گروه گزارش:راهآهن ميانه- تبريز چندين سال است که نميتواند راهي بهسوي مقصد خود بيابد و همچنان در ميانه راه متوقفشده است. 15 سالي ميشود که مردم آذربايجان شرقي منتظر شنيدن سوت قطار مسير تبريز- ميانه هستند و در طول اين سالها گوششان پرشده است از وعدههاي مسئولان وقت براي تکميل اين پروژه اما گويا بايد تا مدتها همچنان گوش خود را براي شنيدن صداي سوت قطار اين مسير تيز نگهدارند.گذشت اينهمه سال گره از اين پروژه مهم استاني باز نکرده و اين راهآهن باوجود پيشرفت 90 درصدي همچنان در بستانآباد متوقفشده و راه خود را به تبريز نيافته است.اين خط راهآهن که پس از تبريز، عازم مرز جلفا و سرانجام جمهوري آذربايجان و ترکيه خواهد شد، هماکنون در ميانهي راه مانده و هنوز مشخص نيست چه زماني به تبريز خواهد رسيد تا پسازآن استان آذربايجان شرقي و کشور را به همسايگان خارجي خود وصل کند. *پروژهاي که 15 ساله شد توحيد اخلاقي مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئياتي از اين پروژه ميگويد: اين پروژه يکي از طرحهاي عظيم استان بوده که از سال 79 آغازشده و هماکنون نيز پيشرفتي در حدود 90 درصد دارد.مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي، افتتاح اين خط راهآهن را گامي در راستاي بهبود مسير ريلي تهران- تبريز دانسته و ميگويد: در ابتدا، اين پروژه بهمنظور اتصال راهآهن تهران- ميانه به کشورهاي همسايه همچون آذربايجان و ترکيه طراحيشده بود اما هماکنون بعد از گذشت سالها در بستانآباد مانده است.وي ادامه ميدهد: هرچند طي مدت چند سال اخير، کار تکميل پروژه شتاب بيشتري گرفته که هماکنون نيز در مرحله ريلگذاري قرار دارد و با تکميل عمليات ريلي آن ميتوانيم در قسمتي از مسير، سوت قطار را بشنويم.اخلاقي بابيان اينکه ميزان پيشرفت 90 درصدي مربوط به مسير ميانه تا بستانآباد است، ميگويد: اما در مسير بستانآباد تا تبريز موانعي بر سر راه پروژه قرارگرفته که يکي از اين مشکلات وجود ناهمواريهاي فراوان در مسير بوده که سبب زمانبر شدن اجراي باقي عمليات شده است. *اعتبارات دولتي پاسخگوي طرح نيست مديرکل راه و شهرسازي استان ادامه ميدهد: با توجه به حجم بالاي اين پروژه نياز به اعتبار بالايي براي تکميل طرح داريم که بهطور يقين اعتبار دولتي نميتواند تا سالها کفاف اين ميزان هزينه را بدهد و به همين دليل در تلاش براي جذب فاينانس و مشارکت بخش خصوصي هستيم.وي ميافزايد: هرچند در سفر رياست جمهوري به استان نيز 350 ميليون دلار فاينانس به اين طرح اختصاص يافت و در اين ميان نيز تمامي مسئولان استاني بهصورت جدي در پي يافتن سرمايهگذار مناسب براي اين طرح هستند تا آن را به سرانجام برسانند. وعده دوخطه کردن مسير ريلي تهران به تبريز در اين ميان پس از گذشت 15 سال از آغاز طرح و تکميل نشدن آن، اين بار مسئولان اجرايي راهآهن خبر از دوخطه کردن مسير ريلي تهران به تبريز ميدهند، مسيري که در طول 15 سال هر گز به مقصد خود نرسيده است.مديرکل راهآهن استان چندي پيش خبر از دوخطه کردن خبر داد و گفت: عمليات اجرايي دوخطه کردن اين مسير از تهران تا کرج شروعشده است که با دوخطه شدن کل مسير تهران - تبريز، سرعت قطار در اين مسير به ??? کيلومتر در ساعت ميرسد .ميرحسن موسوي بابيان اينکه زيرسازي اين طرح تا پايان سال آينده به اتمام ميرسد، سياست دولت و راهآهن جمهوري اسلامي را دوخطه کردن مسير ريلي تهران- تبريز ميداند.مسير ميانه تا بستانآباد تا سال 95 ريلگذاري ميشود معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با مهر در خصوص آخرين وضعيت اين پروژه ميگويد: در حال حاضر اين پروژه در مسير ميانه تا بستانآباد پيشرفت بالايي دارد و هماکنون نيز 100 کيلومتر از خطوط راهآهن در مسير اين دو شهر منتظر ريلگذاريهاي پاياني خود است.محمدصادق پور مهدي ادامه ميدهد: اين پروژه يکي از طرحهاي مهم استان و حتي کشور است که ميتواند زمينهساز پيشرفت اقتصادي و مبادلات تجاري بيشتر در اين منطقه شود.وي ريلگذاري از ميانه تا بستانآباد را تا سال 95 عملي دانسته و ميگويد: تا سال آينده عمليات ريلگذاري در اين مسير انجام خواهد شد و تکميل ساير قسمتهاي مسير نيز بلافاصله پسازآن در دستور کار قرار ميگيرد. *حساسيت ويژه مسئولان راهآهن کشور بر روي پروژه پور مهدي ادامه ميدهد: از مسئولان مرتبط با پروژه ميخواهيم پيمانکاران طرح را براي تسريع در اجراي باقي عمليات مجاب کنند تا بتوانيم در سريعترين زمان ممکن اين پروژه را تحويل مردم استان دهيم.معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي بابيان اينکه اين پروژه، يک طرح ملي است، ميگويد: نهتنها مسئولان استاني بهشدت پيگير تکميل هر چه زودتر راهآهن ميانه- تبريز هستند بلکه مسئولان کشوري بهخصوص مديران راهآهن با حساسيت خاصي به دنبال اجراي با دقت و سريع اين پروژه هستند.باوجود گذشت 15 سال از آغاز اين طرح، هماکنون قطار ميانه – تبريز در ميانه راه و در شهر بستانآباد به دام افتاده و براي تکميل ريلهاي خود روزشماري ميکند تا سرانجام بتواند به مقصد خود، شهر تبريز برسد و پسازآن عازم مرزهاي ترکيه و آذربايجان شده و به آنها بپيوندد اما هنوز هم مشخص نيست که براي نيل به اين هدف چند سال بايد منتظر بود
گروه گزارش:راهآهن ميانه- تبريز چندين سال است که نميتواند راهي بهسوي مقصد خود بيابد و همچنان در ميانه راه متوقفشده است.