عصر آذربایجان

گزارش خبر

نساجي زنجان صنعتي که هرروزلاغرترمي شود

گزارش//

1395/03/09

در حالي که قرار است سال‌جاري اقتصاد مقاومتي شکل عملي به خود بگيرد و اقدامات تاثيرگذار در اين خصوص به انجام برسد، وضعيت حاکم بر صنعت نساجي استان زنجان در تضاد با اين نگاه گام برمي‌دارد.

گروه گزارش:در حالي که قرار است سال‌جاري اقتصاد مقاومتي شکل عملي به خود بگيرد و اقدامات تاثيرگذار در اين خصوص به انجام برسد، وضعيت حاکم بر صنعت نساجي استان زنجان در تضاد با اين نگاه گام برمي‌دارد.
در حالي که قرار است سال‌جاري اقتصاد مقاومتي شکل عملي به خود بگيرد و اقدامات تاثيرگذار در اين خصوص به انجام برسد، وضعيت حاکم بر صنعت نساجي استان زنجان در تضاد با اين دستورالعمل گام برمي‌دارد و ورود کالاهاي خارجي به اقتصاد مقاومتي ضربه مي‌زند.
بعد از اينکه پيش‌قراولان چيني به حوزه نساجي ايران وارد شدند و بازار نساجي و صنايع وابسته ايران را مورد هجمه قرار دادند، هندي‌ها نيز براي عقب نماندن از قافله رقيب خود در حوزه نساجي وارد اين بازار سودآور شدند و با همکاري چيني‌ها صنعت نساجي ايران را به حاشيه راندند.اشباع شدن بازار داخلي از محصولات نساجي وارداتي باعث شده فعالان اين صنعت با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه شونداشباع شدن بازار داخلي از محصولات نساجي وارداتي باعث شده فعالان اين صنعت با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه شوند و با توجه به نبود اقبال در خريد جنس توليد داخل، توليدکننده داخلي نيز تمايلي به نوسازي خط توليد خود نداشت و اين چالش باعث شد اقتصاد ايران در حوزه صنعت نساجي با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو شود.
بي‌شک، صنعت نساجي از قديمي‌ترين صنايع موجود در جهان است. قدمت بسيار طولاني و تاثيري که در پيشرفت صنعت و اقتصاد دنيا گذاشته و مي‌گذارد، اهميت اين صنعت را عيان مي‌کند، به گونه‌اي که اين صنعت به عنوان يک صنعت پايه شناخته مي‌شود.
سرمايه‌گذاري در صنعت نساجي داراي مزاياي بسياري بوده و اين صنعت ارزش‌افزوده به نسبت بالايي دارد و نسبت به سرمايه‌گذاري که در آن مي‌شود، اشتغال نسبتا بالايي را ايجاد مي‌کند. در صورت تمرکز بر صادرات، ارزآوري بسيار مطلوبي دارد و همين مزايا باعث شده کشورهاي در حال توسعه که اکثرا فاقد منابع معدني، نفت و گاز هستند براي ارتقا و رونق اقتصاد خود به سرمايه‌گذاري در اين صنعت روي آورند.
مواد اوليه در اين صنعت نظير پنبه، پلي‌استر، ويسکوز، پشم و غيره به طور متوسط ?.? تا ? دلار براي هر کيلوگرم ارزش دارد. در صورت تبديل اين مواد به محصولات نساجي و به خصوص به کالاي نهايي، ارزشي به طور ميانگين 200 دلار و يا بيشتر در هر کيلو مي‌تواند داشته باشد که خود نشان‌دهنده ميزان ارزش‌افزوده بالايي است که توليد مي‌شود.طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حدود 10 هزار واحد داراي مجوز در زمينه توليد انواع محصولات نساجي، پوشاک و چرم فعاليت دارند 11 درصد از نظر تعداد واحدهاي صنعتي) که مجموع سرمايه‌گذاري 800 ميليارد توماني (پنج درصد سرمايه‌گذاري صنعتي) را شامل مي‌شود.
*وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان
استان زنجان به عنوان قطب صنايع نساجي در کشور مطرح است و در زمينه تکنولوژي مورد استفاده، پس از اصفهان رتبه دوم را در کشور دارد. استان گروه نساجي و پوشاک در استان حدود 80 واحد فعال با اشتغال‌زايي بيش از پنج‌هزار نفر را شامل مي‌شود. از اين تعداد واحدهاي فعال، 11 واحد در حوزه چرم و کفش و 31 واحد در حوزه پوشاک و 40 واحد در حوزه توليد انواع منسوج در اين دسته‌بندي قرار مي‌گيرد.
*زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه نساجي کشور
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در اين زمينه مي‌گويد: صنعت نساجي استان ظرفيت مناسبي براي توسعه دارد و توانسته است در اين زمينه دستاوردهاي خوبي داشته باشد.ناصر فغفوري در گفتگو با خبرنگار مهر، به وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان اشاره کرد و مي‌افزايد: زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه صنعت نساجي در کشور است. استان زنجان جايگاه بسيار خوبي در صنعت نساجي دارد و در بحث ريسندگي، رنگرزي و بافندگي در کشورحرفي براي گفتن دارد. مزيت اين صنعت در استان اين است که اگر 10 سرمايه‌گذار در اين زمينه در کشور فعال باشد، پنج سرمايه‌گذار حوزه صنعت نساجي در استان زنجان مستقر هستند. واحدهايي که در صنعت نساجي در استان زنجان فعال هستند، بسيار فعال بوده و صادرات هم دارند.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، به مشکلات واحدهاي صنعت نساجي در استان اشاره کرد و تصريح مي‌کند: سرمايه در گردش، مشکل عمده اين صنعت در استان است، بنابراين بايد تلاش کنيم تا اين مشکل رفع شود؛ چراکه صنعت نساجي بسيار اشتغال‌زا است. همچنين سه پروژه مهم در استان داريم که مه‌ريس، پوياريس و سروجين باف عملياتي مي‌شود. خوشبختانه وضعيت صنعت نساجي استان زنجان در سه سال اخير خوب شده است و بهتر هم خواهد شد.فغفوري با بيان اينکه متاسفانه زنجيره توليد تکميل نشده در استان نداريم و قيمت‌ها متفاوت است که در اين راستا سياست سازمان بر اين است که ارزش افزوده نهايي در بخش صنعت دوزندگي و در فولاد نورد را حمايت کنيم تا سرمايه‌گذار فعاليت کند، ادامه مي‌دهد: مشکلي در خصوص صنعت نساجي در واحدهاي کوچک همچون پتوبافي و جوراب‌بافي نداريم، اما تعداد واحدهاي ريسندگي کوچک در بسيار کم است. مشکلات صنعت نساجي در استان زنجان متفاوت‌تر از کشور است و ما در برنامه‌ خود راه‌اندازي واحدهاي نساجي در استان را داريم.وي با اشاره به اينکه متاسفانه ورود محصولات چيني، بازار پوشاک و پارچه را تحت‌تاثير قرار داده و اين امر صنعت نساجي را در استان با مشکل مواجه مي‌کند، خاطرنشان مي‌کند: گرايش مردم به سمت مصرف محصولات خارجي باعث مي‌شود که صنعت ما حرفي براي گفتن در بازار نداشته باشد. بايد طراحي پارچه‌ها به سمتي پيش برود که مطابق با سلايق افراد باشد و بتوانيم با فرهنگ‌سازي خريد توليدات بومي را توسعه بدهيم. مردم ما نياز به جذابيت و تازگي دارند و در اين راستا اين صنعت با نيازهاي روز مردم ارتباط دارد و براي توسعه فعاليت‌ها بايد به نياز مردم توجه داشت. زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه نساجي است و در حوزه صنعت 37 هزار نفر مشغول به کار هستند که 30 درصد آن مربوط به بخش صنعت نساجي استفغفوري  با يادآوري اينکه استان جايگاه بسيار قوي در صنعت نساجي کشور دارد، اظهار مي‌کند: زنجان جزو پنج استان برتر در اين حوزه است. در حوزه صنعت 37 هزار نفر مشغول به کار هستند که 30 درصد آن مربوط به بخش صنعت نساجي است. استان زنجان در بحث ريسندگي، رنگ‌رزي و بافندگي جايگاه بسيار قوي دارد و تنها در دوزندگي مشکلاتي بود که اين مشکل هم رفع شد. بزرگ‌ترين حسن صنعت نساجي اين است که در اين زمينه 10 سرمايه‌گذار در کشور فعال باشد، شش سرمايه‌گذار در استان زنجان مستقر هستند.
*فرسودگي ماشين‌آلات؛ دغدغه هميشگي صنعت نساجي زنجان
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نيز با بيان اينکه در حال‌ حاضر صنعت نساجي استان زنجان با فرسودگي ماشين‌آلات مواجه است و براي برون‌رفت از مشکلات موجود، بايد نوسازي اين بخش از صنعت استان به‌صورت جدي و فوري انجام گيرد، مي‌افزايد: صنعت نساجي در کل کشور با مشکلات عديده‌اي مواجه است، متاسفانه فرسودگي ماشين‌آلات نساجي مهم‌ترين مشکل است و صنعت نساجي به سرمايه‌گذار نياز دارد ولي متاسفانه در مجموع در حوزه صنعت نساجي سرمايه‌گذاري کم شده و علت اين امر هم حضور پررنگ چين و هندوستان است.
سيدسجاد نباتچيان با اشاره به اينکه توسعه صنعت نساجي در استان زنجان نياز به حمايت و توجه جدي دارد؛ چراکه اشتغال در صنعت نساجي پرکاربردترين اشتغال است، اظهار مي‌کند: در بحث اشتغال‌زايي، صنعت نساجي موقعيت خوبي دارد و خوشبختانه در استان زنجان بيش از 35 درصد اشتغال در صنعت نساجي است. در اين ميان بايد دولت بر اين امر اذعان داشته باشد که حمايت از صنعت، يعني توسعه اشتغال و اقتصاد و بايد براي تحقق اين مهم برنامه‌ريزي شود.
اگر وضعيت صنعت نساجي بهتر شود، بسياري از مشکلات هم حل مي‌شود و البته استان زنجان فرصت و پتانسيل لازم براي توسعه اين صنعت را داردرئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينکه اين روزها از دولت انتظاري نداريم، ادامه مي‌دهد: دولت تدبير و اميد طي دو سال گذشته دست صنعت‌گران را گرفته و اميدواريم در سال‌هاي آينده حمايت دولت از صنعت نساجي بهتر شود. اگر وضعيت صنعت نساجي بهتر شود، به تبع آن بسياري از مشکلات هم حل مي‌شود و در اين راستا استان زنجان فرصت و پتانسيل لازم براي توسعه اين صنعت را دارد.
*فعاليت 80 واحد نساجي در زنجان
معاون امور صنايع سازمان صنعت و معدن استان زنجان نيز از فعاليت 80 واحد نساجي در استان خبر داده و مي‌گويد: براي بيش از پنج‌هزار نفر در بخش نساجي اشتغال‌زايي شده است. در حال حاضر شاهد اشتغال پنج‌هزار نفر در 80 واحد صنعتي نساجي استان زنجان هستيم که باعث شده زنجان جزو پنج استان برتر فعال در حوزه صنعت نساجي باشد. همچنين اين استان در بحث ريسندگي، رنگ‌رزي و بافندگي جايگاه بسيار قوي در سطح کشور دارد و تنها در دوزندگي مشکلاتي بود که اين مشکل هم رفع شد.
علي کلانتري با بيان اينکه اين صنعت در استان زنجان کم‌ترين مشکل را نسبت به واحدهاي مشابه خود در استان‌هاي ديگر دارد، تاکيد مي‌کند: صنعت نساجي در استان بسيار فعال و در اقتصاد و اشتغال استان بسيار مثمرثمر بوده است. اين در حالي است که برق و الکترونيک، صنايع معدني، نساجي، صنايع غذايي و شيميايي از اولويت‌هاي مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است. همچنين صنعت نساجي استان، ظرفيت مناسبي براي توسعه دارد و توانسته در اين زمينه دستاوردهاي خوبي داشته باشد.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر صنعت نساجي با توجه به قدمت طولاني‌مدت در استان زنجان و اشتغال بخش قابل‌توجهي به اين صنعت به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم مي‌تواند درزمينه توسعه اقتصادي و صنعتي استان داشته باشد.نوسازي چرخه و خط توليد محصولات نساجي، تلاش براي از بين و يا کاهش اتکاي بازار به محصولات خارجي، کيفيت‌بخشي به محصولات توليد و توجه به ذائقه و سليقه مشتري داخلي مي‌تواند نقش مهمي در احيايي مجدد صنعت نساجي در استان زنجان داشته باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نساجي زنجان صنعتي که هرروزلاغرترمي شود

گزارش//
خروج

در حالي که قرار است سال‌جاري اقتصاد مقاومتي شکل عملي به خود بگيرد و اقدامات تاثيرگذار در اين خصوص به انجام برسد، وضعيت حاکم بر صنعت نساجي استان زنجان در تضاد با اين نگاه گام برمي‌دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها