عصر آذربایجان

گزارش خبر

شناسایی حدود 4هزار خانه خالی در اردبیل

شناسایی حدود 4هزار خانه خالی در اردبیل

1402/07/29

عصر اذربایحان- مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: 3 هزار و 800خانه خالی را شناسایی کردیم که امکان دریافت ۲۵ میلیارد تومان مالیات از آنها وجود دارد. برای صاحبان 386واحد پرونده تشکیل و مبلغ مالیات ابلاغ شده که در مرحله رسیدگی به اعتراض است.

داريوش سرخانلو  در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ترکيب‌بندي مؤديان ما اشخاص حقيقي و حقوقي هستند که اگر منظور اشخاص حقوقي باشد بسته به ترازنامه و سود و زيان و ماليات ابرازي براي واحدهاي توليدي و شرکت‌ها تعيين مي‌شود. اين شرکت‌ها متناسب با سودي که در طول سال داشتند پرداختي مالياتشان متفاوت است و ما به صورت دقيق محاسبه مالياتي را انجام داده و عمليات ماليات‌ستاني را انجام مي‌دهيم. اما ماليات اشخاص حقيقي که عمدتاً ماليات بر درآمد مشاغل است در سال گذشته و امسال با مشارکت خوب اصناف انجام شده و ما 98 هزار اظهارنامه و فرم تبصره 100 تسليمي به امور مالياتي را شاهد بوديم که از نظر رقم بيشترين ميزان 3700 ميليون ريال مربوط به ماليات ابرازي يکي از پزشکان بوده است.

اصناف بيشترين مشارکت را در پرداخت ماليات داشته‌اند

مديرکل امور مالياتي استان اردبيل افزود: در سال‌هاي اخير و با اصلاحيه‌اي که در قانون ماليات مستقيم انجام شد ما از ظرفيت تبصره 100 استفاده مي‌کنيم تا گروه‌ها و صاحبان مشاغل بدون اينکه اظهارنامه مالياتي تسليم کنند ماليات خود را قطعي اعلام کرده و بر همين اساس ماليات ستاني با کمترين مقاومت انجام مي‌شود. اين ظرفيت قانوني به ما اجازه داده است براساس اطلاعاتي که از طريق دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف دريافت مي‌کنيم يک مبناي صحيح ماليات‌ستاني را داشته باشيم تا به شکل دقيق محاسبه مالياتي انجام شده و اين خود به کاهش مقاومت اصناف در برابر ماليات پرداختي منجر شده است.

سرخانلو ادامه داد: در نقطه مقابل اگر ما اطلاعات دقيق نداشته باشيم و يا بخواهيم تخميني و يا برآوردي عمل کنيم امکان شکل‌گيري مقاومت و فرار مالياتي به وجود مي‌آيد. بنده از اصناف استان اردبيل کمال تشکر را دارم که به رغم برخي نارسائي‌ها در حوزه ساختاري بيشترين مشارکت را با امور مالياتي داشته و سعي کرده‌اند تا با پرداخت ماليات اين اداره کل و استان را در مديريت درست منابع کمک کنند. مجموع ماليات ابرازي صاحبان مشاغل 98 هزار مورد بوده که رقمي در حدود 306 ميليارد تومان را شامل مي‌شود. اين ميزان ماليات‌ستاني نسبت به سال گذشته 50 درصد افزايش داشته که يک رقم مناسب در ماليات بر درآمد مشاغل است. در مورد صنف طلافروشان و آهن‌فروشان نيز بايد گفت ماليات پرداختي آنها در دل همين آمار و ارقام بوده که سعي کردند در قالب تبصره 100 ماليات خود را قطعي کرده و يا در قالب اظهارنامه تن به حسابرسي بدهند.

اصل رعايت عدالت در امور مالياتي مورد توجه است

وي تصريح کرد: در استان اردبيل بالاتر از آمار کشوري مشاغل با ماليات صفر درصد داريم به طوري که از 96 هزار اظهارنامه و فرم تبصره 100 ابرازي 65 هزار مورد اظهارنامه‌هاي مالياتي ابرازي با رقم صفر است. اعمال اين ماليات صفر بسته به درآمد صاحبان مشاغل است که گاه اطلاعات جامعي در مورد صاحبان مشاغل به دست مي‌آيد که بايد ماليات بيشتري پرداخت کنند و گاه اين اطلاعات کمتر بوده و به تبع آن پرداختي ماليات نيز کمتر محاسبه مي‌شود. در سازمان امور مالياتي چندين سال است که اصل عدالت مورد توجه است و اگر درآمد مشمول ماليات کمتر از معافيت مالياتي باشد از آن فرد ماليات دريافت نشده و رقمي محاسبه نمي‌شود.

سامانه سوت زني و گزارش‌هاي مردمي راه اندازي در اردبيل شد

سرخانلو بيان کرد: در مورد ماليات پزشکان در سال‌هاي اخير با جمع‌بندي اطلاعات از سوي سازمان‌هاي بيمه‌گر شفافيت بيشتري پيدا کرده و در کنار آن با محاسبه نسخ بيمه و فرانشيز و رقم دريافتي از بيماران مبناي محاسبه ماليات پزشکان بوده و به جرأت مي‌توان گفت؛ شفاف‌ترين حوزه در پرداخت ماليات حوزه پزشکان است. در اين حوزه فرار مالياتي بالطبع کمتر است و ما سامانه سوت‌زني و گزارش‌هاي مردمي را راه‌اندازي کرديم تا پزشکاني که از کارتخوان استفاده نمي‌کنند و يا فرار مالياتي دارند براساس گزارش‌هاي مردمي مورد مؤاخذه قرار گيرند.

شرکت‌ها و کارخانه‌هاي بزرگ ماليات خود را در داخل از استان پرداخت مي‌کنند

مديرکل امور مالياتي استان اردبيل اظهار کرد: رقم فروش محصولات کارخانه‌هاي بزرگ مبناي ماليات‌ستاني است که البته ما گزارش‌هاي مالي و ورود شرکت‌ها را به بورس و فرابورس مبناي ماليات ستاني قرار مي‌دهيم تا با شفافيت بيشتر در اين حوزه عمل کنيم. براي کارخانجات و شرکت‌هاي بزرگ دفاتر قانوني نيز معيار و ملاک محاسبه ماليات است و چنانچه دفاتر رسمي خود را پنهان کرده و يا منابع درآمدي را کتمان کنند در هر فرصت زماني تخلف آنها ثابت شود در کنار ماليات معوق جرايم نيز محاسبه و اعمال مي‌شود. اينکه ادعا مي‌شود شرکت‌ها و کارخانه‌هاي بزرگ ماليات خود را در خارج از استان پرداخت مي‌کنند موضوع صحت ندارد چرا که همه اين کارخانجات ماليات خود را در استان پرداخت مي‌کنند و اگر نياز به انتقال پرونده از ساير استان‌ها باشد اين کار را انجام مي‌دهيم.

شناسايي حدود 4 هزار خانه خالي در اردبيل

وي گفت: براساس تبصره 169 ماليات مستقيم اگر خانه‌اي چهار ماه خالي باشد و ساکن (مالک يا مستأجر) نداشته باشد مشمول ماليات مي‌شود که ما از طريق سامانه املاک اطلاعات خانه‌هاي خالي استان را دريافت کرديم. نرخ محاسبه ماليات به تناسب سال‌هايي که خانه خالي مي‌ماند متفاوت است و ما در استان اردبيل 3 هزار و 800 خانه خالي را شناسايي کرديم که امکان دريافت 25 ميليارد تومان ماليات از آنها وجود دارد که از اين تعداد براي صاحبان 386 واحد پرونده تشکيل و مبلغ ماليات ابلاغ شده که در مرحله رسيدگي به اعتراض است که در صورت قطعي شدن مبلغ رقم مالياتي دريافت خواهد شد.

منبع : تسنیم

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها