عصر آذربایجان

گزارش خبر

بارش باران بهاري و حياتي دوباره در کالبد جزاير درياچه اروميه

بارش باران بهاري و حياتي دوباره در کالبد جزاير درياچه اروميه

1403/01/26

گروه اجتماعي: بارش باران بهاري موجب سيراب شدن جزاير درياچه اروميه شده و وضعيت پوشش گياهي در جزاير را در حد مطلوبي قرار داده است. بارش باران بهاري که در هفته جاري با تقويت سامانه بارشي در آذربايجان غربي و جزاير درياچه اروميه محقق شده، نشاط و شادابي دوباره به جزاير و پارک ملي به عنوان زيستگاه انواع چهارپايان و حيوانات وحشي بخشيده است.

گروه اجتماعي:  بارش باران بهاري موجب سيراب شدن جزاير درياچه اروميه شده و وضعيت پوشش گياهي در جزاير را در حد مطلوبي قرار داده است.  بارش باران بهاري که در هفته جاري با تقويت سامانه بارشي در آذربايجان غربي و جزاير درياچه اروميه محقق شده، نشاط و شادابي دوباره به جزاير و پارک ملي به عنوان زيستگاه انواع چهارپايان و حيوانات وحشي بخشيده است.
سواحل و جزاير تالاب بين المللي پارک ملي درياچه اروميه، زيستگاه گوزن زرد ايراني، قوچ و ميش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان است و اين درياچه جزو يکي از زيستگاه هاي مهم حيات وحش کشور محسوب مي شود که بارشهاي پاييزه تا بهاره نقش مهمي در تامين امنيت غذايي حيات وحش آن دارد.
آب مصرفي حيات وحش جزاير درياچه اروميه از طريق چشمه هاي آب شيرين در جزاير کبودان و اشک و نيز نزولات جوي فراهم مي شود و به لحاظ کم شدن دبي چشمه هاي آب شيرين که در نتيجه خشکسالي هاي دهه هاي اخير اتفاق افتاده است، آب مورد نياز در فصول گرم از طريق سواحل و به صورت دستي يا با بالگرد به جزاير حمل مي شد که در سال گذشته اين وضعيت اندکي بهبود يافت.
آب انبارهاي پارک ملي در حال آبگيري هستند
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در اين زمينه گفت: از نظر زيستگاهي جزاير به خاطر برف و باران زمستانه و بهاره وضعيت مطلوبي دارند و وجود آب انبارهاي ذخيره آب به تعداد 19 مورد از نقاط قوت در اين زمينه است که همه مملو از آب هستند و اين روند ادامه دارد.
سعيد شهند افزود: از نظر پوشش گياهي هم بارشها باعث افزايش گياهان خود رو مي شود و نيازي به انتقال علوفه مازاد نيست و حيات وحش به نحو بهينه اي مي توانند از ذخاير گياهي جزاير بهره مند شوند.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي اضافه کرد: قوچ و ميش ارمني گونه غالب حيات وحش جزاير است و به تعداد يک هزار و 500 راس در اين زيست بوم در حال زيست هستند.وي ادامه داد: بين 25 تا 30 راس گوزن زرد ايراني نيز در جزيره اشک زيست مي کنند که پايش آنلاين اين منطقه توسط محيط بانان انجام مي شود و از شرايط مطلوبي برخوردار هستند.
مسئول پارک ملي درياچه اروميه نيز در اين زمينه گفت: پارک ملي درياچه اروميه هم اکنون داراي 19 آب انبار بتني و سطوح شيبدار است که در داخل آن تانکر داريم که ظرفيت آنها از 40 تا 80 هزار ليتر است و وقتي باران مي بارد با ناودان ها به تانکرها هدايت مي شود و ذخيره آبي براي تابستان هم داريم .
مرتضي داوودي اظهار کرد: در جزاير سنگاب هاي طبيعي داريم که حيات وحش تا خرداد از اين منابع هم بهره مند مي شوند و ما در تابستان اب آنبارهاي خود را بازگشايي مي کنيم.
به گفته وي کل ظرفيت آب انبار ها 500 تا 600 هزار ليتر است و جزاير غالب، کبودان، اشک، اسپير و آرزو هستند و در وسعت هم به ترتيب ذکر شده قرار دارند.
وي ادامه داد: جزيره کبودان با سه هزار و 500 هکتار ، اشک 2 هزار و 300 هکتار ، اسپير با هزار و 600 هکتار و ارزو داراي 800 هکتار مساحت است.
به گفته داوودي پوشش گياهي هم عمدتا گياهاني از گونه گندميان بوده و شامل درختان پسته وحشي است که در اصطلاح عاميانه بنه گفته مي شود و کاکوتي و سنبل وحشي هم وجود دارد و 151 تا 171 گونه گياهي در جزاير وجود دارد که ثبت شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا بارشهاي اخير موجب بهبود شرايط زيستي در جزاير اسپير و آرزو شده است و در اين 2 جزيره در زمينه پوشش گياهي رشد گياهان سرعت گرفته است.
جزاير درياچه اروميه زيستگاه عمده حيات وحش شامل قوچ و ميش ارمني، گوزن زرد ايراني و انواع پرندگان، خزندگان و برخي گونه هاي مهاجم غيربومي است که به واسطه کم آبي درياچه اروميه در دهه هاي قبل وارد جزيره شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها