عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا اتاق فکري در سازمان‌ها براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نيست

نخبه تبريزي از بي توجهي‌هاي مسئولين مي_گويد//

1395/08/09

ولي زاده گفت: چگونه است که الان تمام کشورهاي پيشرفته با استفاده از مشاوران جامعه شناس و آسيب شناس در کنار مديران ارشد و تاثير گذار توانسته اند از راهکارهاي آنان استفاده کرده و بهره ببرند و در کشورمان چنين کارهايي صورت نمي گيرد؟

گروه اجتماعي:  ولي زاده گفت: چگونه است که الان تمام کشورهاي پيشرفته با استفاده از مشاوران جامعه شناس و آسيب شناس در کنار مديران ارشد و تاثير گذار توانسته اند از راهکارهاي آنان استفاده کرده و بهره ببرند و در کشورمان چنين کارهايي صورت نمي گيرد؟
توجه به نيروهاي جوان علي الخصوص قشر مومن و انقلابي همواره مورد تاکيد رهبرانقلاب بوده و ايشان از مسئولين در دوره هاي مختلف خواسته اند تا به نيروهاي جوان و ظرفيت هاي دروني کشور آنطور که شايسته است اهميت دهند. حال وقتي نيرويي مومن و انقلابي در تحقيقات علمي نيز سرآمد باشد ديگر جاي هيچ عذر و بهانه اي را براي حمايت نخواهد گذاشت. اخيرا جشنواره اي در تبريز با عنوان " خادمين شهر" توسط معاونت فرهنگي شهرداري تبريز برگزار شد و نفرات برتر نيز شناخته شدند. ما نيز تصميم گرفتيم تا با فردي که رتبه اول طرح هاي تحقيقاتي را در اين جشنواره به دست آورده است گفتگويي را انجام دهيم.
* در ابتدا از خودتان برايمان بگوييد و اين رتبه اي که کسب کرديد.
به نام خدا.  در ابتدا جا دارد از شما تشکر کنم که به عنوان يکي از رسانه هاي پرتلاش شهرمان توانسته ايد در اين مدت موفق عمل کرده و همواره جريان سازي خودتان را به بهترين نحو انجام دهيد. بنده شيرين ولي زاده، عضو بنياد علمي نخبگان کشوري، فارغ التحصيل کارشناسي در رشته پژوهشگري علوم اجتماعي از دانشگاه تبريز و دانشجوي کارشناسي ارشد جامعه شناسي هستم و داراي 18 عنوان استاني،کشوري و بين المللي مي باشم. همچنين توانستم در اين جشنواره يعني اولين جشنواره خادمين شهر که متعلق به شهرداري تبريز است رتبه اول طرح هاي تحقيقاتي را به دست بياورم.
*دلايل اينکه به مبحث آسيبهاي اجتماعي علي الخصوص اين پروزه علاقمند شديد چه بود؟
بنده از دوران نوجواني علاقمند به بحث آسيبهاي اجتماعي علي الخصوص حوزه اعتياد بودم. حتي در سال 87 طرحي را براي جشنواره جوان خوارزمي آماده سازي نموده ام که در آن بالاي 4000 نفر بيمار معتاد براي بررسي و تحقيق انتخاب کرده و آخرين طرح ارائه شده از سوي بنده براي شرکت در جشنواره بين المللي فارابي هم در حوزه علوم اجتماعي (اعتياد ) بوده است.
*به نظرتان مهمترين آسيبي که امروز جامعه مارا تهديد مي کند چيست؟
مهم ترين آسيبي که جامعه امروز ما را مورد تهديد قرار داده با توجه به اينکه هرم سني جمعيت ايران نسبت به ساير کشورها جوان است. تهديدات مرتبط با جنگ نرم نيز بسيار نگران کننده است چراکه هنوز جامعه ي ما آموزشهاي لازم را در رابطه با جلوگيري از آسيب اين جنگ را نديده است.  در اولويت هاي بعدي نيز  معضل اعتياد که متاسفانه  در کشور آمار بسيار نگران کننده  اي دارد و  پائين آمدن سن اعتياد وجود انواع مختلف و ناشناس مواد مخدر در بازار هاي کشور و در شهر تبريز، و معضل خطرناک که در حوزه اعتياد دامن گير جامعه امروز ما شده روند رشد گرايش بانوان به اعتياد را متاسفانه شاهد هستيم. و سومين آسيب جدي اجتماعي که جامعه ما را فرا گرفته است بيکاري است که خود ريشه اکثر بحران ها و آسيب هاي اجتماعي است.
*با اين اوصاف، راهکارهاي لازم براي مقابله با آسيبهاي اجتماعي را در چه چيزي مي دانيد؟
راهکارهاي بسيار زيادي وجود دارد که نياز به توجه مسئولين دارد. چگونه است که الان تمام کشورهاي پيشرفته با استفاده از مشاوران جامعه شناس و آسيب شناس در کنار مديران ارشد و تاثير گذار توانسته اند از راهکارهاي آنان استفاده کرده و بهره ببرند و در کشورمان چنين کارهايي صورت نمي گيرد؟ تاسيس اتاق فکر در رابطه با آسيبهاي اجتماعي بايد در تمام ارگانها، سازمانها  نهادها وجود داشته باشد. ارائه آمار کامل از سوي نهادهاي مربوطه چراکه اگر شفاف نباشد يک پژوهشگر نمي تواند راه حل را ارائه بنمايد. استفاده از استراتژي راهبردي با توسل به نتايج تحقيقات  بنيادي و در آخر بايد تاکيد کنم که آموزش ها بايد از مهد کودک آغاز شود و هزاران راهکار ديگر که به هيچ کدام از آن ها مسئولينمان اهميتي نمي دهند.
*انتقادي که در اين زمينه خطاب به هم حرفه اي هاي شما وجود دارد اين است که چرا پژوهشگران اجتماعي انطور که بايد و شايد طرحهاي عملياتي براي اصلاح مسائل اجتماعي جامعه ارائه نمي کنند؟
بنده به عنوان يک فرد نخبه کشوري در حوزه آسيبهاي اجتماعي با بيش از يک دهه تجربه به تازگي وارد حوزه کار فرهنگي شده ام  ولي تا کنون به جز حجت الاسلام حميدي از سوي مسئولين استاني هيچ گونه حمايتي را مشاهده نکردم. جا دارد گلايه شديد از دکتر جبارزاده هم به عنوان استاندار و هم به عنوان عالي ترين مقام اجرايي در استان به خاطر برخي بي توجهي ها در اين زمينه داشته باشم. در همه جا گفته ام که فقط به عشق رهبرم در ايران ماندگار شده ام و قولي که براي هم شهري هاي عزيزم دادم تا جايي بتوانم در رابطه با پيشگيري از معضل اعتياد انجام وظيفه خواهم نمود.
*در پايان اگر سخني داريد بفرماييد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تبريز بيدار،  مي خواهم تقدير و تشکر کنم از حجت الاسلام حميدي، معاونت محترم امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تبريز که اولين مسئول استان بودند به فرمايشات  رهبرانقلاب لبيک گفتند. چرا که فرموده بودند امور کشوري بايد به دست نخبگان باشد و حداقل ايشان بعد از 10 سال بنده را وارد حوزه فرهنگي نمودند.همچنين لازم مي_دانم تشکر کنم  از برادر بزرگوار جناب آقاي مهندس مطلبي ، مديريت محترم فرهنگسرا که فرصت کافي را در اختيار اينجانب قرار مي دهند تا تحقيقات  علمي خود را اجرا کنم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چرا اتاق فکري در سازمان‌ها براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نيست

نخبه تبريزي از بي توجهي‌هاي مسئولين مي_گويد//
خروج

ولي زاده گفت: چگونه است که الان تمام کشورهاي پيشرفته با استفاده از مشاوران جامعه شناس و آسيب شناس در کنار مديران ارشد و تاثير گذار توانسته اند از راهکارهاي آنان استفاده کرده و بهره ببرند و در کشورمان چنين کارهايي صورت نمي گيرد؟

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها