عصر آذربایجان

گزارش خبر

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش

1394/07/29

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.
نبود مرکز پخش و توزيع کتاب، گران بودن کاغذ، پروسه بسيار طولاني گرفتن مجوز کتاب، تحميل هزينه‌هاي اضافي بر ناشران از مشکلاتي است که نفس صنعت چاپ و نشر کتاب در آذربايجان غربي را به شماره انداخته است.
برگزاري سيزدهمين نمايشگاه سراسري کتاب در اروميه بعد از روکود دو ساله اميد را دوباره در دل ناشران استاني زنده کرده تا شايد استقبال مردم از اين نمايشگاه بتواند انگيزه فعاليت را در بين ناشران تقويت کند اما با وجود استقبال زياد ولي خريد اندک کتاب توسط مردم درد کهنه ناشران استاني سرباز زد.
هر چند با آغاز به کار نمايشگاه کتاب اروميه اين بار در محل جديد خود يعني مجتمع فرهنگي هنري مردم از همان ساعات اوليه نمايشگاه استقبال بسيار خوبي داشتند اما دستهاي خالي آن‌ها هنگام خروج از نمايشگاه کتاب حاکي از گراني قيمت کتاب‌ها در مقايسه با سطح درآمدي مردم بود.اين نمايشگاه بعد از يک هفته امروز در حالي به کار خود پايان مي‌دهد که ناشران به خصوص ناشران بومي از روند خريد کم کتاب و مشکلات متعدد و قديمي به جا مانده در اين بخش همچنان گلايه مند هستند.
*نبود مرکز پخش و توزيع کتاب پيش پاي ناشران آذربايجان غربي
يکي از ناشراني که در سيزدهمين نمايشگاه سراسري کتاب اروميه شرکت کرده است در خصوص مشکلات ناشران استان گفت: گران بودن کاغذ، هزينه‌هاي بالاي چاپ، نبود سوبسيت و حمايت از جمله مشکلاتي است که باعث شده هزينه خريد کتاب بالا رود و مردم به دليل گراني از خريد آن خودداري کنند.شيوا فرسار با اشاره به اينکه امروز به دليل رشد روز افزون تکنولوژي و وجود فايل pdf دراينترنت، علاقه مردم به فضاي مجازي و گران بودن کتاب باعث مي‌شود که مردم فايل‌ها را از اينترنت دانلود کنند افزود: متاسفانه اين در حالي است که اکثر اين فايل‌ها غير قانوني و بدون اجازه ناشر وجود دارد.
وي از نبود مرکز پخش و توزيع کتاب در اروميه و استان گلايه کرد و اظهارداشت: هم اکنون در کنار اين مشکلات پخش کتاب يکي از دغدغه‌هاي قديمي و حل نشده ناشران استان است، متاسفانه کتابفروشي هاي استان و اروميه از خريد کتاب‌هاي ناشران استان خودداري مي‌کنند.فرسار با اشاره به تحميل هزينه‌هاي اضافي بر دوش ناشران استان اضافه کرد: اکثر کتابرفروشي هاي استان و اروميه مي‌گويند که ما کتاب‌هايمان را از انتشارات خاصي مي‌خريم و يا اينکه مي‌گويند با تهران کار مي‌کنيم، گاهي وقت‌ها نيز ما کتاب‌هايمان را به تهران مي‌فرستيم و از آنجا دوباره به اروميه ارسال مي‌شود.
*گذراندن هفت خوان رستم براي گرفتن مجوز چاپ کتاب
يکي ديگر از ناشران استاني در نمايشگاه کتاب گذراندن هفت خوان رستم و طولاني بودن زمان مجوز گرفتن چاپ کتاب را از دغدغه‌هاي مهم ناشران کتاب استان عنوان کرد گفت: مجوز گرفتن براي چاپ کتاب خيلي سخت و دشوار است به طوريکه ?? سال براي گرفتن مجوز طول کشيده است.محمد صبحدل بودجه ناچيز، طولاني شدن گرفتن مجوز و نبود سرمايه و حمايت را از ديگر دغدغه‌هاي ناشران استان برشمرد که موجب مي‌شود تيراژ چاپ کتاب‌ها در استان پايين آمده و مردم استقبال کمي از کتاب‌ها داشته باشند.نداشتن تسهيلات و وام، حمايت نکردن، بالا بودن هزينه‌هاي چاپ و نبود چاپ خانه‌هاي ارزان قيمت از ديگر مشکلاتي است که به عقيده صبحدل موجب رکود فضاي چاپ و نشر کتاب در اروميه و استان شده که نيازمند توجه ويژه مسئولان است.
*نگاه عادلانه مسئولان استان به ناشران مي‌تواند بسياري از مشکلات را حل کند
بهرام اسدي از ديگر ناشران فعال بومي در استان معتقد است برخي از مشکلات از جمله گران بودن کاغذ، طولاني بودن روند اخذ مجوز براي چاپ کتاب، نبود سيستم مناسب توزيع و ... مشکلات قديمي و همه گير در کل کشور است.وي اظهارداشت: اين مشکلات قديمي سالهاست مانع توسعه چاپ و نشر کتاب در استان و کشور شده که نيازمند همت مسئولان است اما بخشي از مشکلات ناشران استان از جمله تبعيض و بي توجهي مسئولان فرهنگي از دغدغه‌هاي بومي ناشران استان است.اسدي اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در برخي از فصول سال اقدام به خريد کتاب از ناشران مشخص مي‌کند اين در حالي است که با خريد کتاب از همه ناشران استاني مي‌توان با نگاه عادلانه حجم برخي از مشکلات را از دوش ناشران استان کاست.
*بالا بودن هزينه‌هاي چاپ به دليل کم بودن ميزان سفارشات است
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي در خصوص مسائل و مشکلات صنعت چاپ و نشر کتاب در استان گفت: امسال تلاش شد با برگزاري نمايشگاه سراسري کتاب بعد از رکود دو ساله بخشي از مشکلات فروش ناشران استان حل شود.
حجت الاسلام محمد باقر کريمي با بيان اينکه سالهاي گذشته نمايشگاه کتاب در محل پارک جنگلي اروميه داير مي‌شد که مورد گلايه مردم به دليل دور بودن از سطح شهر و مشکل رفت و آمد قرار مي‌گرفت افزود: امسال با برگزاري اين نمايشگاه در داخل شهر و محل مجتمع فرهنگي و هنري اروميه اين مشکل را سعي کرديم برطرف کنيم که استقبال مناسب مردم نشان دهنده انتخاب به جاي محل نمايشگاه بود.
وي ادامه داد: امسال اولين سال برگزاري نمايشگاه در محل مجتمع فرهنگي و هنري اروميه و داراي مشکلات جزيي بودکه با همکاري مسولين در صدد حل اين مشکلات بوديم واميدواريم توانسته باشيم باري از مشکلات اين بخش را برداشته باشيم.حجت الاسلام کريمي با اشاره به اينکه هم اکنون 114 ناشر در استان فعاليت مي‌کنند گفت: وجود اين تعداد ناشر در استان آذربايجان غربي يک فرصت مغتنم است اما متاسفانه از اين ظرفيت به خوبي استفاده نمي‌شود.وي گران بودن کاغذ، هزينه‌هاي چاپ و... را از مشکلات کشوري ناشران کتاب عنوان کرد و گفت: گران بودن هزينه چاپ يک مشکل کشوري هست و به استان آذربايجان غربي ربطي ندارد.
*امکان ساخت مجتمع ناشران در آذربايجان غربي مسير نيست
وي در خصوص نياز به ساخت مجتمع ناشران و تجميع آن‌ها در يک مکان مشخص اظهارداشت: اين امکان مسير نيست چون خود ناشران هم تمايل دارند در مکان‌هايي باشند که دسترسي مردم راحت تر باشد و اين باعث مي‌شود ناشران رقابت داشته باشند به همين دليل اين امکان و ضرورت وجود ندارد.مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي دليل بالا بودن هزينه‌هاي چاپ در استان را کمبود سفارشات عنوان کرد و افزود: ناشران به چاپخانه‌هاي استان اعتماد نمي‌کنند و سفارشات خود را به استان‌هاي ديگر مي‌فرستند به همين دليل قيمت چاپ افزايش پيدا مي‌کند در صورتي که سفارشات ناشران بيشتر باشد و به چاپخانه‌هاي ما اعتماد کافي و لازم داشته باشند قيمت چاپ ارزان خواهد شد.
حجت الاسلام کريمي به استقبال بي نظير و کم نظير مردم از سيزدهمين نمايشگاه سراسري کتاب اروميه اشاره کرد و افزود: ساليان گذشته که نمايشگاه کتاب در پارک جنگلي برپا مي‌شد افرادي که براي تفريح مي‌رفتند کتاب مي‌خريدند اما امسال مردم فقط به قصد خريدن کتاب به نمايشگاه مراجعه مي‌کنند.مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي به استقبال بي نظير مدارس و دانش آموزان اشاره کرد و افزود: دانش آموزان اطلاعات خوبي از فرهنگ کتاب و کتاب خواني دارند.

منبع : خبرگزاری مهر آذربایجان غربی

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها