عصر آذربایجان

گزارش خبر

انتقاد برخي نمايندگان مجلس از ژن‌هاي خوب همکارانشان

انتصاب آقازاده‌ها باعث به وجود آمدن چه مشکلاتي مي‌شود//

1396/07/02

سرويس سياسي: اعتراض جمعي از نمايندگان مجلس در مقابل فرافکني و پاسخ‌هاي سربالاي برخي ديگر از نمايندگان باعث اميدواري است و بايد ديد که آيا مسئولان همت مي‌کنند تا از روند انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌هاي مختلف جلوگيري کنند يا قرار است فرزندان مسئولان در آينده نه‌ چندان دور جايگزين پدرانشان در سمت‌هاي مديريتي کشور شوند.

 صحبت‌هاي فرزند محمد رضا عارف در خصوص "ژن خوب" خود، انتشار خبر مدير عاملي فرزند وکيلي در يکي از شرکت‌هاي زير مجموعه شستا و موج انتصاب "آقازاده‌"‌ها در پست‌هاي گوناگون از قبيل شهردار و مشاور وزير اين روزها موجب تلخ‌کامي مردم و برخي مسئولان شده است. رسانه‌ها اين روزها پُر است از اظهارت عجيب و پاسخ‌هاي سربالاي مسئولاني که آقازاده‌ي آن‌ها در سمتي منصوب شده اما در اين بين هستند مسئولاني که به اين انتصاب‌ها اعتراض دارند و همين موضوع روزنه‌اي است از اميد براي برخورد با انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌هاي مختلف دولتي. برخي نمايندگان مجلس اين انتصاب‌ها در تضاد با اصل "شايسته‌سالاري" مي‌دانند و معتقدند اين اقدام باعث يأس و نااميدي مردم به خصوص جوانان مي‌شود، برخي از آن‌ها هم از انتصاب‌هايي نه بر اساس رابطه خويشاوندي بلکه بر اساس روابطي از قبيل "پدرخواندگي" صحبت به ميان مي‌آورند و از افزايش اين دست انتصاب‌ها و غيرقابل پيگيري بودن آن‌ها سخن مي‌گويند. بعضي نمايندگان هم بر اين باورند که روند انتصاب مسئولان در کشور ما شفاف و واضح نيست و شفاف‌سازي اين فرآيند بايد تبديل به يک خواست عمومي و مطالبه مردم از مسئولان شود، اما در اين بين عضو هيئت رئيسه مجلس اين انتصاب‌ها را به "حقوق‌هاي نجومي" تشبيه کرده است و مي‌گويد: اين اقدام هم مانند "حقوق‌هاي نجومي" نوعي رانت است  و باعث سلب اعتماد مردم مي‌شود در حالي که مردم بزرگترين سرمايه ما هستند و اگر براي مسئولان مقدور باشد بايد از خود هم هزينه کنند تا مردم راضي باشند.
*انتصاب آقازاده‌ها مانند "حقوق‌هاي نجومي" است
اکبر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌هاي مختلف اظهار داشت: انتخاب افراد براي مسئوليت‌ها بايد بر اساس شايسته‌سالاري باشد، همه جوانب در نظر گرفته شود و ترجيحا از بين نخبگان، صاحب‌نظران و افراد شايسته بايد اولويت را به اشخاصي داد که ارتباط سببي و نصبي با مسئولان ندارند. وي افزود: اين اقدام هم به نوعي مانند "حقوق‌هاي نجومي" و رانت‌هاي مختلف ديگر يک نوع رانت محسوب مي‌شود؛ البته اينکه بگوييم هيچ‌ آقازاده‌اي مسئوليت نگيرد هم صحيح نيست بلکه انتصاب‌ها بايد بر اساس شايستگي، توانمندي لياقت و در فضاي رقابتي سالم و بر اساس مستندات باشد. عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: اين موضوع باعث سلب اعتماد عمومي و يأس و نااميدي مردم مي‌شود؛ در ارتباط با موضوعات اين چنيني بايد طوري رفتار شود که اعتماد عمومي سلب نشود چرا که مردم سرمايه اصلي کشور هستند و ما نبايد براي رضايت دروني خوددمان، اقوام و بستگانمان طوري رفتار کنيم که مردم ناراضي شوند. رنجبرزاده ادامه داد: کساني که در مسئوليت‌هاي حساس يا حتي به عنوان مديران مياني در کشور مغول فعاليت‌ هستند بايد در صورت امکان از خودشان هم هزيه کنند تا مردم راضي باشند نه اينکه از اين موقعيت به نفع خودشان استفاده کنند و مصلحت جامعه را نايديده بگيرند. وي با بيان اينکه بايد مراقب بود تا در سلسله مراتب‌ پذيرش مسئوليت‌ها حقي از کسي ضايع نشود عنوان کرد: اگر اين حرکت‌ها ادامه پيدا کند ممکن است در پس آن فساد ايجاد شود؛ اين اقدام کار پسنديده‌اي نيست و اين موضوع نيازمند قانون نيست، بلکه يک وجدان بيدار و عزم دولتمردان را مي‌طلبد تا با يک دستورالعمل از سپردن مسئوليت به کساني که شايستگي‌ آن‌ها محرز نشده است جلوگيري شود.
*انتصاباتي بر اساس "پدرخواندگي"/ مردم مطالبه کنند
اما سيده‌ حميده زرآبادي نماينده مردم قزوين از لزوم شفافيت در انتصاب مديران و انتصاباتي بر اساس "پدرخواندگي" سخن به ميان آورده و مي‌گويد در حال بررسي راهکارهاي روند شفاف‌سازي انتصاب مديران در سمت‌هاي گوناگون است. سيده حميده زرآبادي نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در خصوص انتصاب برخي فرزندان مسئولان در سمت‌هاي مختلف اظهار داشت: فرآيند انتصاب‌ها در کشور ما فرآيند شفاف و واضحي نيست، چه اين انتصاب‌ها در دولت باشد چه در هيئت مديره‌هاي بخشي خصوصي يا دولتي  شهرداري‌ها،هلدينگ‌ها و از اين دست پست‌هاي انتصابي و وقتي فرآيند شفاف نباشد اين اشکالات به آن وارد است. وي افزود: در خصوص برخي افراد اين موضوع مطرح است که براي مثال فرزند يکي از مسئولان هستند و پدر يا مادرشان براي آن‌ها شغلي فراهم کرده‌اند، اما بعضي از اين انتصاب‌ها بر اساس "پدرخواندگي" است و برخي افراد در پست‌ها و سمت‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند. نماينده مردم قزوين گفت: در اين مسئله نبايد به اشخاص بپردازيم بلکه بايد فرآيند را درست کنيم، اين فرآيند بايد درست شود و وزير  نماينده يا شهردار فرقي نمي‌کنند؛ اين افراد بايد داراي ويژگي‌هايي باشند و براساس يک سري شرايط واضح و شفاف مشغول به کار شوند و افراد را منصوب کنند. زرآبادي با اشاره به دستور حسن روحاني مبني بر استفاده از ظرفيت بانوان و جوانان ادامه داد: من به عنوان فردي که هم خانم هستم و هم جوان، پيگيري خواسته‌هاي اين دو قشر را بر خود لازم مي‌دانم اما اين نگراني‌ را هم دارم که اگر اين فرآيند شفاف نباشد باز هم ممکن است افراد شايسته‌اي در دولت و ساير نهادها مشغول فعاليت نشوند. وي با تاکيد بر اينکه برخي افراد با مسئولان هيچ نسبت فاميلي ندارند و صرفا از طريق "پدرخواندگي" در کرسي‌هاي مسئوليت قرار مي‌گيرند عنوان کرد: اين سوال مطرح است که آيا همه‌ي مديران جوان "آقازاده‌" هستند؟؛ خير برخي از اين افراد از طرق ديگري وارد مسئوليت شدند که شايستگي مديريت و مسئوليت را ندارند و اين به دليل عدم وجود شفافيت در انتصاب‌ها است. نماينده مردم قزوين با بيان اينکه درحال بررسي روند انتصاب‌ها در پست‌هاي مختلف است گفت: بايد ببينيم اگر نياز به قانون است به ما قانوني در اين زمينه مصوب کنيم که مردم با فرآيند انتخاب مديران آشنا شوند و بدانند که يک مدير بر چه اساسي انتخاب مي‌شود و مردم اين مطالبه را داشته باشند. زرآبادي افزود: من اين موضوع را بررسي مي‌کنم و البته در مراحل اوليه کار هستم و شخصا خيلي روي اين حساسم چرا که اگر اين فرآيند صحيح نباشد جوانان دلزده مي‌شوند. وي تصريح کرد: گاهي شخصي مسئول است اما فرزند او هم شايستگي حضور در پست‌ها و مناصب را دارد، اين ايرادي ندارد به شرط آنکه فرآيند انتصاب مديران شفاف باشد و در اين بين نقش رسانه‌ها هم بسيار موثر است و رسانه‌ها مي‌توانند در مطالبه جامعه نقش داشته باشند. نماينده مردم قزوين اظهار داشت: رسانه‌ها به جاي اينکه به افراد توجه کنند بايد به اين فرآيند توجه ويژه داشته باشند چرا که از توجه به افراد هيچ نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و جامعه بايد نسبت به اين موضوع آگاه شود و در اين صورت اگر مشکلي حتي در قانون هم وجود داشته باشد مشکلات برطرف مي‌شود.
*انتصاب آقازاده‌ها ظلم به جامعه است
از نظر سميه محمودي عضو فراکسيون مستقلين مجلس هم اين انتصاب‌ها ظلم به جامعه است و وي فرار نخبگان و افسردگي جوانان را از پيامد‌هاي اجتماعي انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌هاي مختلف مي‌داند. سميه محمودي عضو فراکسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي در خصوص انتصاب آقازاده‌ها در پست‌هاي مديريتي کشور اظهار داشت: يکي از مواردي که در کشور ما رواج دارد، سمت گرفتن افراد معدودي در پست‌هاي مختلف است و اين افراد فقط پست‌شان عوض مي‌شود و هيچ شخص جديدي وارد سيستم مديريتي کشور نمي‌شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اعتراض جمعي از نمايندگان مجلس در مقابل فرافکني و پاسخهاي سربالاي برخي ديگر از نمايندگان باعث اميدواري است و بايد ديد که آيا مسئولان همت ميکنند تا از روند انتصاب آقازادهها در سمتهاي مختلف جلوگيري کنند يا قرار است فرزندان مسئولان در آينده نه چندان دور جايگزين پدرانشان در سمتهاي مديريتي کشور شوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

انتقاد برخي نمايندگان مجلس از ژن‌هاي خوب همکارانشان

انتصاب آقازاده‌ها باعث به وجود آمدن چه مشکلاتي مي‌شود//
خروج

سرويس سياسي: اعتراض جمعي از نمايندگان مجلس در مقابل فرافکني و پاسخ‌هاي سربالاي برخي ديگر از نمايندگان باعث اميدواري است و بايد ديد که آيا مسئولان همت مي‌کنند تا از روند انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌هاي مختلف جلوگيري کنند يا قرار است فرزندان مسئولان در آينده نه‌ چندان دور جايگزين پدرانشان در سمت‌هاي مديريتي کشور شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها