عصر آذربایجان

گزارش خبر

برجام چارچوب حقوقي لازم براي اعمال فشار به جمهوري اسلامي ايران

توافق بد و لزوم تغيير آن از منظر رئيس جمهور آمريکا//

1396/07/30

ترامپ با توجه به اختيارات قانوني خود در قانون اساسي آمريکا مي‌توانست اين توافق بد از ديدگاه خود را امضا نکند ولي با ارجاع آن به کنگره آمريکا سعي دارد از يک طرف پروژه فشار بر ايران را تا زمان تصميم کنگره کماکان حفظ نمايد.

بالاخره انتظار اصحاب رسانه به پايان رسيد و رئيس جمهور آمريکا در ارتباط با پايبندي و عدم پايبندي آمريکا به توافق صورت گرفته با ايران ابراز نظر کرد. ترامپ در اين سخنراني خود ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرده و عنوان داشت شعار محبوب نظام ايران مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل است.
 آنچه در سخنراني ترامپ بيشتر به چشم مي آمد، ايستادن روي کليد واژه‌هايي بود که پيام خاصي در مورد آينده برجام به مخاطب مي‌رساند. کليد واژه‌هايي همچون، توافق بد و يک‌طرفه  لزوم انجام اصلاحات در برجام، همکاري با کنگره و متحدان، خروج ايران از چارچوب برجام و ... پيامي که اين کليد واژه‌ها مي‌تواند براي مخاطب در پي داشته باشد عدم اتمام پروسه برجام و فشار براي تحميل برجام‌هاي بعدي است. مسلما آمريکا نمي‌خواست از برجام خارج شود و يا حتي آن را به حالت تعليق دربياورد. چون از نظر آمريکا تنها بستر حقوقي لازم براي فشار بر ايران همين برجام مي‌باشد البته به شرطي که متحدان آمريکا نيز هماهنگ با اين کشور شروع به دبه کردن و سو استفاده از درزهاي حقوقي کنند که خود در متن برجام گنجانده‌اند و امروز آمريکا و اروپا با تکيه بر آن درزهاي حقوقي اجازه ورود ارزهاي بلوکه شده ايران در خارج از کشور را نمي‌دهند.
ترامپ با توجه به اختيارات قانوني خود در قانون اساسي آمريکا مي‌توانست اين توافق بد از ديدگاه خود را امضا نکند. ولي با ارجاع آن به کنگره آمريکا سعي دارد از يک طرف پروژه فشار بر ايران را تا زمان تصميم کنگره کماکان حفظ نمايد از سوي ديگر با يک پشتوانه محکم از سوي کنگره به سراغ شرکاي اروپايي خود براي تغيير در برجام برود.
حمايت اروپايي‌ها از برجام و نيز قند شدن آب در دل برجامي‌هاي وطني روي ديگر اين پروسه معيوب است. بايد خاطرنشان کرد که اروپايي‌ها که خود در بحران‌هاي داخلي اتحاديه اروپا از جمله بحران اقتصادي، رشد جريانات راست افراطي، بحران مهاجرت از خاورميانه روبرو هستند چندان تمايلي به همراهي با سياست‌هاي افراطي ترامپ در خاورميانه از جمله در رويارويي با ايران در موضوع برجام در مقطع کنوني ندارند. اما اين موضع مقطعي اروپايي‌ها نمي تواند ما را از ضرب المثل قديمي "سگ زرد برادر شغال است" غافل نمايد. کما اينکه وزير امور خارجه کشورمان خود اقرار مي کند که ما کماکان حتي توان افتتاح يک حساب بانکي در لندن را نداريم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج  برجامي که قرار بود در حوزه اقتصادي با ورود پول‌هاي بلوکه شده و حضور شرکت‌هاي سرمايه گذاري خارجي  رونق اقتصادي را به بازار ايران بازگردانده و موجبات چرخش چرخ اقتصاد را فراهم آورد اکنون از افتتاح حساب  ساده بانکي در اروپا مستاصل است.
مخلص کلام اينکه غربي‌ها با ايجاد چارچوب حقوقي به نام برجام درصدد اعمال فشار بر جمهوري اسلامي ايران براي عقب نشيني از ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلابي خود بوده‌اند، هستند و خواهند بود.با اين شيوه برخورد ترامپ با موضوع برجام و نيز حمايت‌هاي شرکاي اروپايي اش از چارچوب حقوقي برجام به نظر مي‌رسد در آينده نه چندان دور بايد منتظر برجام هاي 4،3،2، ... و نيز سينه دري هاي برجامي‌هاي وطني بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برجام چارچوب حقوقي لازم براي اعمال فشار به جمهوري اسلامي ايران

توافق بد و لزوم تغيير آن از منظر رئيس جمهور آمريکا//
خروج

ترامپ با توجه به اختيارات قانوني خود در قانون اساسي آمريکا مي‌توانست اين توافق بد از ديدگاه خود را امضا نکند ولي با ارجاع آن به کنگره آمريکا سعي دارد از يک طرف پروژه فشار بر ايران را تا زمان تصميم کنگره کماکان حفظ نمايد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها