گروه سياسي: پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: در جريان هاي سياسي مردم اهميت بسياري دارند و با آنکه بازيگر خوبي محسوب نمي شوند اما داور خوبي براي بازي سياستمداران به شمار مي آيند. داوود فيرحي در گفت و گو با خبرنگار ما به رقابت مداوم ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان اشاره کرد و تقابل ميان دو گروه را موضوعي عادي برشمرد که در تاريخ همواره وجود داشته است. وي يادآورشد: تقابل ميان دو گروه، بحث ذاتي خلقت است و جامعه اين گونه رشد مي کند و از اين رو تقابل، موضوعي طبيعي محسوب مي شود.فيرحي اظهار کرد: اما قسمتي از تقابل نيز به طور معمول ساختگي مي شود، يک نوع تقابل آنتاگونيستي که به معناي تضاد شکننده است. پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: منظور از تقابل يعني يک ايده تازه اي تلاش مي کند جايگزين ايده قديمي تري باشد و پروسه اي دارد که شامل قانع کردن مقاومت و سرانجام غلبه آن مي شود. وي با بيان اينکه گاه تضادهاي آنتاگونيستي است که تضادهايي متکي بر خشونت به شمار مي آيد، خاطرنشان کرد: به طور معمول دو نوع تقابل وجود دارد که يکي طبيعي و و ديگري ساختگي است.فيرحي ادامه داد: سعي مي کنند که رويه دوم (ساختگي) را به گونه اي درست کنند که رقيب را به دلايلي منفي نشان دهند. پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: به طور مثال يک جريان مي گويد که ما مذهبي هستيم و تلاش مي کنند تا رقيب را غير_مذهبي نشان دهند و جريان مقابل را از ادبيات مذهبي خالي کنند و بگويند که آنها سکولار هستند. وي تاکيد کرد: در واقع يک رويارويي مهم است، هر موضوعي و هر کسي ايده خود را با غيريت سازي مي تواند معرفي کند و اين هم در خانواده کوچک در مالکيت اشيا، بين دو کشور ميان دو ايده است و حتي در جهان ميان نگرش ها هم وجود دارد. فيرحي اضافه کرد: بخشي از غيريت لازم است تا زماني که آدمي با غير خود جنگ نکند چون غير آينه است و تا حدي غيريت لازم و شبيه يک رکن بازي است که با حذف حريف، خود بازيکن نيز حذف مي شود. اين پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: لازمه غيريت پذيرش غير است و به همين دليل يک موضوعي در نظريه بازي است که در رقابت سياسي هم به آن اشاره مي شود و آن رقابت جوانمردانه است، يعني تا آنجا به رقيب حمله کنيم که رقيب از بين نرود.وي به نقش مردم در اين رقابت ها اشاره کرد و افزود: مردم خيلي مهم هستند، مردم بازيگر خوبي نيستند اما داور خوبي محسوب مي شوند و تا زماني که بازي باشد داوري مي کنند. فيرحي يادآورشد: بر همين اساس مردم در نظام هاي استبدادي قدرت تشخيص ندارند، چون بازي انجام نشده است تا کسي قضاوت کند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، به گفته وي مردم فطرت سالمي دارند اما اين فطرت تا رقابتي وجود نداشته باشد فعال نمي شود. اين پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: بي سوادترين انسان ها امتيازها را مي شناسند به همين دليل مي گويند که دموکراسي ها شهروندان را باهوش مي کند چرا که فرد نظريه هاي مخالف را مي بيند و حق انتخاب دارد.وي تاکيد کرد: دموکراسي همچون بازي و بازي موتور انتخاب است.فيرحي به ميانه روي در اين انتخاب اشاره و اظهار کرد: به طور معمول در بازي دو اتفاق رخ مي دهد، يکي قضاوت نهايي است که حد وسط ندارد، اما در فضيلت ها، مي توان حد وسطي را انتخاب کرد.
گروه سياسي: پژوهشگر علوم سياسي و انديشه سياسي اسلام گفت: در جريان هاي سياسي مردم اهميت بسياري دارند و با آنکه بازيگر خوبي محسوب نمي شوند اما داور خوبي براي بازي سياستمداران به شمار مي آيند.