گروه فرهنگي:معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي رتبهبندي مدارس کشور از سال آينده، گفت: رتبهبندي مدارس زمينهساز تعالي و رشد مدرسه و بهبود فرآيندها و فعاليتهاي مختلف آموزشگاهي خواهد شد. به گزارش عصر آذربايجان، محمد ديمهور در مراسم تجليل از رتبههاي برتر نواحي و مناطق آموزشي در ارزيابي عملکرد و منتخبين جشنواره الگوهاي برتر تدريس که در سالن امام علي (ع) برگزار شد به کاهش مشکلات ناشي از تصميمگيريهايي که سابقه طولاني داشته و تبديل به قانون شده اشاره کرد و اظهار داشت: در اين راستا بازنگريهاي لازم صورت گرفته است. وي با اشاره به سند تحول بنيادين، ادامه داد: سند تحول بنيادين، سند تربيتي محسوب ميشود به طوري که به عنوان مهمترين نکته در سند تحول ميتواند مورد توجه قرار گيرد در واقع نظام تعليم و تربيت از نظام آموزشي صرف به نهاد تربيتي و اجتماعي تغيير جهت ميدهد.ديمهور اضافه کرد: در سند تحول بنا اين است تا نظام آموزش و پرورش به يک نهاد فرهنگي، تربيتي و اجتماعي تبديل شود به طوري که يک دستگاه نسبت به آن مسئوليت و ماموريت ندارد بلکه همه موسسات، سازمانها و نهادها نسبت به اين نهاد تربيتي مسئوليت، وظيفه و ماموريت پيدا ميکنند. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مديران مدارس به عنوان عاليترين مقام اجرايي و تربيتي در هر شهرستان و منطقه شناخته ميشوند و بايد ظرفيتها در راستاي کمک به مديران به کارگيري شود. وي با بيان اينکه تربيت را در سند تحول به عنوان يک مفهوم پيچيده، چندبعدي و همگن تلقي کرده، متذکر شد: 6 مقوله از جمله تربيت اعتقادي، اخلاقي و عبادي، علمي و فناوري، بدني و زيستي، هنري و زيباشناختي، اقتصادي و حرفهاي، تربيت سياسي، فرهنگي و اجتماعي براي تعليم و تربيت وجود دارد که بايد تواما مورد توجه قرار گيرد و به صورت چندبعدي و همگن به اين مقولهها پرداخته شود.ديمهور ادامه داد: سالانه حدود 35 هزار نفر دانشآموز در تست سنجش بدو ورود ديرآموز تشخيص داده ميشود و بخشي از دانشآموزان داراي اختلالات يادگيري هستند که بايد در اين راستا برنامهريزي و اقدامات لازم صورت گيرد.وي بر ايجاد ارتباط مستقيم خانوادهها با مدرسه تاکيد کرد و افزود: والدين دانشآموزان بايد در جريان امور قرار گيرند و در اين راستا والدين مکلف بوده در دوره آموزشي شرکت کنند و با معلمان و روشهاي تدريس آشنا شوند. ديمهور يادآور شد: در راستاي اصلاح و توانمندسازي منابع انساني در حوزه ابتدايي آزمون و کارگاههاي علمي معلمان 6 سال و زير 6 سال سابقه برگزار خواهد شد و گواهي ضمن خدمت به معلمان ارائه ميشود.وي با بيان اينکه امسال بخشي از رتبهبندي معلمان صورت گرفته و سال آينده نيز تکميل خواهد شد، ابراز داشت: براساس نقشه راه رتبهبندي مدارس کشور از سال آينده اجرايي خواهد شد و براساس درجه مدرسه برنامه مدرسهمحوري و واگذاري اختيارات به مدرسه صورت ميگيرد.ديمهور به اجراي رتبهبندي مدارس کشور با توجه به تکاليف سند تحول از سال آينده، ادامه داد: رتبهبندي مدارس زمينهساز تعالي و رشد مدرسه و بهبود فرآيندها و فعاليتهاي مختلف آموزشگاهي خواهد شد. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش به مسئله معيشت معلمان و فرهنگيان اشاره کرد و گفت: معيشت معلمان و فرهنگيان دوره ابتدايي به ويژه در مناطق محروم، مرزي، عشايري و دوزبانه مورد توجه قرار ميگيرد.وي با اشاره به اجراي طرح رتبهبندي معلمان، خاطرنشان کرد: امسال براي اجراي طرح رتبهبندي معلمان يک هزار و 350 ميليارد تومان اعتبار در کشور براي اين کار اختصاص يافته بوده و سال آينده نيز 3 هزار و 500 ميليارد تومان اعتبار پيشبيني شده است.معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش بر ارتباط جدي براي ايجاد ظرفيتهاي بهبود کيفيت مدارس اشاره کرد و ابراز داشت: اعتبارات خوبي براي هوشمندسازي و تجهيز مدارس در نظر گرفته شده است.اين مسئول با بيان اينکه نرخ پوشش دوره پيش دبستاني در استان از رشد قابل توجهي برخوردار بوده، ادامه داد: سال آينده براي اولين بار رديف توسعه کمي و کيفي دوره پيش دبستاني در دستور کار قرار دارد.
گروه فرهنگي:معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي رتبهبندي مدارس کشور از سال آينده، گفت: رتبهبندي مدارس زمينهساز تعالي و رشد مدرسه و بهبود فرآيندها و فعاليتهاي مختلف آموزشگاهي خواهد شد.