عصر آذربایجان

گزارش خبر

دوستي با آمريکا نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي نداشته است

دوستي با آمريکا نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي نداشته است

1396/05/22

سرويس سياسي: تجربه دوستي و دست ياري دراز کردن به سوي آمريکا و همپيمانان او بارها توسط مسئولان کشوري آزموده شده است و همه آنها نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي آمريکايي ها براي کشورمان نداشته است.

اعمال تحريم هاي يک جانبه و محدوديت هاي مالي و تجاري، همواره يکي از ابزارهاي غيرقانوني نظام سلطه براي وارد آوردن فشار به نظام جمهوري اسلامي ايران در طول سي وهفت سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم اين تحريم ها افزوده است، اين وضعيت با اجراي تحريم خريد نفت، بانک مرکزي، کشتيراني، بيمه وغيره از سوي نظام سلطه به اوج خود رسيده است.
در مقابل اتخاذ چنين رويکردي از سوي غرب  مقام معظم رهبري بحث اقتصاد مقاومتي را مطرح وآن را يک روش مهم در تغيير مسير حرکت اقتصادي کشور عنوان کردند واينبار بعداز آن همه سعي و تلاش براي برجاي نشاندن برجام مي بينيم با تغيير در رياست جمهوري آمريکا سياستهاي بين الملي آنها نيز بدون هيچ واهمه اي تغيير پيدا مي کند.
اين طرح که از همان ابتدا قرار بود فقط مربوط به تحريم جمهوري اسلامي ايران باشد، اما بعدا با توجه به اتحاد بين کشورهاي ايران و روسيه و تهديدهاي آشکار کره شمالي تحريم ها توسعه يافت و دو بخش جديد شامل تحريم‌هايي عليه روسيه و کره‌شمالي نيز به آن اضافه شد ،اين تحريم ها  که شامل اشخاص حقيقي و حقوقي و برخي نهادها و شرکتها مرتبط با صنايع دفاعي ايران مي شود ، نقض مستقيم برجام است.
قابل توجه است که همزمان با اين اقدام  »دونالد ترامپ«‌ رئيس جمهوري آمريکا دراظهاراتي مضحک تهديد کرده است که  اگر جمهوري اسلامي ايران به تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پايبند نباشد،مشکلات بسيار بزرگي براي ايران پيش خواهد آمد.
اين اظهارات درحالي  که تازه ترين گزارش آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي و همچنين شوراي امنيت  سازمان ملل ، پايبندي کامل ايران به تعهدات برجام را تاييد و مقامات دولت آمريکا حتي ترامپ نيز تاييدکرده اندکه ايران به توافق هسته ‌اي پايبند است.
اينبار اتفاقي که افتاده اين است که بر خلاف متن تحريم هاي گذشته با متني جديد و گسترده مواجهيم که تور بزرگي را پهن و افراد و نهادهاي بيشتري را درگير اين تحريم ها مي کند.
بسته تحريمي S 722، به بهانه برنامه‌هاي موشکي، و رويکردهاي حقوق بشري  و مساله تروريسم تقريبا همه ساختارها و سازمان‌هاي اقتصادي ايران را هدف تحريم قرار مي‌دهد.
بر خلاف آنچه مقام هاي امريکا ادعا مي کنند  توان دفاع موشکي و قدرت بازدارندگي ايران  بر اساس پروتکلهاي بين المللي هيچ ربطي به مذاکرات هسته اي ندارد و نقض برجام نيست ،امريکا نه فقط در مورد برجام ،  بلکه در مورد ساير توافق هاي چند جانبه و بين المللي مانند توافق اب و هوايي پاريس و معاهدات زيست محيطي و نيز در خصوص معاده منع توليد و گسترش سلاح هاي هسته اي /ان پي تي/  نيزعهد شکني کرده است ،از نظر امريکا يک توافق وقتي خوب و مطلوب است که منافع زياده خواهانه    قانونشکني ها و سيطره جويي هاي امريکا در ان لحاظ شده باشد.
در سال 1990 ميلادي زماني که بوش پدر دکترين »نظم نوين جهاني« را ارائه کرد، گفت دولت مي‌تواند در قالب مقرراتي که آمريکا بنياد کرده است، هر گونه حقوق و معاهده بين‌المللي را زير پا بگذارد ،بنابراين متهم کردن ايران به برهم زدن امنيت منطقه بهانه اي موهوم و بي اساس است.
مقام هاي امريکا اکنون سعي دارند، ايران را مسبب برهم خوردن توافق برجام معرفي کنند در اين تحريم هاي جديد که، موسوم به »مقابله با فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران«(اس.722) خواستار اعمال تحريم‌هايي جديد عليه ايران به‌بهانه برنامه موشکي، انتقال تسليحات، حمايت از گروه‌هاي مقاومت (که واشنگتن آنها را تروريستي مي‌داند) و نقض ادعايي حقوق بشري است.
معاون سابق وزير خزانه‌داري آمريکا آدام زوبين، که به‌عنوان يکي از معماران تحريم‌هاي ايران شناخته مي‌شود ماه گذشته با ارسال نامه‌اي به نمايندگان کنگره ضمن تصريح بر اينکه پيش‌نويس قانون سنا شروط جديدي براي اجراي تعهدات آمريکا ذيل برجام وضع مي‌کند خواستار ايجاد تغييراتي در متن آن شده بود. هفت مقام ديگر دولت باراک اوباما رئيس‌جمهور سابق آمريکا از جمله »آنتوني بلينکن«، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمريکا و »آوريل هاينس«، معاون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد هم قبلاً هشدار داده‌اند که تصويب اين طرح به »رئيس‌جمهوري بي‌پروا مجوز برداشتن گام‌هايي براي تضعيف يک توافق هسته‌اي مؤثر، انزواي ايالات متحده و به خطر افکندن نيروهاي آمريکايي را مي‌دهد«
برخي بندهاي مهم اين طرح عبارتند از:
بند 4 ـ تحريم برنامه موشکي ايران:اين بند از رئيس‌جمهور آمريکا مي‌خواهد هر فردي را که آگاهانه وارد هر گونه فعالتي براي کمک مادي به برنامه موشک بالستيک ايران شود هدف تحريم قرار دهد.
بند 5 ـ تحريم سپاه:سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به بر هم زدن ثبات در منطقه، حمايت از گروه‌هاي تروريستي و برنامه موشکي ايران متهم کرده و رئيس‌جمهور آمريکا را ملزم به وضع تحريم‌هايي عليه مقام‌هاي اين سازمان مي‌کند.
بند 6 ـ تحريم‌هاي حقوق بشري:وزير خارجه آمريکا را ملزم به شناسايي برخي شخصيت‌هاي متهم به نقض حقوق بشر در ايران کرده و خواستار مصادره دارايي‌ها و اموال آنها در آمريکا شده است.
بند 7 ـ اجراي تحريم تسليحاتي:رئيس‌جمهور را ملزم به تحريم افرادي مي‌کند که در انتقال سلاح به ايران يا از اين کشور به مناطق ديگر نقش دارند.
بند 9 ـ هماهنگي تحريم‌هاي آمريکا با اتحاديه اروپا:خواستار ارائه گزارشي 6ماهه درباره تحريم‌هايي است که آمريکا يا اتحاديه اروپا در زمينه‌هاي تروريسم، منع اشاعه يا حقوق بشر وضع کرده‌اند. با آنکه سناتورهاي آمريکايي اصلاحاتي در دو بند از اس.722 که نقض مستقيم برجام به شمار مي‌رفت اعمال کرده‌اند، يکي از بندهاي اين پيش‌نويس کماکان نقض مستقيم توافق هسته‌اي به شمار مي‌رود.
بند 5 اين طرح که عملاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را سازماني تروريستي قلمداد مي‌کند عملاً در روند عادي‌سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران اخلال ايجاد مي‌کند و اين نقض مستقيم تعهدات آمريکا در بند 26 و 29 برجام است.
در بند 26 برجام آمده است: »ايالات متحده، با حسن نيت، نهايت تلاش خود را براي دوام اين برجام و پيشگيري از ايجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ايران از لغو تحريم‌هاي مشخص‌شده در پيوست دو به عمل خواهد آورد.
دولت ايالات متحده، در چارچوب اختيارات قانوني رئيس جمهور و کنگره، از بازگرداندن يا تحميل مجدد تحريم‌هاي مشخص‌شده در پيوست 2 که اعمال آنها را وفق اين برجام متوقف کرده است، خودداري مي‌نمايد، فارغ از فرآيند حل و فصل اختلافات پيش‌بيني شده در اين برجام.«
بند 29 توافق هسته‌اي هم تصريح دارد: »اتحاديه اروپايي و دولتهاي عضو و همچنين ايالات متحده، منطبق با قوانين خود، از هرگونه سياست با هدف خاص تأثيرگذاري خصمانه و مستقيم بر عادي‌سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران، در تعارض با تعهداتشان مبني بر عدم اخلال در اجراي موفقيت آميز اين برجام خودداري خواهند کرد.«
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از عصرزنجان، تجربه دوستي و دست ياري دراز کردن به سوي آمريکا و همپيمانان او بارها توسط مسئولان کشوري آزموده شده است و همه آنها نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي امريکايي ها براي کشورمان نداشته است آنچه که رهبري بارها برآن تاکيد داشته اند ايستادگي در برابر ظالم و زورگويان است و در برابر اين بدقولي هاي آمريکا هم بايد ايستاد، راه ايستادن در برابر تحريم_ها اين است که اقتصاد مقاومتي است همه بايد اقتصاد مقاومتي را ايجاد کنيم و حرکتي عميق انجام دهيم و ساده نگار نباشيم و بدانيم راه موفقيت ما، عزم و حکمت يعني همراه با شجاعت و مبازره با اين دشمنان است و تحريم ها اين پيام را مي رساند که با کمک ملت بزرگ ايران، بايد اقتصاد را بر پايه هاي خود جوش و درون زا مبتني کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دوستي با آمريکا نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي نداشته است

دوستي با آمريکا نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي نداشته است
خروج

سرويس سياسي: تجربه دوستي و دست ياري دراز کردن به سوي آمريکا و همپيمانان او بارها توسط مسئولان کشوري آزموده شده است و همه آنها نتيجه اي جز بدقولي و بدعهدي آمريکايي ها براي کشورمان نداشته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها