عصر آذربایجان

گزارش خبر

زباله گردي و آشغال‌هاي دوست داشتني در زنجان

زباله گردي و آشغال‌هاي دوست داشتني در زنجان

1402/05/15

گروه اجتماعي:امروزه با توجه به نوسانات اقتصادي و افزايش قيمت ضايعات پلاستيکي و فلزي، زباله گردي به يک چالش جدي مديريت شهري تبديل شده و آشغال‌ها و پسماندها را براي بسياري دوست داشتني کرده است.

گروه  اجتماعي:امروزه با توجه به نوسانات اقتصادي و افزايش قيمت ضايعات پلاستيکي و فلزي، زباله گردي به يک چالش جدي مديريت شهري تبديل شده و آشغال‌ها و پسماندها را براي بسياري دوست داشتني کرده است.
 زباله گردها ساعت‌ها مشغول جستجو، جمع‌آوري و فروش زباله‌ها هستند و از خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني از جمله هپاتيت و ايدز خبري ندارند، چرا که برخي معتادان ديگر سرنگ‌هاي آغشته به اين بيماري‌ها را درون سطل زباله مي‌اندازند و اين افراد بدون توجه به اين آسيب‌ها به راحتي دست در هر کيسه زباله‌اي مي کنند و بيمار مي شوند، اين ماجرا همين جا متوقف نمي شود و ساير آسيب‌هاي اجتماعي را نيز در پي دارد.
طبق آمار، ميانگين درصد بازيافت زباله و توليد کمپوست در جهان حدود 19 درصد زباله توليدي است و در مقياس جهاني به‌طور ميانگين حدود 37 درصد زباله توليدي دفن مي شود، 31 درصد آن دپوي روباز و 11 درصد نيز سوزانده مي‌شود که سوزندان زباله در کشورهاي کم‌درآمد حدود 93 درصد و در کشورهاي با درآمد بالا حدود 2 درصد اتفاق مي‌افتد.
بر اساس برخي مطالعات انجام ‌شده ميزان بازيافت زباله در ايران حدود 6 درصد و ميزان توليد کمپوست حدود 10 درصد برآورد مي‌شود.در واقع بيش از 80 درصد از زباله توليدي در کشور به سمت لندفيل‌ها يا محل‌هاي دفن زباله هدايت مي‌شود در حاليکه دپوي روباز زباله بدترين روش دفع زباله است و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به محيط‌ زيست وارد مي کند.بيشتر زباله هاي توليدي در شرايطي به صورت روباز رها مي‌شود که در صورت مديريت صحيح مي‌تواند منبع توليد انرژي و ثروت باشد.
در ميان اين فعاليت‌ها اما زباله‌گردهايي هستند که چرخه فعاليت‌هاي مديران شهري را در اين حوزه به هم مي‌زنند، اين افراد پس از ساعت‌ها گشت و گذار در بين زباله‌ها در پايان روز دست به فروش شده و زباله خود را به مبالغ بالايي مي‌فروشند.
هرچند اين رقم براي زباله‌گردان يک رقم معمولي است، اما آن طرف ماجرا سود کلاني به دست ضايعاتي‌ها مي‌رسد که غيرقابل مقايسه با مبلغي است که هر زباله گرد دريافت مي‌کند.در واقع زباله گردها کارگران محل جمع‌آوري ضايعات محسوب مي شوند که بدون تامين هيچ وسيله نقليه‌اي براي مراکز جمع‌آوري زباله و ضايعاتي ها کار مي‌کنند.
زباله‌گردي براي پول يا فقر؟
يکي از افرادي که هميشه در شهر به زباله‌گردي مشغول است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: زباله‌گردي شغل کثيفي است اما به عقيده من بهترين شغل دنياست، چون براي زباله‌گردي، صاحب‌کار نداري و خودت رئيس خودت هستي و اين استقلال و خودمختاري به مشکلاتش مي چربد.اين زباله‌گرد با بيان اينکه در مشاغل ديگر بايد منتظر باشي صاحب کار هر زمان که اراده کرد دستمزدت را بدهد،افزود: در زباله‌گردي اينطور نيست و دستمزد ما تقريبا روزانه است.
وي که بيش از 10 سال در شغل زباله‌گردي مشغول است، افزود: من دو فرزند دارم و معاش زندگي‌ من همين شغل است، البته در تابستان پسرم هم مرا همراهي مي‌کند.اين زباله‌گرد اضافه کرد: از طرفي هم وقتي يکي از اعضاي خانواده وارد اين کار مي‌شود کم‌ کم بقيه فاميل هم به نوعي درگير آن مي شوند و اين کار به شغل فاميلي و خانوادگي تبديل مي‌شود.
روزانه 450 تن زباله در شهر زنجان توليد مي‌شود
رئيس سازمان پسماند شهرداري زنجان با بيان اينکه ميزان توليد روزانه زباله در زنجان 450 تن است، اضافه کرد: علاوه بر بحث تفکيک زباله از مقصد، برنامه کاربردي «به روب» به صورت مکانيزه و با تاييديه فاوا فعاليت خواهد کرد.سحر حديديان با بيان اينکه اين برنامه ابتدا به صورت آزمايشي فعاليت خواهد کرد، افزود: علاوه بر اين به دنبال ايجاد لندفيل هم هستيم که طرح مطالعاتي آن توسط مشاور در حال انجام است.
وي در خصوص فعاليت زباله‌گردها در سطح شهر، گفت: براي به کارگيري اين افراد نياز به برنامه‌ريزي داريم، چون تفکر آنها با مديران شهرداري متفاوت است و به دليل منافع تجاري خود، راضي به همکاري نمي‌شوند.
اين مسوول افزود: راه‌اندازي نرم افزار مربوط موضوع تفکيک زباله‌ها را نهادينه خواهد کرد و در کنار آن به شهروندان آموزش نيز ارايه مي دهد.رئيس سازمان پسماند شهرداري زنجان اضافه کرد: خوشبختانه راه‌اندازي لندفيل براي جمع آوري زباله در 50 درصد شهرها جواب داده است و اکثر شهرهاي اجرا کننده آن، راضي هستند.
برخي پزشکان زنجاني حاضر به دفع زباله‌هاي مطب‌ها نيستند
مديرکل حفاظت محيط زيست استان زنجان در ارتباط با موضوع زباله و همچنين ميزان توليد آن در استان، گفت:روزانه 420 تن زباله در حوزه شهرداري زنجان و ايجرود توليد مي شود.محمدرضا يافتيان با بيان اينکه استان زنجان در حوزه لندفيل دچار مشکل است، اضافه کرد: لندفيل‌ها استاندارد لازم را ندارند، البته با نظارت‌هايي که از طريق اين اداره و ساير دستگاه ها انجام مي‌شود، به سمت بهبود و ارتقاي لندفيل‌ها حرکت مي‌کنيم.وي در ارتباط با زباله‌هاي صنعتي نيز گفت: اين زباله‌ها ويژه يا غيرويژه هستند که اگر زباله ويژه نباشد با موافقت شهرداري به لندفيل انتقال پيدا مي کند ولي پسماند ويژه بايد توسط شهرداري بي خطرسازي شود يا خود توليد کننده مکلف به مديريت آن است.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان زنجان در ارتباط با زباله‌هاي بيمارستاني نيز گفت: متاسفانه برخي پزشکان زنجاني حاضر به دفع زباله‌هاي مطب‌ها نيستند.يافتيان افزود: در بحث زباله‌هاي بيمارستاني مشکل کلينيک‌ها يا بيمارستان‌ها نيستند، بلکه برخي از کلينيک‌هاي خصوصي تخلفاتي دارند که بايد برطرف شود.
زباله جزو اموال شهرداري محسوب مي‌شود
شهردار زنجان نيز درباره مديريت شهرداري در حوزه پسماند از ورود يک برنامه کاربردي (اپليکيشن) خبر داد و گفت: برنامه »به روب« در روزهاي آينده وارد شهر زنجان خواهد شد که منجر به جمع‌آوري زباله‌گردان مي‌شود.عليرضا فيروزفر با بيان اينکه يکي از موضوعات و معضلات شايع در زنجان بحث زباله‌گردي است، اضافه کرد: »زباله‌گردي« به دو طريق از سطح شهر قابل‌جمع‌آوري است.
وي افزود: مورد اول دستگيري زباله‌گردهاست، چرا که زباله جزو اموال شهرداري محسوب مي‌شود، پس شهرداري مجاز است زباله گرداني را که از مقابل درب خانه‌ها زباله جمع مي‌کنند به قانون معرفي کند، اما خود اين مساله مشکلاتي را به بار خواهد آورد و به لحاظ اجتماعي نمي‌توان در اين زمينه ورود داشت.شهردار زنجان افزود: دومين راهکار اين است که براي اين افراد شغلي را فراهم کنيم تا آنها در واحدهاي توليدي و صنعتي به کار گيري شوند، اما برخي از آنها ترجيح مي دهند که به زباله‌گردي ادامه دهند.
وي با بيان اينکه تنها راهکار اصولي جمع‌آوري زباله‌گردان از سطح شهر، جمع‌آوري زباله‌ها به صورت ساماندهي شده است، اضافه کرد: با فعال شدن برنامه «به‌روب» در سطح زنجان از اين طريق زباله خشک توسط رابط جمع‌آوري خواهد شد و اين موضوع تا حد زيادي موجب جمع‌آوري زباله‌گردان مي‌شود.
برآيند:
مديريت زباله در سطح شهر و تفکيک و جمع‌آوري آن به عهده مديريت شهري است اما برخي از افراد چرخه جمع‌آوري زباله را به هم زده و موجب بروز آسيب‌هايي مي‌شوند. به نظر مي‌رسد، موضوع تفکيک زباله از مبدا و استفاده از فناوري روز راهکاري است که در بسياري از شهرها براي برون رفت از بحث زباله‌گردي و آسيب‌هاي ناشي موثر واقع شده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، پديده زباله‌گردي آسيب‌هاي متعددي به افراد شاغل در اين کار از لحاظ جسمي و رواني وارد مي کند و افرادي که در اين حوزه فعاليت دارند به دليل ارتباط با زباله‌ها دچار بيمارهاي عفوني مي شوند و آن را به ساير افراد جامعه منتقل کنند بنابراين بايد جلوي آنها را گرفت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها