عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزايش ملايم قيمت ارز سفره مردم را کوچک‌تر مي کند

افزايش ملايم قيمت ارز سفره مردم را کوچک‌تر مي کند

1396/06/19

گروه گزارش: به اعتقاد برخي کارشناسان کاهش سود بانکي در نهايت منجر به افزايش نرخ ارز مي شود و دولت به دنبال جبران کسري بودجه خود از اين طريق است.

طي روزهاي اخير همزمان با اجرايي شدن طرح کاهش نرخ سود بانکي ،شاهد طوفان حرکت نقدينگي به سمت بازارهاي رکود زده طلا و جواهر بوده‌ايم به طوري که قيمت سکه با 53 هزار و 600 تومان افزايش در طول يک هفته گذشته از يک ميليون و 215 هزار تومان به يک ميليون و 268 هزار و 600 تومان افزايش يافته است. نرخ دلار نيز با افزايش 34 توماني از سه هزار و 859 تومان اکنون به سه هزار و 893 تومان رسيده است. هر گرم طلاي 18 عيار هم با شکست رکورد پنج‌ ساله‌اش در مبادلات يک هفته گذشته از121 هزار و 528 تومان اکنون با ادامه روند صعودي رقمي معادل 126 هزار و 838 تومان را از آن خود کرده است.با اين اوصاف کارشناسان بر اين باورند که تصميم بانک مرکزي مبني بر کاهش سود سپرده‌ها به منظور هدايت نقدينگي به سمت توليد ملي با افزايش قيمت‌ در بازارهاي رقيبي چون طلا، سکه و ارز؛ اصل حرکت اين نهاد مالي و پولي را خنثي و اقتصاد کشور را در يک پارادوکس گنگ محصور کرده است.
*چهره تهديدگرايانه نقدينگي در بازارهاي سکه و طلا نمايان شد
حسينعلي حاجي‌دليگاني عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد: معتقدم ارتباط معنادار آن چناني بين افزايش نرخ ارز، طلا و سکه با سود بانکي وجود ندارد، البته يک نکته بسيار مهم و خطرناکي به عنوان نقدينگي موجود در جامعه مي‌تواند  در اين زمينه موثر باشد. وي با ياد کردن از نقدينگي هم به عنوان فرصت و هم تهديد افزود: هدايت صحيح نقدينگي مي‌تواند نقش موثر و مضاعفي در حوزه‌هاي صنعتي  کشاورزي ، توسعه و رفاه اقتصادي کشور ايفا کند اما اگر اين مسير در نظر گرفته شده براي هدايت به درستي انتخاب نشود تبديل به يک تهديد شده و به سمت بازارهايي مي رود که در نهايت مخرب اقتصاد جامعه خواهد بود. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با کاهش نرخ سود بانکي اگر نقدينگي به سمت بازار ارز هدايت شود، مردم به سمت خريد و نگهداري ارز رفته و در نهايت چهره تهديدگرايانه نقدينگي نمايان خواهد شد. حاجي‌دليگاني تصريح کرد: همچنين با هدايت نقدينگي به سمت طلا، واسطه‌گري و... که هيچ منفعتي براي کشور ندارند، باز هم آثار مخرب اين امر بر اقتصاد متحمل خواهد شد.
*جبران کسري بودجه دولت با افزايش نرخ ارز
هادي قوامي نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص مي‌گويد: در نهايت با کاهش نرخ سود بانکي مردم به خروج سپرده‌ها از بانک اقدام کرده و به سمت بازار ارز، سکه، طلا و مسکن پيش خواهند رفت از اين رو با افزايش تقاضا  شاهد افزايش قيمت خواهيم بود. وي درباره ديگر عامل افزايش قيمت ارز گفت: با کاهش 7تا 8 دلاري قيمت نفت و کسري بودجه، دولت با محدوديت ارزي مواجه شده و اين موضوع از ديگر عوامل افزايش قيمت است، چراکه دولت به علت کسري 37 هزار ميليارد دلاري خود به دنبال تأمين آن با افزايش نرخ ارز است. نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه تصريح کرد: با افزايش قيمت در بازارهاي طلا، سکه و ارز سياست بانک مرکزي براي خروج نقدينگي و هدايت آن به سمت توليد ملي خنثي مي‌شود. قوامي با تأکيد بر اين که بانک مرکزي بايد به منظور رسيدن به هدف کاهش نرخ سود سپرده‌ها از افزايش قيمت در بازارهاي رقيب جلوگيري مي‌کرد، گفت: پيش بيني مي‌کنم با اين وضعيت شاهد روند افزايش قيمت سکه، طلا و ارز باشيم.
*کاهش نرخ سود بانکي در احياي توليد ملي جوابگو نيست
بيژن عبدي کارشناس ارشد نظام بانکي هم  با بيان اينکه برخي از کارشناسان منشأ گران شدن طلا و دلار را بازارهاي بين المللي مي‌دانند  گفت: به نظر مي‌رسد افزايش قيمت در کشورها ارتباطي به بازارهاي جهاني ندارد چرا که با کاهش قيمت طلا، سکه و ارز در بازارهاي جهاني ما شاهد کاهش آن چناني نبوده‌ايم. وي با اشاره به تأثير نرخ سود بانکي بر افزايش قيمت در بازارهاي سکه، طلا و ارز گفت: وقتي سپرده_گذار مي‌بيند که کاهش نرخ سود بانکي تورم را جبران نمي‌کند به سمت سفته بازي مي‌رود، به طوري که با مشاهده مسکن رکود زده سراغ کالاهاي دست به نقد ديگر رفته و در نهايت شاهد هجوم نقدينگي در بازارهاي طلا  ارز و سکه خواهيم بود. اين پژوهشگر اقتصادي با تأکيد بر اينکه در دولت‌هاي گذشته هم چندين بار موضوع کاهش نرخ سود بانکي کليد خورده بود، افزود: از ابتدا هم نسبت به اين مسئله خوش‌بين نبودم چرا که تمامي مسائل امروز از قبل قابل پيش بيني بود. عبدي ادامه داد: حجم نقدينگي سه برابر شده و ورودي ارز کشور تقريباً ثابت مانده چرا که بسياري ازدرآمدهاي نفتي به علت تحريم در شبکه‌هاي بانکي بلوکه شده است. وي افزود: اين موضوع دور از انتظار نبود که کاهش نرخ سود بانکي به عنوان عامل تحريک کننده نقدينگي، منجر به حفظ بيش از پيش قدرت سونامي تورم در جامعه خواهد بود. کارشناس ارشد نظام بانکداري گفت: از طرف ديگر تداوم نرخ سود بالاي بانکي نيز حمايت از توليد را به افول کشانده و منجر به تعطيلي توليد ملي شده بود. عبدي تصريح کرد: اکنون اقتصاد جامعه با يک پارادوکس روبرو شده که به اين زودي قابل حل نخواهد بود. وي تصريح کرد: کاهش نرخ سود بانکي را براي هدايت نقدينگي به سمت توليد مصوب کرده‌اند اما توليد زماني منطق دارد که علاوه بر اجرايي شدن صد در صدي کيفيت مطلوب در بازار، قدرت خريد مردم در سطح جامعه نيز نرمال باشد در حالي که هم اکنون شاهد کاهش قدرت خريد در طبقه متوسط جامعه هستيم و اين موضوع باعث مي‌شود که بازار مسکن در گرداب رکود گرفتار شود. از طرف ديگر فضاي واردات و صادرات ما هم‌چون زمان تحريم‌ها تقريباًً ثابت مانده است. اين پژوهشگر اقتصادي بيان داشت: تصميم بانک مرکزي بدون آماده‌سازي بازارهاي رقيب خنثي مي‌شود و بانک‌ها به طور نامحسوس و نامرئي براي سپرده‌گذاران کلان خود حساب‌هاي ويژه و طلايي در نظر خواهند گرفت و براي تأمين سود آنها به چرخه واردات و دلالي رو آورده و در نهايت در پرداخت سود بانکي با مشکل مواجه خواهند شد. عبدي گفت: اين مکانيزم‌‌ها براي احياي توليد ملي جواب نخواهد داد و مسئولان بايد برنامه عملياتي ويژه‌اي را براي آن در نظر بگيرند.
*لزوم کنترل نابساماني‌هاي بازار طلا و سکه
ناصر موسوي لارگاني نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس نيز مي‌گويد:‌ بروز نابساماني‌ها در بازار ارز، طلا و سکه و شايد بورس به علت اجراي قانون کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي اتفاق روشن و پيش بيني شده‌اي است. وي ادامه داد: افزايش قيمت در بازارهاي فوق شايد در ماه‌هاي اول يا به ويژه در روزهاي اول اجراي قانون مصوب بانک مرکزي پررنگ‌تر باشد، اما اگر کنترل شود اين موضوع به طور مقطعي مرتفع خواهد شد. نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: مسئولان بانک مرکزي و وزارت اقتصاد و دارايي چون کاهش نرخ سود بانکي را به منظور رونق چرخه توليد و صنعت کشور در نظر گرفته‌اند قطعا تدابيري هم براي کنترل افزايش قيمت در بازارهاي رقيب انديشيده‌اند، چرا که در غير اين صورت با ادامه‌دار بودن اين روند ضربه سنگيني به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.
*نقش کاهش سود سپرده‌ها در افزايش قيمت طلا
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  محمد کشتي‌آراي رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر مي‌گويد: افزايش تقاضا در بازار داخلي به علت فرا رسيدن مناسبت‌هاي مذهبي، افزايش قيمت جهاني طلا به علت نوسان قيمت نفت و کاهش ارزش دلار در بازارهاي جهاني وکاهش سود سپرده‌ها،  تأثير عمده‌اي بر روي بازار سکه و طلا داشته و منجر به افزايش قيمت آنها شده است. وي در پايان گفت: اکنون امکان پيش بيني روند  قيمت‌ طلا و سکه در بازار وجود ندارد از اين رو بايد منتظر بود و بنا به وضعيت حاکم در روزهاي آتي بازار داخلي در اين باره تحليلي منطقي ارائه داد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افزايش ملايم قيمت ارز سفره مردم را کوچک‌تر مي کند

افزايش ملايم قيمت ارز سفره مردم را کوچک‌تر مي کند
خروج

گروه گزارش: به اعتقاد برخي کارشناسان کاهش سود بانکي در نهايت منجر به افزايش نرخ ارز مي شود و دولت به دنبال جبران کسري بودجه خود از اين طريق است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها