عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشف راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب

کشف راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب

1395/12/01

دانشمندان سرانجام بعد از مطالعات فراوان توانستند راز »حلقه‌هاي مرموز« را در صحراي ناميب کشف کنند.

گروه گزارش: دانشمندان سرانجام بعد از مطالعات فراوان توانستند راز »حلقه‌هاي مرموز« را در صحراي ناميب کشف کنند.
علفزارهاي صحراي ناميب مملو از حلقه‌هاي مرموزي است که داخل آنها پوشش گياهي رشد نمي‌کند و مانند لکه‌هاي آبله و وصله‌هايي بر تن صحرا جا خوش کرده‌اند و محققان مدت‌ها به دنبال علت شکل‌گيري آنها بوده‌اند.
به گزارش sciencealert، دانشمندان تاکنون فرضيه‌هاي متعددي را براي چگونگي تشکيل اين حلقه‌ها ذکر کرده‌اند که از رقابت گياهان براي دستيابي به آب محدود در منطقه گرفته تا موريانه‌هايي که قلمروي خود را از پوشش گياهي پاک کرده‌اند، را شامل مي‌شود.
اما محققان به تازگي علت اين پديده را عنوان کرده‌اند و معتقدند که ترکيب اين دو عامل باعث تشکيل چنين حلقه‌هاي مرموزي شده است.
اين دايره‌هاي مرموز در مساحتي حدود 2414 متر در طول آفريقا گسترش يافته‌اند و هر حلقه دايره‌اي شکل قطري برابر دو تا 35 متر دارند. نکته جالب توجه، رشد علف در اطراف اين حلقه‌هاي مرموز است که بلندتر و متراکم‌تر از ساير نقاط اين دشت رشد مي‌کند.
اين حلقه‌ها از بالا که به آن نگاه مي‌کنيم متفاوت‌تر به نظر مي‌رسند و با نگاهي به سايت‌هاي اينترنتي مي‌توان افسانه‌هايي را در اين باره مشاهده کرد که علت تشکيل اين حلقه‌ها را ورود اژدها يا موجودات فضايي دانسته‌اند که از سفينه‌هاي فضايي وارد اين منطقه شده‌اند.
نظريه دانشمندان درباره اين پديده به دو بخش تقسيم مي‌شود: يکي جمع شدن گياهان اين صحرا براي دستيابي به آب محدود در اين منطقه است. از سوي ديگر، محققان فرضيه ديگري را نيز مطرح کرده‌اند مبني بر اينکه موريانه‌ها قلمرو زندگي خود را از گياهان اطراف پاک کرده‌اند. آنها اين کار را علاوه بر تغذيه از گياهان، براي ايجاد گودال‌هايي از آب در زيرزمين انجام داده‌اند.
اما شواهد حاکي از آن است که هيچ کدام از اين دو دليل منطقي و علمي نيستند. دليل اول هنوز به درستي توسط دانشمندان مورد آزمايش و بررسي قرار نگرفته است و دليل موريانه‌ها نيز از آنجايي قطعي نيست که محققان معتقدند موريانه‌ها قادر نيستند دايره‌هايي به اين منظمي و بزرگي در اين صحراي وسيع ايجاد کنند.
اما برخي دانشمندان بر اين باورند که ترکيب اين دو عامل در کنار هم باعث شکل‌گيري چنين حلقه‌هايي در صحراي ناميب شده است.
آنها با تهيه مدل‌هاي کامپيوتري و مقايسه آنها با شواهد موجود در طبيعت دريافتند که رقابت گياهان براي دسترسي به آب محدود در منطقه و مشخص کردن قلمرو زندگي توسط موريانه‌ها عامل تشکيل اين حلقه‌هاي مرموز بوده‌اند.
محققان، از لانه‌هاي اجتماعي موريانه‌ها در چهار قاره جهان تصاوير ماهواره‌اي تهيه کرده‌اند و با تهيه شبيه‌سازي‌هاي کامپيوتري به دنبال کشف علت شکل‌گيري چنين حلقه‌هايي هستند تا دريابند که چرا لانه‌هايي که موريانه‌ها در دل اين صحرا ايجاد کرده‌اند شکل‌هاي منظمي دارند و چرا الگوي آنها از بالا شبيه لانه زنبور است.
کلوني حشراتي مانند موريانه قلمروي خود را به منظور دستيابي آب و غذا، وسعت مي‌دهند تا جايي که به کلوني ديگر برسند. آنگاه رقابتي بر سر قلمرو بين اين دو کلوني شکل مي‌گيرد که در انتها معمولا ضصيف‌تر‌ها شکسست مي‌خورند. بنابراين کلوني قوي‌تر و بزرگ‌تر در منطقه باقي مي‌مانند و زماني که محدوده قلمروي آنها به يکديگر مي‌رسد، مرزهاي آنها مشخص شده است و به شکل الگوي لانه زنبور تشکيل مي‌شوند.
در گذر زمان، کلوني‌هاي بزرگ، کلوني‌هاي کوچک را از بين مي‌برند اما کلوني‌هاي بزرگ در رقابت دائمي براي تصاحب قلمروي خود ادامه مي‌دهند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آفتاب  گياهان و علف‌هايي هم که در اين منطقه رشد مي‌کنند براي دستيابي به آب محدود در اين صحرا به شکل خوشه در کنار هم قرار مي‌گيرند و با سايه انداختن روي علف‌هاي کناري باعث جذب رطوبت به دل خاک مي‌شوند.
گياهاني که از محدوده اين خوشه‌ها خارجند  معمولا به سختي به آب دسترسي پيدا مي‌کنند چراکه موريانه‌ها آنها را دور از حلقه‌ها نگه مي‌دارند و همين امر باعث مي‌شود نوار نازکي از گياهان در دهانه اين حلقه‌ها شکل گيرند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کشف راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب

کشف راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب
خروج

دانشمندان سرانجام بعد از مطالعات فراوان توانستند راز »حلقه‌هاي مرموز« را در صحراي ناميب کشف کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها