عصر آذربایجان

گزارش خبر

مدهاي زودگذر يادگارهاي ماندگار

مدهاي زودگذر يادگارهاي ماندگار

1395/06/01

گروه اجتماعي: تاتو يا همان خالکوبي قرن‌هاي متمادي در بين قبايل ريشه داشته است.

گروه اجتماعي: تاتو يا همان خالکوبي قرن‌هاي متمادي در بين قبايل ريشه داشته است.
 خالکوبي در ايران بيشتر نزد زنان پهلوانان و اوباش‌هاي جاهل مرسوم بوده‌است اما اين روزها اين پديده از شکل سنتي خود خارج و بهانه‌اي براي مدگرايي در بين نوجوانان و جوانان شده است. نگاهي به سنت و فرهنگ‌هاي مردم ايران در سال هاي گذشته گواه از رواج خالکوبي دارد. خالکوبي‌هايي که محدود به افراد سالخورده براي ابراز عقايد و اعتقادات و نيز نشاني از ويژگي هاي سنتي قبايل و طوايف مختلف ايران زمين بود. خالکوبي‌هايي که معمولا نقش آرايش داشته و به چند نقش و خط ساده و يا طرح هاي اسليمي کوچک همچون ستاره و خورشيد محدود مي‌شدند.
*عطش خالکوبي از کجا نشأت مي‌گيرد؟
ناگفته نماند اين پديده در بين جاهلان و اوباش نيز محبوبيتي مثال زدني داشته و نشاني از سير اين جماعت در مراحل مختلف مرام و مسلک خاص خود بوده است. نقوش اين جماعت نيز طرح هايي با گستره‌‌اي از حشرات همچون عقرب و رتيل تا پرندگاني همچون عقاب و باز شکاري را شامل مي‌شد. برخي نيز سرگذشت روزهاي تلخ خود همچون زندان و يا خنجر نارفيق را طرح مي‌زدند.
 اما اين روزها اشتياق نوجوانان و جوانان براي داشتن خالکوبي بر پيکره‌ي خود بيش از هر زمان ديگري است. اين اشتياق نسل جوان به حدي گذرا و متنوع است که شاهد تبليغات گسترده‌ي برچسب ها و حتي دستکش و جوراب هاي منقش در شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي هستيم که به مانند خالکوبي‌هاي مرسوم ماندگار نبوده و با توجه به مد روز تغيير مي‌کنند. اشتياقي کم نظير که گستره‌‌ي آن از نوشتن يک نام نقش ساده و يا طرح‌هاي سه بعدي و نمادهاي جنسي زننده متغير است.
*نقش‌هايي با پيام‌هاي جنسي و خشونت
وقتي به نقش‌هاي خالکوبي توجه مي‌کنيم نگاره‌هايي با پيام خشونت و پيام‌هاي جنسي و رو به گسترش مي‌يابيم و در مجموع آنچه نگران کننده است بروز بحران هاي اجتماعي? رخ نمايي اين بحران‌ها درجاي جاي کنش افراد? وضعيت خشونت جنسي و بحران‌هاي مرتبط با آن است. البته نبايد اين نکته را فراموش کرد خيلي از اين خالکوبي‌ها تحت شرايط ويژه روحي? رواني و در موقعيت اجتماعي خاص ايجاد شده و پس از عبور از آن موقعيت? کارکرد خود را از دست داده و براي فرد به يک ضايعه و عارضه تبديل مي شود.رواج روز افزون اين پديده در بين ورزشکاران و هنرمندان نيز به ابزاري براي تبليغ آن و تشويق هر چه بيشتر مردم عادي شده تا حدي که حاضر به تحمل درد و التهاب شديد پوستي و نيز هزينه‌هاي بعضا هنگفت آن مي‌شوند.
*تاتوکارهاي تايلندي!
بازار تاتو يا خالکوبي آنچنان سکه شده که برخي از تاتو زنان براي فراگيري تکنيک‌هاي خاص و مدهاي جديد به کشورهايي همچون تايلند و ارمنستان سفر مي‌کنند.آرش يکي از فعالان اين صنف جديد مي‌گويد: به سبب استعدادي که در نقاشي و خطاطي داشتم براي دوستان نزديک خالکوبي مي‌کردم؛ اما رفته رفته تعداد مشتري هايمان بيشتر شد. او که به تازگي در تايلند دوره‌ي مخصوص تاتو را گذرانده ادامه مي‌دهد: طرح هاي قديمي و مرسوم ديگر باب ميل مشتريان نيست و به همين جهت از آخرين طرح‌ها و بروزترين متد ها براي جلب رضايتشان استفاده مي کنيم.
*امکان ابتلاء به ايدز در صورت استفاده از سوزن مشترک
 احسان وزيري متخصص پوست در مورد خطرات انجام خالکوبي بر روي سلامت به آناج مي‌گويد: در خالکوبي سوزن مستقيم به پوست و عمق بافت فرو مي‌رود که به راحتي مي‌تواند ويروس يا ميکروب را وارد بدن کند. به گفته وي جواناني که به خالکوبي مبادرت مي‌ورزند? بستري براي ابتلاي خود به انواع بيماري‌ها از را فراهم مي‌کنند.
*عوارض خالکوبي چيست؟
 اين پزشک متخصص خطرات خالکوبي را به ايجاد عفونت و انتقال بيماري‌ها متعدد محدود نمي‌داند و مي گويد: پوسته پوسته شدن? سفت شدن و التهاب هاي شديد پوستي از ديگر عوارض جانبي خالکوبي است.دکتر وزيري مي‌افزايد: به راحتي نمي‌توان جاي خالکوبي را در موقعي که فرد پشيمان شود پاک کرد. در حال حاضر پاک کردن تاتو با ليرز بهترين راه براي از بين بردن اين نقش و نگارهاست و هزينه‌ي آن بسته به عمق و نوع رنگ بکار رفته از 70هزار تا 2 ميليون تومان متغيير است. با رواج خالکوبي همانطور که تاتو کاران را به نان و نوايي رسانده پزشکان متخصص پوست و جراحان پلاستيک را که اقدام به پاک کردن آن مي‌کنند را نيز بهره مند کرده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج محل تاتو هم در قيمت‌ها بي تأثير نيست، تاتو هر?چقدر ظريف‌تر باشد و منطقه وسيع تري را دربر بگيرد مثل تاتوي کامل کمر و کتف قيمتي معادل 4 تا 18ميليون تومان دارد. طرح هاي خاص هم اگر بدون شابلون و با هنر دست تاتوکار روي بدن ترسيم شود به صورت توافقي با مشتري هزينه دريافت مي شود. اين هزينه ها در حالي پرداخت مي شود که يک قوطي 50 گرمي رنگ تاتو 80هزار تومان خريداري مي شود و معمولا براي تاتوهاي کوچک براي 80تا 90 تاتو را جواب مي‌دهدبه نظر مي رسد در اين رابطه بايد علاوه بر اطلاع رساني و افزايش آگاهي جوانان از عوارض اين پديده شوم? به جاي برخوردهاي سلبي و برانگيختن حساسيت جوانان با يک راهکار فرهنگي به استقبالش رفت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مدهاي زودگذر يادگارهاي ماندگار

مدهاي زودگذر يادگارهاي ماندگار
خروج

گروه اجتماعي: تاتو يا همان خالکوبي قرن‌هاي متمادي در بين قبايل ريشه داشته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها