مسجد جامع قروه
سیری در استان ها//
1400/08/30
گروه سيري در استان ها:مسجد جامع قروه يکي از بناهاي تاريخي ارزشمند شهرستان ابهر ميباشد که در روستاي قروه در کيلومتر 15 جاده ترانزيتي ابهر- تاکستان قرار دارد. اين مسجد همانند مساجد دوران سلجوقي به سبک چهارطاقي ساخته شده و گنبد بسيار زيبايي بر اضلاع چهارگانه به واسطه چهار يلپوش استوار گرديده است. پلان اصلي مجموعه به جهت تغييرات ناشي از ريزش احتمالي شبستانها، مستلزم حفاري علمي است.
گروه سيري در استان ها:مسجد جامع قروه يکي از بناهاي تاريخي ارزشمند شهرستان ابهر ميباشد که در روستاي قروه در کيلومتر 15 جاده ترانزيتي ابهر- تاکستان قرار دارد. اين مسجد همانند مساجد دوران سلجوقي به سبک چهارطاقي ساخته شده و گنبد بسيار زيبايي بر اضلاع چهارگانه به واسطه چهار يلپوش استوار گرديده است. پلان اصلي مجموعه به جهت تغييرات ناشي از ريزش احتمالي شبستانها، مستلزم حفاري علمي است.
بناي اين مسجد در حال حاضر عبارت است از يک شبستان گنبددار و دو شبستان در طرفين آن که از مصالح خشت و آجرهاي حاصله از تخريب ديوارهاي قديمي ساخته شده و داراي سقفي از تير چوبي است و هنوز آثار و بقاياي شبستانهاي اصلي و ملحقات بنا در نماي بيروني مسجد ديده ميشود.
شبستان اصلي مسجد از آجر ساخته شده و دو نوع آجر در آن به خدمت گرفته شده است. از پي تا زير فيلپوشها از آجرهاي بزرگتر به ابعاد 8×5/31×5/31سانتيمتر و سپس به جهت اجراي تزئينات در فيلپوشها و پوسته گنبد از آجرهاي کوچکتر به ابعاد 5×521×5/21سانتيمتر استفاده شده است.
پاطاق فيلپوشها بر روي تخته اشباع شده قطوري که با ديوار 45 درجه زاويه دارد، قرار داده شده و سپس قوس پنج او هفت تند با ساقه بلند اجرا شده به طوري که چهار فيلپوش متناوباً با چهار طاق نما که از نظر سبک و ابعاد يکسان است، پلان مربع شبستان را به دايره تبديل نموده، فيلپوشها و طاق نماها عموماً به تزئينات آجري و هندسي مزين است. بالاي آنها طاق نماهاي کوچکتري که قوس پنج او هفت کند با ساقه بلند دارد، متوالياً قرار گرفته، پاطاق عرقچين گنبد را تشکيل ميدهد.از پي تا زير فيلپوش ها از آجرهاي بزرگ تر به ابعاد 31 در 8 سانتي متر و سپس به جهت اجراي تزئينات در فيلپوش ها و پوسته گنبد از آجرهاي کوچک تر به ابعاد 21،5 در 5 سانتي متر استفاده شده است.
پاطاق فيل پوشها روي تخته قطوري که با ديوار 45 درجه زاويه دارد، قرار داده شده و سپس قوس پنج او هفت تند با ساقه بلند اجرا شده، به طوري که چهار فيلپوش متناوبا با 4 طاق نما که از نظر سبک و ابعاد يکسان است، پلان مربع شبستان را به دايره تبديل کرده، فيلپوش ها و طاق نماها عموما به تزئينات آجري و هندسي مزين است.بالاي آنها طاق نماهاي کوچک تري که قوس پنج او هفت کند با ساقه بلند دارد، پايه طاق عرقچين گنبد را تشکيل مي دهد.
فيلپوش ها و طاق نماها عموما به تزيينات آجري هندسي مزين است. نورگيرهاي گنبدخانه روي گنبد 3 نورگير در امتداد عمود برهم قرار دارند که باعث ورود نور به حالتي يکنوا خت و ملايم به داخل فضاي گنبدخانه مي شود که از ابتداي ساخت مسجد به اين صورت بوده، همچنين اين نورگيرها حکم ساعت آفتابي را در بنا را داشته است.گنبد اين مسجد از نوع گنبد عرقچين است که با گنبد مسجد جامع سجاس قابل مقايسه است.
برخي باستان شناسان با توجه به مطالعات و تحقيقات انجام شده اين مسجد را متعلق به دوران آل بويه مي دانند. کتيبه اي که در لچگي محراب قرار دارد، اشاره بر احداث اين مسجد در سال 413 هجري قمري دارد که هم زمان با دوره حکومت آل بويه است
.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سايت سيري در ايران،همين طور در قسمت بالاي محراب به صورت بر گ چنار که سبک آل بويه است؛ طاق بندي اين مسجد تزئين شده که دليل ديگري بر اين ادعا است
منبع :