عصر آذربایجان

گزارش خبر

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد

1394/07/28

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

پرويز کردواني پدرعلم کويرشناسي در خصوص درياچه اروميه اظهار داشت: درياچه اروميه زماني ارزشمند بود نتوانستيم از آن مراقبت کنيم اکنون در بستر بيمار است و مداوا هم نمي‌شود و بايد به جايش پارک انرژي، گياهي حيواني ايجاد کنيم.
وي به اظهارات ضد و نقيض افراد در طي سالهاي گذشته اشاره کرد و افزود: بعضي‌ها اعتقاد داشتند اگراين درياچه خشک بشود، علاوه بر کشاورزي، روستاها و شهرها هم از بين مي روند اين درحالي است که برخي افراد نيز توسعه بخش کشاورزي را عامل اصلي خشک شدن درياچه اروميه مي‌دانند.
پدر علم کويرشناسي تاکيد کرد: بنا به رواياتي که مطرح است ??هزار حلقه چاه در اطراف درياچه حفر شده اين درحالي است که برخي مي‌گويند ?? هزار حلقه چاه و رئيس مديرکل بحران آذربايجان شرقي نيز ?? هزار و ??? چاه عنوان مي‌کند.
کردواني تصريح کرد: حفرچاههاي زياد باعث خشک شدن و نيز مريضي اين درياچه شده است اين امر زماني به وقوع پيوست که آبهاي سطحي قطع و درياچه رو به خشکي رفت.
پدر علم کويرشناسي ايران افزود: آب درياچه اروميه حوزه آبريز است يعني در پست‌ترين نقطه منطقه قرار گرفته به طوري که هم آبهاي بارندگي و سطحي و هم آب هاي زيرزميني، وارد درياچه مي‌شد متاسفانه با گرفتن آبهاي سطحي آب درياچه اروميه رو به کاهش رفت.
وي ادامه داد: طبق گفته محمديان رئيس جهاد کشاورزي آذربايجانشرقي ?هزار هکتار زمين کشاورزي در طي سه سال گذشته شور شده است همچنين آب ??? روستا قابل آشاميدن نيست تا جاييکه مردم ساعتها منتظر تانکر آب بوده و کشاورزان شاهد مرگ حيوانات خود هستند.
وي با بيان اينکه هنوز هم برخي از اين سياست‌هاي غلط در کشور اعمال مي‌شود وضعيت کنوني درياچه‌هاي بختگان و طشک درياچه فامور، اروميه و ديگر درياچه‌هاي خشک شده کشور را نمود عيني اعمال نظرهاي اشتباه گذشته دانست و تاکيدکرد: برخي از اين درياچه‌ها مانند طشک و بختگان ممکن است با آب بيشتر در سال‌هاي آينده احيا شوند اما جايي مانند درياچه اروميه ديگر احيا نخواهد شد زيرا خشکسالي آن را بيمار کرده است.
کردواني تاکيد کرد: بنابراين نبايد آب به درياچه اروميه انتقال داد اين درياچه به هيچ عنوان قابل احيا نيست. حتي اگر بخواهند آب به درياچه وارد کند اول بايد نمک آن را جمع‌‎آوري کنند .
*آب درياچه از ?? ميليارد متر مکعب به ??? ميليارد رسيده
کردواني اظهار داشت: درياچه اروميه ?? ميليارد مترمکعب آب داشته اما اکنون به ???ميليارد مترمکعب رسيده يعني هم‌اکنون اين درياچه به کوير تبديل و با آب کم شبيه باتلاق شده است.
وي ادامه داد: متاسفانه منابع آب کشور در دهه‌هاي اخير با برداشت‌هاي بي‌رويه و استفاده‌هاي غير متعارف غارت شده است و ما اکنون در شرايط کاملا بحراني قرار داريم.
*درياچه اروميه به بحرالميت تبديل مي‌شود
پدر علم کويرشناسي افزود: به چند دليل نمي‌توان آب به درياچه اروميه انتقال داد؛ در درجه اول بايد نمک جمع‌آوري شود اين درياچه ?? ميليارد مترمکعب آب داشنه اما به دليل شوري امکان پرورش ماهي نبود، حالا که قرار است ?? ميليارد متر مکعب يعني يک سوم درياچه احيا شود اگر همراه با نمک باشد شبيه بحرالميت خواهد شد بنابراين آب با نمک غليظ شده چيزي بدست نمي‌آيد.
وي اضافه کرد: بعضي‌ها مي‌گويند اگر درياچه احيا نشود ريزگرد اين درياچه تمام استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و کل کشور را فرا مي‌گيرد در حالي که چنين نيست اولا نمک درياچه بلور است و ريزگرد ندارد به طوري که طي ? ماه از سال اين منطقه بارندگي دارد وقتي باران مي بارد ديگر ريزگردي وجود ندارد شبيه گل شده، اگر نمک جمع شود چند مسئله حل خواهد شد: نخست اينکه ريزگردي وجود ندارد و دوم اينکه دورتادور درياچه را با هزارها ميليارد تومان جنگل کاري کردند که باد نمک را به سمت آذربايجان شرقي هدايت نکند. بنابراين اگر نمک جمع شود هزاران ميليارد تومان صرفه جويي مي‌‌شود که بيانگر تحقق اقتصاد مقاومتي است.
*ايران دارنده ماده اوليه خميردندان
وي با تاکيد براينکه ما نمي‌خواستيم درياچه خشک شود گفت: عدو شود سبب خير گرخدا خواهد، بنابراين نکته ديگر اين است که نمک درياچه اروميه منبع درآمدي بزرگ براي کشور است بايد جمع‌آوري کرد و در چاههاي نفتي و پتروشيمي و در ساخت خميردندان از آن بهره گرفت چرا که هم‌اکنون ايران ماده اوليه خميردندان در جهان را در اختيار دارد که بايد به جهانيان اعلام شود.
*نمک درياچه اروميه کاني است
کردواني گفت: خشکي درياچه اروميه مردم را اذيت مي کند چرا که نمک درياچه اروميه کاني است و در زمستان هواي سرد و کشنده و در تابستان نيز هواي داغ موجب سختي هايي براي مردم مي شود . نکته ديگر اينکه اگر آب به درياچه اروميه انتقال داده شود شوري آب وارد چاه‌ها شده و زمينهاي کشاورزي نابود مي‌شود.
وي تاکيد کرد: متاسفانه نمايندگان و مسئولان در سال‌هاي گذشته مردم را براي کشاورزي تشويق مي‌کردند تا زمينهاي کشاورزي را توسعه دهند بنابراين مردم مقصر نيستند بلکه مسئولان مقصر هستند.چه آباد بکنند يا نکنند بايد اول نمک درياچه جمع‌آوري شود. همچنين اگر هم مي‌خواهند احيا کنند آب ندارند.
*طرح نکاشت اجرا نشد
به گزارش آرازآذربايجان به نقل ازجهان کردواني افزود: حتي در سالهاي گذشته ??? دانشمند ايراني و ?? دانمشند خارجي طرحي به نام نکاشت در اطراف درياچه اروميه ارائه دادند که قرار شد دور تا دور درياچه اروميه تا سه سال زراعت انجام نشود اما اين طرح اجرايي نشد.
*آبياري قطره‌اي عملي نمي‌شود
وي با بيان اينکه روش‌هاي توصيه شده مانند آبياري قطره‌اي و باراني براي بخش کشاورزي راهکار مناسب براي بحران موجود بخش آب نيست، تاکيد کرد: متاسفانه بخش عمده‌اي از بحراني که با آن دست به گريبان هستيم ناشي از فشارهاي سياسي و ندانم کاري‌هايي است که راه حل هر مشکلي را فشار بيشتر بر بخش کشاورزي مي‌دانند.
کردواني با بيان اينکه قنات‌ها احياگر تالاب‌ها و درياچه‌ها محسوب مي‌شوند، گفت: بحران آب از زماني شروع شد که ما به قنات‌ها بي‌توجهي کرديم و به دنبال حفر چاه‌هاي عميق و نيمه عميق رفتيم‌، چاه‌ها همه آب‌هاي موجود در زمين را مکيدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند.
وي تصريح کرد: سال گذشته معاون اول رئيس جمهور اعتنايي به طرح احياي درياچه اروميه نکردند و با يک شرکت نروژي قرارداد دوساله منعقد کردند تا بعد از مطالعه آب درياي خزر را به اين درياچه انتقال دهند که عملياتي نشد.
*هزينه سرمايه ملي براي درياچه‌اي که احيا نمي‌شود خيانت است
همچنين قرار بود در سال ?? کانالي را از ?? کيلومتري شرق پيرانشهر به سمت نقده و از آنجا به مراغه و تبريز احداث کنند اين هم به دليل سنگاخي و شيب دار بودن منطقه اجرا نشد وچند روز پيش نيز وزير نيرو گفته است که طرحي ديگري را براي انتقال آب در دست اجرا داريم اگر اين طرح اجرا شود سالانه ??? ميليون مترمکعب آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه انتقال داده مي شود که اين طرح تا سال ?? اجرايي خواهد شد.براي انجام اين مهم، احداث سد کاني سيب در دست اجرا است و براي آنکه بتوان آب بيشتري به درياچه منتقل کرد بندي در ?.? کيلومتري منطقه بادين آبادطراحي شده که با يک تونل ?? کيلومتري آب را به حوضه درياچه منتقل خواهد کرد که کل اعتبار مورد نياز آن ?? هزار ميليارد ريال است.
بنابراين با اين وضع مالي اقتصاد کشور هزينه کردن براي درياچه‌اي که به هيچ وجه قابل احيا نيست خيانت به اقتصاد ملي کشور است چرا مسئولان ذي‌ربط فکر اساسي براي اين امر مهم نمي کنند.

منبع : عصر آذربایجان

برچسب ها: دریاچه ارومیه

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

واريز فاضلاب علت اصلي مرگ و مير پرندگان در درياچه اروميه

سرپرست اداره کل محيط زيست آذربايجان‌غربي خبرداد
خروج

گروه خبر:سرپرست اداره کل محيط زيست آذربايجان‌غربي گفت: واريز فاضلاب علت اصلي مرگ و مير پرندگان در درياچه اروميه است.

درياچه اي که ديگر بايد آن را در خيابان ها پيدا کنيم

عصر آذربایجان تحلیل می کند//
خروج

گروه تحليل:از بين بردن درياچه ي طبيعي به قيمت احداث درياچه ي مصنوعي؟؟؟وضعيت درياچه‌ي اروميه چندين سال است که بسيار خطرناک است و صد البته فاجعه‌آميز است. داغي که چندين سال است بر دل مردم مانده است و همچنان چشم انتظار سيراب کردن اين نگين زيبا هستند.درياچه اي که تا به حال جان کسي را نگرفته است اکنون در بستر مرگ همچنان نيازمند توجه بيشتر است.بزرگترين زيستگاه طبيعي آرتميا در جهان اکنون خالي از حيات است

بمب 8 ميليارد تني نمك بر سر چه کساني خراب ميشود

دریاچه ارومیه
خروج

گروه اجتماعي: دراچه ي اروميه که به گفته يونسکو يکي از مهم‌ترين تالاب‌هاي جهان است، در حال نابودي قرار دارد. ديگر کار از سانتي متر و ذره ذره خشک شدن گذشته است.درياچه اي که روزي جز ششمين درياچه ي نمک دنيا بود؛اکنون کاملا خشک شده است.

نگين آذربايجان هرروز تشنه‌تر از ديروز

نگين آذربايجان هرروز تشنه‌تر از ديروز
خروج

گروه اجتماعي: با وجود بارندگي هاي اخير کارشناسان از کاهش 40 سانتي‌متري مساحت آب درياچه اروميه سخن مي‌گويند تا نگين آذربايجان همچنان در بازار داغ وعده ها، هرروز تشنه‌تر از ديروز شود.

تنفس نمک در شمال غرب ايران آغاز شد

تنفس نمک در شمال غرب ايران آغاز شد
خروج

گروه اقتصادي:به گفته کارشناسان امر، احياي درياچه اروميه حداقل 10 سال زمان خواهد برد. مطمئنا نمي توان تا 10 سال آينده تنفس نمک را در اين منطقه تحمل کرد، از اينرو بايد فکري به حال نمک هاي زمين هاي خشک اطراف درياچه اروميه کرد.

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی

زنگ خطر بحران دریاچه ارومیه برای سلامت جوامع محلی
خروج

دریاچه ارومیه نسبت به سایر دریاچه های مشابه درجه شوری بالایی دارد که با خشک شدن آن نمک های انباشته شده پیرامون آن زیاد خواهد بود و این زنگ خطری بر سلامت جسمی و روانی جوامع محلی است.

تاکنون هیچ پروژه آبرسانی دریاچه ارومیه به مدار بهره برداری نرسیده است

تاکنون هیچ پروژه آبرسانی دریاچه ارومیه به مدار بهره برداری نرسیده است
خروج

مدیر دفتراستانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: مشکل اصلی پروژه های احیای دریاچه ارومیه کمبود منابع مالی است.

سازمان بازرسي به نحوه هزينه کرد اعتبارات احياي درياچه اروميه رسيدگي مي‌کند

سازمان بازرسي به نحوه هزينه کرد اعتبارات احياي درياچه اروميه رسيدگي مي‌کند
خروج

گروه خبر: مديرکل سازمان بازرسي آذربايجان غربي گفت: به‌زودي اين سازمان به نحوه هزينه کرد اعتبارات احيا درياچه اروميه که عمدتاً توسط 6 دستگاه هزينه مي‌شود ورود کرده و به جزئيات آن رسيدگي مي‌کند.

صداي پاي اميد در احياي درياچه اروميه

صداي پاي اميد در احياي درياچه اروميه
خروج

گروه اجتماعي: احياي درياچه اروميه به عنوان زيستکره ثبت شده در يونسکو از جمله مطالبات ملي ايرانيان است و سازمان هاي عضو ستاد احيا براي تحقق آن همه کاري مي کنند تا صداي پاي اميد در مسير نجات اين پهنه آبي جهاني خاموش نشود.

فعالیت ستاد تثبیت دریاچه ارومیه در نقش ستاد احیا تا کنون

فعالیت ستاد تثبیت دریاچه ارومیه در نقش ستاد احیا تا کنون
خروج

وضعیت نامعلوم دریاچه ارومیه، اقدامات ستاد احیا و نظریه علمی و جالب توجه محققان زمین شناسان ارشد کشور، بیم و امیدی ناموزون را در دل مردمان آذربایجان غربی به وجود آورده است.

سياست کاهش سطح زير کشت چغندرقند براي احياء درياچه اروميه دنبال مي‌شود

سياست کاهش سطح زير کشت چغندرقند براي احياء درياچه اروميه دنبال مي‌شود
خروج

گروه خبر: استاندار آذربايجان غربي گفت: برنامه‌هاي احياء درياچه اروميه به ويژه سياست کاهش سطح زير کشت چغندرقند به صورت جدي در استان دنبال مي‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها