است افرادي مي توانند وارد دستگاه قضا شوند که توان و بنيه علمي کافي و لازم را داشته باشند و از نظر علمي مورد تاييد کارشناسان قرار گيرند.
نماينده رياست مرکز امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان قوه قضاييه يادآور شد: وکلا بعد از قبولي در آزمون مصاحبه مي شوند و بعد از گزينش و شرکت در کلاس ها و سپس با گذراندن آزمون اختبار به عنوان وکيل خدمت مي کنند.

اين مسوول تعداد وکالت معاضدتي رايگان از سال 89 تا کنون را 99 هزار و 233 مورد عنوان کرد و ادامه داد: 700 هزار مورد نيز مشاوره رايگان در استان طي نزديک به 9 سال اخير به مردم ارائه شده است.

باهو با اعلام اينکه در 30 استان کشور مرکز وکلا و کارشناسان تاسيس شده است، بيان کرد: برگزاري کلاس ها ودوره هاي آموزشي، تدوين جزوات آموزشي ونظارت برعملکرد استان ها از جمله وظايف مرکز کل امور مشاوران حقوقي، وکلا و کارشناسان دادگستري است.

وي با تاکيد بر اينکه وکالت شغل دولتي و خصوصي محسوب نمي شود بلکه يک خدمت اجتماعي و عمومي بوده و امانتي است که خداوند بردوش وکلا وکارشناسان گذاشته تا درجهت اجراي عدالت گام بردارند، متذکر شد: وکلا و کارشناسان قوه قضاييه بايد صداقت در گفتار داشته باشند و با اين کارها اعتماد مردم را به خود جلب کنند و بدانند که شغل وکالت يک عشق است که مي توان در سايه اين عشق به جامعه خدمت صادقانه کرد.

*ضروت ترويج فرهنگ وکالت پذيري در جامعه
رييس کل دادگستري آذربايجان غربي، در اين همايش توکل حيدري نيز در اين همايش وکالت را امانتي از سوي پروردگار عنوان کرد گفت: وکالت و کارشناسي هر دو امانت الهي هستند.

وي با انتقاد از اينکه متاسفانه امروز فرهنگ وکالت آنگونه که بايد در جامعه جا نيفتاده، ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ مراجعه به وکلا در جامعه جا نيفتاده و اين امر همت جدي مسئولين دخيل در اين امر را مي طلبد تا مردم به وکلا در ابعاد وسيع تر مراجعه کنند.

حيدري خواستار گسترش فرهنگ مراجعه به وکيل در جامعه شد، ادامه داد: بايد تلاش شود فرهنگ وکالت پذيري و مشورت در جامعه رواج يابد و دراين صورت مي توان با واگذاري پرونده ها به وکلا روند رسيدگي به امور در اسرع وقت انجام شود.

رييس کل دادگستري آذربايجان غربي اطاله دادرسي يکي را از مسائل مهم در رسيدگي به پرونده هاي قضايي عنوان کرد و افزود: کمبود امکانات اين نهاد موجب طولاني شدن زمان رسيدگي به دادرسي ها مي شود که بهبود اين روند نيازمند همراهي بيشتر مردم و مسوولان قضايي است.
حيدري تصريح کرد: دستگاه قضا هميشه همراه و پشتيبان وکلا بوده و وکلا نيز بايد دقت کنند و بدانند که وکالت يک امر الهي است و اگر در امري به نادرست وکالت صورت گيرد، بايد در آخرت پاسخگو باشند.
وي با تاکيد بر اينکه در هيچ کشوري به اين اندازه ايران پرونده در دادگاهها وجود ندارد و دادگاهها جاي شلوغي نيستند که اين امر به دليل ضعف در رسيدگي به پرونده هاست، متذکر شد: امروز يکي از بزرگترين مشکلات دستگاههاي قضايي، کثرت پرونده هاي ورودي و کمبود قضات براي رسيدگي به حجم وسيع پرونده ها مي باشد که مردم را با مشکلات بسياري درگير مي کند.

رييس کل دادگستري آذربايجان غربي بر بکارگيري کارشناسان و وکلاي جوان و مستعد تاکيد کرد و يادآور شد: متاسفانه فقط برخي وکلاي قديمي و صاحب نام شناخته شده در راس امور رسيدگي به پرونده ها قرار مي گيرند که اين امر بايد اصلاح شده تا جايي هم براي جوانان باز شود و انتخاب کارشناسان و وکلاي جوان مدنظر باشد.

حيدري اقدامات کارشناسان دادگستري را بسيار مهم عنوان کرد و افزود: اگر کارشناسان کار خود را به صورت صحيح و کامل انجام دهند هيچ ابهام و اجمالي در پرونده باقي نمي ماند و قاضي نيز مي تواند به راحتي حکم عادلانه را صادر نمايد.

درادامه معاون منابع انساني دادگستري آذربايجان غربي،عمراني با بيان اينکه جامعه امروز از يک فقر مشهود علمي رنج مي برد، متذکر شد: بايد تلاش شود ديدگاه مردم نسبت به قاضي و وکيل عوض شود و در اين راستا ضرورت دارد وکلا و قضات بيش ازقبل براي حفظ شان و موقعيت خود تلاش کرده و مطالعات علمي وحقوقي خود را افزايش دهند.

*آذربايجان غربي پيشرو در ايجاد مرکز مشاوران حقوقي و وکلا درکشور

رئيس هيات مديره مرکز امور مشاوران حقوقي و وکلاي قوه قضائيه آذربايجان غربي، کرم دهقان در اين همايش به عدم تناسب تعداد وکلا با رشد جمعيتي اشاره کرد و گفت: آمار جمعيت با آمار وکلا تناسب و توازني نداشته و اين امر حاصل تغافل متوليان امر وکالت بوده که بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد.

وي آذربايجان غربي را جزو استان هاي پيشرو و پيشتاز در تشکيل مرکز وکلا و مشاوران حقوقي در کشور عنوان و  خاطرنشان کرد: مرکز مشاوران حقوقي و وکلاي قوه قضايه آذربايجان غربي در سال87 و بعد از تصويب قانون ماده178 افتتاح شد و باحمايت وهدايت رئيس و مقامات دادگستري استان ، آذربايجان غربي جز استان هاي پيشرو و پيشتاز در تشکيل مرکز وکلا ومشاوران حقوقي است.

دهقان با بيان اينکه کميسيون بازرسي ونظارت قوه قضاييه از دفاتر وکلا به صورت دوره اي بازرسي مي کند، اعلام کرد: تعداد 237 هزار و 734 مورد مشاوره رايگان و 11هزار پاسخگويي تلفن 129 طي اين 10 سال در مرکز وکلاي استان ارائه خدمت شده است.

اين مسوول ادامه داد: ارائه خدمات بيش از 70 هزاروکيل در ساعات اداري، بيش از3هزار و 214 مورد وکالت رايگان ويک هزار و800 مورد وکالت تسخيري از عملکرد هاي مرکز مشاوران حقوقي و وکلاي استان درطول اين 10 سال محسوب مي شود.

وي به عملکرد کميسيون آموزش و اشتغال مرکز مشاوران حقوقي و وکلاي استان اشاره کرد و يادآور شد: برگزاري کلاس هاي ارتقاي پايه براي320 وکيل و برگزاري سيمينارهاي علمي و تربيت اساتيد علمي، برگزاري کلاس هاي آموزشي وکالت تخصصي از جمله اين اقدامات است.

رئيس هيات مديره مرکز امور مشاوران حقوقي و وکلاي قوه قضائيه آذربايجان غربي به واحد صلح و رسيدگي به تخلفات وکلا نيز اشاره کرد و ابراز داشت: در اين 10 سال تعداد 715 پرونده تخلفاتي وکلا استان بررسي و 600 مورد به صلح مختومه شده و فقط يک وکيل عزل شده است.

*افتتاح ساختمان جديد مرکز کارشناسان رسمي دادگستري آذربايجان غربي/فعاليت 473 کارشناس رسمي دادگستري در استان

رئيس هيات مديره مرکز کارشناسان رسمي دادگستري آذربايجان غربي، معصوم شيدايي در همايش بازشناخت و تبيين عملکرد يک دهه اخير مشاوران حقوقي وکلا و کارشناسان رسمي قوه قضائيه استان خاطرنشان کرد: دفتر کارشناسان رسمي قوه قضائيه با انتخاب هيات مديره در سال 87 و با ابلاغ رسمي  رياست محترم مرکز امور مشاوران حقوقي ، وکلاء و کارشناسان قوه قضائيه تحت نظارت رياست کل دادگستري  آذربايجان غربي فعاليت رسمي خود را در سال 88 آغاز کرد. وي افزود: اين مرکز کوچکترين وابستگي به کانون کارشناسان نداشته و درتعامل با کانون است که هرکدام انجام وظيفه مي کنند.

وي با اعلام اينکه در حال حاضر 473 کارشناس رسمي دادگستري در رشته هاي مختلف راه و ساختمان، کشاورزي، امور ثبتي و نفقه و... در استان پروانه فعاليت دارند، ادامه داد: 132 کارشناس راه وساختمان، 39کارشناس امور ثبتي، 33 کارشناس حسابداري،10کارشناس نفقه و 139کارشناس کشاورزي درخدمت مرکز کارشناسان دادگستري استان هستند.

شيدايي از برگزاري 29 دوره آموزشي تفسير عکس هاي هوايي، آشنايي باحقوق قضايي، تخلفات کارشناسان دراستان و همچنين کلاس هاي مربوط به امور ثبتي خبر داد و يادآور شد: از محل 5 درصد کارشناسي 3 درصد به استان اختصاص يافته که از اين محل براي برگزاري کلاس هاي آموزشي و تبليغات هزينه مي شود.

وي احساس مسئوليت، پرهيز از اظهار نظرات معارض و ديدگاه جامع الاطراف را از جمله شاخصه هاي يک کارشناس رسمي دادگستري عنوان کرد و ابراز داشت: فلسفه رجوع به کارشناس، باز شدن ابعاد پيچيده فني و تخصصي موضوعات بوده و اگر کارشناس با علم و تخصص خود واقعيات را به درستي تبيين نمايد، در حسنات فريضه اجراي عدالت سهيم و شريک خواهد بود.

شيدايي با تاکيد بر اينکه کارشناس در فرآيند رسيدگي با انتقال آگاهي و شناخت خود به قاضي زمينه احقاق حق را فراهم مي کند، تصريح کرد: حساسيت نقش کارشناس رسمي با دگرگوني، توسعه و تخصصي شدن علوم بيشتر از گذشته مي باشد.

وي گردش مالي مرکز کارشناسان رسمي آذربايجان غربي را در سال گذشته بالغ بر 5 ميليارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در 10سال گذشته بيش از 10 درصد پرونده هاي مراجعه کنندگان بدليل عدم توانايي در پرداخت هزينه به صورت رايگان کارشناسي شده اند.

رئيس هيات مديره مرکز کارشناسان رسمي دادگستري آذربايجان غربي از افتتاح ساختمان جديد مرکز کارشناسان رسمي دادگستري آذربايجان غربي خبرداد و افزود: ساختمان جديد مرکز کارشناسان رسمي آذربايجان غربي با اعتبار بيش از يک ميليارد تومان دراروميه مورد افتتاح و بهره برداري قرار گرفت.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

صداقت در گفتار وکلا و کارشناسان قوه قضاييه عامل ترویج اعتماد مردم

صداقت در گفتار وکلا و کارشناسان قوه قضاييه عامل ترویج اعتماد مردم
خروج

همایش بازشناخت و تبیین عملکرد یک دهه اخیر فعالیت وکلا و کارشناسان قوه قضاییه آذربایجان غربی با حضور نماینده ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، رییس کل دادگستری آذربایجان غربی، رئیس هیات مدیره مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضائیه آذربایجان غربی، رئیس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد. در این همایش بیش از 40 نفر از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوقی قوه قضاییه با دریافت لوح و تقدیرنامه مورد تجلیل قرار گرفتند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها