عصر آذربایجان

گزارش خبر

جمعه مسجد اردبيل با قدمتي 800 ساله

جمعه مسجد اردبيل با قدمتي 800 ساله

1402/02/10

گروه سيري در استان ها:جمعه مسجد اردبيل يکي از بناهاي تاريخي و ثبت ملي استان اردبيل با قدمتي 800 ساله است که از هنر و معماري اصيل ايراني برگرفته شده است.

گروه سيري در استان ها:جمعه مسجد اردبيل يکي از بناهاي تاريخي و ثبت ملي استان اردبيل با قدمتي 800 ساله است که از هنر و معماري اصيل ايراني برگرفته شده است.
 جمعه مسجد اردبيل مربوط به دوران سلجوقيان است که کنار آتشکده‌اي مربوط به دوره اشکاني قرار گرفته به طوري که در دوره‌هاي سلجوقي و ايلخاني بسيار گسترده‌تر، عظيم‌تر و وسيع‌تر از بناي مکعبي فعلي بوده و بناي سرپاي موجود صرفا گنبدخانه و ايوان مسجد بزرگ را تشکيل داده است که در حمله مغول‌ها و به مروز زمان اجزاي بنا به وضعيت فعلي رسيده است.
جمعه مسجد اردبيل در شمال شرقي شهر بين محله‌هاي پيرشمس‌الدين و عبدالله شاه بر روي تپه مرتفعي واقع شده و يکي از قديمي‌ترين مساجد شمال غربي ايران است که آخرين بار در دوران ايلخاني مورد مرمت قرار گرفته‌ است که اصل بناي کنوني مسجد، در دوره سلجوقيان، بر روي بقاياي کهن‌تري ساخته شده که در نتيجه حمله مغول سال 620 هجري ويران شده و در حدود سال 650 هجري مجددا بازسازي شده است.
اين مسجد يکي از بناهاي تاريخي و ثبت ملي استان اردبيل با قدمتي 800 ساله است و استان اردبيل نيز به عنوان يکي از استان‌هاي تاريخي کشور تمدني 40 هزار ساله دارد که سابقه تاريخي و باستاني آن را کاروان‌سراها و بناهاي تاريخي و مذهبي بي‌‌نظير به خاطر نوع معماري و تجميع هنرهاي ظريف ايراني بازگو مي‌کند.
جمعه مسجد اردبيل مربوط به دوران سلجوقيان است که کنار آتشکده‌اي مربوط به دوره اشکاني قرار گرفته به طوري که در دوره‌هاي سلجوقي و ايلخاني بسيار گسترده‌تر، عظيم‌تر و وسيع‌تر از بناي مکعبي فعلي بوده و بناي سرپاي موجود صرفا گنبدخانه و ايوان مسجد بزرگ را تشکيل داده است که در حمله مغول‌ها و به مروز زمان اجزاي بنا به وضعيت فعلي رسيده است.
اين مسجد که در برخي از نسخه‌ها و کتاب‌ها از آن به عنوان مسجد جامع نيز ياد مي‌شود بازمانده مسجد عظيم و گسترده و کم‌نظيري است که در دوره‌هاي مختلف اسلامي به ويژه دوره سلجوقي شکل گرفته و تا اوايل دوره صفوي آباد بوده است ولي اطلاع کاملي در ارتباط با ساخته شدن اين مسجد بر روي آثار پيش از اسلام در اختيار نيست.
بناي اصلي مسجد داراي ترکيب‌هاي منشوري زيبا است که قطاربندي با تزئينات کاشي معرق دارد و کاربندي زير گنبد نيز به اين شکل است که در هر يک از گوشه‌هاي اين مربع سه کنج با لچکي‌هاي بزرگي ساخته شده که هريک داراي دو روزن مستطيلي شکل براي نورگيري و کسب روشنايي براي محوطه محراب بوده است.
جمعه‌ مسجد اردبيل از سه قسمت تشکيل يافته که قسمت نخست بنا مربوط به پايه‌ مناره‌اي است که در فاصله اندکي از مسجد به چشم مي‌خورد و داراي دو قسمت پايه هشت ضلعي و بدنه استوانه‌اي به قطر پنج متر است و دومين قسمت بنا نيز مربوط به مسجد تيرپوش است که بر روي 9 ستون چوبي قرار گرفته است و در نهايت سومين قسمت بنا هم مربوط به مسجد قديم است که ترکيبي از چهار طاق و گنبد است که با اندکي کاشي تزئين شده و هم‌اکنون نيز بسياري از اين نماها از بين رفته است.
يکي از استثنائاتي که در ساخت اين مسجد وجود دارد شکل‌گيري و نقشه مسجد جمعه اردبيل است که بر خلاف مساجد دوره سلجوقي که اغلب به صورت چهار ايواني بنا شده به اين شکل ساخته شده است و اين نقطه اين مسجد را از بسياري از مسجدهاي ديگر متمايز کرده است.
اين مسجد آخرين بار در دوران ايلخاني مورد مرمت قرار گرفته بود که کاوش‌هاي باستان‌شناسي نيز از سال 67 توسط سازمان ميراث فرهنگي آغاز شد و با خاکبرداري‌هاي انجام يافته ستون‌هاي آجري و قسمتي از ديوار شبستان مسجد عتيق توانست تا حدي تاريخ روشن مسجد و چگونگي الحاقات و تکامل آن را در طي ادوار مختلف مشخص کند که اين مسئله در بررسي و تحقيقات انجام يافته بسيار موثر بود.
در زير تالار اصلي مسجد دهليزها و راهروهايي به منظور تسهيل در عبور و مرور مردم ساخته شده که در فاصله هر دو متر به صورت چهارراهي متقاطع اين معبرها ديده مي‌شوند و در اين مسجد از نقش مهرها در بندکشي و فواصل آجرهايي استفاده شده که قابل مقايسه با ساير بناهاي دوره سلجوقي در آذربايجان است. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،به دليل تصرفاتي که افراد در حريم و تپه به عمل آورده‌اند و منازلي که روي دامنه آن احداث شده، به تدريج از وسعت اين مسجد کاسته و مساحت آن را به اندازه کنوني تقليل داده است.
محوطه اصلي و مربع شکل مسجد داراي طاق‌نماهاي متعددي است که در هر بدنه تعداد آنها سه دهنه است که هر يک از طاق‌نماها راهروهاي باريکي به صورت معبر دارند که به قسمت‌هاي مختلف مسجد راه پيدا مي‌کند.
ديواره‌هاي داخلي گنبدخانه با اندود گچ و نقوش ترنج و گل و بوته قابل مقايسه با تزئينات گنبد سلطانيه تزئين يافته و در ضلع جنوبي آن، محراب بلند و زيبايي از دوره ايلخاني باگچ‌بري‌ها و مقرنس‌کاري‌هاي جالب و در زير آن آثاري از محراب کوچک‌تر دوره سلجوقي مشهود است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها