عصر آذربایجان

گزارش خبر

دست پر مهر مدارس در جيب والدين زنجاني

دست پر مهر مدارس در جيب والدين زنجاني

1402/05/29

گروه اجتماعي: همه ساله موعد ثبت نام مدارس که فرا مي‌رسد،دريافت وجوه به عناوين مختلف از والدين دانش آموزان به يکي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي آنها تبديل مي‌شود درحاليکه همواره مسوولان آموزش و پرورش از ممنوعيت اخذ پول اضافي از اوليا تاکيد کرده‌اند. بحث ثبت‌نام مدارس و اخذ وجه از والدين موضوعي است که هر سال تکرار مي‌شود اما با توجه به برداشت‌هاي متفاوتي که از موضوع وجود دارد، هيچ وقت والدين و مسئولان آموزش و پرورش در اين زمينه به توافق نرسيده اند و در اين ميان اين اوليا هستند که هر سال داستان شهريه براي آنها تکرار مي‌شود که به نظر مي رسد، پاياني ندارد.

گروه اجتماعي:  همه ساله موعد ثبت نام مدارس که فرا مي‌رسد،دريافت وجوه به عناوين مختلف از والدين دانش آموزان به يکي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي آنها تبديل مي‌شود درحاليکه همواره مسوولان آموزش و پرورش از ممنوعيت اخذ پول اضافي از اوليا تاکيد کرده‌اند. بحث ثبت‌نام مدارس و اخذ وجه از والدين موضوعي است که هر سال تکرار مي‌شود اما با توجه به برداشت‌هاي متفاوتي که از موضوع وجود دارد، هيچ وقت والدين و مسئولان آموزش و پرورش در اين زمينه به توافق نرسيده اند و در اين ميان اين اوليا هستند که هر سال داستان شهريه براي آنها تکرار مي‌شود که به نظر مي رسد، پاياني ندارد.
همين چند روز قبل، رضا مرادصحرايي وزير آموزش و پرورش در حاشيه جلسه هيات دولت به سؤال تکراري خبرنگاران مبني بر اينکه چرا هنگام ثبت نام دانش آموزان وجه نقد گرفته مي شود، پاسخي تکراري داده بود: «به جز بيمه و پول کتاب نبايد پولي گرفته شود» و اين جمله از زبان مسئولان استاني هم هميشه تکرار مي‌شود، مدارس دولتي به جز پول کتاب و بيمه نبايد وجه نقدي دريافت کنند.
اما گويي اين موضوع صرفا در حد يک حرف است و در عمل اتفاق ديگري مي‌افتد، يعني در يک قانون نانوشته و همزمان با شروع ثبت نام مدارس، تعداد پيام هاي مردمي براي کم و کيف ثبت نام و نيز مشکلات و چالش هاي پولي و مالي اوليا با مديران مدرسه روند صعودي به خود مي گيرد.
تا چند سال پيش مديران مدارس مي‌گفتند که براي پرداخت پول آب، برق، گاز و تلفن يا تعميرات ساختمان مثل موتورخانه، ايزوگام پشت‌بام و کلاس‌هاي فوق برنامه نياز دارند که والدين به مدرسه کمک نقدي کنند هرچند که عناوين درخواست آنها براي هزينه‌کرد در امور کمک به مدرسه تغيير کرده‌ اما اصل ماجراي گرفتن پول از والدين به قوت خود باقي است.
بازار داغ دريافت پول در مدارس غيردولتي
اما در اين ميان بازار رقابت مدارس غير دولتي داغ‌تر است چرا که برخي از خانواده‌ها به دليل داشتن تمکن مالي اقدام به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غير دولتي مي‌کنند و از سوي ديگر مدارسي که تبليغات آنها از رنگ و لعاب بهتري برخوردار باشد در اين رقابت پيروز مي‌شوند.
يکي از والدين که در حال ثبت نام فرزند خود در مدرسه ابتدايي است گفت: ثبت نام مدارس دست کمي از هفت خوان رستم ندارد، يعني بعد از اينکه همه مراحل را براي اثبات محل سکونت خود انجام داديم، نوبت به واريز شهريه مي‌رسد.
اين مادر زنجاني افزود: با وجود اينکه در سر درب مدرسه عنوان دولتي بودن نوشته شده است، اما در عمل اينطور نيست و مبالغ ديگري هم از اوليا دريافت مي‌شود.
وي اضافه کرد: هزينه ثبت نام کلاس اولي ها 70 هزار تومان است و به گفته مسئولان اين 700 هزار تومان بابت کتاب، بيمه و ساير موارد است.
يکي ديگر از والدين زنجاني با گلايه از اخذ اجباري مبلغي به عنوان کمک به مدرسه در يکي از مدارس زنجان، گفت: هرچند مي‌گويند، کمک‌هاي مردمي اجباري نيست و والدين مي‌توانند داوطلبانه به مدارس کمک کنند اما کادر مدرسه طوري با ما برخورد مي‌کنند که براي حفظ آبرو مجبور مي‌شويم هزينه‌ها را هرچند با نارضايتي پرداخت کنيم. وي تصريح کرد: براي مثال سال گذشته براي دريافت کارنامه مجبور به پرداخت مبلغ کمک به مدرسه شديم و چاره‌اي هم نداشتيم چون کارنامه را نمي‌دادند.
برخي از هزينه‌هاي مدارس را قسطي پرداخت مي‌کنيم
وي اضافه کرد: با وجود اصرار بيش از حد مدرسه، ما نيز به عنوان والدين مقاومت‌هايي در اين حوزه داريم، مثلا من هربار بايد به دروغ بگويم کارت بانکي را منزل جا گذاشتم يا هزار مشکل مالي خودم و همسرم را براي کادر مدرسه تعريف کنم تا باور کنند پولي ندارم.
يکي ديگر از والدين که در يک مدرسه غيرانتفاعي در حال ثبت نام فرزند خود است، گفت: گرفتن هزينه در اين مدرسه براي ما عادي شده است.وي اضافه کرد: من شاغلم و وقت پيدا کردن مدرسه مناسب براي فرزندم را ندارم به همين دليل مجبورم که همين شرايط را تحمل کنم.
اين مادر زنجاني با بيان اينکه هزينه يک مدرسه غيرانتفاعي در سال آنقدر بالاست که گاهي برخي از هزينه‌ها را به صورت اقساطي پرداخت مي‌کنيم، افزود: اميدواريم اولياي مدارس و آموزش و پرورش فکري در راستاي حل اين مشکلات بکنند.
دريافت بدون ضابطه پول به عنوان "کمک به مدرسه" غيرقانوني است
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان نيز گفت: در زمان ثبت نام، دريافت هرگونه وجه به غير از بيمه و پول کتاب و لباس کار در هنرستان‌ها، ممنوع است.
علي اسماعيلي اضافه کرد: مبلغ بيمه نيز به صورت علي‌الحساب بر اساس مبلغ ريالي سال گذشته اخذ خواهد شد.
وي تصريح کرد: هزينه اياب و ذهاب تا زمان تعيين تکليف نهايي وضعيت حمل و نقل ممنوع بوده و همين طور دريافت وجوه مجاز نيز بايد صرفا از طريق دستگاه کارتخوان و يا واريز به شماره حساب مدارس صورت پذيرد و دريافت غير از اين روش تخلف محسوب مي‌شود.
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بيان اينکه مديران مدارس مجاز به عقد هيچگونه قراردادي با توليدکنندگان لباس فرم دانش‌آموزان نيستند، افزود: براي جلوگيري از تحميل هزينه اضافي به خانواده‌ها مديران تدبيري اتخاذ کنند که لباس فرم سال قبل در صورت سالم و مناسب بودن با رضايت والدين و رعايت رنگ و مدل استفاده شود.وي دريافت بدون ضابطه کمک به مدرسه را غيرقانوني دانست و تصريح کرد: برخي خانواده‌هاي نيازمند حتي براي پرداخت هزينه بيمه دانش‌آموزي دچار مشکل هستند و از سوي ديگر نبايد اين برداشت نادرست ايجاد شود که کمک به مدرسه ضروري است.
اين مسوول گفت: به عبارت ديگر اگر مديري شرط ثبت‌نام را دريافت وجه از خانواده‌ها قرار دهد، اين امر قانوني نيست و در صورت گزارش والدين يا بازرسان با متخلفان برخورد مي‌شود.
اسماعيلي درباره برخورد سليقه‌اي مديران برخي مدارس در ثبت‌نام دانش‌آموزان، گفت: مهم‌ترين قانوني که در زمينه ثبت‌نام وجود دارد ممنوعيت دريافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام است و خانواده‌ها در صورت مشاهده اين تخلف مي‌توانند از مدير مدرسه شکايت کنند.
وي ادامه داد: البته درباره اخذ مشارکت‌هاي مردمي از سوي مدرسه، استفاده از ظرفيت اوليا يکي از نقاط قوت واحد آموزش مدرسه محسوب مي‌شود.
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان تصريح کرد: روش‌هاي مختلفي براي جلب مشارکت اوليا وجود دارد که يکي از آنها بحث مشارکت مالي است و برخي مدارس با شفافيت زيادي از ظرفيت مشارکت اوليا استفاده مي کنند که هم مدرسه و هم اوليا رضايت دارند چراکه مي دانند فايده اين کار را فرزند آنها مي بيند.
تعزيرات با اخذ وجه غيرقانوني در مدارس برخورد مي‌کند
 مديرکل تعزيرات حکومتي استان زنجان نيز با بيان اينکه تخلف مدارس غيرانتفاعي در شعب ويژه تعزيرات حکومتي رسيدگي مي‌شود، گفت: با مسوولان هر مدرسه‌اي که بدون ضابطه و خلاف تعرفه از مردم براي نام‌نويسي، پول دريافت کنند برخورد قانوني خواهد شد.
رضا مظفري با تأکيد بر اينکه مدارس غيرانتفاعي بايد موارد قانوني تعيين شده از سوي آموزش و پرورش را رعايت کنند؛ اضافه کرد: اگر خارج از تعرفه، هزينه دريافت شود، پرونده تعزيراتي تشکيل خواهد شد.
وي با بيان اينکه فعلا پرونده‌اي در اين باره در تعزيرات حکومتي تشکيل نشده است، يادآور شد: با توجه به اينکه در فصل ثبت‌نام مدارس هستيم به شدت موضوع تحت نظارت و کنترل است.
مظفري با بيان اينکه اوليا از رعايت نشدن قوانين مربوط در مدارس غيرانتفاعي شکايت دارند، افزود: از شهروندان مي‌خواهيم شکايات خود را در اين رابطه به تعزيرات حکومتي و ساير دستگاه‌هاي نظارتي گزارش کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، برآيند:به رغم تاکيد چندين باره آموزش و پرورش مبني بر ممنوعيت دريافت وجه از والدين دانش آموزان هنگام ثبت نام «به جز هزينه بيمه و پول کتاب» اما در برخي مدارس استان اين مهم رعايت نمي شود.
موضوعي که گلايه مندي و نارضايتي والدين را در پي داشته است و جا دارد دستگاه هاي متولي، نظارت هاي لازم را در اين زمينه با فرارسيدن ماه مهر بيشتر کننند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها