عصر آذربایجان

گزارش خبر

احياء صنعت و جذب سرمايه‌گذاري اولويت توسعه آذربايجان‌شرقي

احياء صنعت و جذب سرمايه‌گذاري اولويت توسعه آذربايجان‌شرقي

1400/11/03

گروه گزارش: احياء واحدهاي توليدي و صنعتي تعطيل يا گرفتار رکود همراه با حمايت تمام قد از هر گونه سرمايه‌گذاري در استان با محوريت بهبود معيشت مردم و اشتغال‌زايي، اولويت مديريت ارشد آذربايجان‌شرقي براي توسعه در دولت سيزدهم است.

گروه گزارش: احياء واحدهاي توليدي و صنعتي تعطيل يا گرفتار رکود همراه با حمايت تمام قد از هر گونه سرمايه‌گذاري در استان با محوريت بهبود معيشت مردم و اشتغال‌زايي، اولويت مديريت ارشد آذربايجان‌شرقي براي توسعه در دولت سيزدهم است. 

رفع موانع توليد، جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي، توجه به صادرات، ديپلماسي اقتصادي با کشورهاي همسايه، توسعه دايره ارتباطات تنگاتنگ و صميمي با فعالان صنعتي و اقتصادي در کنار روابط نزديک با کارگران براي رفع مشکلات کارگري و در نهايت تاکيد بر نقش راهبردي بخش خصوصي در آذربايجان شرقي از جمله اولويت هاي و سياست هاي تيم اقتصادي آذربايجان شرقي براي جهش توليد و توسعه اقتصادي است. دعوت از فعالان اقتصادي بخش خصوصي، ديدارهاي منظم و دوره اي با مديران بخش صنعت و اقتصاد، بازديد مستمر از کارخانجات، واحدهاي توليدي و صنعتي آذربايجان شرقي، اولويت دادن به برگزاري منظم و بابرنامه گفت و گوي دولت و بخش خصوصي، تاکيد بر استفاده از ظرفيت هاي معدني با محور جلوگيري از خام فروشي و تاکيد بر تشکيل استقلال صنعت مس آذربايجان از ديگر اقداماتي است که در مدت کوتاه آغاز به کار فعاليت استاندار جديد آذربايجان شرقي به خوبي پيش رفته است. افزايش صادرات استان، تشکيل ستاد جذب و حمايت از سرمايه گذاري، تشکيل کاگروه هاي عارضه يابي در واحدهاي توليدي و صنعتي بزرگ استان، تلاش براي کاهش مشکلات کارخانجات و مشکلات کارگري، هدفمند کردن تسهيلات اعطايي، اولويت گذاري طرح هاي ملي و زمان بندي اتمام طرح هاي صنعتي و عمراني استان از رئوس ديگر مديريت ارشد دولت در آذربايجان شرقي در ماه هاي اخير است. 
واحدهاي راکد و شهرک هاي صنعتي داراي مشکل بايد معرفي شود
استاندار آذربايجان شرقي در اين ارتباط گفت: واحدهاي راکد و شهرک هاي صنعتي داراي مشکل بايد معرفي شود تا موانع موجود از طريق کميته ويژه در ستاد بررسي و راهکارهاي عملياتي معرفي شود.عابدين خرم با اشاره به ضرورت برقراري ديپلماسي اقتصادي با کشورهاي همسايه افزود: در دولت سيزدهم مسووليت مستقيم ارجاع سرمايه گذار به داخل کشور سفيران هستند از اين رو با سفيران ايران در کشورهاي همسايه ارتباط برقرار کرده ايم. استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه قانون براي جذب سرمايه و نه فرار سرمايه گذار است، گفت: دستگاه‌هاي اجرايي بايد در ارتباط با سرمايه‌گذاران، جنبه‌هاي ايجابي و تسهيل‌کننده قوانين را هم مد نظر قرار دهند و تنها به جنبه سلبي قوانين توجه نکنند.خرم اظهار داشت: برخي از صنايع مزيت‌دار استان، در توسعه با چالش‌ها و موانعي مواجهند و تا زماني که اين موانع را رفع نکنيم، سرمايه‌گذاري، صادرات و بهره‌وري در بخش صنعت هم با مشکل روبه‌رو است.استاندار آذربايجان‌شرقي گفت: توسعه صنعت مس استان بايد به يک گفتمان، مطالبه و حرکت عمومي تبديل شود، زيرا در غير اين صورت اين صنعت در وضعيت نامناسب باقي خواهد ماند.خرّم اظهار داشت: مس سونگون و شرکت ملي مس ايران بايد به وظايف قانوني خود در خصوص پرداخت سهم اقتصادي استان و عملکرد شفاف و مسووليت‌هاي اجتماعي و قانوني خود عمل کنند.
 وي خاطرنشان کرد: دولت درحال ايجاد وحدت رويه براي استفاده از تمام ظرفيت‌ها در راستاي توسعه و رونق توليد است و مديريت استان هم همراه اهالي صنعت در اين زمينه خواهد بود.
خرّم با بيان اينکه اولويت اول و آخر ما جذب سرمايه است، افزود: از اهالي صنعت انتظار داريم هر عاملي را که موجب جذب سرمايه مي‌شود، معرفي کنند و وظيفه ما به عنوان مسئولان اجرايي اين است که موانع را در اين زمينه رفع کنيم. استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه نظرات اهالي صنعت و توليد، براي ما ملموس است، افزود: بايد صنعت را به مرحله‌اي برسانيم که دغدغه صنعت‌گران استان براي ايجاد هاب صادراتي رفع شود. وي تأکيد کرد: بايد گفت‌وگوهاي مستمر بين اهالي صنعت و مسئولان اجرايي براي رفع موانع و جذب سرمايه شکل بگيرد و نشست‌ها مسأله‌محور و همراه با ارائه راه حل باشد. خرّم افزود: بازديدهايي که از واحدهاي توليدي انجام مي‌شود هدفمند است و معتقديم که مشکلات اساسي اين واحدها بايد سر صحنه حل شود.استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه ايجاد اشتغال و افزايش بهره وري موجب افزايش درآمد سرانه مي‌شود، گفت: افزايش درآمد سرانه سفره مردم را رونق مي‌دهد.
کساني که در مسير توليد مانع ايجاد مي‌کنند، بايد از کار کنار بروند
استاندار آذربايجان شرقي با تاکيد بر رفع موانع توليد در استان اظهار کرد: بايد کساني که در توليد ايجاد مانع مي کنند از کار کنار بروند.خرم با بيان اينکه در اين مدت که مسئوليت پذيرفتم 40 کارخانه و واحد صنعتي را از نزديک بازديد کردم، گفت: فاصله مديريت تا بدنه زياد است در حالي که بايد مديران با کارگران ارتباط نزديک داشته باشند.وي افزود: به کمک صنعتگران استان چرخه توليد را به صورت مضاعف و جهشي تقويت مي کنيم تا توليد، اشتغال و ارزش افزوده افزايش يابد.استاندار آذربايجان شرقي همچنين با بيان اينکه زمان گفتار درماني در اقتصاد و صنعت استان به سرآمده است ، گفت: با مشخص شدن عارضه ها بايد به صورت چابک به دنبال رفع موانع توليد باشيم.
سرمايه گذاري مبتني بر آمايش سرزمين اولويت ستاد جذب سرمايه گذاري است 
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به وظايف و اختيارات گسترده ستاد جذب سرمايه گذاري در استان، گفت: از جمله اهداف تشکيل اين ستاد، سرمايه گذاري در استان با توجه به طرح آمايش، ارايه پيشنهاد اصلاح قوانين، مقررات و ضوابط و رويه‌ هاي مرتبط با  سرمايه گذاري بخش خصوصي به مراجع ذي صلاح، انجام هماهنگي و پشتيباني لازم در امور مربوط به اخذ مجوزهاي مورد نياز سرمايه¬ گذاران است.محمد کلامي افزود: پيگيري رفع مشکلات و موانع مربوط به سرمايه‌گذاري ¬هاي در حال انجام، شناسايي و گردآوري فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان و ارائه به سرمايه گذاران و پيگيري ايجاد زيرساختهاي لازم براي سرمايه گذاري از ديگر اهداف تشکيل اين ستاد است. وي با اشاره به ايجاد شهرک تخصصي صنايع پايين دستي مس، افزود: بخش خصوصي که قصد سرمايه گذاري در صنايع تبديلي مس را دارد، نسبت به تامين مواد اوليه از سوي شرکت مس سونگون نگراني‌هايي دارد که شرکت مس بايد با شفاف‌سازي در اين زمينه، تضمين لازم به سرمايه‌گذاران را بدهد.وي با تأکيد بر اينکه آذربايجان شرقي در ديپلماسي اقتصادي کاملاً فعال خواهد بود، افزود: براي ارتباط اقتصادي با کشورهاي همسايه برنامه هاي بسيار مدون و تعريف شده اي داريم.کلامي شناسايي بازارهاي هدف را يکي از مولفه‌هاي مهم برنامه صادراتي استان برشمرد که اتاق بازرگاني و بخش خصوصي در اين زمينه نقش بسزايي بر عهده دارند.وي با اشاره به اينکه برخي از مشکلات حوزه صادرات مربوط به استان و برخي در سطح ملي است، گفت: در سطح استاني به هيچ عنوان نبايد مانع و مشکلي براي صادرکنندگان ايجاد شود و در اين راستا بايد فرايندها و کاهش زمان ارائه خدمات به صادرکنندگان از سوي دستگاه‌هاي مسئول به درستي احصا شود.
صادرات بيش از 1.2 ميليارد توماني به 8 کشور اصلي هدف صادراتي از آذربايجان شرقي
 سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي همچنين از صادرات يک ميليارد و 231 ميليون دلار کالا از اين استان در 9 ماه سال جاري خبر داد.راستي با اشاره به اينکه پيش‌بيني صادرات استان در سال جاري يک ميليارد و 800 ميليون دلار است، افزود: محصولات پتروشيمي، کشاورزي و صنايع غذايي، معدني و صنعتي عمده‌ترين محصولات صادراتي استان و کشورهاي ترکيه، عراق، افغانستان، آذربايجان، پاکستان، گرجستان، بلغارستان و امارات نيز کشورهاي اصلي هدف صادرات استان هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي همچنين از صدور 1731 فقره کارت بازرگاني در استان در سال جاري خبر داد و گفت: 370 صادرکننده در استان فعاليت مي‌کنند که 6 نفر از آنان در سال جاري به عنوان صادرکننده نمونه ملي انتخاب شده‌اند و آذربايجان شرقي نيز از نظر صادرات در رتبه 6 کشور قرار دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها