عصر آذربایجان

گزارش خبر

پانسيون آموزشي عنواني براي فريب دانش‌آموزان

پانسيون آموزشي عنواني براي فريب دانش‌آموزان

1397/02/23

گروه اجتماعي: »پانسيون آموزشي« عنواني است که از مدتي قبل توسط برخي اساتيد آموزشگاه‌هاي علمي و به‌خصوص در حوزه کنکور مطرح شده، عنواني که نه تنها نظارتي بر عملکرد آن وجود ندارد بلکه حتي مجوزي هم براي آن صادر نمي‌شود.

موسسات علمي و آموزشي براي دانش آموزان در رده‌هاي مختلف تحصيلي و به‌خصوص در دوران کنکور اثرات مثبت و منفي بسياري دارد.
اين موسسات که با مجوز آموزش و پرورش فعاليت خود را آغاز مي‌کنند، کمک‌هاي تحصيلي مناسبي را براي دانش آموزان ارائه مي‌کنند که در همين راستا استفاده از اساتيد مجرب و کارآزموده جزو اصلي‌ترين مباحث به حساب مي‌آيد.
اما در سال‌هاي اخير و به‌خصوص در ماه‌هاي نزديک به ايام امتحانات پايان سال و دوران کنکور سراسري شاهد برخي اتفاقات تلخ هستيم که از سوي اساتيد اين موسسات و در قالب دوره‌هاي کمک آموزشي در مراکزي با عنوان »پانسيون آموزشي« رخ مي‌دهد.
گزارش‌هايي از سوي دانش‌آموزان (به خصوص دختران) حاضر در دوره‌هاي آموزشي موسسات علمي شهرستان‌هاي بزرگ به گوش مي‌رسد که حاکي از شروع استفاده از برخي قرص‌هاي غيرمجاز و نيز داروهاي افزايش توان جنسي و تقويت مغزي است.
در پي اين ماجرا و نيز مرگ مشکوک چند دانش آموز دختر که از برترين‌هاي مدارس نيز بودند، باعث شد تا نيم نگاهي به بحث استفاده از روش‌هاي مضر در مراکزي با عنوان پانسيون آموزشي و با بهره‌گيري از تجارب اساتيد آموزشگاه‌هاي داراي مجوز که خود داراي چنين مجوزي براي برگزاري کلاس در خارج از موسسات نيستند داشته باشيم.
در همين راستا، سراغ مدير آموزش و پرورش ناحيه يک اروميه به عنوان بزرگ‌ترين ناحيه در سطح آذربايجان‌غربي رفتيم تا توضيحات وي در اين زمينه را بشنويم:
*فعاليت پانسيون هاي علمي غيرقانوني است
مدير آموزش و پرورش ناحيه يک اروميه با بيان اينکه فعاليت پانسيون هاي علمي در مراکز آموزشي و بيرون از اين امکان غير قانوني است، گفت: اولياي دانش آموزان بايد پيگير مسائل فرزندان خود بوده و فريب ادعاهاي قانع کننده مراکز آموزشي غيرقانوني و بدون مجوز را نخورند. قهرمان اشرف نجف‌آباد با بيان اينکه امروزه در برخي از آموزشگاه ها پانسيون هايي به صورت غيرقانوني در حال فعاليت مي‌باشد، گفت: در هيچ يک از آموزشگاه ها قانوني مجوزي براي برگزاري پانسيون هاي علمي صادر نشده و فعاليت اين گروه‌ها از لحاظ قانوني غيرمجاز بوده و با متخلقين برخورد مي‌شود.
*اولياء فريب ادعاهاي قانع کننده آموزشگاه‌هاي غيرقانوني را نخورند
وي، با انتقاد از عملکرد خانواده‌ها در برخورد با آموزشگاه‌هاي غيرقانوني و پانسيون‌ها، افزود: در برخي از اين پانسون هاي غير مجاز مسائل و مشکلاتي پيش مي‌آيد که متاسفانه خانواده ها از مداخله آموزش وپرورش و يا عمومي شدن ماجرا جلوگيري مي کنند و همين مخفي کاري‌ها سد راه اقدامات قانوني مي شود.
مدير آموزش و پرورش ناحيه يک اروميه، با بيان اينکه برخي ازآموزشگاه ها در سطح شهر غيرمجاز بوده و هيچکدام از پانسيون ها مجوز فعاليت ندارند، تاکيد کرد: آموزش و پرورش حق صدور مجوز براي پانسيون ندارد و فقط مي تواند نسبت به صدور مجوز آموزشگاه پاسخ دهد اما برخي از مدرسين بدون داشتن مجوز تدريس اقدام به برگزاري پانسيون يا کلاس هاي آموزشي در بيرون از محيط آموزشگاه مي کنند.
*آموزش و پرورش بحثي در قالب پانسيون ندارد
وي، با بيان اينکه اصلي ترين بخش تدريس برخي از مدرسين غيرمجاز در سطح شهر پانسيون ها است، ادامه داد: هيچ مدرسي حق بيان اينکه از طريق آموزشگاه اقدام به برگزاري پانسيون مي کند ندارد و صد البته پس از اخذ مجوز براي آموزشگاه بايد تمامي مدرسين نيز گزينش شده و مجوز تدريس داشته باشند.
اشرف نجف زاده، با اشاره به مراحل اخذ مجوز براي آموزشگاه‌هاي علمي در سطح شهر، ابرازداشت: تمامي آموزشگاه‌هاي مجوزدار از طريق اداره نظارت بر اماکن نيروي انتظامي و آموزش و پرورش نظارت شده و مکان‌هاي غير قانوني و بدون مجوز هيچ‌گونه نظارتي نداشته و خسارت‌هاي احتمالي در اين اماکن غيرقابل جبران بوده و آموزش و پرورش پاسخگوي اين موارد نيست.
وي، با گلايه ازعملکرد والدين دانش آموزان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترين مقصران پيشرفت آموزشگاه‌هاي غيرمجاز و پانسيون‌هاي غيرقانوني اولياي دانش آموزان هستند چراکه بدون توجه به مجوز داشتن و قانوني بودن محل فعاليت اجازه حضور فرزند خود در آن مکان را مي دهند.
مدير آموزش و پرورش ناحيه يک اروميه، بابيان اينکه مجوز فعاليت آموزشگاه تنها براي موسس صادر مي‌شود، ادامه داد: موسس اقدام به جذب مدرس و تاييد فعاليت آنان مي کند و هيچ مدرسي حق فعاليت غير قانوني به نام موسسه را ندارد و تدريس يا ايجاد پانسيون علمي اين مدرس در هر مکاني به نام آموزشگاه غيرقانوني بوده و طبعات قانوني ان به عهده خود مدرس است.
وي، بابيان اينکه هر محلي که بدون دارا بودن تابلو اموزشگاه اقدام به فعاليت مي کند غيرقانوني است گفت: بي شک بايد مراجع قانوني مربوط نسبت به برخورد با اين اماکن اقدام کنند و هر اتفاقي که در اين اماکن رخ دهد مالک محل و مدرس بايد پاسخگو باشند.
*اوليا پيگير امورات فرزندان خود باشند
اشرف نجف زاده، تاکيدکرد: بايد اوليا نسبت به تمامي موارد واقف بوده و از ناديده گرفتن موارد مربوط به مدرسان و آموزشگاه هاي غير قانوني جلو گيري شود متاسفانه خانواده ها رابطه موثري با مدارس ندارند و ازآسيب هاي اجتماعي احتمالي خانواده ها غير مطلع هستند و تازماني که اوليا اجازه عمومي شدن مشکلات را ندهند ما نمي توانيم وارد مسيله شويم.
وي، در پايان خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها هشدار مي‌دهيم که در صورت شناسايي اين اماکن غيرقانوني، سريعا به حراست اداره آموزش و پرورش مراجعه و اطلاع دهند چراکه با توجه به اينکه اين پانسيون‌ها هيچ وابستگي به دستگاه‌هاي دولتي ندارند، مردم فريب ادعاهاي اقناع کننده اين‌ها را نخورند.
با تمام توضيحاتي که از زبان اين مسئول شنيديم، بايد به اين نکته توجه کرد که اتفاقات رخ داده اخير در سطح شهر اروميه و برخي شهرهاي ديگر حاکي از وضعيت نامناسب در بحث آموزشگاه‌هاي علمي در قالب پانسيون‌هاي آموزشي است و بايد از سوي مسئولين مربوطه رسيدگي جدي در اين زمينه انجام شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، حتي اگر آموزش و پرورش و ديگر نهادها خود را در زمينه رسيدگي به وضعيت اين مراکز غيرمجاز نامربوط معرفي کنند، بازهم بايد دانست که شرايط موجود زمينه را براي سوءاستفاده‌هاي بيشتر فراهم کرده و در آينده بايد منتظر اتفاقات بدتري باشيم.
بهتر است مسئولين در سطوح مختلف امنيتي و آموزشي تدابير لازم را اتخاذ کرده و نسبت به روشنگري در اين زمينه و البته ارتقاي آگاهي‌هاي لازم اقدام لازم داشته باشند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پانسيون آموزشي عنواني براي فريب دانش‌آموزان

پانسيون آموزشي عنواني براي فريب دانش‌آموزان
خروج

گروه اجتماعي: »پانسيون آموزشي« عنواني است که از مدتي قبل توسط برخي اساتيد آموزشگاه‌هاي علمي و به‌خصوص در حوزه کنکور مطرح شده، عنواني که نه تنها نظارتي بر عملکرد آن وجود ندارد بلکه حتي مجوزي هم براي آن صادر نمي‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها