عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشکل درياچه اروميه ترسناک است

مشکل درياچه اروميه ترسناک است

1395/01/22

گروه گزارش:هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران گفت: واقعيت اين است که مشکل درياچه اروميه را خود ما انسان‌ها ايجاد کرده‌ايم و خودمان هم بايد حلش کنيم.

گروه گزارش:هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران گفت: واقعيت اين است که مشکل درياچه اروميه را خود ما انسان‌ها ايجاد کرده‌ايم و خودمان هم بايد حلش کنيم.
 گري لوئيس در مراسم امضاي فاز سوم سند همکاري مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محيط‌زيست در حوزه آبريز درياچه اروميه، گفت: درياچه اروميه با اهميت ملي و بين‌المللي دچار مشکل جدي است. مشکل از نظر زيستي، از نظر مردم، براي معيشت مردم و براي سلامت مردم، وحشتناک و ترسناک است.وي با بيان اينکه علت خشک شدن درياچه اروميه کاملاً مشخص است، گفت: علت عمده اين است که اغلب آب حوزه درياچه اروميه به کشاورزي و براي توليد غذا، تغيير کاربري داده شده که هدف باارزشي است ولي استفاده بيش از حد ما از اين منابع، خود را به صورت خشک شدن درياچه نشان مي‌دهد.
گري لوئيس تصريح کرد: به عنوان يک واقعيت ما انسان‌ها اين مشکل را خودمان ايجاد کرده‌ايم و خودمان بايد آن را حل کنيم؛ ما مي‌توانيم و ما اين کار را مي‌کنيم.هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران گفت: تمرکز ما بايد در بخش کشاورزي باشد تا آب را صرفه‌جويي کنيم و آب صرفه‌جويي شده را به سمت درياچه جريان بدهيم و مطمئن شويم که معيشت کشاورزان هم پايدار مانده است.
گري لوئيس افزود: در حقيقت سازمان ملل با دولت جمهوري اسلامي ايران از سال 2005 فعاليت مشترک داشته است که طرح حفاظت تالاب‌هاي ايران را در اين همکاري شروع کرديم و درياچه اروميه از اولين پايلوت‌هاي ما بوده است.وي توضيح داد: ما در سال سوم کارمان را با ذي‌نفعان مختلف، توسعه خواهيم داد. جوامع محلي، کشاورزان، سازمان‌هاي جامعه‌محور و همچنين سازمان‌هاي ملي و محلي دولتي مثل سازمان حفاظت از محيط‌زيست در اين پروژه همکاري دارند. هدف ما در اين کار، کاهش مصرف آب و کاهش مصرف مواد شيميايي و کنترل آلودگي در درياچه است.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران گفت: در طول مدت همکاري با ايران در سه سال آخر يک دوست جديد همراه ما شده است. ژاپن در دنيا به عنوان يک کشور پيشرو در حل مشکلات جهاني شناخته شده است.گري لوئيس ادامه داد: امسال با امضاي اين تفاهمنامه، وارد سومين سال مشارکت در آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي مي‌شويم و از ژاپن تشکر مي‌کنيم که کمکش را از طريقUNDP به پروژه رسانده است.
*يک سوم آب مصرفي بخش کشاورزي را به درياچه اروميه برگردانده ايم
وي در تشريح دستاوردهاي کليدي اين پروژه گفت: 75 روستا را تا امروز تحت پوشش کامل پروژه قرار داده‌ايم. در اين فرآيند اراضي کشاورزي 50 هزار هکتاري را پوشش داده‌ايم و در کل اين منطقه که کار مي‌کرديم، يک سوم آب مصرفي بخش کشاورزي را صرفه‌جويي کرديم که مي‌تواند به درياچه اروميه برگردد.هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران افزود: جايي که کار کرديم، مصرف مواد شيميايي را تا 40 درصد کاهش دهيم و در تعداد کمي از مزارع، مصرف اين مواد را به صفر رسانديم.گري لوئيس با تاکيد بر اينکه کاري که انجام شده قابل توجه و بزرگ بوده و به طور قطع مي‌تواند در احياي درياچه اروميه تاثير داشته باشد، تصريح کرد: تمام کاري که ما کرده‌ايم تنها پنج درصد اراضي حوزه درياچه اروميه را تحت پوشش قرار مي‌دهد؛ بنابراين نياز فوري ما، تعميم و ارتقاي نتايج است.وي ادامه داد: ما مجبوريم که اين تجربه را به مقياس‌هاي بزرگتر تعميم بدهيم. سازمان ملل و UNDPدر اولويت‌گذاري برنامه 2017 تا 2021 محيط‌زيست را يکي از اولويت‌هاي مشارکت با جمهوري اسلامي ايران تعيين کرده است و در اين برنامه با همکاري شرکا، همکاران و دوستانمان در دولت جمهوري اسلامي ايران در چند محور پروژه را پيش خواهيم برد.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران، آب، تخريب اراضي شامل جنگل‌زدايي و بيابان‌زايي، ارتقاي کارآيي مصرف انرژي در راستاي اهداف رئيس‌جمهور براي رسيدن به اقتصاد کم کربن، آلودگي آب و هوا که شامل ريزگردها هم مي‌شود و تنوع زيستي و گونه‌هاي در خطر انقراض از جمله يوزپلنگ آسيايي را به عنوان مسائل مورد توجه برشمرد.
*عمده افزايش تراز درياچه اروميه به دليل وضعيت خوب بارندگي است
 گري لوئيس از خبرنگاران و اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: بدون تلاش و پيگيري شما، کار ما مسکوت مي‌ماند و با کار شما، حرف‌هاي ما به خانه‌ها مي‌رود و در قلب و فکر مردم مي‌رود و اثربخشي کار ما را افزايش مي‌دهد.وي ادامه داد: همه مي‌دانيم بخش عمده افزايش تراز درياچه اروميه به دليل وضعيت خوب بارندگي است و با ذوب شدن برف‌ها، وضعيت بهتر نيز خواهد شد. اما يادمان باشد که حمايت طبيعت که ايجاد شده مي‌تواند تلاش‌هاي ما را براي احيا تسريع کند و اميدواريم که مشکل با ايجاد راه‌حل‌هاي دوطرفه حل شود.هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران در پايان گفت: بياييد که همچنان به سمت هدفمان حرکت کنيم، قدردان کمک‌هاي خارج از کشور و طبيعت باشيم و به قول شما ايراني‌ها از تو حرکت، از خدا برکت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مشکل درياچه اروميه ترسناک است

مشکل درياچه اروميه ترسناک است
خروج

گروه گزارش:هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران گفت: واقعيت اين است که مشکل درياچه اروميه را خود ما انسان‌ها ايجاد کرده‌ايم و خودمان هم بايد حلش کنيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها