عصر آذربایجان

گزارش خبر

آرتمياي شوربخت بار ديگر در سراشيبي زوال

آرتمياي شوربخت بار ديگر در سراشيبي زوال

1396/04/11

گروه گزارش: آرتمياي درياچه اروميه که سالهاست با شرايط نامناسب زيستي به سر مي برد، با گرم شدن هوا، بار ديگر حيات اين موجود شوربخت دچار بحران مي شود.

به گزارش عصرآذربايجان، در درياچه شور اروميه که امروزه با بحران جدي مواجه است، آرتميا، تنها موجود زنده اين درياچه نيز با مشکلات زيادي دست به گريبان است. اين موجود زنده که شرايط درياچه اروميه وضعيت حيات آن را دچار مشکل کرده است، امروز با گرم شدن هوا و افزايش تبخير آب و به تبع آن افزايش ميزان شوري آب، بار ديگر چرخه زندگي‌اش مختل شده و اين نوع آرتميا که يکي از گونه هاي مهم آرتميا در جهان است، در يک قدمي نابودي قرار دارد. از جايي که آرتميا از نظر ارزآوري يکي از مهم ترين مواردي است که مد نظر قرار دارد، وضعيت بحراني و شوري فوق اشباع درياچه اروميه بار ديگر مشکلات متعددي را در اين زمينه ايجا کرده است، از جايي که زمان پرآبي درياچه اروميه شاهد صادرات آرتميا به خارج از ايران بوديم، هم اکنون با بحران درياچه اروميه نه تنها صادرات آرتميا از ايران غيرممکن شده است  بلکه چندين شرکت خارجي که در توليد و پرورش آرتميا فعاليت داشتند نيز ديگر قادر به ادامه فعاليت نبوده و بخشي از نياز آرتميا نيز به ايران وارد مي شود که علاوه بر ايجاد مشکلات متعدد، هزينه هاي قابل توجهي را به کشور تحميل مي کند.
*صادرات آرتميا از ايران قطع و واردات داريم
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور در اين خصوص مي گويد: زمان پرآبي درياچه اروميه پنج شرکت توليد و پرورش آرتميا در کشور فعاليت داشتند که ميزان توليد اين شرکت ها 100 تن در سال بود و اين در حالي است که هم اکنون فقط 30 تا 50 تن تخم آرتميا براي صنعت آبزي_پروري قابل تامين در کشور است. يوسفعلي اسدپور افزود: بخشي از نياز آرتمياي کشور از ساير کشورها وارد مي شود که اين امر نيز مشکلاتي در پي دارد  که مي تواند صنعت آبزي_پروري را با مشکلات متعددي مواجه کند که از آن جمله مي توان به انتقال انواع بيماري  ويروس و ناهنجاري هاي ژنتيکي اشاره کرد. وي افزود: تاکيد ما بر توليد 100 درصدي از منابع آبي کشور است چرا که افزايش توليد آرتميا علاوه بر تامين نياز کشور، زمينه صادرات اين محصول پرارزش را نيز فراهم مي آورد که اين امر نيز به نوبه خود ارزآوري را به همراه خواهد داشت. رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور به ارزآوري آرتميا اشاره کرد و گفت: هر کيلو سيست آرتميا بسته به کيفيت، تا 300 دلار به خريد و فروش مي_رسد و از جايي که فقط شش گونه آرتميا در جهان جود دارد و فقط سه نوع آن تکثير و پرورش مي يابد و آرتميا اورميانا نيز از مرغوب ترين نوع آرتمياي جهان است، در صورت بهبود شرايط زندگي، اين گونه مي تواند ارزآوري قابل توجهي را براي کشور داشته باشد. وي اذعان داشت: براساس پايش_هاي به عمل آمده مرکز تحقيقات آرتمياي کشور، در سه ماه نخست امسال با ورود سيلاب ها و رهسازي آب به درياچه اروميه وضعيت آرتمياها بهبود يافته بود.
*روزهاي آينده حيات آرتميا بار ديگر با مشکل مواجه مي شود
اسدپور اذعان داشت: در اين مدت تعداد سه عدد تخم آرتميا در هر 10 ليتر آب وجود دارد و ميانگين در هر شش ليتر آب دو آرتميا بالغ زندگي مي کنند که اين امر نشان از شروع چرخه زيستي آرتميا داشت که با نامساعد شدن شرايط درياچه اروميه طي روزهاي آينده اين ذخاير از بين خواهد رفت. وي با بيان اينکه در شرايط فعلي درياچه اروميه با گرم شدن هوا در تابستان و بحراني شدن زيستگاه آرتميا، شاهد از بين رفتن حياي در درياچه اروميه براي آرتميا هستيم  يادآور شد: براساس تحقيقات مرکز آرتميا، شوري درياچه اروميه برمبناي تحقيقات اين مزکر در سه ايستگاه 365 گرم در ليتر است که اين وضعيت براي آرتميا خوب نبوده و ميزن جلبک هاي سبز نيز 9 هزار و 500 در هر ميلي ليتر است. اين مسؤول ادامه داد: با توجه به شروع تابش نور خورشيد، گرم شدن هوا، درياچه اروميه در حال تغيير به شرايط اکولوژيک قرمز شدن است که اين امر نيز ناشي از اشباع نمک، تابش بيش از حد نور خورشيد، گرم شدن و کاهش اکسيژن محلول در آب است که سبب مي شود جلبک هاي سبز جاي خود را به جلبک هاي قرمز مي دهد و درياچه اروميه روند سازشي را به سمت ساير جلبک ها طي مي کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آرتمياي شوربخت بار ديگر در سراشيبي زوال

آرتمياي شوربخت بار ديگر در سراشيبي زوال
خروج

گروه گزارش: آرتمياي درياچه اروميه که سالهاست با شرايط نامناسب زيستي به سر مي برد، با گرم شدن هوا، بار ديگر حيات اين موجود شوربخت دچار بحران مي شود.

سخت پوست درياچه اروميه ديگر نفس نمي کشد

سخت پوست درياچه اروميه ديگر نفس نمي کشد
خروج

گروه خبر: رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور گفت: درياچه اروميه آرتمياي زنده و بالغ ندارد. علي نکوئي فر بااشاره به اينکه ارتميا بالغ در درياچه اروميه وجود ندارد فقط مقدار بسيار جزئي سيست ارتميا در يک ايستگاه جداسازي شده افزود: براساس نمونه برداري از 4 ايستگاه در استان بجز ايستگاه آغ گنبد که 8دهم عدد درليتر سيست آرتميا ديده شد، مابقي ايستگاهها فاقد سيست ارتميا است. وي با بيان اينکه شرايط مساعد براي رشد ارتميا و حتي سيست در درياچه اروميه وجود ندارد اظهار کرد: ميزان شوري آب ثبت شده در درياچه اروميه طي آبان ماه 268 تا 440 گرم در ليتر بوده است که امکان زيست را براي اين گونه ارزشمند بامشکل روبرو کرده است.

بازگشت آرتميا

خروج

گروه گزارش: »آرتميا«، گونه جانوري قرمز کوچکي است که در سال هاي پرآبي درياچه اروميه در همه جاي آن به وفور يافت مي شد و پس از گرفتار آمدن درياچه در پنجه خشکي کم کم ناپديد شد؛ حال اما در اثر افزايش حجم و تراز آب، اين سخت پوست سخت جان دوباره به قلمروي خود بازگشته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها