عصر آذربایجان

گزارش خبر

راهي که سينماي ايران بايد طي کند

1398/07/22

گروه گزارش: صنعت سينمايي ايران بر خلاف ساير جوامع که خواستگاه مردمي داشته است، از طرف قشر حاکم و ضد آرمان ها مردم در جامعه، چندي قبل از انقلاب اسلامي وارد فرهنگ کشور شد.

صنعت سينما از اولين روز ورود به کشور در خدمت عناصر و برنامه هاي حاکميت غرب‎زده زمان قرار گرفت و از اولين توليدات سينمايي کشور کاملا مي‎توان به محتواي ضد مطالبات مردمي آن پي برد. 
استفاده از صنعت سينمايي در کشور براي ترويج بي حجابي تا عادي و زيباسازي تمامي رفتار هاي غربي، در عين مبارزه و مخالفت مردم با بي حجابي و غرب‌زدگي مي توان پي به در خدمت قرار گرفتن صنعت سينمايي کشور در راستاي برنامه هاي حاکميت برد.
صنعت سينما و تلويزيون در تمام جوامع براي ايجاد تفنن و گذر زمان و رفع خستگي هاي روزانه ناشي از کارکردن پي ريزي شده است. 
طبق نظر اکثر جوامع غربي و بعضا شرقي، کار شر مطلقي در نظر گرفته مي شود که هيج گريزي از آن نيست و براي حيات حتما اين شر بايد اتفاق بيفتد و مردم براي فرار از اين شر به صورت موقت نياز به يک فراغت و غفلت از اين شر دارند تا انرژي خود ر ا براي ادامه اين شر در روز هاي بعد به دست آورند؛ پس سينما و تلويزيون بايد ماهيت مخدر گونه اي داشته باشد تا اين حس فراغت و غفلت را ايجاد کند.
دين اسلام هر گونه غفلت و از خود بي‌خبر شدن را مذموم مي داند و هميشه تاکيد بر آگاهي و علم و اشراف دارد. 
در اسلام کار نوعي جهاد ذکر شده است و کسي را که در حال کار و تلاش براي کسب روزي حلال براي خانواده خود است را مجاهد مي داند و اگر کسي در حين کار جان خود را از دست دهد به بالا ترين درجه انساني يعني شهادت نائل مي شود. 
در دين مبين اسلام بر جهاد و تلاش براي اجراي امر خداوند بسيار تاکيد شده است و کار نيز نوعي جهاد در نظر گرفته مي شود؛ با اين نوع نگرش افرادي که بعد از خستگي کار نيازمند استراحت و فراغت از کار هستند، کار را شر مطلق نمي پندارند و از کار فراري نيستند؛ بلکه اين استراحت و فراغت از کار را تجديد قوا براي کار و جهاد فردا مي دانند.
ماهيت صنعت سينما و تلويزيون همان طور که در اول بحث ذکر شد ماهيت مخدر گونه و فرار از يک شر دارد و اين امر بايد مورد توجه مسئولين سينما و تلويزيون کشور قرار گيرد. 
پذيرش اينکه سينما و تلويزيون ظرفي است که هر مظروفي را مي پذيرد يا به معني ساده تر سينما و تلويزيون با استفاده از تکنيک هاي گوناگون و متناسب قابليت استفاده در راستاي تمامي اهداف و به خصوص اهداف الهي را دارد، اشتباه بزرگي است. 
پذيرش قابليت استفاده سينما وتلويزيون در اهداف الهي در صورت ايجاد تکنيک جديد و متناسب، اشتباهي است که تا به امروز صنعت سينما و تلويزيون جمهوري اسلامي را درچار عقب ماندگي فرهنگي کرده است. 
در فرهنگ اسلامي ماهيت عمل و نفس کار، مورد توجه است و اين امر قابليت نمايش کامل از طريق تکنکيک هاي سينمايي را ندارد.
با ظهور انقلاب اسلامي و انقلاب فرهنگي انتظار مي رفت که اين مسائل به صورت بنيادين در چهارچوب انديشه انقلابي و اسلام ناب محمدي مطرح و پاسخ داده و با نگاه انقلابي اجرا شود؛ ولي متاسفانه در انقلاب فرهنگي صنعت سينما آنچنان که مي بايست مورد توجه و مطالعه علمي قرار نگرفت و تقريبا با همان مضمون اومانيستي و مخدرگونه سابق به فعاليت خود ادامه داد.
امروز با گذشت 4دهه از انقلاب نياز به بازخواني ماهيت صنعت سينما و تلويزيون در ايران با توجه به تکميل پروسه هاي تمدني نظام اسلامي، به عنوان يکي از مهم ترين امور فرهنگي تمدني احساس مي شود؛ تا ماهيت ضد ديني، مخدر گونه و غفلت آفرين سينما مورد بازبيني قرار گيرد. 
اگر چه در بازخواني و بازبيني  سياست هاي صنعت سينما و تلويزيون ماهيت سينما به طور کامل تصحيح نخواهد شد چرا که اين صنعت براي ايجاد غفلت طراحي شده است؛ ولي باعث نزديک شدن اين صنعت به ديدگاه هاي مردم و انقلاب اسلامي خواهد شد. 
يکي از مهم ترين مولفه هايي که مي تواند باعث جدايي ماهيت " شر مطلق کار" از ماهيت  سينما و تلويزيون ايران شود؛ اصللاح زمان برنامه هاي پربيننده است که در زمان خواب نتظيم مي شود و اين عمل معمولا باعث قضا شدن نماز صبح مردم و موارد بسياري از اين دست مي شود.
در انديشه اومانيستي غرب فاعل هميشه مورد توجه صنعت سينمايي است و اين برگرفته از انديشه و فکر و ماهيت غرب است ولي در اسلام نفس عمل و اخلاص در عمل مورد توجه است نه صرفا فاعل و يا عمل؛ اگر چه شايد در زمان هايي ‏فاعل نيز مورد توجه باشد. 
اين نوع نگاه به اعمال و افراد باعث بروز تکنيک هاي جديدي در سينما و تلويزيون مي شود که از هيچ تمدني امکان واردات ندارد و فقط بايد افراد پايبند به اسلام با شناخت ماهيت سينما و اسلام دست به ايجاد چنين تکنيک هايي بزنند؛ که اين امر به نوبه خود مستلزم زمان خواهد بود و امکان ايجاد تکنيک متناسب در آن صنعت براي اين امر ممکن نيست.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، اگرچه سينماي ديني با ويژگي هاي ذکر شده بعد از انقلاب  به صورت سيستماتيک به وجود نيامد ولي افرادي همچون شهيد سيد مرتضي آويني، ابراهيم حاتمي کيا و... به صورت آتش به اختيار و موردي اقدام به بيان اين ادبيات در عرصه سينما و تلويزيون کردند که در اين راستا به آثار ماندگاري همچون روايت فتح، خان گزيده ها، ديده‌بان و... مي توان اشاره نمود. همچنان با گذشت 4دهه خلاء ادبيات سينماي انقلاب اسلامي احساس مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها