عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظرفيت مغفول مانده اشتغال آفريني در صنايع دستي آذربايجان غربي

سرمايه‌گذاري در صنايع دستي شتاب مي‌گيرد//

1396/05/22

گروه گزارش: اگر به توليدات صنايع دستي اهميت داده شود و حمايت‌هايت‌هاي لازم انجام شود اين صنعت بومي به راحتي مي‌تواند جايگزين صادرات محصولات نفتي شده و بخش مهمي از چرخه اقتصاد کشور را در دست گيرد.

در چهارمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي که در اروميه در حال برگزاري است توليدات فعالان عرصه صنايع دستي در بسياري از رشته‌ها از همه استان‌هاي ايران به نمايش درآمده است.
به اذعان اهل فن صنايع دستي به راحتي مي‌تواند جايگزيني خوبي براي نفت باشد و توليداتي در همين نمايشگاه ديده مي‌شود در هيچ کجاي دنيا غير از ايران اين محصولات عرضه نمي‌شود و اگر از اين صنعت که جزو صنايع کوچک به شمار مي‌آيد حمايت مستمري انجام شود مي‌تواند به يک اقتصاد اشتغال آفرين و اثربخش در کشور تبديل شده و به يک ظرفيت جدي ارزآوري براي ايران اسلامي بدل شود. به اظهار اغلب فعالان عرصه صنايع دستي براي توليدات صنايع دستي هزينه‌هاي زياد يا وام‌هاي 28 درصدي و حتي محل کار بزرگي لازم نيست بلکه هنرمنداني هستند که در فضايي  بعضاً حتي کمتر از يک متر مربع آثاري توليد مي‌کنند که در هيچ جاي دنيا نمي‌توان نظير آن را پيدا کرد. در حال حاضر نيز کشورهاي پيشرفته در صنايع کوچک سرمايه‌گذاري زيادي مي‌کنند تا در کنار صنايع بزرگ بتوانند ارز‌آوري‌هاي بيشتري براي کشور خود به دست آورند. بنابر اذعات دست‌اندرکاران صنايع دستي به راحتي مي‌تواند در کشورمان بحران بيکاري را تا حد زيادي کاهش دهد و نان را به سر سفره‌هايي که خالي هستند باز گرداند.
*احياي اقتصاد مقاومتي با سرمايه‌گذاري در صنايع دستي
معاون صنايع دستي ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي در اين نمايشگاه اظهار کرد: شغل‌هاي صنايع دستي را مي‌توان با کمترين هزينه ايجاد و بيشترين بهره‌وري را از اين سرمايه‌گذاري کسب کرد. افسانه رنجبر افزود: اگر از اين صنعت حمايت کافي انجام شود به راحتي مي‌تواند در قالب رويکرد اقتصاد مقاومتي نقش مهمي را ايفا کند چرا که مي‌توان گفت صنايع دستي ايران در کل دنيا منحصر به فرد و بسيار شناخته شده است.  وي گفت: لازم است دولت در راستاي حمايت از صنايع دستي به هنرمندان اين صنعت وام‌هاي 4 درصد دهد تا بتوانند به راحتي براي خود کارگاهي دست و پا کنند و از گرفتن وام با درصد زياد بي‌نياز باشند. رنجبر تصريح کرد: هم اينک در قالب برنامه حمايتي دولت تمامي نمايشگاه‌هايي که در صنايع دستي در هر نقطه‌اي از کشور برگزار مي‌شود، کاملا رايگان بوده و توليد کنندگان صنايع دستي هيچ گونه هزينه‌اي پرداخت نمي‌کنند بنابراين به راحتي مي‌توانند براي خود بازاريابي کنند و محصولات خود را به فروش برسانند.
رنجبر در رابطه با خريد مردم از صنايع دستي اظهار کرد: صنايع دستي با زندگي مردم ايران آميخته شده و در تمامي خانه‌هاي ايران به راحتي مي‌توان چند نمونه از توليدات صنايع دستي را مشاهده کرد و ميزان خريد مردم در هر قسمت از کشور به قدرت اقتصادي آنان بستگي دارد. معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي  صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: با توجه به تحولات منطقه و نا‌آرامي‌هايي خاورميانه مخصوصا کشور عراق که بيشتر بخش مهمي از صنايع دستي استان به شمال عراق صادر مي‌شد بنابراين از روند صادرات اين محصولات به اين منطقه کاهش يافته است.
*حمايت نکردن دولت از توليد کنندگان صنايع دستي
خبرنگار ما در بازديد از اين نمايشگاه محصولات چشم‌نواز و زيبايي را مشاهده کرد که فقط مختص کشور ماست و کشور ديگري توان توليد اين آثار را ندارد بنابراين پاي صحبت با غرفه‌داران و توليدکنندگان اين محصولات نشست که مشروح آن از نظر مي‌گذرد. يک غرفه‌دار هرمزگاني که افزون بر 3 هزار کيلومتر را طي کرده تا در اين نمايشگاه در اروميه شرکت کند اظهار کرد: هدف از شرکت در اين نمايشگاه نشان دادن لباس‌هاي سنتي استان هرمزگان است چرا که مردم اين استان از لباس‌هاي محلي استقبال خوبي مي‌کنند و حتي براي عروسي از اين لباس‌ها استفاده مي‌کنند. وي افزود: اگر از شغل ما حمايت خوبي شود براحتي براي خيلي‌ها کار ايجاد مي‌شود که بتوانند حتي درآمد خوبي داشته باشند و اگر از ما جدي‌تر حمايت شود مي‌توانيم تا دو يا سه برابر نيروي کار فعلي  اشتغال جديد ايجاد کنيم. ليلا نوروزي که به تنهايي در خانه خود در شهر اروميه در حال توليد صنايع دستي مانند گلدوزي است نيز به خبرنگار ما گفت: صنايع دستي حرفه‌اي است که نياز به حمايت دارد و اگر مردم از صنايع دستي خريد کنند تا امثال من توان پرداخت حقوق را داشته باشند مي‌توانم به شخصه براي 4 نفر در اين راستا اشتغال‌زايي کنم.
غرفه‌داري که از خراسان جنوبي در نمايشگاه صنايع دستي اروميه شرکت کرده بود نيز گفت: قبل از برگزاري نمايشگاه ابتدا بايد خبررساني و تبليغات خوبي صورت گيرد نه اينکه در روز برگزاري نمايشگاه يک يا دو خبرنگار براي تهيه گزارش به اينجا بيايند. وي اظهار کرد: حضور مسئولان در نمايشگاه مهم است امام مهم‌تر از آن‌ها حضور مردم است که قبل از برگزاري نمايشگاه بايد از زمان برگزاري آن آگاه باشند نه موقعي که نمايشگاه در حال برگزاري است. عبدالله عليزاده غرفه‌دار اصفهاني نيز به خبرنگار ما گفت: ما هر چقدر که مي‌گوييم از صنايع دستي حمايت کنيد به جز خودمان کسي صداي ما را نمي‌شنود و اهميتي از طرف مسئولان به اين صنعت داده نمي‌شود در صورتي که اين صنعت قدرت اين را دارد که حتي سرنوشت کشور را از لحاظ اقتصادي عوض کند اما دولت فقط در کلام حمايت مي‌کند.
*دولت از ورود کالاهاي چيني به بازار صنايع دستي ايران جلوگيري کند
فريبرز احمدي که از استان کردستان در اين نمايشگاه براي به تصوير کشيدن آثار صنايع دستي مختص اين خطه از کشور شرکت کرده بود گفت: همان طور که همه مي‌دانند مردم کردستان خيلي به آثار صنايع دستي اهميت مي‌دهند و هنوز هم از آثار صنايع دستي و حتي لباس‌هاي سنتي استفاده مي‌کنند. وي افزود: اگر دولت به جاي واردات محصولات چيني از اين صنعت حمايت کند اشتغال‌زايي فراواني را در کشور شاهد خواهيم بود چرا که واردات ارزان قيمت و بي‌کيفيت محصولات چيني در بخش صنايع دستي هم کمر خيلي از توليد کنندگان داخلي اين صنعت را شکسته است و با ادامه اين روند ديگر توان رقابت را نخواهيم داشت. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم، يکي از غرفه‌داران اردبيلي نيز که دل پري از مسئولان داشت و نخواست نامش گفته شود اظهار کرد: مسئولان هر جا يک ميکروفون به دست مي‌آورند دم از حمايت از توليدکنندگان و صنعتگران مي‌زنند، من توليد کننده صنايع دستي که به جز سنگ‌اندازي دولت و حمايت از محصولات خارجي به خصوص محصولات چيني هيچ حمايتي مشاهده نکردم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ظرفيت مغفول مانده اشتغال آفريني در صنايع دستي آذربايجان غربي

سرمايه‌گذاري در صنايع دستي شتاب مي‌گيرد//
خروج

گروه گزارش: اگر به توليدات صنايع دستي اهميت داده شود و حمايت‌هايت‌هاي لازم انجام شود اين صنعت بومي به راحتي مي‌تواند جايگزين صادرات محصولات نفتي شده و بخش مهمي از چرخه اقتصاد کشور را در دست گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها